Логопедичні п'ятихвилинки для дітей старшого дошкільного віку.

Опис документу:
Розробка комплексу артикуляційних вправ на учбовий рік для дітей старшого дошкільного віку, який спрямован на виконання основних рухів і положень органів артикуляційного апарату. Артикуляційна гімнастика є основою формування мовних звуків-фонем – корекцією порушень звуковимови будь-якої етіології патогенезу; вона включає вправи для тренування рухливості органів артикуляційного апарату, відпрацювання певних положень губ, язика, м'якого неба, необхідних для правильного вимовляння всіх звуків.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Логопедичні п'ятихвилинки для дітей старшого дошкільного віку.

підготувала: вихователь ЗДО №67

м.Краматорськ

Жулій Інна Леонідівна

Введення.

Звуки мови утворюються в результаті комплексу рухів артикуляційних органів – кинем. Вироблення тієї чи іншої кинемы відкриває можливість освоєння тих мовних звуків, які не могли бути вимовлені з-за її відсутності. Ми правильно вимовляємо різні звуки, як ізольовано, так і в мовленнєвому потоці, завдяки силі, хорошої рухливості та диференційованої роботи органів артикуляційного апарату. Таким чином, вимова звуків мови – це складний руховий навик.

Для чіткої артикуляції потрібні сильні, пружні і рухливі органи мови – язик, губи, піднебіння. Артикуляція пов'язана з роботою численних м'язів, у тому числі: жувальних, ковтальних, мімічних. Процес голосоутворення відбувається за участю органів дихання (гортань, трахея, бронхи, легені, діафрагма, міжреберні м'язи). Таким чином, говорячи про спеціальну логопедичну гімнастику, слід мати на увазі вправи численних органів і м'язів обличчя, ротової порожнини, плечового пояса, грудної клітки.

Артикуляційна гімнастика є основою формування мовних звуків-фонем – корекцією порушень звуковимови будь-якої етіології патогенезу; вона включає вправи для тренування рухливості органів артикуляційного апарату, відпрацювання певних положень губ, язика, м'якого неба, необхідних для правильного вимовляння, як всіх звуків, так і кожного звуку тієї чи іншої групи.

Мета артикуляційної гімнастики – вироблення повноцінних рухів і певних положень органів артикуляційного апарату, необхідних для правильної вимови звуків.

Основний комплекс артикуляційної гімнастики.

Основний комплекс спрямований на вироблення основних рухів і положення органів артикуляційного апарату. Артикуляційна гімнастика проводиться у всіх вікових групах, але вимоги до проведення артикуляційної гімнастики, і до виконання вправ дітьми на кожному віковому етапі різні. Діти другої молодшої групи повинні засвоїти найпростіші навички, розвиваючи і вдосконалюючи рухи артикуляційного апарату.

Рекомендації щодо проведення вправ артикуляційної гімнастики.

1.Комплекс артикуляційної гімнастики планується педагогом на тиждень. Наступного тижня комплекс частково видозмінюється: одна з вправ, яка добре виконується дітьми, замінюється іншою.

2.В комплекс має входити 4-5 вправ: 2-3 статичних і 2-3 динамічних.

3.Артикуляційна гімнастика проводиться щоденно в ранкові години (перший раз), після занять (другий раз) і після сну (втретє) за інструкцією педагога. Тривалість гімнастики – до 5 хв.

4.Кожна вправа виконується по 5-7 разів. Статичні вправи виконуються по 10-15с.

5.При доборі вправ треба дотримуватися певну послідовність, йти від простих до більш складних. Проводити їх краще емоційно, в ігровій формі.

6.Артикуляційну гімнастику виконують сидячи, так як в такому положенні у дитини пряма спина, тіло не напружене, руки і ноги знаходяться в спокійному стані.

7.Діти повинні бачити обличчя дорослого, а також своє обличчя, щоб самостійно контролювати правильність виконання вправ. Тому діти і дорослий під час проведення артикуляційної гімнастики повинні знаходитися перед настінним дзеркалом. Також діти можуть скористатися невеликими ручними дзеркалами, але тоді дорослий повинен знаходитися навпроти дітей обличчям до них.

8.Дорослий показує виконання вправи. Потім його виконують діти, а вихователь контролює виконання (точність руху, плавність, темп, перехід від одного руху до іншого)

9.Починати гімнастику краще з вправ для губ.

Артикуляційні вправи

Комплекс №1

1.«Усмішка»

Мета: розвивати кругові м'язи губ.

Губи розтягнуті у вигляді посмішки, оголюючи зімкнуті зуби. Утримувати губи в такому положенні 10-15 с. 2 рази.

2. «Лопаточка»

Мета: розвивати вміння розслабляти м'язи язика і утримувати в такому положенні тривалий час.

Розслаблений широкий кінчик язика покласти на нижню губу. Утримувати язик в такому положенні під рахунок до 10. Верхня губа піднята і не торкається до поверхні язика.

3. «Боягузливе пташеня»

Мета: розвивати м'язи нижньої щелепи.

Широко відкривати і закривати рот, так, щоб тяглися куточки губ. Щелепа опускається приблизно на відстань ширини 2 пальців. Язичок –«пташеня» сидить у гніздечку і не висовується. Вправа виконується ритмічно.

4. «Покусаем язичок»

Мета: активізувати м'язи кінчика мови.

Губи в положенні посмішки. Покусування язичка проводиться 8-10 разів.

5. «Пензлик»

Мета: активізувати м'язи язика.

Облизувати по колу верхню і нижню губи напіввідкритого рота 5-10 разів.

6. «Конячка»

Мета: розтягувати під'язикову зв'язку.

Присосать язик до піднебіння, поклацати 10-15 разів. Темп прицмокування повинен змінюватися (повільно, швидше, дуже швидко).

Дихальна гімнастика

«Задуй свічку»

Мета: диференціація носового і ротового дихання, отримання тривалого ротового видиху.

У правій руці тримати кольорові смужки паперу, ліву долоню покласти на живіт. Зробити легкий вдих носом, надути повний животик повітря (контроль лівою рукою), потім плавно і повільно через ротик подути на смужку паперу - «погасити свічку».

Артикуляційні вправи

Комплекс №2

1.«Сопілочка»

Мета: розвивати кругові м'язи губ.

Губи зімкнуті і витягнуті вперед у вигляді трубочки. Утримувати губи в такому положенні 10-15 с. 2-3 рази.

2. «Лопаточка»

Мета: розвивати вміння розслабляти м'язи язика і утримувати в такому положенні тривалий час.

Розслаблений широкий кінчик язика покласти на нижню губу. Утримувати язик в такому положенні під рахунок до 10. Верхня губа піднята і не торкається до поверхні язика.

3. «Жуйка»

Мета: розвивати м'язи нижньої щелепи.

Імітація жування з закритим і відкритим ротом.

4. «Покусаем язичок»

Мета: активізувати м'язи кінчика язика.

Губи в положенні посмішки. Покусування язичка проводиться 8-10 разів.

5. «Пензлик»

Мета: активізувати м'язи язика.

Облизувати по колу верхню і нижню губи напіввідкритого рота 5-10 разів.

6. «Конячка»

Мета: розтягувати під'язикову зв'язку.

Присосать язик до піднебіння, поклацати 10-15 разів. Темп прицмокування повинен змінюватися (повільно, швидше, дуже швидко).

Дихальна гімнастика

«Погаси свічки»

Мета: диференціація носового і ротового дихання, розподіл видиху, оволодіння умінням свідомо ділити об'єм видихуваного повітря на рівномірні відрізки.

Праву долоню підняти на рівень рота, розвести пальчики. Ліва долоня фіксує надування животика при легкому вдиху через носик. Зробити інтенсивний видих через рот з проголошенням: «Фу! Фу! Фу!». Діти штовхають повітряні струмені на пальчики - «свічки».

