Логопедія.Мнемотаблиці для вивчення віршів на різні типи проблемних звуків.

Опис документу:
Освітній процес стає результативнішим завдяки впровадженню на заняттях мнемотаблиць.Тому ці таблиці створено для ознайомлення дошкільнят з порами року ,для швидкого вивчення віршів за поданими картинками

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Ворон-

кухар

для ворони

Вранці

варить

макарони.

Смачно

снідає

ворона

З тертим

сиром

макарони.

Логопедичні

вірші

у мнемотаблицях

Автоматизуємо звуки

ЗМІСТ

Вступ …………………………………………………3

Мнемотехніка ………………………………………..4

Методичні рекомендації …………………………….6

Мнемотаблиці

Свистячі звуки ……………………………………….7

Шиплячі звуки ……………………………………….49

Сонорні звуки ………………………………………..65

Література …………………………………………….80

Вступ

Ваш малюк росте і з кожним днем радує своїми успіхами. Ось вже й «тяжкий» звук навчився вимовляти. Але поставлений звук ще надто крихкий, умовно-рефлекторний зв'язок без підкріплення може швидко зруйнуватись. З точки зору фізіології етап автоматизації звука являє собою закріплення умовно-рефлекторних мовнорухових зв’язків на різноманітному мовному матеріалі. Автоматизувати звук – це значить ввести його в склади, слова, речення, звязне мовлення. Одним з етапів логопедичної роботи являється відпрацювання звука у віршах і скоромовках.


Проте доволі часто у дітей з порушеннями мовлення заучування навіть невеличкого вірша викликає певні труднощі. Вірші погано запам’ятовує той, хто погано відчуває хоча б деякі з величезної кількості внутрішніх зв’язків (значеннєвих, звукових, ритмічних). Звідси підміни слів, зміна їхнього порядку, що порушують зафіксовану віршовану структуру. Відомо, що діти з мовленнєвими порушеннями не люблять вчити вірші, переказувати тексти, погано оволодівають прийомами і методами запам
ятовування. Вивчити вірш стає важко, дитина швидко втомлюється, виникають негативні емоції. Тому дуже важливо пробудити у дитини інтерес до навчальної діяльності.

Практика показує, що для точного повторення вірша і скоромовки необхідне схематичне зображення окремих частин. У цьому логопеду допомагає мнемотехніка. Використання мнемотехніки допомагає прискорити процес автоматизації і диференціації поставлених звуків, допомагає запам’ятовуванню з послідуючим відтворенням цілісного образу в римованій формі.

Мнемотехніка

Мнемотехніка (від грец. mnemonikon – мистецтво запам’ятовування) — система спеціальних прийомів, які полегшують запам’ятовування і збільшують об’єм пам’яті шляхом утворення штучних асоціацій.

Мнемотехніка основана на декількох простих принципах. Процесом запамятовування можна управляти свідомо, якщо запамятовування здійснюється в зоровій аналізаторній системі. Тобто, сприймаючи слово, потрібно його «перевести» в образ або з чимось його асоціювати. Запис образів в пам'ять реалізується простою мисленнєвою операцією «Поєднання образів».

Основний «секрет» мнемотехніки дуже простий і добре відомий. Коли людина в своїй уяві поєднає декілька зорових образів, мозок фіксує цей взаємозв’язок. І в подальшому, при пригадуванні по одному із образів цієї асоціації мозок відтворює всі раніше поєднані образи.

Можливості запамятовування за допомогою методів мнемотехніки в десятки разів перевищують можливості звичайної памяті.

Мнемотехніка допомагає розвивати:

  • асоціативне мислення

  • зорову і слухову пам'ять

  • зорову і слухову увагу

  • уяву

Завдання мнемотехніки:

  • удосконалювати зорове і слухове сприймання;

  • формувати у дітей навичок запамятовування;

  • вчити дітей управляти своєю увагою, зробити її «слухняною» ;

  • стимулювати інтелектуальний розвиток дитини;

  • вчити запамятовувати будь-яку інформацію.

