М. Гоголь "Вечір проти Івана Купала"

Опис документу:
Компаративний аналіз твору, який розширює уявлення учня про твір, образи, художні засоби та літературний процес в цілому, порівняльний аналіз із творами зарубіжної літератури

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Компаративний аналіз творів під час вивчення літератури

в 9 класі

Тема: М. Гоголь. Романтична умовність оповідання «Вечір проти Івана Купала» та «Різдвяна пісня у прозі» Ч. Діккенса.

Мета: опрацювати ідейний зміст програмового твору письменника, дослідити зв'язок цього оповідання з фольклором;виховувати почуття поваги до творчості М.Гоголя,до рідної Батьківщини-країни визначних мистецьких талантів.

Обладнання: портрет М. Гоголя,виставка його книжок,ілюстрації до програмового твору,довідковий матеріал про народне свято Івана Купала.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Опорна таблиця виконавчо - діяльнісного етапу уроку

компаративного аналізу прозового твору

М. Гоголь «Вечір проти Івана Купала»

Ч. Діккенс « Різдвяна пісня у прозі»

Рід

Епос

Епос

Жанр

Оповідання,бувальщина

повість

Жанрові форми

«Святочне оповідання з привидами»

Тематика

Розповідь про те,як Петрусь заради щасливого кохання вимушений був пов’язати власну долю з «нечистою силою»

Повість про переродження людини,яка цінувала дзвін монет понад усе

Ідея

Засудження жорстокості,підступності;жаги до збагачення(Басаврюк)

Засудження байдужості,жаги до збагачення: «Не гроші роблять людину щасливою,а людяність»

Проблематика

Казка і реалії життя; соціальна нерівність-перешкода до щасливого життя; злочин і кара; духовність і нечиста сила; людина і довкілля;

Перемога світла на пітьмою,добра над злом; духовне відродження людини

Композиція

Експозиція: знайомство з Хомою Григоровичем,який полюбляв розповідати різноманітні бувальщини.

Зав’язка: звернення наймита Петруся до Басаврюка,аби той допоміг йому в одруженні на дочці багатого козака.

Розвиток дії: контактування героя з нечистою

силою,обезголовлення Івася,нестерпне життя Петруся з Пидорою.

Кульмінація: з’явлення привида; зникнення Петруся,де він стояв-купа попелу.

Розв’язка: служба Пидори черницею в лаврі; «господарювання Басаврюка у шинку»

Експозиція: зображення життя Скруджа Ебінізера.

Зав’язка: поява привида Марлі.

Розвиток дії: подорожі з Духами Часу.

Кульмінація: присутність Скруджа на власних похоронах.

Розвязка: переродження героя

Сюжет

Сумна та зловісна історія людини,яку потреба в матеріальних статках призвела до духовної та моральної,а потім до фізичної загибелі. Соціальні протиріччя доводять до відчаю наймита Петра:він не може одружитися з дівчиною Пидоркою через заборону її батька. Петро - бідний, а старий Корж такого не сприймає. Тоді Басаврюк (уособлення нечистої сили) спокушає Петруся дістати золото за допомогою нечистої сили. Петро іде вночі в ліс за цвітом папороті ( на Івана Купала),задля квітки проливає невинну кров хлопчика Івася,брата своєї коханої. Та ані багатство,ані одруження не приносять йому щастя надовго. Гріх точить Петра,крає його розум,хоч той нічого не пам’ятає. В час,коли пам'ять повертається до нього,герой більше не може жити.

Головний герой-лихвар Ебінізер Скрудж,для якого єдиною цінністю у житті є гроші: не дозволяючи собі скніти,важко і сумлінно працює щодня. Настає Різдво. У Скруджа просять коляди-пожертви для бідних,та скнара не виявляє бажання допомагати ближнім. Ебінінзер черствий до тих,хто його оточує. Боб Кретчит, помічник Скруджа, отримує мізерну зарплатню від нього,тому не може вилікувати крихітку Тіма,свого сина,який кульгає. Також Ебінізер не розуміє свого племінника Фреда, що,замість важкої праці одружився за покликом серця. Повернувшись додому,Скрудж побачив привид товариша Джейкоба Марлі,співробітника,який помер 7 років тому. Він шкодує,що за життя збирав лише для себе гроші,а не допомагав бідним. За бажанням Марлі,до Скруджа по черзі приходять Духи Часу,які випробують героя минулим,сучасним,майбутнім.

Образи

Хома Григорович(оповідач),старий Корж,його дочка Пидора та син Івась,Петрусь,Басаврюк.