Артикуляційні вправи

Комплекс №3

1.«Хоботок»

Мета: розвивати кругові м'язи губ.

Губи щільно зімкнуті і з напругою витягнуті вперед до межі. Утримувати губи в такому положенні 10 секунд. 2 рази.

2. «Лопаточка»

Мета: розвивати вміння розслабляти м'язи язика і утримувати в такому положенні тривалий час.

Розслаблений широкий кінчик язика покласти на нижню губу. Утримувати язик в такому положенні під рахунок до 10. Верхня губа піднята і не торкається до поверхні язика.

3. «Голочка»

Мета: розвивати вміння напружувати бічні м'язи язика і тривалий час утримувати його в такому положенні.

Вузький кінчик язика висунути з порожнини рота, не торкаючись ним до губ. Утримувати язик в такому положенні під рахунок до 10, 2 рази.

4. «Жуйка»

Мета: розвивати м'язи нижньої щелепи.

Імітація жування з закритим і відкритим ротом.

5. «Годинник»

Мета: розвивати напругу бічних м'язів язика і координацію рухів (справа наліво).

Рот відкритий. Вузький язик рухається від одного куточка рота до іншого, намагаючись не торкатися губ.

Вправа проводиться в повільному темпі під рахунок або супроводжується словами: «Тік-так». Тривалість вправи 20 с.

6. «Конячка»

Мета: розтягувати під'язикову зв'язку.

Присосать язик до піднебіння, поклацати 10-15 разів. Темп прицмокування повинен змінюватися (повільно, швидше, дуже швидко).

Дихальна гімнастика

«Кулька»

Мета: диференціація носового і ротового дихання, отримання тривалого ротового видиху.

Уявити себе повітряними кульками; на рахунок 1,2,3,4 зробити 4 глибоких вдиху і затримати дихання. Потім на рахунок 1-5 повільно видихнути.

Артикуляційні вправи

Комплекс №4

1. «П'ятачок»

Мета: розвивати рухливість губ.

Витягнуті трубочкою губи рухати вправо – вліво, по колу 1 хв.

2. «Лопаточка»

Мета: розвивати вміння розслабляти м'язи язика і утримувати в такому положенні тривалий час.

Розслаблений широкий кінчик язика покласти на нижню губу. Утримувати язик в такому положенні під рахунок до 10. Верхня губа піднята і не торкається до поверхні язика.

3. «Голочка»

Мета: розвивати вміння напружувати бічні м'язи язика і тривалий час утримувати язик в такому положенні.

Вузький кінчик язика висунути з порожнини рота, не торкаючись ним до губ. Утримувати язик в такому положенні під рахунок до 10, 2 рази.

4. «Жуйка»

Мета: розвивати м'язи нижньої щелепи.

Імітація жування з закритим і відкритим ротом.

5. «Часики»

Мета: розвивати вміння напружувати бічні м'язи язика і координувати його рух (зліва направо).

Рот відкритий. Вузький язик рухається від одного куточка рота до іншого, намагаючись не торкатися губ.

Вправа проводиться в повільному темпі під рахунок або супроводжується словами: «Тік-так». Тривалість вправи 20 с.

6. «Конячка»

Мета: розтягувати під'язикову зв'язку.

Присосать язик до піднебіння, поклацати 10-15 .Темп прицмокування повинен змінюватися (повільно, швидше). Рот при цьому повинен бути широко відкритим, а губи в усмішці.

Дихальна гімнастика

«Квітковий магазин»

Мета: диференціація носового і ротового дихання, отримання тривалого ротового видиху.

Зробити глибокий вдих через ніс – вдихнути аромат квітів (контроль долонею «повного повітрям» животика). Потім повільно плавно видихнути через рот. Повторювати 3-4 рази.

Артикуляційні вправи

Комплекс №5

1.«П'ятачок»

Мета: розвивати рухливість м'язів губ.

Витягнуті трубочкою губи рухати вправо - вліво, обертати по колу.

2 «Мавпочка»

Мета: розвивати м'язи нижньої щелепи. Щелепа опускається вниз з максимальним витягуванням мови до підборіддя. Утримувати язик в такому положенні 8-10 с , 2-3 рази.

3. «Лопаточка»

Мета: розвивати вміння розслабляти м'язи язика і утримувати в такому положенні тривалий час.

Розслаблений широкий кінчик язика покласти на нижню губу. Утримувати язик в такому положенні під рахунок до 10. Верхня губа піднята і не торкається до поверхні язика.

4 «Парасолька»

Мета: активізувати кінчик язика на верхній і нижній губі.

Підняти кінчиком язика верхню губу при напіввідкритому роті, потім нижню, 5-10 разів

5. «Конячка»

Мета: розтягувати під'язикову зв'язку.

Присосать язик до піднебіння, поклацати 10-15 разів. Темп прицмокування повинен змінюватися (повільно, швидше, дуже швидко).

6. «Незадоволена конячка»

Мета: розвивати вібрацію губ.

Потік повітря, що видихається, легко і активно посилати до губ, поки вони не стануть вібрувати. Виходить звук, схожий на пирхання коней, 3-4 рази.

Дихальна гімнастика

«Збір урожаю»

Мета: диференціація носового і ротового дихання, отримання тривалого ротового видиху.

Встати прямо, підняти руки догори, зробити вдих через ніс. Пауза 3 сек.

Опустити руки, нахилити корпус вперед і вниз – повільний видих через рот. Повторити 3-4 р.

Артикуляційні вправи

Комплекс №6

1.«П'ятачок»

Мета: розвивати рухливість м'язів губ.

Витягнуті трубочкою губи рухати вправо - вліво, обертати по колу.

2. «Ситий хом'як»

Мета: розвивати пружність м'язів губ і щік.

Надути обидві щоки, потім надувати щоки по черзі.3-5 разів.

3. «Лопаточка»

Мета: розвивати вміння розслабляти м'язи язика і утримувати в такому положенні тривалий час.

Розслаблений широкий кінчик язика покласти на нижню губу. Утримувати язик в такому положенні під рахунок до 10. Верхня губа піднята і не торкається до поверхні язика.

4. «Жолобок»

Мета: виробляти цілеспрямовану повітряну струмінь по середній лінії язика на його кінчик, розвивати бічні м'язи мови.

Висунути широкий язик з порожнини рота. Бічні края язика загнути вгору, плавно подути на кінчик язика. Виконувати вправи 3-4 раз за 5-7 секунд.

5. «Парасолька»

Мета: активізувати кінчик язика на верхній і нижній губі.

Підняти кінчиком язика верхню губу при напіввідкритому роті, потім нижню, 5-10 разів.

6. «Конячка»

Мета: розтягувати під'язикову зв'язку.

Присосать язик до піднебіння, поклацати 10-15 разів. Темп прицмокування повинен змінюватися (повільно, швидше, дуже швидко).

Дихальна гімнастика

«Трубач»

Мета: диференціація носового і ротового дихання, отримання тривалого ротового видиху.

Зробити легкий глибокий вдих через ніс. Піднести до губ уявну трубу, імітуючи руху трубача натискати на уявні клавіші. На видиху вимовляти: « Ту-ту-ту...» 1 хв.

Артикуляційні вправи

комплекс №7

1. «Ситий хом'ячок»

Мета: розвивати пружність м'язів губ і щік.

Надути обидві щоки, потім надувати щоки по черзі 3-5 разів.

2. «Зарядка»

Мета: розвивати рухливість м'язів губ.

Посміхнутися то одним, то іншим куточком рота 5-10 разів.

3. «Жолобок»

Мета: вчити направляти повітряний струмінь по середній лінії язика на його кінчик; розвивати бічні м'язи язика.

