Літературно-мовознавчий турнір "Мова єднає всіх"

Українська мова

Для кого: 10 Клас

17.08.2021

54

4

0

Опис документу:
Мета: розширювати і збагачувати знання учнів про мову та літературу; формувати в учнів розуміння того, що українська мова - наш скарб, без якого не може існувати ні народ, ні Україна як держава; розвивати навички застосування знань з мови та літератури на практиці; пам'ять, увагу; виховувати любов до рідної мови, бажання досконало володіти нею, пробудити почуття національної гідності.
Оберіть документ з архіву для перегляду:
Перегляд
матеріалу
Отримати код


10


Мова єднає всіх

Мета: розширювати і збагачувати знання учнів про мову та літературу; формувати в учнів розуміння того, що українська мова - наш скарб, без якого не може існувати ні народ, ні Україна як держава; розвивати навички застосування знань з мови та літератури на практиці; пам'ять, увагу; виховувати любов до рідної мови, бажання досконало володіти нею, пробудити почуття національної гідності.

Обладнання: завдання для команд, фонограми пісень, плакати до Міжнародного дня рідної мови.

Епіграф :

Мова моя українська чарівна

І найрідніша для кожного з нас.

ПЕРЕБІГ ГРИ

Ведуча 1.

Доброго дня всім присутнім! Раді вас вітати в цій залі! Ми зібралися сьогодні, щоб провести мовознавчий турнір “Мова єднає всіх”, присвячений Міжнародному дню рідної мови!

Ведуча 2:

Добрий день, дорогі друзі. За рішенням ЮНЕСКО 21-го лютого всі народи Землі відзначають Міжнародний день рідної мови. За недовгий час свого існування воно вже стало традиційним, адже це один з тих днів, коли кожен має змогу відчути себе частиною свого великого народу. В Україні цей день Указом Президента відзначають з 2000 року. Тому зі святом усіх вас – шанувальники рідного слова!!!

Ведуча 1:

Міжнародний день рідної мови, свято української мови – одне з найцінніших надбань, яке створили й залишили нам наші попередники. Мова є душею нації, її генетичним кодом, у її глибинах народилося багато з того, чим може пишатися наш народ. Однією з найчисленніших мов слов'янського походження є українська мова, мова України, українського народу, наша рідна мова!

Ведуча 2:

Мова рідна звучить, наша мова —

Шум гаїв, шелест ниви у ній,

Кобзи пісня тривожна, діброва

І Дніпра неспокійний прибій.

Ведуча 1:

В ній душі глибина і прозорість,

Наша пісня і дума жива.

І суворість, і ніжність, і совість —

Вся історія в ній проплива.

Ведуча 2:

України великої слово —

Скарб, народом перейдених літ.

Багатій, розбруньковуйся, мово,

Неосяжний чаруючий світ.

Ведуча 1:

Рідне слово... Воно бринить, хвилює душу, бо мова українська - то невичерпне джерело, скарбниця народного духу.

Ведуча 2:

Вона мелодійна, ласкава, ніжна, багата. Порадник і вчитель тим, хто її любить і шанує, і суддя тих, хто її зневажає.

Ведуча 1:

Отже, час переходити до нашої вікторини. Ми, усі присутні, будемо сподіватися, що учасники конкурсу продемонструють свою високу ерудицію, доведуть, що володіють культурою слова, що для них гра буде корисною, а для нас – цікавою.

Ведуча 2:

Представляємо вам учасників 1-ої команди, яка має назву « » До неї входять _________ . Привітаймо їх. Капітаном цієї команди виступає ________ .

Ведуча 1:

Друга команда має назву « ». До 2-ої команди входять _____________ . Привітаймо їх. Капітаном команди виступає __________ .

Ведуча 2:

Дозвольте познайомити вас із журі. Прошу привітати найсправедливіше журі у світі! Членами журі є:




Ведуча 1.

Отже, якщо команди готові, ми розпочинаємо! Але перш ніж переходити безпосередньо до завдань, спробуємо дізнатися, яка з команд відповідатиме першою. Для цього ми використаємо ДЕШИФРАТОР. Кожна з команд отримає набір літер, з яких якнайшвидше повинна скласти слово — ім'я одного із слов'янських богів.

(І — Перун, ІІ — Ярило).

Ведуча 2. Таким чином, першою відповідатиме команда.


