М. Куліш "Чорна рада"

Опис документу:
Компаративний аналіз твору, який розширює уявлення учня про твір, образи, художні засоби та літературний процес в цілому, взаємозв'язок із зарубіжною літературою

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Компаративний аналіз творів під час вивчення літератури

в 9 класі

Тема. Компаративний аналіз творів П. Куліша « Чорна рада» та англійського прозаїка В. Скотта «Айвенго»

Мета: глибше розкрити ідейно-естетичну сутність кожного з порівнюваних творів;

сприяти розумінню духовної єдності й національної своєрідності різних літератур у культурно-історичному розвитку суспільства;

актуалізувати застосування раніше здобутих знань і створити опору в засвоєнні досліджуваних фактів;

удосконалювати навички компаративного аналізу творів української й зарубіжної літератур;

стимулювати розвиток загальнокультурного рівня учнів , увагу, допитливість, логічне мислення; пізнавального

інтересу, активізувати критичне мислення, сприяти утворенню нових логічних зв’язків;

виховувати почуття солідарності толерантне ставлення до людей інших національностей, віросповідань,

повагу до історичного минулого, зневажливе ставлення до насильства, жорстокості.

Обладнання: портрети письменників, виставка їх книг, ілюстрації до змісту творів опорна таблиця, роздатковий та дидактичний матеріал.

Тип. Урок узагальнення й систематизації вивченого зі світової та української літератур.

Перебіг уроку:

І. Мотиваційно-організаційний етап

ІІ. Виконавчо – діяльнісний етап

Опорна таблиця

2. Автор, назва

П. Куліш. « Чорна рада»

В. Скотт. « Айвенго»

3. Рід

Епос

4. Жанр

Роман

5. Жанрові форми

Історичний роман-хроніка

Історичний роман

6. Тематика

Зображення суспільно-політичних умов на Україні в часи Руїни після смерті Б. Хмельницького і обрання нового гетьмана на « чорній раді», що відбулася 1663 року в Ніжині.

Панорама життя середньовічної Англії в період зміцнення країни як єдиної монолітної держави.

7. Ідея

Викриття та засудження доби Руїни, яка призвела до соціального розладу між селянами й поміщиками, міщанами й козаками, низовим козацтвом, «черню» і козацькою старшиною; підступності, брехні, жаги до збагачення, прагнення заволодіти гетьманською булавою будь-яким шляхом; заклик до єднання за « цілість України», яку намагаються «розідрати надвоє».

Оспівування благородності, сміливості та справедливості демократичного короля та його прихильників.

8. Проблематика

1.Історична доля України, її державний устрій, місце в історії, шляхи, якими має йти український народ.

2. Взаємини між панством, старшиною та простолюдом, біднотою.

3. Стосунки між Україною і Росією.

1. Історична доля Англії.

2. Боротьба саксів проти поневолення і встановлення влади норманів.

3. Віротерпимості та національної толерантності.

4. Вірності обов’язку, козацькій(рицарській) честі.

5. Вірність і зрада. 6. Батьки і діти.

7. Історична постать і сучасність. 8. Цінність людського життя.

9. Композиція

Дволінійна: перша – соціальна (вибори гетьмана на « Чорній раді» у Ніжині, поразка Сомка та його прихильників; друга – любовна ( Леся – Петро -гетьман Сомко).

Дві сюжетні лінії: любовна та авантюрно-пригодницька.

10. Сюжет

1. Експозиція: зображення історичної епохи, у якій відбуватимуться події твору, знайомство з головними героями роману.

2. Зав’язка : усі прямують до Ніжина.

3.Розвиток дій: події, що відбуваються на шляху, зустрів із Сомко.

3. Кульмінація: проведення « чорної ради», за підсумками якої І Брюховецький – гетьман, Я. Сомко – в’язень.

4. Розв’язка: загибель Сомка, Шрама; одруження Петра з Лесею.

- опис мальовничих місцевостей Англії, зображення історичної епохи, у якій відбуватимуться події.

-війна саксів з норманами.

- пілігрим захищає честь Річарда та його хоробрих воїнів і від імені Айвенго приймає виклик гордовитого командора на бій.

3. Кульмінація: суд над Ребекою; Айвенго перемагає Бріана де Буагільбера на турнірі.

- перемога Річарда; щасливе весілля Айвенго й Ровени.

11. Образи

Реальні історичні постаті: гетьмани Яким Сомко, Іван Брюховецький;

Павло Тетеря; ніжинський полковник Золотаренко; генеральний писар Вуяхевич.

Вигадані персонажі: священик Шрам; Васюта; поміщики Матвій Гвинтовка і Черевань; полковник Кирило Тур; Петро Шрам; Леся Черевань; січовий дід Пугач, божий чоловік.