Висунути широкий язик з порожнини рота. Бічні края язика загнути вгору, плавно подути на кінчик язика. Виконувати вправу 3-4 рази по 5-7 с.

4. «Укол»

Мета: розвивати рухливість м'язів язика.

Розкрити рот, кінчиком язика «колоти» щоки зсередини по черзі 5-10 разів.

5. «Пальчик»

Мета: розвивати м'язи язика і координацію його рухів.

Рот відкрити, кінчиком гострого язичка торкнутися верхніх передніх зубів і тримати 5 с. (3-4 р).

6. «Конячка»

Мета: розтягувати під'язикову зв'язку.

Присмоктатися язик до піднебіння, поклацати 10-15 разів. Темп прицмокування повинен змінюватися (повільно - швидко).

Дихальна гімнастика

«Слон п'є воду»

Мета: диференціація ротового і носового дихання, отримання тривалого ротового видиху.

Витягнути губи широкою «трубочкою» і зробити глибокий вдих через ніс (під рахунок «раз», «два», «три»), потім - плавний видих (під рахунок від одного до п'яти).

Артикуляційні вправи

комплекс №8

1. «Кулька лопнула»

Мета: розвивати пружність м'язів язика і губ.

Надути обидві щоки, потім бити кулачками по надутим щоках, в результаті чого повітря виходить з силою і шумом, 3-4 рази.

2 «Зарядка»

Мета: розвивати рухливість м'язів губ.

Посміхнутися то одним, то іншим куточком рота, 5-6 разів.

3. «Гірка»

Мета: розвивати рухливість м'язів спинки язика.

Рот відкритий, кінчик язичка впирається в нижні різці, спинка язичка піднята вгору. Утримувати язик в такому положенні під рахунок до 10 с, 2-3 рази.

4. «Укол»

Мета: розвивати рухливість м'язів язика.

Рот розкрити, кінчиком язичка «колоти» щоки зсередини по черзі, 5-10 разів.

5. «Пальчик»

Мета: розвивати м'язи язика і координацію його рухів.

Рот відкрити, кінчиком гострого язичка торкнутися верхніх зубів і тримати 5 секунд, 3-4 рази.

6. «Болтушка»

Мета: виробляти підйом язика вгору, рухливість його передній частині.

Відкрити рот, покласти язик на верхню губу, здійснювати рух, широким переднім краєм язика по верхній губі, вперед і назад, намагаючись не відривати язик від губи, погладжуючи її. Спочатку виробляти повільні рухи, потім прискорити темп і додавати голос, поки не почується: «Бл -бл - бл».

Дихальна гімнастика

«Вдихаємо аромат лісу»

Мета: диференціація носового і ротового дихання, отримання тривалого видиху.

Зробити глибокий вдих носом «вдихнути запахи лісу». Пауза. Плавно повільно видихнути. Виконувати 2-3 рази.

Артикуляційні вправи

комплекс №9

1. «Кулька лопнула»

Мета: розвивати пружність м'язів язика і губ.

Надути обидві щоки, потім бити кулачками по надутим щоках, в результаті чого повітря виходить з силою і шумом, 3-4 рази.

2. «Хованки»

Мета: розвивати рухливість і пружність м'язів губ.

Втягнути губи в рот, потім випнути, 5-10 разів.

  3. «Гірка»

Мета: розвивати рухливість м'язів спинки язика.

Рот відкритий, кінчик язичка впирається в нижні різці, спинка язичка піднята вгору. Утримувати язик в такому положенні під рахунок до 10 с, 2-3 рази.

4. «Щітка»

Мета: розвивати рухливість і координацію рухів язика.

Рот розкрити, «почистити» язичком верхні зуби всередині і зовні, нижні зуби всередині і зовні, 10-15 разів.

5. «Пальчик»

Мета: розвивати м'язи язика і координацію його рухів.

Рот відкрити, кінчиком гострого язичка торкнутися верхніх зубів і тримати 5 секунд, 3-4 рази.

6. «Болтушка»

Мета: виробляти підйом язика вгору, рухливість його передній частині.

Відкрити рот, покласти язик на верхню губу, здійснювати рух, широким переднім краєм язика по верхній губі, вперед і назад, намагаючись не відривати язик від губи, погладжуючи її. Спочатку виробляти повільні рухи, потім прискорити темп і додавати голос, поки не почується: «Бл-бл - бл».

Дихальна гімнастика

«Вітерець»

Мета: Розвиток мовного дихання і сили голосу.

Дует осінній легкий вітерець: «У-у-у» (тихо). Подув сильний вітер: «У-у-у!» (голосно). Заблукали ми в лісі, закричали ми: «Ау!» (Спочатку голосно, потім тихо).

Артикуляційні вправи

комплекс №10

1. «Гребінець»

Мета: розвивати координацію рухів губ і нижньої щелепи.

«Причесати» верхніми зубами нижню губу. 7-8 разів.

2. «Хованки»

Мета: розвивати рухливість і пружність м'язів губ.

Втягнути губи в рот, потім випнути, 5-10 разів.

  3. «Гірка»

Мета: розвивати рухливість м'язів спинки язика.

Рот відкритий, кінчик язичка впирається в нижні різці, спинка язичка піднята вгору. Утримувати язик в такому положенні під рахунок до 10 с, 2-3 рази.

4. «Щітка»

Мета: розвивати рухливість і координацію рухів язика.

Рот розкрити, «почистити» язичком верхні зуби всередині і зовні, нижні зуби всередині і зовні, 10-15 разів.

5. «Стовпчик»

Мета: розвивати м'язи язика і координацію його рухів.

Рот відкрити, кінчиком язичка впертися в ясна за верхніми зубами і тримати по 5 секунд, 3-4 рази.

6. «Болтушка»

Мета: виробляти підйом язика вгору, рухливість його передній частині.

Відкрити рот, покласти язик на верхню губу, здійснювати рух широким переднім краєм язика по верхній губі, вперед і назад, намагаючись не відривати язик від губи, погладжуючи її. Спочатку виробляти повільні рухи, потім прискорити темп і додавати голос, поки не почується: «Бл- бл - бл».

Дихальна гімнастика

«Шину прокололи»

Мета: диференціація носового і ротового дихання, отримання тривалого ротового видиху, розвиток мовного дихання.

Зробити легкий вдих через ніс, видихаючи показати, як повільно виходить повітря через прокол в шині - «ш - ш - ш».

Артикуляційні вправи

комплекс №11

1. «Гребінець»

Мета: розвивати координацію рухів губ і нижньої щелепи.

«Причесати» нижніми зубами верхню губу. 7-8 разів.

2. «Хованки»

Мета: розвивати рухливість і пружність м'язів губ.

Втягнути губи в рот, потім випнути, 5-10 разів.

  3. «Гірка»

Мета: розвивати рухливість м'язів спинки язика.

Рот відкритий, кінчик язичка впирається в нижні різці, спинка язичка піднята вгору. Утримувати язик в такому положенні під рахунок до 10 с, 2-3 рази.

4. «Щітка»

Мета: розвивати рухливість і координацію рухів язика.

Рот розкрити, «почистити» язичком верхні зуби всередині і зовні, нижні зуби всередині і зовні, 10-15 разів.

5. «Котушка»

Мета: розвивати рухливість м'язів язика.

Рот відкритий, кінчик язика впирається в нижні різці. Широкий язик викочується вперед і забирається всередину рота. 7-8 разів.

6. «Болтушка»

Мета: виробляти підйом язика вгору, рухливість його передній частині.

Відкрити рот, покласти язик на верхню губу, здійснювати рух, широким переднім краєм язика по верхній губі, вперед і назад, намагаючись не відривати його від губи, погладжуючи її. Спочатку виробляти повільні рухи, потім прискорити темп і додавати голос, поки не почується: «Бл- бл - бл».