Ведуча 1. Оголошую І РАУНД. «Розминка» (за одну хвилину дати якнайбільше відповідей). Одна правильна відповідь приносить команді 1 бал. Максимум – 10 балів.

Завдання для І команди:

1. Скільки букв в українському алфавіті? (33)

2. Рід іменника сирота? (спільний)

3. Назвіть останній відмінок української мови (кличний)

4. Частина мови, яка виражає почуття, емоції, волевиявлення мовця, не називаючи їх. (вигук)

5. Частина слова перед коренем? ( Префікс)

6. Яка наука займається вивченням і укладанням словників? (лексикографія)

7. Яка буква в українській мові не має відповідного звуку? (ь)

8. Антонім до слова згадай (забудь)

9. Якою косою не можна косити? (Дівочою)

10. Речення, у якому дві або більше граматичних основ називається (складним)


Ведуча2. Завдання для ІІ команди:

1. Скільки звуків в українській мові? (38)

2. Число іменника шахи? (множина)

3. Скільки звуків у слові кущ? (4)

4. Єдина змінна частина слова. ( Закінчення)

5. З якого крана не набереш води ? (З підйомного)

6. Як називається розділ науки про мову, що вивчає слова, їх значення? (лексика)

7. Другий відмінок нашої мови. (Родовий )

8. Антонім до слова пишайтеся (соромтеся)

9. У що береться пряма мова? ( Лапки )

10. Речення, у якому передано наказ або прохання, називається (спонукальним)

Ведуча 1. Поки журі підводить підсумки першого раунду, пропонуємо командам прослухати мелодію пісні. Яка команда відгадає пісню і по можливості проспіває — отримає 2 додаткові бали .


Ведуча 2. ІІ Раунд «Редактор»

Завдання: відредагувати словосполучення. Одна правильна відповідь приносить команді 1 бал. Максимум – 7 балів.

 І КОМАНДА :

  • Зробити слідуючим чином   (зробити таким чином)

  • Відмінити процедуру  (скасувати процедуру)

  • Відкрити очі  (розплющити очі)

  • Різка біль  (різкий біль)

  • Зустрічаємося по суботам  (зустрічаємося щосуботи (по суботах)

  • у лікарні є вільна вакансія терапевта (у лікарні є вакансія терапевта)

  • Більша половина учнів ( більшість учнів)





Ведуча 1. ІІ КОМАНДА:

  • Потерпіти поразку  (зазнати поразки)

  • На протязі години (протягом  (упродовж) години)

  • Підняти важливе питання  (порушити важливе питання)

  • Обсудити проблему  (обговорити проблему)

  • Повістка дня  (порядок денний)

  • Отримати освіту  (здобути освіту)

  • Урок розпочинається у 8 годин (о восьмій годині)

Шановні судді, просимо оголосити результати конкурсів.

Дякуємо. Привітаймо оплесками переможців перших двох конкурсів!



Ведуча 2. ІІІ раунд «Фразеологічні викрутаси»

Один гравець з команди виходить і за допомогою міміки та жестів пробує пояснити значення фразеологізмів (для своєї команди). Команда відгадує фразеологізми і тлумачить їх значення. За повну правильну відповідь команда здобуває 3 бали. Максимум – 15 балів. На цей раунд відводиться по 2 хвилини.  Якщо команда, з якої виступав учень, не відгадає, то може спробувати команда супеників, за правильну відповідь вони отримають 4 бали. Журі може надати додатковий бал за артистизм.


Завдання для І команди: 1. Водити за носа. 2. Живіт присох до спини. 3. Надувати губи. 4.Зробити з мухи слона. 5. Зарубати на носі.

Завдання для ІІ команди: 1. Зуб на зуб не попадає. 2. П'ятами накивати. 3. Задирати носа. 4. Прикусити язика. 5. Як кіт наплакав.


Ведуча 1. А поки журі підраховують бали, ми проведемо конкурс “Чорна скринька”, який може принести команді додаткові 2 бали. Це скринька, де схований предмет, який потрібно відгадати за навідними питаннями, ви повинні, піднявши руку, дати відповідь, що саме заховане в ньому.

  • У чорному ящику предмет, що по-різному називається українською і російською мовами, хоч обидва слова походять від одного давнього кореня.

  • З'явилося це слово в давньоіндійській мові, звучало приблизно як «шаккар» і означало «пісок».

  • Згодом воно потрапило до Персії, потім до Австралії, звідти до Італії. Потім його було запозичено німцями. Від німців слово потрапило до поляків, а вже у поляків запозичили його ми, українці.

