Літературні казки. Іван Франко «Фарбований лис».

Опис документу:
Урок № 13. Тема. Літературні казки. Іван Франко «Фарбований лис». Мета: ознайомити учнів із дитинством І. Франка, з творчістю Франка-казкаря, дати поняття про літературну казку; удосконалити навички виразно читати, виховувати почуття добра, милосердя, справедливості.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Урок № 13.

Тема. Літературні казки. Іван Франко «Фарбований лис».

Мета: ознайомити учнів із дитинством І. Франка, з творчістю Франка-казкаря, дати поняття про літературну казку; удосконалити навички виразно читати, виховувати почуття добра, милосердя, справедливості.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Обладнання: портрет І. Франка, збірка «Коли ще звірі говорили», картина з комплекту «Слово і образ».

Казка кличе нас у мандри, велить бути в житті сміливими й мудрими, долати перешкоди й біди

і не забувати добра світового, бо тільки цим і

вимірюється наша людська сутність.
В. Шевчук

 

 

Хід уроку

 I. Організаційний момент

 

II. Вивчення нового матеріалу

  1. Вступне слово вчителя.

Затишно дітям в пазусі казок.
Отак би й слухав про царя Салтана
або про те, як весело козак
обманював турецького султана.
Про карих коней з полуменем грив,
про чаклуна, що все на світі може.
І хто б там що кому не говорив,
а згине зло і правда переможе! –

це слова із вірша Ліни Костенко. Багато хто з нас погодиться зі словами поетеси. Завдяки казкам ми опиняємось у неймовірному, чарівному світі, в якому правда бореться зі злом і обов’язково перемагає.

«А Маруся одну ногу вбула в драний черевик, а друга боса. Тоді піймала горобця, взяла ґринджоли, запрягла в них цапа. От узяла зайця під руку, горобця в руку, одну ногу поставила в санчата, а другою по шляху ступає — одну ногу цап везе, а другою йде. Приходить отак до пана в двір…»

  • 3 якої казки цей уривок? Хто її автор?

  • Так, це уривок із української народної казки «Мудра дівчина».

  • А які ще народні казки ви знаєте? (Діти називають.)

Отже, автор цих творів — народ. А сьогодні ми познайомимося з казками, у яких є автор. Вони називаються літературними. (Опрацьовується стаття підручника, учні виписують визначення літературної казки.)

2. І. Франко — автор казки «Фарбований лис».

Розповідь про дитинство письменника та його казки.

У творчості І. Франка є збірка казок «Коли ще звірі говорили». Серед них славетна і неперевершена казка-поема «Лис Микита», яку син письменника, Тарас, за рівнем художньої досконалості ставив на один щабель із «Зів’ялим листям» та «Мойсеєм». А сам автор писав: «…Я найбільше люблю свого «Лиса Микиту», тому що я його написав для своїх дітей…»

Казка І. Франка, з якою ми познайомимося на сьогоднішньому уроці, першою відкриває для нас дивосвіт літературних творів. Вона має назву «Фарбований Лис».

Прийом «Передбачення».

  • Про що, на вашу думку, ця казка? Як може вона починатися?

Діти висловлюють свої думки.

У казці багато незрозумілих слів. Звернемось до довідкового бюро? Учениця пояснює значення слів: кпини, полуда, обпатрати, мордувати, подоба, стрій, гудз.

Читання із зупинками казки «Фарбований Лис» та розгляд її змісту.

Поділ казки на частини.

1) Лис Микита на торговищі.

2) У бочці з фарбою.

3) Переляк у лісі.

4) Микита проголошує себе царем.

5) «Справедливе» царювання Лиса.

6) Свято в лісі.

7) Загибель Лиса Микити.

Фізкультхвилинка.

3. Бесіда за змістом казки.

  • Хто головний герой твору?

  • Розкажіть про спосіб життя Лиса Микити. Визначте основні риси його вдачі. Підкріпіть свою думку словами із тексту.

  • Поясніть, який випадок різко змінив життя Лиса?

  • Якою була його справедливість? Зачитайте.

  • Як розправилися звірі з фарбованим Лисом, викривши його обман?

  • Як про це говориться в тексті?

  • Кого й за що висміяв І. Франко в казці? Доведіть своє твердження.

  • Що перемагає — добро чи зло?

Мудро колись сказав І. Франко: «Тисячі речей забудете, а тих хвилин, коли люба мама чи бабуся розповідала казки, не забудете до смерті».

Справді, казкові герої змалечку живуть з нами, допомагають осмислювати життя, розрізняти добро і зло, фантастичне і реальне, смішне і страшне, красиве і потворне. Тому казка завжди цікава для нас.

Робота з епіграфом.

  • Прочитайте ще раз слова Валерія Шевчука, що супроводжували нас протягом всього уроку, поясніть, як ви їх розумієте.

Учні відповідають.

III. Підсумки уроку

 

IV. Домашнє завдання

Виразно читати і переказувати казку «Фарбований Лис», намалювати до неї ілюстрацію.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Психологічні особливості навчання вчителів у системі формальної і неформальної освіти»
Швень Ярослава Леонідівна
24 години
490 грн

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.