Дихальна гімнастика

«Спів голосних»

Мета: розвиток мовного дихання, отримання тривалого ротового видиху.

Зробити ротом легкий, глибокий вдих і на плавному видиху співати голосні:

«А-а-а-а ...», «О-о-о-о ...; «У-у-у-у ...», «І-і-і-і ...; «И-и-и-и ...»; «Е-е-е-е ...».

Артикуляційні вправи

комплекс №12

1. «Гребінець»

Мета: розвивати координацію рухів губ і нижньої щелепи.

«Причесати» верхніми зубами нижню губу, нижніми - верхню губу.

  5-10раз.

2 «Бульбашка»

Мета: розвивати пружність м'язів щік.

Надути щоки, випустити повітря через нещільно стислі губи 5-10 разів.

  3. «Гірка»

Мета: розвивати рухливість м'язів спинки язика.

Рот відкритий, кінчик язичка впирається в нижні різці, спинка язичка піднята вгору. Утримувати язик в такому положенні під рахунок до 10 с, 2-3 рази.

4. «Щітка»

Мета: розвивати рухливість і координацію рухів язика.

Рот розкрити, «почистити» язичком верхні зуби всередині і зовні, нижні зуби всередині і зовні, 10-15 разів.

5. «Котушка»

Мета: розвивати рухливість м'язів язика.

Рот відкритий, кінчик язика впирається в нижні різці. Широкий язик викочується вперед і забирається всередину рота. 7-8 разів.

6. «Гойдалки»

Мета: виробляти вміння швидко міняти положення язика.

Відкрити рот, стосуватися кінчиком язика то верхній, то нижньої губи, 5-10 разів.

Дихальна гімнастика

«Спів голосних»

Мета: розвиток мовного дихання.

Зробити легкий вдих ротом і протяжно на одному видиху проспівати поєднання голосних звуків.

«Ааааееее ...»;

«Ааааоооо ...»;

«Ааааіііі ...»;

«Ооооуууу ...»;

«Ііііееееаааа ...»;

«Ааааееееоооо ...».

Артикуляційні вправи

комплекс №13

1. «Гребінець»

Мета: Розвивати координацію рухів губ і нижньої щелепи.

«Причесати» верхніми зубами нижню губу, нижніми - верхню губу.

  5-10раз.

2. «Посмішка»

Мета: Розвивати кругові м'язи губ.

Губи розтягуємо у вигляді посмішки, оголюючи зімкнуті зубки. Утримувати губи в такому положенні слід 10-15 секунд.

  3. «Гірка»

Мета: Розвивати рухливість м'язів спинки язика.

Рот відкритий, кінчик язичка впирається в нижні різці, спинка язичка піднята вгору. Утримувати язик в такому положенні під рахунок до 10 с, 2-3 рази.

4. «Щітка»

Мета: Розвивати рухливість і координацію рухів язика.

Рот розкрити, «почистити» язичком верхні зуби всередині і зовні, нижні зуби всередині і зовні, 10-15 разів.

5. «Котушка»

Мета: Розвивати рухливість м'язів язика.

Рот відкритий, кінчик язика впирається в нижні різці. Широкий язик викочується вперед і забирається всередину рота. 7-8 разів.

6 «Дятел»

Мета: Виробляти рухливість кінчика язика.

Рот широко розкритий, язик з силою вдаряється в горбки, що знаходяться за верхніми зубами; дитина при цьому вимовляє звук [д], наслідуючи стукоту дятла: д-д-д, 15-20 с.

Дихальна гімнастика

«Звуконаслідування»

Мета: Розвиток мовного дихання і сили голосу.

Протяжно (на одному видиху) вимовляти:

ау-ау-ау-ау ...

уа-уа-уа-уа ...

иа-иа-иа-иа ...

ай-яй-яй-яй ...

Артикуляційні вправи

Комплекс №14

1. «Усмішка»

Мета: розвивати кругові м'язи губ.

Губи розтягуємо у вигляді посмішки, оголюючи зімкнуті зубки. Утримувати губи в такому положенні слід 10-15 секунд.

2. «Лопаточка»

Мета: розвивати вміння розслабляти м'язи язика і утримувати в такому положенні тривалий час.

Розслаблений широкий кінчик язика покласти на нижню губу. Утримувати язик в такому положенні під рахунок до 10. Верхня губа піднята і не торкається до поверхні язика.

3. «Жолобок»

Мета: виробляти цілеспрямовану повітряну струмінь по середній лінії язика на його кінчик; розвивати бічні м'язи язика.

Висунути широкий язик з порожнини рота. Бічні края язика загнути вгору, плавно подути на кінчик язика. Виконувати вправи 3-4 раз за 5-7 секунд.

4. «Гірка»

Мета: розвивати рухливість м'язів спинки язика.

Рот відкритий, кінчик язичка впирається в нижні різці, спинка язичка піднята вгору. Утримувати язик в такому положенні під рахунок до 10 с, 2-3 рази.

5. «Котушка»

Мета: розвивати рухливість м'язів язика.

Рот відкритий, кінчик язика впирається в нижні різці. Широкий язик викочується вперед і забирається всередину рота. 7-8 разів.

6. «Дятел»

Мета: виробляти рухливість кінчика язика.

Рот широко розкритий, язик з силою вдаряється в горбки, що знаходяться за верхніми зубами; дитина при цьому вимовляє звук [д], наслідуючи стукоту дятла: д-д-д, 15-20 с.

Дихальна гімнастика

«Млин»

Мета: розвиток мовного дихання, отримання тривалого ротового видиху.

Зробивши повний легкий вдих через рот. На видиху вимовити: «ж-ж-ж...», «з-з-з...», «у-у-у...».

Проголошення супроводжується круговими рухами руками.

Артикуляційні вправи

комплекс №15

1 «Усмішка»

Мета: розвивати кругові м'язи губ.

Губи розтягуємо у вигляді посмішки, оголюючи зімкнуті зубки. Утримувати губи в такому положенні слід 10-15 секунд.

  2. «Лопаточка»

Мета: розвивати вміння розслабляти м'язи язика і утримувати в такому положенні тривалий час.

Розслаблений широкий кінчик язика покласти на нижню губу. Утримувати язик в такому положенні під рахунок до 10. Верхня губа піднята і не торкається до поверхні язика.

3. «Жолобок»

Мета: виробляти цілеспрямовану повітряний струмінь по середній лінії язика на його кінчик, розвивати бічні м'язи язика.

Висунути широкий язик з порожнини рота. Бічні краї язика загнути вгору, плавно подути на кінчик язика. Виконувати вправи 3-4 рази по 5-7 секунд.

4. «Гірка»

Мета: розвивати рухливість м'язів спинки язика.

  Рот відкритий, кінчик язичка впирається в нижні різці, спинка язичка піднята вгору. Утримувати язик в такому положенні під рахунок до 10 с, 2-3 рази.

5. «Котушка»

Мета: розвивати рухливість м'язів язика.

Рот відкритий, кінчик язика впирається в нижні різці. Широкий язик викочується вперед і забирається всередину рота. 7-8 разів.

6. «Дятел»

Мета: виробляти рухливість кінчика язика.

Рот широко розкритий, язик з силою вдаряється в горбки, що знаходяться за верхніми зубами; дитина при цьому вимовляє звук [д], наслідуючи стукоту дятла: д-д-д, 15-20 с.

Дихальна гімнастика

«Боксери»

Мета: Розвиток мовного дихання, отримання тривалого ротового видиху.

Зробивши повний легкий вдих ротом, викидаючи вперед кулачки, різко на видиху вимовляти: «ввв ...», «жжж...», «ффф ...», «ссс ...».

Артикуляційні вправи

комплекс №16

1 «Трубочка-посмішка»

Мета: розвивати кругові м'язи губ.