В якості зорової опори при заучуванні віршів можна підбирати до них відповідні за змістом картинки. Такий вірш дітям можна запропонувати у вигляді мнемотаблиці.

На кожне слово або маленьке словосполучення придумується картинка (зображення). Таким чином, весь вірш «замальовується» схематично. Після цього дитина по памяті, використовуючи графічне зображення, відтворює вірш повністю.

На початковому етапі дітям пропонується готова мнемотаблиця, а по мірі навчання дитина також активно включається в процес створення своєї схеми: спочатку із запровонованих картинок і зображень, а далі дитина сама пропонує, яку картинку можна підібрати до того чи іншого слова.

Використання опорних малюнків при вивчені віршів захоплює дітей, перетворює заняття на гру. Цей метод особливо ефективний для дітей з мовною патологією. В дошкільному і молодшому шкільному віці переважає наочно-образна пам'ять, і запамятовування носить в основному мимовільний характер. Зоровий же образ, який зберігається в дитини після прослуховування, перегляду малюнків, дозволяє значно швидше запамятати текст.

Методичні рекомендації

Під час створення мнемотаблиці потрібно добирати відомі дітям картинки і підбирати асоціації, які вони добре розуміють. Обов’язково слід враховувати вік дитини та стан її мовлення.

Як працювати з мнемотаблицею.

Крок 1. Логопед виразно читає вірш.

Крок 2. Логопед повідомляє, що цей вірш дитина буде вчити напам'ять. Потім ще раз читає вірш з опорою на мнемотаблицю.

Крок 3. Логопед задає питання за змістом вірша, допомагаючи дитині засвоїти основну думку.

Крок 4. Уважне розглядання таблиці і розбір картинок, які на ній зображені, багаторазове проговорювання назв картинок зі звуком, який автоматизується.

Крок 5. Логопед виявляє, які слова незрозумілі дитині, пояснює їхнє значення в доступній дитині формі.

Крок 6. Читання дорослим вірша, показ відповідної до тексту картинки. Повторити кілька разів.

Крок 7. Логопед читає окремо кожен рядок вірша. Дитина повторює її з опорою на мнемотаблицю.

Крок 8. Дитина розповідає вірш з опорою на мнемотаблицю.

Крок 9. Дитина розповідає вірш без опори на мнемотаблицю, пригадуючи послідовність картинок.

Матеріал даного посібника складений на основі власних напрацювань і апробований на заняттях з дітьми старшого дошкільного та молодшого шкільного віку, а також з дітьми з особливими потребами.

Завдяки використанню даного матеріалу діти значно швидше вчать вірші, розвивають память, увагу, уяву, асоціативне мислення, фонематичний слух. Навіть діти з порушеною концентрацією уваги зосереджуються на яскравих малюнках. Мнемотаблиці на логопедичних заняттях можна використовувати на етапі автоматизації, диференціації звуків, розвитку фонематичних процесів, при заїканні, оскільки заучування віршів допомагає розвивати у дітей не тільки пам'ять, але і відчуття ритму, формувати темпову організацію висловлювання, працювати над розвитком інтонаційної виразності мовлення.

Сім

посилок

у сороки,

У сороки-

білобоки.

Для сови,

свині,

лисички,

Лосенят,

сича,

синички,

Для сусіда

віслюка,

Ще й листи

для борсука.

Киця -

славна господиня,

Всіх вона

частує

нині:

Супом -

поросяток,

Сиром -

гусеняток,

А собі

кладе

у миску

Свіжу смажену

сосиску.

Купила

Марусі

намисто

бабуся.

На ринку

спіткнулась

бабуся

об гуся.

Не стало

дарунка

Марусі

в бабусі -

Намисто

склювали

по бусинці

гуси.

Задивилось

сонечко

На маленьку

Сонечку.

Сонечка

умита,

Сонечка

удіта,

Чисті

черевички,

У косичках

стрічки.

Усміхнулось

сонечко

До малої

Сонечки

Сонце

сіло

на сосну

Сонно

мовило

засну.