  • Цей продукт став нині невід᾽ємною частиною української кухні.  

  • В українську мову слово потрапило через польську «цукер» з німецької, а німці, у свою чергу, запозичили його в італійців «цуккеро», до яких воно потрапило з Аравії «суккар». До російської мови йшло коротшим шляхом: від персів — до греків «сакхаром», а потім через Візантію на Русь. (ЦУКОР).


Ведуча 2. ІV раунд «Музичний»

Українська пісня! Хто не був зачарований нею. Хто не згадує її, як своє чисте, прозоре дитинство, свою горду юність, своє бажання бути красивими і ніжними.За запитанням відгадати назву пісні, або кілька рядочків з цієї пісні. За кожну правильну відповідь 1 бал. Дає відповідь той учасник, який першим піднімає руку, якщо відповідь неправильна, то бал зараховується команді суперників. Максимум – 10 балів.

1. Чого хотів милий, чорнобривий ? ( Ой мій милий вареничків хоче)

2. Де стояли два дубки ? ( Ой на горі два дубки)

3. Хто вився за Галею ? (Несе Галя воду, коромисло гнеться, а за нею Іванко)

4. Куди запрошувала дівчина хлопця в понеділок ? (Ти казала в понеділок підем разом по барвінок)

5. Хто стояв під вишнею, під черешнею ? (Ой під вишнею під черешнею стояв старий з молодою)

6. Що потрібно робити хлопцям, розпрігши коні ? (Розпрягайте, хлопці, коней та й лягайте спочивать )

7. Куди не треба ходити Грицю ? (Ой не ходи, Грицю, та й на вечорниці)

8. В кого були порвані чоботи, коли треба було працювати ? (Грицю, до роботи, в нього порвані чоботи)

9. Куди їхали козаки із Дону ? (Їхали козаки із Дону додому )

10. ЇЇ серденько- колюче терня, а сама вона – з горіха зерня? (дівчина)


Ведуча 1. Шановні судді, просимо оголосити результати чотирьох конкурсів.

Дякуємо. А ми переходимо до наступного конкурсу.

V раунд «Упізнай письменника»

У цьому раунді ми спробуємо пригадати українських літературних митців, які кожен у свій час стояли на сторожі рідного слова, рідної мови. Командам по черзі пропонуються питання, за якими потрібно відгадати ім'я письменника. За кожну правильну відповідь по 1 балу. Максимум – 10 балів.

1. Видатний український поет, прозаїк, драматург, художник, політичний і громадський діяч. Він був людиною універсальних обдарувань та інтересів. Все його життя і творчість були присвячені українському народу. Герой та символ українського народу. Основоположник, творець сучасної української літературної мови. Наш Великий Пророк (Т. Г. Шевченко)

2. Романи “Хіба ревуть воли, як ясла повні?”, “Повія”, “Лихі люди” написав (Панас Мирний)

3. Автор слів: “Ні! Я жива! Я буду вічно жити! Я в серці маю те, що не вмирає”. (Л.Українка)

4. “Я утомився. Бо життя безупинно і невблаганно іде на мене, як хвиля на берег. Не тільки власне, а й чуже. Я не можу розминутися з людиною. Я не можу бути самотнім...” Це слова (М.Коцюбинського із твору “Intermezzo”)

5. Роман “Хмари”, повісті “Микола Джеря”, “Кайдашева сім'я” написав (І.Нечуй-Лев.)

6. Найвідоміші збірки “Зів'яле листя”, “З вершин і низин”, поема “Мойсей”, драма “Украдене щастя” (І.Франко)

7. Він - письменник, педагог, лексикограф, літературознавець, етнограф, історик, публіцист, громадсько-культурний діяч, автор чотиритомного «Словаря української мови» (Борис Грінченко)

8. Автор першого історичного роману-хроніки в українській літературі та першої фонетичної абетки української мови? (Пантелеймон Куліш).

9.  Він є автором першої масштабної пам'ятки українського письменства, укладеної розмовною українською мовою, зачинателем нової української літературної мови (Іван Котляревський).

10. Його твір “Маруся” вважають першим прозовим твором нової української літератури, а його  – батьком української прози (фундатором). (Квітка-Основ’яненко)


Ведуча 2.

VІ раунд «Битва капітанів»

- На сцену запрошуються капітани. Наступний етап змагань стосується тільки капітанів. По черзі перекладіть українською мовою слова. За кожну правильну відповідь 1 бал ( максимум 6 балів).