Губи розтягуємо у вигляді посмішки, оголюючи зімкнуті зубки, потім витягуємо губи вперед. Чергуючи положення губ 6-8 разів.

  2. «Рибки розмовляють»

Мета: розвивати рухливість губ.

Стуляти і розмикати губи, вимовляючи: п-п-п .... 10-15 сек.

3. «Чистимо зубки»

Мета: розвивати рухливість передньої частини язика.

Рот закритий. Круговими рухами язика обвести між зубами і губами. 6-8 разів.

4. «Гойдалки»

Мета: виробляти вміння швидко міняти положення язика.

Посміхнутися, показати зуби, відкрити рот. Кінчик язика притиснути до нижніх переднім зубкам, потім підняти кінчик язика і притиснути до верхніх передніх зубів. Чергувати положення язика під рахунок від 1 до 5. 6-7 разів.

5. «Парус»

Мета: розтягувати під'язикову зв'язку, розвивати вміння розслабляти м'язи язика в піднятому положенні.

Рот широко відкритий, широкий кінчик язика поставити за верхні зубки на горбки, спинку язичка трохи прогнути вперед, утримувати язик в такому положенні під рахунок до 10. Повторити 2-3 рази.

6. «Конячка»

Мета: розтягувати під'язикову зв'язку.

Присмоктатися язиком до піднебіння, поклацати 10-15 разів. Темп потьохкування повинен змінюватися (повільно, швидше, дуже швидко).

Дихальна гімнастика

«Веселий рахунок»

Мета: Розвиток мовного дихання в поєднанні з рухами.

Зробити легкий вдих через рот і почати ходьбу з рахунком уголос до 10-15.

Артикуляційні вправи

комплекс №17

1. «Трубочка-посмішка»

Мета: розвивати кругові м'язи губ.

Губи розтягуємо у вигляді посмішки, оголюючи зімкнуті зубки, потім витягуємо губи вперед. Чергуючи положення губ 6-8 разів.

  2. «Каченя»

Мета: розвиток кругових м'язів губ.

Зімкнути зуби. Округлити губи і витягнути вперед, як при вимові звуку «О». Кути губ при цьому не повинні стикатися. Губи не закривають зубів. Утримувати губи в такому положенні 5-7 с, 3-4 рази.

3. «Чистимо зубки»

Мета: розвивати рухливість передньої частини язика.

Рот закритий. Круговими рухами язика обвести між зубами і губами. 6-8 разів.

4. «Гойдалки»

Мета: виробляти вміння швидко міняти положення язика.

Посміхнутися, показати зуби, відкрити рот. Кінчик язика притиснути до нижніх передніх зубів, потім підняти кінчик язика і притиснути до верхніх передніх зубів. Чергувати положення язика під рахунок від 1 до 5. 6-7 разів.

5. «Чашечка»

Мета: вправляти в умінні утримувати широкий язик в верхньому положенні.

Рот широко відкритий, широкий кінчик язика підняти до верхніх зубів, але не торкатися їх. Утримувати язик в такому положенні під рахунок до 10. Повторити 3-4 рази.

6 «Конячка»

Мета: Розтягувати під'язикову зв'язку.

Присмоктатися язиком до піднебіння, поклацати 10-15 разів. Темп потьохкування повинен змінюватися (повільно, швидше, дуже швидко).

Дихальна гімнастика

«Звуконаслідування»

Мета: розвиток мовного дихання.

Зробивши повний вдих через рот, на видиху вимовляти звуконаслідування:

Ту-ту-ту ...

Фу-фу-фу…

Пі-пі-пі…

Ко-ко-ко ....

Артикуляційні вправи

Комплекс №18

1. «Трубочка-посмішка»

Мета: розвивати кругові м'язи губ.

Губи розтягуємо у вигляді посмішки, оголюючи зімкнуті зуби, потім витягуємо губи вперед. Чергуємо положення губ 6-8 разів.

2. «Качечка»

Мета: розвиток кругових м'язів губ.

Зімкнути зуби. Округлити губи і витягнути вперед, як при проголошенні звуку «О». Кути губ при цьому не повинні стикатися. Губи не закривають зубів. Утримувати губи в такому положенні 5-7 с , 3-4 рази.

3. «Пензлик»

Мета: активізувати м'язи язика.

Облизувати по колу верхню і нижню губи напіввідкритого рота 5-10 разів.

4. «Гойдалки»

Мета: виробляти вміння швидко міняти положення язика.

Посміхнутися, показати зуби, відкрити рот. Кінчик язика притиснути до нижніх передніх зубів, потім підняти кінчик язика і притиснути до верхніх передніх зубів. Чергувати положення язика під рахунок від 1 до 5. 6-7 разів.

5. «Чашечка»

Мета: вправляти в умінні утримувати широкий язик у верхньому положенні.

Рот широко відкритий, широкий кінчик язика підняти до верхніх зубів, але не торкатися їх. Утримувати язик в такому положенні під рахунок до 10. Повторити 3-4 рази.

6. «Бовтанка»

Мета: виробляти підйом язика вгору, рухливість його передній частині.

Відкрити рот, покласти язик на верхню губу. Проводити рухи, широким переднім краєм язика по верхній губі, вперед і назад, намагаючись не відривати язик від губи, погладжуючи її. Спочатку робити повільні рухи, потім прискорити темп і додавати голос, поки не почується: «Бл-бл-бл».

Дихальна гімнастика

«Звуконаслідування»

Мета: Розвиток мовного дихання

Зробивши легкий вдих через рот, на видиху вимовляти звуконаслідування:

Му-му-му...

Мо-мо-мо....

Няв-няв-няв...

Ш-ш-ш...

Артикуляційні вправи

Комплекс №19

1. «Трубочка-посмішка»

Мета: розвивати кругові м'язи губ.

Губи розтягуємо у вигляді посмішки, оголюючи зімкнуті зуби, потім витягуємо губи вперед. Чергуємо положення губ 6-8 разів.

2. «Качечка»

Мета: розвиток кругових м'язів губ.

Зімкнути зуби. Округлити губи і витягнути вперед, як при проголошенні звуку «О». Кути губ при цьому не повинні стикатися. Губи не закривають зубів. Утримувати губи в такому положенні 5-7 с , 3-4 рази.

3. «Щітка»

Мета: розвивати рухливість і координацію рухів язика.

Рота розкрити, «почистити» язичком верхні зуби всередині і зовні, нижні зуби всередині і зовні, 10-15 разів.

4. «Гойдалки»

Мета: виробляти вміння швидко міняти положення язика.

Посміхнутися, показати зуби, відкрити рот. Кінчик язика притиснути до нижніх передніх зубів, потім підняти кінчик язика і притиснути до верхніх передніх зубів. Чергувати положення язика під рахунок від 1 до 5. 6-7 разів.

5.«Чашечка»

Мета: вправляти в умінні утримувати широкий язик у верхньому положенні.

Рот широко відкритий, широкий кінчик язика підняти до верхніх зубів, але не торкатися їх. Утримувати язик в такому положенні під рахунок до 10. Повторити 3-4 рази.

6. «Бовтанка»

Мета: виробляти підйом язика вгору, рухливість його передній частині.

Відкрити рот, покласти язик на верхню губу, проводити рухи, широким переднім краєм язика по верхній губі, вперед і назад, намагаючись не відривати язик від губи, погладжуючи її. Спочатку робити повільні рухи, потім прискорити темп і додавати голос, поки не почується: «Бл-бл-бл».

Дихальна гімнастика

«Спів голосних»

Мета: Розвиток мовного дихання і сили і висоти голосу.

Зробити легкий вдих через рот і на видиху проспівувати кожен зі звуків «а», «о» таким чином:

- почати проспівувати звук тихим голосом, поступово підсилюючи до гучного звучання;

- почати з гучного голосу, поступово послаблюючи звук до тихого;

- почати тихо, поступово підсилюючи звук до гучного і закінчити знову тихо.