Сосни

сонечко

гойдали,

Сосни

сонечко

благали:

Сонце,

сонечко,

не треба,

Стане сумно

нам

без тебе.

Сонце

сіло

за

селом,

Сплять

синиці,

сойки

сплять.

Спить

в ставку

вусатий

сом,

Сплять

і ліс,

і степ,

і сад,

Коні

сплять,

пастух

і пес.

Мовкнуть

стукіт,

пісні,

сміх,

Сон

в постіль свою

поніс

всіх.

Синій

автобус

несе

носорога,

Свинку,

собаку,

слона

і лисицю,

Всіх,

кому сниться

весела

дорога,

Всіх,

кому вдома

чомусь

не сидиться.

Їде

автобус

степами,

лісами.

Сонце

сідає

за синії

гори,

Їде

автобус

за

чудесами,

Їде

автобус

до синього

моря.

Сумно

соловю

у лісі.

Соловей

сидить

на стрісі.

Так він

солодко

співає,

Весну

й сонце

зустрічає.

Ходила

синиця

у синій

спідниці.

Шукала

синиця

солодкі

суниці.

Солодкі

суниці

склювала

синиця.

Суниці

солодкі

спитала

сорока.

Завтра

в зоопарку

свято:

Зайці,

кози,

козенята,

Зубри,

зебри,

дикобрази

Зустрічаються

всі разом.

Змійка

здалеку повзе,

Завтра

свято

букви «зе».

Їде

Зоя

в зоопарк,

Ось

її

зупинка.

Вийшла

Зоя

із таксі,

Засміялась

дзвінко.

Зебра,

заєць,

зубр, змія,-

Тут

усіх

побачу я.

Ваза

вилізла

на віз.

Вазу

й воза

волик віз.

Ваза

злізла

по дорозі,

Вази

вже нема

на возі.

Виліз

волик сам

на віз,

Возик

волика

повіз.

З неба зірка

усміхнулась

Зоєчці маленькій.

Зоя

ручки простягла

до своєї неньки.

З неба

зірочка

зірвалась,

Зоя

зірці

посміхалась.

Зірка

Зої

засвітила

Зоя

зірку

полюбила.

Зіна

в зарості пішла.

Зіна

зайчика знайшла.

Заховала

у корзинку

Зверху кинула

хустинку.

Зайчик хитрий був,

як лис,

З-під хустинки

втік у ліс.

Киця

прокидається -

Лапками

вмивається.

Квіти

прокидаються -

Росами

вмиваються.

Ну, а ми з сестрицею

вмиваємось водицею.

Напекли

млинців,

Позвали

кравців,

А кравець

за млинець,

Та й побіг

у танець.

Жив

цар

у палаці,

Спав

цар

на матраці.

Якось цар

всю ніч

не спав -

Йому цвіркунчик заважав

ну, а зранку

у віконце

Вже заглядувало

сонце.

Прокидайся

царю -

ранок,

На столі стоїть

сніданок.

Там і яйця,

і цукерки,

І цибулі

півцеберка!

Цокотунчик

на руці

Примостивсь

на ремінці.

На лиці

кругленькім

Вусики

тоненькі.

Як за вушко

покрутить,

День

і ніч він цокотить.

Цап

забрів

у сад

рогатий

Цуценя

втікло

до

хати

Цілу ніч

йому

не спалось -

Цапа

цуценя

боялось.

Цапок

водицю

Пє

з цеберка,

Скубе

травицю

садку

Солодкий цукор

чи цукерка

Це теж цапкові

до смаку.

У норі

принишкла

миша.

У норі

у миші

тиша.

Може,

миша в тиші

пише?

Може,

миша

там читає?

Може,

миша

вишиває?

Може,

миша

кашоварить?

Мишенятам

кашу

варить?

У норі

у миші

тиша,

Чи

заснула миша

в тиші?

цій шафі

Мішанина.

