Література рідного краю "Василь Думанський в поезії та прозі"

Опис документу:
Мета: продовжувати вчити школярів вдумливо читати поезію, прозу і аналізувати прочитане, будувати судження, допомогти учням пізнати життєву істину ліричного героя на тлі часу та обставин за допомогою методу психологічного аналізу його внутрішнього світу; спонукати учнів до активної розумової та емоційної діяльності через діалогічну взаємодію з поезією, новелою, автором; виховувати милосердя і бажання захищати живу природу, плекати її, збагачувати духовний світ особистості.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код

Тема: В. Думанський в поезії і прозі.

Мета: продовжувати вчити школярів вдумливо читати поезію, прозу і аналізувати прочитане, будувати судження, допомогти учням пізнати життєву істину ліричного героя на тлі часу та обставин за допомогою методу психологічного аналізу його внутрішнього світу; спонукати учнів до активної розумової та емоційної діяльності через діалогічну взаємодію з поезією, новелою, автором; виховувати милосердя і бажання захищати живу природу, плекати її, збагачувати духовний світ особистості.

Цілі

Учні знатимуть: зміст і проблематику новели «Осінній мотив» і поезії «Осінній мотив».

Учні вмітимуть: визначати життєву позицію автора; розкривати підтекст назви творів; знаходити і пояснювати художні засоби, розкрити роль кольору в творах; висловлювати власне ставлення до порушених проблем у новелі, поезії «Осінній мотив».

Методи і прийоми роботи: робота в групах, словникова робота, написання міні-твору, інтерактивні вправи «Займи позицію», «Коло ідей», виразне читання, бесіда за прочитаним, випереджувальне завдання.

Тип уроку: література рідного краю.

Міжпредметні зв’язки:

українська мова, біологія, образотворче мистецтво, основи здоров’я.

Обладнання: портрет Василя Думанського, книжка «Вибір», П. Маніленко «Сузір’я бершадських талантів», «Незгасна зірка Василя Думанського»,

ілюстративний матеріал, музичний звукозапис, мультимедійна дошка, відео «Ступаю в осінь», презентація до уроку.

Перебіг уроку

Епіграф:

Коли нема любові до навколишнього,

то життя стає ненависним і людина неприкаяно

котиться світом, як почорнілий торішній листок

по весняній траві.

В. Думанський

І. Організаційний момент

ІІ. Мотиваційний етап

  1. З’ясування емоційної готовності учнів до уроку.

Бесіда-діалог

Від чого залежить наш настрій?

  • стану здоров’я;

  • погоди;

  • стосунків із друзями;

  • задоволення.

А чи залежить від готовності до уроку?

  • Готовність і задоволення мають бути присутніми у нас на уроці.

ІІІ. Оголошення теми уроку, цілевизначення, планування діяльності

IV. Сприйняття й первинне усвідомлення нового матеріалу.

  • Визначення новели, поезії. (теорія літератури)

  • Робота за текстом новели «Осінній мотив»:

  • словникова робота (додаток №1)

  • авторські слова, словосполучення: жовтизна, похмура днина, навскісне падіння, озираю світ, жаріють кетяги…

Бесіда

  • До чого спонукає новела?

  • Що вразило в новелі? (Автор наголошує:

  • «Іду по листю»

  • «Іду зачарований»

  • «Обережно ступаю»)

  • Чому саме так? (Не хоче змиритися з тим, що він не ходить, фізично-безсилий, а духовно - багатий).

  • На чому автор хоче сконцентрувати уяву читача?

  • Чому ліричний герой без імені?

  • У якому абзаці найяскравіше проілюстровано роздуми письменника?

  • «… серцю хочеться знати, яким кольором воно колись упаде до цієї рідної землі»

Вчитель: Якщо погортати збірку «Вибір» В. Думанського, то можна знайти багато крилатих висловів, влучних словосполучень про серце:

«… в серця червоними ягідками котилася радість»

«Не всюди осінь»

«Якщо утішу бодай одне серце – тоді мій дух лагідно витатиме коло нього, і я, коли скінчиться мій час, уже не умру, а лиш перестану бути»

«Поклик»

«Як дати волю своєму серцю, щоб воно понесло людям радість?»