Скрудж Ебінізер, Марлі Джейкоб, Дух Минулого Різдва,Дух Теперішнього Різдва, Дух Майбутнього Різдва, Фред(племінник), родина Боба Кретчита(клерка), збирачі коштів для бідних.

Художні засоби

Епітети: «гороховий каптан», «чортячий перстень», « вогняна кулька», «сиза хмара».

Порівняння: «квітка розгорнулась,мов полум’я», «сидів увесь синій,як мрець», «голос тоненький,мов срібні дзвіночки», «червоногрудий снігур,мов чепуристий польський шляхтич», «дерева вкрилися інеєм,мов заячим хутром».

Метафора: «Веретено хурчало,а ми,діти,зібравшись до купи,слухали діда», « Дерева стогнали…», «горілка щипала за язик», «волосся ворушилось на голові»

Фразеологізми: «темно,хоч в око стрель», «насилу ноги виніс»

Епітети: «нечестивий язик», «жадібний блиск», «найлютіший вітер», «понурий камінь».

Порівняння: «мертвий,як цвях в одвірку», «ховався у свою раковину,як устриця».

Метафора: «ягоди весело визирали із зеленого листя», «чорнослив,соромливо зашарівшись,солодко посміхався», «туман заповз у шпарку»

Фразеологізми: «зачепили за живе», «пройти мідні труби»

Паралелізм: «Стояла холодна, похмура погода,та й до того ж іще запав туман…» та « Скрудж зїв свій похмурий обід»

Літературний напрям

Романтизм

Реалізм

М. Гоголя «Вечір проти Івана Купала» та Ч. Діккенса «Різдвяна пісня у прозі»

Тестові завдання

1.Визначте жанр твору М.Гоголя «Вечір проти Івана Купала»:

А) романтичне оповідання; Б) оповідання-бувальщина; В) комедія; Г) повість.

2.Ким був Марлі для Скруджа (Ч. Діккенс «Різдвяна пісня у прозі»)

А) другом ; Б) родичем; В) компаньйоном; Г) сусідом

3.Визначте чия це характеристика: «Чоловік… гуляє,пиячить і враз пропаде,як у воду,і слуху немає.

Там,зирк,знову мов з неба упав,вештається по вулицях у селі…»

А) Басаврюк; Б) Петрусь; В) Корж; Г) Фома Григорович.

4. Кому належать слова: «Милосердя,співчуття,щедрість-ось на що я повинен був спрямувати

свою діяльність»? ( Ч. Діккенс «Різдвяна пісня у прозі»)

А) Кретчиту; Б) Скруджу; В) Марлі; Г) Фреду.

5. Визначте художній засіб,використаний у фразі з твору М. Гоголя «Вечір проти Івана Купала:

«Веретено хурчало,а ми,діти,зібравшись до купи,слухали діда…»

А) Метафора; Б) Метонімія; В) Епітет; Г) Оксиморон;

6. Предмет,який визначив місце - схованку скарбу у творі М.Гоголя «Вечір проти Івана Купала»:

А) дерево; Б) квітка; В) намисто; Г) дзеркало.

7. Що наказав Скрудж купити Бобу на Різдво( Ч. Діккенс «Різдвяна пісня у прозі»)

А) хліб; Б) тістечко; В) індичку; Г) відерце вугілля.

8. Яким було слово «щедрість» для Скруджа:

А) грубим; Б) ласкавим; В) лиховісним; Г) приємним

9. Тварина,на яку відьма перетворилася у творі М.Гоголя «Вечір проти Івана Купала:

А) собака; Б) курча; В) вовк; Г) кішка

10. Музичний інструмент,який можна було почути на весіллі Петруся та Пидори у творі М. Гоголя «Вечір проти Івана Купала:

А) сопілка; Б) кобза; В) бандура; Г) скрипка;

11. Що налякало Скруджа у майбутньому ( Ч. Діккенс «Різдвяна пісня у прозі»)?

А) банкрутство; Б) самотність, власна смерть; В) злидні; Г) пожежа будинку

12. Яке рішення прийняла Пидора наприкінці твору (М. Гоголь «Вечір проти Івана Купала»)?

А) боротися з «нечистою силою»; Б) вирушити до монастиря; В) жити з батьком ;

Г) шукати Петруся.

Відповіді:

1.Б); 2. В); 3 .А); 4.В); 5.А) 6 . Б); 7.Г ); 8.В) ; 9. Г); 10. А) ; 11. Б) ; 12.Б);

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.

Приклад завдання з олімпіади Українська мова. Спробуйте!
До ЗНО з УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ТА ЛІТЕРАТУРИ залишилося:
0
4
міс.
0
1
дн.
0
7
год.
Готуйся до ЗНО разом із «Всеосвітою»!