Вигадані персонажі: представники старої англосаксонської знаті: ( Седрик, Ательстан), нормандські феодали та рицарі ( Фрон де Беф, де Мальвуазен, де Брасі), селяни-раби ( Гурт і Вамба), церковники ( абат Еймер, великий магістр Лука Боманоар, монахи), рицар Айвенго, леді Ровена, Ребекка.

реальні історичні особи: король Річард Левине Серце, що бореться проти феодальної верхівки, яку очолює його брат принц Джон

12. Художні засоби

1. Порівняння: «Щоки в Череваня- як кавуни»; Леся щебетала, « як ластівочка».

2. Епітети: старий козарлюга, молодий козак, синій жупан.

3. Метафора:... закипів і Шрам од тих слів», « ...повернулось у старого серце».

4. Метонімія: « ... що ось погибне Україна...»; « ляшки душили Україну»

5. Синекдоха: « наступає страшна година...».

6. Гіпербола: « розлилась козацька слава по всій Україні»; « Сліпий кобзар-старець грошей носив повні кишені».

7. Перифраз: « ... наче зараз і підніме тебе на сміх».

8. Евфемізми: « ... оддавали жизнь за людське благо...».

9. Антитеза: «тіло потішається, а душа погибає»; «ми - то люде, а то все грязь!».

10. Авторські неологізми: гнівливий, навісноголовий.

- « нерухомі, ніби статуї», « густі чорні, як смола, кучері».

- звитяжні лицарі, велетенські старі дуби, бідний Сакс.

- « дзвінко пролунав удар», « перші промені сонця зазирнули в маленьке віконце».

- « підтримали славу нашої веселої Англії»; « Айвенго мав великий успіх».

- « ... саксонський бард назвав цей день святом мечей...», «Жодного шекеля, жодного срібного пені немає...».

- « кров лилася рікою...»

-«довівши списом та мечем справедливість», « ось тобі моя рука на знак того, що я шаную тебе..»

- « зустріли смерть на бойовищі»,

«підтримує свою добру славу».

13. Літературний напрямок

Романтизм

ІІІ. Контрольно - корекційний етап

Тестові завдання до теми:

1. Вальтер Скотт і П. Куліш –написали першими роман

А психологічний Б пригодницький В історичний

2. Історичний роман – це...

А вид епічної літератури, для якого характерні значний обсяг і складність будови

Б твір, у якому розкривається послідовна історія певних суспільних або родинних подій за тривалий проміжок часу

В твір, у якому відтворюється історична епоха на прикладі конкретних людських долях і подіях

3. На створення П Кулішем «Чорної ради» вплинув досвід письменника світової літератури

А О. Пушкіна Б В. Скотта В Р. Стівенсона

4. Установіть відповідність:

Імена Риси характеру

1 Седрік Сакс А хитрість, облесливість

2 І. Брюховецький Б великий патріотизм

3 Ребека В мистецтво цілительства

4 Полковник Шрам Г почуття власної гідності

5. Установіть відповідність:

Герой Репліка

1 Петро Шраменко А «Зі швидкістю сокола ухилявся він від ворогів, кидаючись то на одного, то на іншого, на льоту б’ючи мечем і негайно відска- куючи назад, уникаючи ударів у відповідь».

2 Айвенго Б «Не Кожен здатен під кулями велику ріку перепливти».

3 Черевань В «Ніколи ще вінець не увінчував гіднішого чола!».

4 Ровена Г «Був тяжко грошовитий, да й веселий пан із козацтва, що збагатилось за десятилітню війну з ляхами»

6. Установіть відповідність між назвою художнього засобу та цитатою:

1 гіпербола А « ...тіло потішається, а душа погибає»

2 порівняння Б « ...густі чорні, як смола , кучері...»

3 антитеза В «Розлилась козацька слава по всій Україні»

4 епітет Г «Один був молодий собі козак»

7. автори історичних романів вбачають причину історичних прорахунків українців та англійців у

А нападах зовнішніх ворогів Б стихійних лихах

В анархії та роз’єднанні

8. Основний конфлікт романів П. Куліша « Чорна рада» і В. Скотта « Айвенго»

А конфлікт батьків і дітей Б суперечності між верхівкою та селянською біднотою В конфлікт людини і її оточення

9. Композиція романів П. Куліша « Чорна рада» і В. Скотта « Айвенго»

А багатолінійна Б дволінійна В трилінійна

Таблиця оцінювання: кожна правильна відповідь дорівнює 1 б.: 18 б. = 12 б.; 17 б. = 11 б.; 16 б. = 10 б. і т. п.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.

Приклад завдання з олімпіади Українська мова. Спробуйте!
До ЗНО з УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ТА ЛІТЕРАТУРИ залишилося:
0
4
міс.
0
3
дн.
0
3
год.
Готуйся до ЗНО разом із «Всеосвітою»!