Артикуляційні вправи

Комплекс №20

1. «Качечка»

Мета: розвиток кругових м'язів губ.

Зімкнути зуби. Округлити губи і витягнути вперед, як при проголошенні звуку «О». Кути губ при цьому не повинні стикатися. Губи не закривають зубів. Утримувати губи в такому положенні 5-7 с , 3-4 рази.

2. «Лопаточка»

Мета: розвивати вміння розслабляти м'язи язика і утримувати в такому положенні тривалий час.

Розслаблений широкий кінчик язика покласти на нижню губу. Утримувати язик в такому положенні під рахунок до 10. Верхня губа піднята і не торкається до поверхні язика.

3. «Щітка»

Мета: розвивати координацію рухів язика.

Рота розкрити, «почистити» язичком верхні зуби всередині і зовні, нижні зуби всередині і зовні, 10-15 разів.

4. «Гойдалки»

Мета: виробляти вміння швидко міняти положення язика.

Посміхнутися, показати зуби, відкрити рот. Кінчик язика притиснути до нижніх передніх зубів, потім підняти кінчик язика і притиснути до верхніх передніх зубів. Чергувати положення язика під рахунок від 1 до 5. 6-7 разів.

5. «Чашечка»

Мета: вправляти в умінні утримувати широкий язик у верхньому положенні.

Рот широко відкритий, широкий кінчик язика підняти до верхніх зубів, але не торкатися їх. Утримувати язик в такому положенні під рахунок до 10. Повторити 3-4 рази.

6. «Стеля»

Мета: виробляти підйом язика вгору, рухливість його передній частині.

Посміхнутися, відкрити рот, і «погладити» кінчиком язика піднебіння вперед-назад. Губи і нижня щелепа повинні бути нерухомі, 6-8 разів.

Дихальна гімнастика

«Спів голосних»

Мета: Розвиток мовного дихання, сили і висоти голосу.

Вимовляти кожен зі звуків «у», «і», таким чином:

- почати проспівувати звук тихим голосом, поступово підсилюючи до гучного звучання;

- почати з гучного голосу, поступово послаблюючи звук до тихого;

- почати тихо, поступово підсилюючи звук до гучного і закінчити знову тихо.

Артикуляційні вправи

Комплекс №21

1. «Качечка»

Мета: розвиток кругових м'язів губ.

Зімкнути зуби. Округлити губи і витягнути вперед, як при проголошенні звуку «О». Кути губ при цьому не повинні стикатися. Губи не закривають зубів. Утримувати губи в такому положенні 5-7 с., 3-4 рази.

2. «Лопаточка»

Мета: розвивати вміння розслабляти м'язи язика і утримувати в такому положенні тривалий час.

Розслаблений широкий кінчик язика покласти на нижню губу. Утримувати язик в такому положенні під рахунок до 10. Верхня губа піднята і не торкається до поверхні язика.

3. «Смачне варення»

Мета: розвивати рухливість широкого кінчика язика у верхньому положенні.

Широким кінчиком язика обійняти верхню губу потім прибрати його в порожнину рота. Рот при цьому не закривати. Вправу повторювати 5-6 разів.

4. «Стеля»

Мета: виробляти підйом язика вгору, рухливість його передній частині.

Посміхнутися, відкрити рот, «погладити» кінчиком язика піднебіння вперед-назад. Губи і нижня щелепа повинні бути нерухомі, 6-8 разів.

5. «Килимок»

Мета: виробляти просування тонкого і широкого язика між зубами.

Губи посміхаються, зубки відкриті. Кінчиком язика проводимо по піднебінню до верхніх зубів, чіпляючись за них, «викочуємо» язичок «килимком» вперед.

6. «Дятел»

Мета: виробляти рухливість кінчика язика.

Рот широко відкритий, язик з силою вдаряється про горбки (альвеоли), що знаходяться за верхніми зубами. Дитина при цьому вимовляє звук «д», наслідуючи стукоту дятла: д-д-д, 15-20 разів.

Дихальна гімнастика

«Спів голосних»

Мета: розвиток мовного дихання, висоти і сили голосу.

Зробити легкий вдих через рот і на видиху проспівувати кожен зі звуків «и», «е» таким чином:

- почати проспівувати звук тихим голосом, поступово підсилюючи до гучного звучання;

- почати з гучного голосу, поступово послаблюючи до тихого;

- почати тихо, поступово підсилюючи до гучного і закінчити тихо.

Артикуляційні вправи

Комплекс №22

1. «Хованки»

Мета: розвивати кругові м'язи губ.

Втягнути губи в рот, потім випнути 5-10 разів.

2. «Лопаточка»

Мета: розвивати вміння розслабляти м'язи язика і утримувати в такому положенні тривалий час.

Розслаблений широкий кінчик язика покласти на нижню губу. Утримувати язик в такому положенні під рахунок до 10. Верхня губа піднята і не торкається до поверхні язика.

3. «Голочка»

Мета: розвивати вміння напружувати бічні м'язи язика і тривалий час утримувати язик в такому положенні.

Вузький кінчик язика висунути з порожнини рота, не торкаючись ним до губ. Утримувати язик в такому положенні під рахунок до 10, 2 рази.

4. «Чашечка»

Мета: вправляти в умінні утримувати широкий язик у верхньому положенні.

Рот широко відкритий, широкий кінчик язика підняти до верхніх зубів, але не торкатися їх. Утримувати язик в такому положенні під рахунок до 10. Повторити 3-4 рази.

5. «Стеля»

Мета: виробляти підйом язика вгору, рухливість його передній частині.

Посміхнутися, відкрити рот, і «погладити» кінчиком язика піднебіння вперед-назад. Губи і нижня щелепа повинні бути нерухомі, 6-8 разів.

6. «Килимок»

Мета: виробляти просування тонкого і широко язика між зубами.

Губи в положенні посмішки. Зубки відкриті. Кінчиком язика проводимо по піднебінню до верхніх передніх зубів, чіпляючись за них, « викочуємо» язичок «килимком» вперед 5-6 разів.

Дихальна гімнастика

Молодша група.

«Звуконаслідування»

Мета: розвиток мовного дихання.

Зробити легкий вдих через рот і на видиху вимовляти звуконаслідування:

корова: Му-му-му...;

коза: Ме-ме-ме...;

кішка: Няв-няв-няв...;

мишка: Пі-пі-пі...;

філін: Бу-бу-бу... .

Середня, старша групи

«Спів імен» (імена дітей групи).

Артикуляційні вправи

Комплекс №23

1. «Трубочка-посмішка»

Мета: розвивати кругові м'язи губ.

Губи розтягуємо у вигляді посмішки, оголюючи зімкнуті зуби, потім витягуємо губи вперед. Чергуємо положення губ 6-8 разів.

2. «Лопаточка»

Мета: розвивати вміння розслабляти м'язи язика і утримувати в такому положенні тривалий час.

Розслаблений широкий кінчик язика покласти на нижню губу. Утримувати язик в такому положенні під рахунок до 10. Верхня губа піднята і не торкається до поверхні язика.

3. «Праска»

Мета: виробляти просування тонкого і широкого язика між зубами.

Губи в положенні посмішки. Зуби щільно стиснуті. Кінчик язика проштовхуємо між стиснутими зубами. Язик стає широким і тонким. Висуваємо його вперед до межі. Вправу повторювати 3-4 рази.

4.«Смачне варення»

Мета: розвивати рухливість широкого кінчика язика у верхньому положенні.

Широким кінчиком язика обійняти верхню губу і потім прибрати його в порожнину рота. Рот при цьому не закривати. Вправу повторити 5 - 6 разів.

