ЛЮДСЬКА ГІДНІСТЬ І НИЦІСТЬ У БАЛАДІ Ф. ШИЛЛЕРА «РУКАВИЧКА»

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код

Світова література, 7 клас

__________

УРОК № __________

ТЕМА: ЛЮДСЬКА ГІДНІСТЬ І НИЦІСТЬ У БАЛАДІ Ф. ШИЛЛЕРА «РУКАВИЧКА»

Мета: поглиблювати навички аналізу балади, розкрити її ідейно-художній зміст; роз­вивати навички виразного читання, творчу уяву, логічне мислення; виховувати гуманістичні ідеали — свободи, честі, справедливості.

Неможливо збезчестити те, що не бо­їться смерті.

Ж.-Ж. Руссо, французький просвітник

Хід уроку

I. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ

Бесіда на повторення вивченого

1. Згадайте, ідеї якої епохи вплинули на формування Ф. Шиллера як поета.

2. Назвіть характерні ознаки епохи Просвітництва.

Перевірка виразного читання балади Ф. Шиллера «Рукавичка»

II. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ І ЗАВДАНЬ УРОКУ

III. СПРИЙНЯТТЯ І ЗАСВОЄННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ

Слово вчителя

Відомий французький просвітитель Ж.-Ж. Руссо говорив: «Неможливо збезчестити те, що не боїться смерті». Ці слова вказу­ють на те, що особистість має завжди бути досконалою, сміливою, рішучою. Зміст висловлювання перегукується із вчинками деяких героїв Шиллера, зокрема славного лицаря Делоржа.49

Творче завдання. Усне словесне малювання

  • Яким ви уявляєте собі Делоржа?

Робота зі словником літературознавчих термінів

Художній опис — це вид оповіді, який зображує який-небудь предмет чи картину (портрет, пейзаж, інтер’єр, місце дії). Письменники використовують цей прийом із ме­тою привернення уваги читачів до того, що відбувається.

Робота з текстом

1. Знайти художні описи у баладі «Рукавичка». (У баладі є кілька описів. Це опис звірів і придворних.)

2. Подумайте, який опис найдокладніший? (Опис хижих звірів.)

3. Чому так детально описуються звірі, а не люди? (Опис звірів дає читачеві уявлення про ту небезпеку, яка загрожувала героєві.)

Евристична бесіда

1. Яким зображений король? (Опису короля у баладі немає. Читач «бачить» лише його владний знак, що є сигналом початку розваги (махнув рукою).)

2. Які звірі зображені? (Лев, тигр, два леопарди.)

3. Подумайте, чи є такий вибір випадковим. (Ні, це не випадко­вість. Лев — цар звірів, а тигри й леопарди сприймаються як його придворні.)

4. Які відносини між звірами? (Усі звірі — хижаки, вони бо­рються за життя: «…в повітрі запахла кров».)

5. Що являють собою придворні? (У баладі немає описів при­дворних. Лише після вчинку Кунігунди читач бачить «на­жахане й здивоване до краю панство», що мовчки позирало на лицаря.)

6. Чи можна говорити про те, які закони моралі панують при дворі? (Жорстокі, адже кинута рукавичка — просто примха.)

7. Якою ви уявляєте Кунігунду? (Портретного опису героїні немає, та враховуючи її вчинки, можна сказати, що вона красива, але пихата, гонорова й жорстока.)

8. Подумайте, чи змінюється ставлення Кунігунди до Делоржа протягом твору. (Так. Спочатку вона із презирством стави­лася до Делоржа, а потім обіцяла йому близьке щастя.)

9. Поміркуйте, чи Кунігунда кохала лицаря по-справжньому? (Ні. Адже кохання покликане захищати, оберігати, а не кривдити й посилати на смерть.)

Проблемна ситуація

  • Зі змісту балади відомо, що Делорж — лицар. Поміркуйте, чи порушив він своїм учинком закони лицарської честі. (За законами честі лицар повинен служити своїй дамі серця. Делорж виконав її примху, але зрозумів, як його мало цінують.)

Бесіда з учнями

1. Схарактеризуйте риси вдачі Делоржа, які викликають вашу симпатію. (Він сміливий, хоробрий, має людську гідність, вну­трішньо незалежний.)

2. Визначте кульмінацію твору.

Коментар учителя

Кожен твір має свою кульмінацію. На думку літературознавців, балада «Рукавичка» має два кульмінаційних моменти.

1-й — коли Делорж заходить до звіринця. Це гра зі смертю відважного лицаря.

2-й — коли Делорж кидає рукавичку в обличчя Кунігунді.

Проблемне запитання

Чого досягає автор, зображуючи ці моменти? (Нагнітання драматизму оповіді з метою показу двох конфліктів твору. Перший — це зіткнення Делоржа зі світом звірів (зіткнення життя зі смертю). Другий — конфлікт лицаря зі світом при­дворних (герой і жорстоке лицемірне суспільство).)

Бесіда з учнями

1. Чому Делорж переміг? (Це герой, який є втіленням роман­тичних ідеалів самого автора.)

2. Яка головна думка твору? Якими словами вона передається? Зачитайте. (Конфлікт між честю і коханням закінчується перемогою честі. Головна думка закладена в останніх рядках твору: «В обличчя рукавичку їй Він кинув і сказав: «Подяки я не хочу». Автор засуджує жорстокі закони суспільства й утверджує високі моральні ідеали.)

Творча робота. Лист літературному героєві

Напишіть лист лицареві Делоржу, в якому висловіть своє ставлення до його вчинку.

Перевірка творчих робіт

IV. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

Підсумкова бесіда

1. Які ідеали просвітників відображені у творі? (Віра в доско­налість людини, здатність людини на вільні вчинки, утвер­дження пріоритету високої моралі та людяності.)

2. Подумайте, як слова, що є епіграфом до уроку, співвідно­сяться з учинками героїв балади. (Кунігунда хотіла посмія­тися, принизити вірного лицаря. Але сміливець не злякався. І посоромленою у своїй ницості виявилася саме горда красуня. А Делорж довів, що він мужня людина з почуттям власної гідності.)

V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Напишіть твір-роздум на тему «Які загальнолюдські цінності відображено у баладі Ф. Шиллера “Рукавичка”».

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»