«Холодна балка»

Вчитель: Так В. Думанський думав і творив, творив і думав, будучи прикутим до ліжка, своїх плідних 47 років. Не ступив жодного фізичного кроку, але залишив крок у вічність. Літературна скарбниця налічує всього лише три збірки «Мій день», «Листопад», «Вибір». Але цього достатньо, щоб ним пишалася Серединка, де він народився, Бершадщина, Вінниччина, Поділля та й, власне, не тільки, бо з творами знайомі і за межами України. Кожне його слово – це мудрість, це ковток води у спекотний день та врешті-решт – це потреба читати й осмислювати.

Психологічна хвилинка: «Поезія про серце» (додаток №2)

Отже, тема новели:

  • природа чарує, «золотиться тягою до життя»

Ідея: роль людини у житті, у відношенні до природи.

Основна думка: людина-творець своєї долі, необхідно творити, долати труднощі по-своєму.

  • Завдання: скласти цитатний план до новели «Осінній мотив»

  1. «Сиплеться, сиплеться осіннє листя»

  2. «Іду по листю»

  3. «… спокійно озираю світ»

  4. Дерева у «… тяжкій тузі»

  5. «… листя золотиться дякою до життя»

  6. «… серцю хочеться знати»

  • Які художні засоби ви помітили в творі? (визначення, приклади)

З якою метою їх автор вживає?

Завдання:

І група виписує епітети

ІІ група виписує метафори

ІІІ група інші художні засоби.

ІVгрупа написати твір про осінь

Міні-твір«Осіння мелодія» (додаток №3)

Новела «Осінній мотив» (додаток №4)

Поезія «Осінній мотив» (декламує учениця) (додаток №5)

Бесіда

Завдання:

І група :

знайти образи в поезії

(світ, літо, дерево, ліричний герой). Скласти сенкан.

ІІ група

записати ключові слова, словосполучення

(люблю світ,

дерево листочком в синь змахне,

чую хруст,

мову веду )

ІІІ група

«Погляд очима мовознавця» у світ «Частини мови». Яких частин мови найбільше вжито, їх навантаження?

Чому співзвучний вислів: «… рідне щось топчу?» Пояснити значення, підібрати фразеологізм.

(«Топтати ряст»)

  • На урок завітав компоративний метод…

Завдання: порівняти новелу з поезією (додаток №6)

Висновок роблять діти:

У новелі можна ширше висловити своє прагнення за допомогою образів, художніх засобів.

  • У поезії автор дотримується підпорядкуванню римування, він у певних рамках.

  • Тему, ідею, основну думку можна розкрити як в прозі, так і в поезії.

  • Авторське: письменник у своїх творах (як і в байках мораль) свій задум розкриває у кінцівці, але в новелі – розповідним реченням, а в прозі – питальним.

V. Творче застосування знань

Перегляд фрагменту з фільму «Ступаю в осінь» (створено на кіностудії «Школяда»)

Враження:

  • Чому саме такий фільм?

  • Хто його герой?

  • Що означає «Ступаю в осінь»

VІ. Рефлексійно-оцінювальний етап

  • Чи досягли ви поставлених цілей?

  • Що нове ви взяли для себе з уроку?

  • Що хотів В. Думанський донести до нас?

VІІ. Самооцінювання (заповнення карток) (додаток №7)

VІІІ. Настанови щодо виконання домашнього завдання. (додаток № 8)

Додатки до уроку

(додаток №1)

Словникова робота

Скороминущість

швидко минає

квапить

спішить

цнотливо

невинно, чесно, чисто

шаріється

червоніє

скуцьорблені

зажаті

дукати

намисто

шерхка

колюча

гама

Назва літери, що позначала у середньовіччі ноту «соль». Послідовний ряд однорідних, але відмінних одне від одного предметів

(додаток №2)

Прислухаюся – у грудях серце стука,

Вистукує один і той же ритм,

Коли немає серця – справжня мука,

І ми без серця жити не змогли б.

Така робота серця титанічна

(Життя триває наше кожну мить)

Але воно тканинне і не вічне,

Тож, люди, серце, наше бережіть,

Але без серця жити – справжня мука,

Тож, люди, серце ваше бережіть.

Міні-твір «Осіння мелодія» (додаток №3)

Тихо-тихо падає на землю листя… Воно різне і різне їх падіння. Мабуть, так як і я, В. Думанський спостерігав за ним. Але я можу бігти по ньому, закидати ним подружок, а він – ні.

Та осіння мелодія – у серці.

Аня К.

(додаток №4)

Осінній мотив

Сиплеться і сиплеться осіннє листя. Дивлюся на його навскісне падіння, і здається, що то дні летять з мого календаря. Хоч на гілках ще рясно, та й на землі вже багато-багато! А де скільки – хто скаже?