5. «Парасолька»

Мета: активізувати кінчик язика на верхній і нижній губі.

Підняти кінчиком язика верхню губу при напіввідкритому роті, потім нижню, 5-10 разів.

6. «Конячка»

Мета: розтягувати під'язикову зв'язку.

Присосать язик до піднебіння, поклацати 10-15 разів. Темп прицмокування повинен змінюватися (повільно, швидше, дуже швидко).

Дихальна гімнастика

Молодша група.

«Звуконаслідування»

Мета: розвивати мовне дихання.

Зробити легкий вдих ротом і плавно на видиху вимовляти:

гармата: пух-пух-пух...;

слон: ух-ух-ух...;

дудка: ду-ду-ду...;

піаніно: пам - пам - пам...

Середня, старша групи

Голки в ялинки. Колки голки.

У Тані ноти, у Тоні боти.

Ходять маленькі коні, ми кличемо їх просто поні.

Артикуляційні вправи

комплекс №24

1. «Хоботок»

Мета: розвивати кругові м'язи губ.

Губи щільно зімкнуті і з напругою витягнуті вперед до межі. Утримувати губи в такому положенні 10с. 2 рази.

2. «Голочка»

Мета: розвивати вміння напружувати бічні м'язи язика і тривалий час утримувати язик в такому положенні.

Вузький кінчик язика висунути з порожнини рота, не торкаючись їм до губ. Утримувати його в такому положенні під рахунок до 10, 2 рази.

3. «Лопаточка - голочка»

Мета: розвивати рухово-кинестетическое відчуття напруги і розслаблення м'язів язика.

Ритмічно змінювати під рахунок становище язика «лопаточка-голочка» 6-8 разів.

4. «Пензлик»

Мета: активізувати м'язи язика.

Облизувати по колу верхню і нижню губи напіввідчиненого рота 5-10 разів.

5. «Парасолька»

Мета: активізувати кінчик язика на верхній і нижній губі.

Підняти кінчиком язика верхню губу при напіввідкритому роті, потім нижню, 5-10 разів.

6. «Конячка»

Мета: розтягувати під'язикову зв'язку.

Присмоктатися язиком до піднебіння, поклацати 10-15 разів. Темп потьохкування повинен змінюватися (повільно, швидше, дуже швидко).

 

Дихальна гімнастика

Мета: розвиток мовного дихання.

Зробити легкий вдих ротом і на видиху вимовляти звуконаслідування і рифмування.

Молодша група.

«Звуконаслідування»

пугач: бу- бу-бу-бу ...;

індик: бла-бла-бла-бла ...;

баран: бе-е, бе-е, бе-е ...;

тупотить їжачок: топ, топ, топ, топ ...;

поїзд: ту-ту, ту-ту ...

Середня та старша групи:

Світа руки не відмила - не вистачило Світі мила.

Папі цвях забити помог дерев'яний молоток.

Сходами ми бігли і лопату втратили.

У павутині ми поки не бачили павука.

Артикуляційні вправи

Комплекс №25

1.«П'ятачок»

Мета: розвивати рухливість м'язів губ.

Витягнуті трубочкою губи, рухати вправо - вліво, обертати по колу.

2. «Мавпочка»

Мета: розвивати м'язи нижньої щелепи. Щелепа опускається вниз з максимальним витягуванням язика до підборіддя. Утримувати язик в такому положенні 8-10 с , 2-3 рази.

3. «Лопаточка – голочка»

Мета: розвивати рухово-кінестетичну відчуття напруги і розслаблення м'язів язика.

Ритмічно міняти під рахунок поставу язика «лопаточка-голочка» 6-8 разів.

4. «Пензлик»

Мета: активізувати м'язи язика.

Облизувати по колу верхню і нижню губи напіввідкритого рота 5-10 разів.

5. «Гойдалки»

Мета: виробляти вміння швидко міняти положення язика.

Посміхнутися, показати зуби, відкрити рот. Кінчик язика притиснути до нижніх передніх зубів, потім підняти кінчик язика і притиснути до верхніх передніх зубів. Чергувати положення язика під рахунок від 1 до 5. 6-7 разів.

6. «Бовтанка»

Мета: виробляти підйом язика вгору, рухливість його передній частині.

Відкрити рот, покласти язик на верхню губу, проводити рухи, широким переднім краєм язика по верхній губі, вперед і назад, намагаючись не відривати язик від губи, погладжуючи її. Спочатку робити повільні рухи, потім прискорити темп і додавати голос, поки не почується: «Бл-бл-бл».

Дихальна гімнастика

Мета: розвиток мовного дихання.

Зробити легкий вдих ротом і на легкому, плавному видиху вимовляти звуконаслідування і рифмування.

Молодша група

«Звуконаслідування»

півень: Ку-ка-ре-ку! Ку-ка-ре-ку!

курка: Ко-Ко-ко! Ко-Ко-ко!

зозуля: Ку-ку-ку-ку-ку-ку-ку!

жаба: Ква-ква-ква-ква-ква-ква!

Середня і старша групи.

Ляльці шарф в'язала Алла, до кінця не довязала.

Альона-плакса – в зошиті клякса.

Бегемот роззявив рот – булки просить бегемот.

Білка дуже весела: білий гриб вона знайшла.

Артикуляційні вправи

Комплекс №26

1.«П'ятачок»

Мета: розвивати рухливість м'язів губ.

Витягнуті трубочкою губи рухати вправо - вліво, обертати по колу.

2. «Мавпочка»

Мета: розвивати м'язи нижньої щелепи. Щелепа опускається вниз з максимальним витягуванням язика до підборіддя. Утримувати язик в такому положенні 8-10 с , 2-3 рази.

3. «Жолобок»

Мета: виробляти цілеспрямовану повітряну струмінь по середній лінії язика на його кінчик; розвивати бічні м'язи язика.

Висунути широкий язик з порожнини рота. Бічні края язика загнути вгору, плавно подути на кінчик язика. Виконувати вправи 3-4 рази на 5-7 секунд.

4. «Щітка»

Мета: розвивати рухливість і координацію рухів язика.

Рота розкрити, «почистити» язичком верхні зуби всередині і зовні, нижні зуби всередині і зовні, 10-15 разів.

5.«Пальчик»

Мета: зміцнювати м'язи язика і координацію його рухів.

Рот відкрити, кінчиком гострого язичка торкнутися верхніх зубів і тримати 5 секунд , 3-4 рази.

6. «Конячка»

Мета: розтягувати під'язикову зв'язку.

Присосать язик до піднебіння, поклацати 10-15 разів. Темп прицмокування повинен змінюватися (повільно, швидше, дуже швидко).

Дихальна гімнастика

Мета: розвиток мовного дихання.

Зробити ротом легкий глибокий вдих і на плавному видиху вимовляти звуконаслідування і римування.

Молодша група.

Сміх: « Ха-ха-ха-ха...», « Хі-хі-хі-хі...»;

Сигнал машини: « Ту-ту-ту-ту...», « Бі-бі-бі-бі...»;

Пісенька « Ля-ля-ля-ля...»;

Середня, старша групи.

Полола Поля поле, потім покликала Олю.

Розтягла ногу Юля і тепер сидить на стулі.

У затишку і теплі сидить білочка в дуплі.

Артикуляційні вправи

Комплекс №27

1. «Хованки»

Мета: розвивати кругові м'язи губ.

Втягнути губи в рот, потім випнути. 5-10 разів.

2. «Зарядка»

Мета: розвивати рухливість м'язів губ .

Посміхнутися то одним, то іншим куточком губ, 5-6 разів.

3. «Жолобок»

Мета: виробляти цілеспрямовану повітряну струмінь по середній лінії язика на його кінчик; розвивати бічні м'язи язика.

Висунути широкий язик з порожнини рота. Бічні края язика загнути вгору, плавно подути на кінчик язика. Виконувати вправу 3-4 рази.

4.«Чашечка»

Мета: вправляти в умінні утримувати широкий язик у верхньому положенні.

Рот широко відкрити. Широкий кінчик язика підняти до верхніх зубів, але не торкатися їх. Утримувати язик в такому положенні під рахунок до 10. Повторити 3-4 рази .

5.«Смачне варення»

Мета: розвивати рухливість широкого кінчика язика у верхньому положенні.

Широким кінчиком язика обійняти верхню губу і прибрати його в порожнину рота. Рот при цьому не закривати. Вправу повторити 5 - 6 разів.

6. «Дятел»

Мета: виробляти рухливість кінчика язика.

Рот широко розкритий, язик з силою вдаряється в горбки, що знаходяться за верхніми зубами; дитина при цьому вимовляє звук [д], наслідуючи стукоту дятла: д-д-д, 15-20 с.

Дихальна гімнастика

Мета: розвиток мовного дихання.

Зробити ротом легкий, глибокий вдих і на видиху плавно промовляти звуконаслідування і рифмування.

Молодша група.

Дзвіночок: « Дон-дон-дон...»;

сопілочка: « Ду-ду-ду...»;

дзвінок: « Дзень-дзень-дзень...».

Старша і середня групи.

Для тепла собі на лапки замовила кішка капці.

Топчуть телята цибулю і томати.

Банти у Тані, стрічки у Ані.

Стоїть будинок-домок, з труби - димок.

Сонний Саня сів на сани.

Артикуляційні вправи

Комплекс №28

1. «Піддашок»

Мета: розвивати рухливість губ.

Закрити верхньою губою нижню губу і навпаки. 5-10 разів.

2. «Укол»

Мета: розвивати рухливість м'язів язика.

Рота розкрити, кінчиком язичка «колоти» щоки зсередини по черзі, 5-10 разів.

3. «Жолобок»

Мета: виробляти цілеспрямовану повітряну струмінь по середній лінії язика на його кінчик; розвивати бічні м'язи язика.

Висунути широкий язик з порожнини рота. Бічні края язика загнути вгору, плавно подути на його кінчик. Виконувати вправи 3-4 рази.

4.«Чашечка»

Мета: вправляти в умінні утримувати широкий язик у верхньому положенні.

Рот широко відкрити. Широкий кінчик язика підняти до верхніх зубів, але не торкатися їх. Утримувати язик в такому положенні під рахунок до 10. Повторити 3-4 рази .

5.«Смачне варення»

Мета: розвивати рухливість широкого кінчика язика у верхньому положенні.

Широким кінчиком язика обійняти верхню губу і прибрати його в порожнину рота. Рот при цьому не закривати. Вправу повторити 5 - 6 разів.

6. «Дятел»

Мета: виробляти рухливість кінчика язика.

Рот широко розкритий, язик з силою вдаряється в горбки, що знаходяться за верхніми зубами; дитина при цьому вимовляє звук [д], наслідуючи стукоту дятла: д-д-д, 15-20 с.

Дихальна гімнастика

Мета: розвиток мовного дихання.

Зробити ротом легкий глибокий вдих і на плавному видиху вимовляти склади і римування.

Молодша група.

« Па, папапапа, папапапапапапа»;

« Ма, мамама, мамамамамамама»;

« Ва, вавава, вавававававава».

Середня і старша групи.

Ми Сергійка проводжали і рукой йому махали.

На ялинці - удод, під ялинкою – єнот.

Аня ойкала, а Оля охала.

Це ехо, ехо це.

Артикуляційні вправи

Комплекс №29

1.«Піддашок»

Мета: розвивати рухливість губ.

Закрити верхньою губою нижню губу і навпаки. 5-10 разів.

2. «Укол»

Мета: розвивати рухливість м'язів язика.

Рот відкри. Кінчиком язичка «колоти» щоки зсередини по черзі, 5-10 разів.

3. «Пензлик»

Мета: активізувати м'язи язика.

Облизувати по колу верхню і нижню губи напіввідкритого рота 5-10 разів.

4. «Гойдалки»

Мета: виробляти вміння швидко міняти положення язика.

Посміхнутися, показати зуби, відкрити рот. Кінчик язика притиснути до нижніх передніх зубів, потім підняти кінчик язика і притиснути до верхніх передніх зубів. Чергувати положення язика під рахунок від 1 до 5. 6-7 разів.

5. «Стеля»

Мета: виробляти підйом язика вгору, рухливість його передній частині.

Посміхнутися, відкрити рот, і «погладити» кінчиком язика піднебіння вперед-назад. Губи і нижня щелепа повинні бути нерухомі, 6-8 разів.

6. «Бовтанка»

Мета: виробляти підйом язика вгору, рухливість його передній частині.

Відкрити рот, покласти язик на верхню губу. Проводити рухи, широким переднім краєм язика по верхній губі, вперед і назад, намагаючись не відривати язик від губи, погладжуючи її. Спочатку робити повільні рухи, потім прискорити темп і додавати голос, поки не почується: «Бл-бл-бл».

Дихальна гімнастика

Мета: розвиток мовного дихання.

Зробивши ротом глибокий, легкий вдих, на плавному видиху проспівувати голосні (а, о, у, і, е, и) та римування.

Молодша група.

Перша пісенька: « А-а-а-а...»; друга пісенька: « О-О-о-о...» і тд.

Середня і старша групи.

Від гуляння по дорозі у мене втомилися ноги.

Ми намагалися цілий день пилкою пиляти пень.

Матусі надо сумку і помаду.

Сонний Саня сів на сани.

Артикуляційні вправи

комплекс №30

1. «Шарик лопнув»

Мета: розвивати пружність м'язів язика і губ.

Надути обидві щоки, потім бити кулачками по надутим щокам, в разі чого повітря виходить з силою і шумом, 3-4 рази.

2. «Хованки»

Мета: розвивати рухливість і пружність м'язів губ.

Втягнути губи в рот, потім випнути, 5-10 разів.

  3. «Укол»

Мета: розвивати рухливість м'язів язика.

Рот розкрити, кінчиком язичка «колоти» щоки зсередини по черзі, 5-10 разів.

4. «Щітка»

Мета: розвивати рухливість і координацію рухів язика.

Рот розкрити, «почистити» язичком верхні зуби всередині і зовні, нижні зуби всередині і зовні, 10-15 разів.

5. «Чашечка»

Мета: Тренувати в умінні утримувати широкий язик в верхньому положенні.

Рот широко відкрити, широкий кінчик язика підняти до верхніх зубів, але не торкатися їх. Утримувати язик в такому положенні під рахунок до 10. Повторити 3-4 рази.

6. «Килимок»

Мета: виробляти просування тонкого і широкого язика між зубами.

Губи в положенні посмішки. Зубки відкриті. Кінчиком язика проводимо по піднебінню до верхніх зубів, чіпляючись за них, «викочуємо» язичок «килимком» вперед 5-6 разів.

Дихальна гімнастика

Мета: розвиток мовного дихання.

Зробити ротом легкий, глибокий вдих, на плавному видиху вимовляти поєднання гласних і римування.

Молодша група.

Спів пісеньок: «АУ ...», «УА ...», «ОУ», «ІА ...» ...

Середня, старша групи.

Наші ніжні квіти розпустили пелюстки.

Ходить в садок наша Аня в своєму новому сарафані.

Огірки і цибулю в кошику ми купили в магазині.

Білка з гілки в свій будиночок перетаскувала шишку.

Синичка, синичка, ось тобі водичка.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.

До ЗНО з АНГЛІЙСЬКОЇ МОВИ залишилося:
0
3
міс.
0
6
дн.
0
4
год.
Готуйся до ЗНО разом із «Всеосвітою»!