Там

і шуба,

і машина,

Шапка,

мушля

і шнурок,

Швабра,

майка,

фартушок,

Пляшка,

груша

і подушка,

Шорти,

шайба,

капелюшок,

Чашка,

кошенятко,

дошка,

Шарфик,

яблуко,

гармошка,

Кошик,

шишка,

шоколад,

Як же

там

навести лад?

Вийшов

Гришка

на доріжку,

На доріжці

сидить

кішка.

Взяв з доріжки

Гришка

кішку,

Хай спіймає

кішка

мишку.

Вишивала

мишка

ловко

Синім

шовком

мишоловку.

Мишоловка

грізна штука,

Мишеняткові

наука.

Жив

жучок

між бурянами.

Жив

без тата

і без мами.

Жив

і жив,

і не тужив,

Жовте

листя

ворушив.

Жаба

квакнула

попався,

Жук

квакухи

не злякався.

Жваво

жук злетів

у небо.

Жабо,

так

так тобі

і треба.

Жабенята

у кружечку

Повсідались

на лужечку.

В жмурки грають

жабенята.

Жабка-мати

вчить стрибати.

Хто стрибає

не далеко,

Дожене того

лелека.

Лис Микита

в лісі

жив.

Лис Микита

ліс

любив.

Лиш прокинеться

лис

рано -

Ліс

шумить йому

гілками,

Лише сонечко

зійде,

Лісом

лис Микита

йде.

Кіт

Пилип

і слон

Антон

Вдвох

купили

телефон.

Цілу ніч

і цілий день

Чути

в хаті

дзень-

дзелень.

Дзвонить

білка,

лев,

куниця,

Олень,

ослик

і

ослиця.

Веселяться

кіт

і

слон,

Що купили

телефон.

Влітку

ластівка

літає,

Ластівят

малих

навчає:

Не

лінуйтесь

ластівята.

Вчіться

літечком

літати.

Ворон-

кухар

для ворони

Вранці

варить

макарони.

Смачно

снідає

ворона

З тертим

сиром

макарони.

У тракториста

і трактора

Різні

характери

Трактор

мовчить -

Тракторист

бурчить.

Трактор

бурчить -

Тракторист

мовчить.

Рак

рубав

З горіха

дрова.

Рак

розчервонівся.

Риби

з річки виглядали,

Думали,

зварився.

Хмарка

дружить

з дощиком.

Квітка

дружить

з горщиком.

Вітерець -

з листочком.

Бережок

з місточком

Жабенятко

з річкою.

А я

дружу

з сестричкою.

У діброві -

дуби,

Під дубами -

гриби.

Трава -

між грибами,

Хмарки -

над дубами.

Література

Большова Т.В. Учимся по сказке: Развитие мышления дошкольников с помощью мнемотехники: Учебно-методическое пособие.- СПб.:Детство-Пресс., 2001

В.Хромов. Мнемотехника – искусство запоминания. // Наука и жизнь. №1, 1971

Зиганов М.А., Козаренко В.А. Мнемотехника. М.: Школа рационального чтения, 2000

Каримова Н.В. Использование авторских стихотворений в работе учителя-логопеда на этапе автоматизации звуков у детей с речевым недоразвитием // Вопросы дошкольной педагогики. – 2016. - №2. – с.29-32

Матюгин И.Д., Чакоберия Е.И. Школа эйдетики. Развитие памяти, образного мышления, воображения. – М.: Эйдос, 1994

Хомка

хомка

хомячок

смугастенький

бочок

Хомка

Раненько

встає

шийку

миє

очка

тре

підмітає

хомка

хатку

виходить

На зарядку

Хомка хоче

сильним

стать

  • 30.10.2018
  • Логопед
  • Дошкільнята, 1 Клас, 2 Клас, 3 Клас, 4 Клас
  • Інші методичні матеріали
  • 9460
  • 0
  • 469
  • Стежити

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Стратегії профілактики та вчасного реагування на прояви суїцидальної поведінки неповнолітніх»
Мельничук Вікторія Олексіївна
36 годин
590 грн

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.