Іду по листю. Недавно тріпотіло над головою, а тепер голосно шелестить, потривожене кроками. Уважно слухаю його мудру мову про скороминущість життя і зогріє землю щирим золотом – воно навіть на землі, на своєму краю, залишається величним.

Іду, зачарований жовто-зеленим світлом під синім-синім небом, і тихо переймаюся його світлою покорою. Літо вже не квапить мене роботами – все попорало, врожай зібрано, тому я спокійно озираю світ і придивляюсь, як зростаються з теплом дерева.

У тяжкій тузі зчорніло листя на груші, поіржавіло яблуневе. Слива, ніби з ляку, скинула своє ще зеленим, цнотливо шаріється черешня, готуючись до зимового сну. Щосили жаріють калинові кетяги, намагаються зігріти ранки, та дні вистигають усе дужче й дужче. Тому дуби й цупко тримають скуцьорблені поруділі листки – то тільки берест після першого приморозку зачорнів голими вітами.

Та найбільше в осені жовтизни! Її стільки скрізь – і на землі, і на деревах, - що від неї ясніє навіть похмура дитина. То листя золотиться дякою до життя, до сонця і численними дукатами лягає на землю.

Обережно ступає по шерхкій гамі осінніх кольорів, наче по своїх літах, і серцю хочеться знати, яким кольором воно колись упаде до цієї рідної землі.

Осінній мотив (додаток №5)

Люблю зелено-жовтий світ

осінньої пори,

як літо, свій доживши вік,

згортає прапори.

І кожне дерево своїм

листочком в синь змахне –

те сипле листом золотим,

а те рудим сплакне.

Куди ступлю – скрізь чую хруст,

мов рідне щось топчу,

опалий лист тулю до вуст

і довго так мовчу.

З собою мову я веду,

відколи дні малі:

яким я кольором впаду

до милої землі?

(додаток №6)

Спільне :

  1. назва творів, автор;

  2. тема, ідея, основна думка;

  3. художні особливості;

  4. образи;

  5. наявність ліричного героя;

  6. пори року;

  7. кольори;

  8. дерева.

Відмінне:

новела

вірш

кольори:

жовто-зелений (світ)

зелено-жовтий (світ)

синє-синє небо

синь

осінні кольори

-

зелений

-

поруділі

рудий

жовтизна

-

-

золотий

пори року:

осіннє листя (свідчить про осінь)

осіння пора

дерева:

фруктові:

груша

яблуня

слива

черешня

лісові:

дуб

«дерево в синь змахне»

берест

кущі:

калина

кінцівка

.. серцю хочеться знати, яким кольором листя упаде до рідної землі.

«З собою мову я веду, відколи дні малі: яким я кольором в паду до милої землі?»

(додаток №7)

САМООЦІНКА

1.

Слухав учителя

1 б.

2.

Розумів почуте

1-2 б.

3.

Брав участь у діалогах

1-3 б.

4.

Створював висловлювання

1-3 б.

5.

Презентував роботу

1-3 б.

(додаток № 8)

Мовознавцям:

  • у новелі «Зимова казка» визначити опорні слова, словосполучення, пояснити значення виразу: «… щоб у кожні ворота була протоптана стежка »;

літераторам:

  • написати міні-твір на тему: «… у серце червоними ягідками котиться радість»

журналістам:

  • взяти інтерв’ю в однокласника на тему: «Враження від уроку»;

художникам:

  • зобразити осінь чи зиму в малюнку, (використовуючи образи з новели, поезії В. Думанського)

історикам:

  • дослідити, чи цікавило Василя Думанського історичне минуле, якщо так, то в яких творах це відображено?

екологам:

  • дослідити, яку пору року найбільше любив письменник (підтвердити фактами).

Авторський урок, розроблений

вчителями Бершадської ЗОШ І-ІІІ ступенів №2

В.М. Ковальським (вища категорія, старший вчитель),

С.І. Ковальською (вища категорія, вчитель-методист)

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Акція «Методичне літо»
Призовий фонд 50 000 грн!
Взяти участь

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.

Приклад завдання з олімпіади Українська мова. Спробуйте!
До ЗНО з УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ТА ЛІТЕРАТУРИ залишилося:
0
0
міс.
2
2
дн.
1
7
год.
Готуйся до ЗНО разом із «Всеосвітою»!