І капітан

ІІ капітан

  1. Стакан – склянка.

  2. Вилка – виделка.

  3. Сахарниця – цукорниця.

  4. Салфетка – серветка.

  5. Полотенце – рушник.

  6. Тряпка – ганчірка.

1.Изюм – родзинки.

2.Лук – цибуля.

3.Сливки – вершки.

4.Коврик – килимок.

5.Одеяло – ковдра.

6. Тормоза – гальма


Ведуча 1. Поки журі підводить підсумки шостого раунду, пропонуємо командам прослухати мелодію пісні. Яка команда відгадає пісню і по можливості проспіває — отримає 2 додаткові бали. Звучить пісня

Поки журі підсумовує результати , ми оголошуємо гру із глядачами.


Ведучі читають питання по черзі (по одному питанню):

Завдання для вболівальників: відгадати мовні загадки-жарти.

1)- З чого починається день? (Зі звука д)

2)- Що має болото, менше — море і зовсім не має річка? (Звук О)

1)- До якого імені потрібно додати одну літеру, щоб дістати крупу (М + Анна)

2)- Як можна із буряка зробити бурю? (Відкинути звук к)

- Якою частиною мови може бути слово КОСИ? (Іменник, дієслово)

- Три зайця. Скільки у зайця вух? (два вуха.)

- Хоч не риба, але є і в Дніпрі, і у Десні, і у Дінці? (Звук д)

- Що треба зробити, щоб майка злетіла? (Замінити м на ч)

- Як записати слово «робота» п’ятьма літерами? (Праця)

- У якім числі стільки ж цифр, скільки букв у його назві? (Сто – 100)

- Якого маленького коника треба поставити між двома однаковими займенниками, щоб отримати назву країни? (Я+поні+я)


Підведення підсумків.

1. Слово журі. (Нагородження грамотою команди-переможця.)

2. Заключне слово ведучих.

Ведуча 1. Дорогі друзі! Ось і підійшло до кінця наше літературно-мовне змагання. Ви всі показали свої знання, хтось краще, а хтось трішки гірше. Та пам’ятайте завжди про те, що справжня людина виростає саме з любові до рідної матері, до родини, до рідного краю, до рідної мови та культури. Нехай же вивчення мови стане для вас черговою сходинкою до майбутніх успіхів, до самоствердження.

Ведуча 2. Отже, користуйтесь рідною мовою, плекайте, шануйте цей найдорожчий скарб! Я бажаю Вам всім успіхів у вивченні української мови та літератури, натхнення і наснаги в навчанні! До нових зустрічей!!


















І КОМАНДА :

  • Зробити слідуючим чином -

  • Відмінити процедуру -

  • Відкрити очі -

  • Різка біль -

  • Зустрічаємося по суботам -

  • у лікарні є вільна вакансія терапевта -

  • Більша половина учнів -



ІІ КОМАНДА:

  • Потерпіти поразку -

  • На протязі години -

  • Підняти важливе питання  -

  • Обсудити проблему  -

  • Повістка дня  -

  • Отримати освіту -

  • Урок розпочинається у 8 годин -



для І команди: 1. Водити за носа. 2. Живіт присох до спини.

3. Надувати губи. 4.Зробити з мухи слона. 5. Зарубати на носі.

для ІІ команди: 1. Зуб на зуб не попадає. 2. П'ятами накивати.

3. Задирати носа. 4. Прикусити язика. 5. Як кіт наплакав.







Літературно-мовний турнір

«Мова єднає всіх»

раунду

Оцінювання конкурсу

І команда

ІІ команда

І раунд «Розминка»

Кожна правильна відповідь – 1 б. Максимум – 10 б.



ІІ Раунд «Редактор»

Кожна правильна відповідь – 1 б.

Максимум – 7 б.



ІІІ раунд «Фразеологічні викрутаси»

Кожна правильна відповідь – 3 б. Максимум – 15 б.



ІV раунд «Музичний»

Кожна правильна відповідь – 1 б.

Максимум – 10 б.



V раунд «Упізнай письменника»

Кожна правильна відповідь – 1 б. Максимум – 10 б.



VІ раунд «Битва капітанів»

Кожна правильна відповідь – 1 б. Максимум - 6б.





ВСЬОГО: 58 (+ можливі 4 додаткових бали)







Перегляд
матеріалу

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу.