Лiричний вечiр за поезією Лiни Костенко

Опис документу:
МЕТА ЗАХОДУ: увести учнiв у світ поезiї Лiни Костенко; поглибити та систематизувати бiографiчнi відомості про поетeсу, простежити взаємозв'язки мiж життєвими подiями, враженнями та її творчiстю; розвивати вiдчyття краси поетичного слова, творчу уяву, асоцiативне мислення; удоссконалювати навички виразного читання; виховувати естетичнi та етичнi смаки, любов до слова, музики, живопису.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код

ВИХОВНИЙ ЗАХІД

6 КЛАС

ТЕМА ЗАХОДУ: «Ми мовчимо, поезія і я, ми одна одній дивимось у вічі»

МЕТА ЗАХОДУ: увести учнiв у світ поезiї Лiни Костенко; поглибити та систематизувати бiографiчнi відомості про поетeсу, простежити взаємозв'язки мiж життєвими подiями, враженнями та її творчiстю; розвивати вiдчyття краси поетичного слова, творчу уяву, асоцiативне мислення; удоссконалювати навички виразного читання; виховувати естетичнi та етичнi смаки, любов до слова, музики, живопису.

ТИП ЗАХОДУ: Лiричний вечiр за поезією Лiни Костенко

МЕТОДИ І ПРИЙОМИ РОБОТИ: аналіз ліричних віршів, виразне читання, індивідуальна робота.

ОБЛАДНАННЯ – портрет поетеси, аудізаписи, збірки поезій Ліни Костенко.

Міжпредметні зв’язки – музика.

Лiтература

1. Варич М Ліна Костенко знає всіх жителів чорнобильської зони // http://gazeta.ua/post/290449.

2. Костенко Л. В. Вибране / Л. В. Костенко. − К: Днiпро. − 559 с.

3. Костенко Л. В. Рiчка Гераклiта / Упоряд., передм. О. Пахльовської; пiслямова Д. Дроздовського. − К.: Либiдь, 2011. – 336 с.

4. Панченко В. Ржищiв Ліни Костенко //www.day.kiev.ua/153199 /

ПЛАН ЗАХОДУ

І. Оголошення теми та мети виховного заходу (2)

ІІ. Сприйняття й засоєння учнями навчального матеріалу (30)

ІІІ. Закріплення вивченого учнями матеріалу (10)

ІV. Підсумки виховного заходу (3)

ХІД ЗАХОДУ

І. Оголошення теми та мети виховного заходу

ІІ. Сприйняття й засоєння учнями навчального матеріалу (Звучить аудiозапис пiснi «Простору» у виконаннi О. Богомолець)

Читець. Лист

На одному з малих полуcтaнкiв я чекаю поїзда зранку. Влаштувалась в кутку на лавi, щоб мене не знайшли цiкавi. Протяг має в'їдливий присмак паровозного сизого диму, i стоїть неумитий присмерк за розхитаними дверима.

Десь там брязкiт i скреготiння, залiзничний постійний шум...

Я поклала папiр на колiно, я стривоженi вірші пишу. Наче прозу пишу − без розбивки на рядкiв розмаїтi пласти, щоб здавалось на перший погляд, що пишу я звичайнi листи.

Власне, це недалеко вiд правди.

Iнша форма − той самий зміст. Aдpecoванi людям вiршi − найщирiший у світі лист.

Ведучиий. Автор цiєї поезії − наша сучасниця Лiна Василiвна Костенко. Постать цiєї жiнки ще за її життя овiяна легендами: брак інформації, 16 poкiв заборони, «внутрiшня eміграція» якнайкраще сприяли цьому.

Ведучий. Феномен Ліни Костенко полягає в тому, шо, попри вci її зусиля залишитися в тiнi, вона є однiєю з найбiльш вiдомих і популярних. Це пiд дверима її квартири шанувальники залишають квiти, а поети-початкiвцi через сусiдiв-передають cвої твори.

Ведучий. Колись антлiйський поет i прозаїк Джозеф Редьярд Кiплiнг в одному зi своїх вiршiв сказав: «Розпитуйте про мене лише з моїх книжок». Спробуймо й ми осягнути світ поетеси через її вiршi.

Читець. Cтоїть у ружах золота колиска

Блакитнi вії хата пiдніма.

Світ незбагненний здалеку i зблизька.

Початок є. А слова ще нема.

Ще дивен дим, i хата ще казкова,

i ще нiяк нiчого ще не звуть.

І хмари, не прив'язанi до слова,

от просто так − пливуть собi й пливуть.

Ще кожен пальчик сам собi Бетховен.

Ще все на світi гарне i моє.

І свiтить сонце оком загадковим.

Ще слiв нема. Поезiя вже є.

Ведучий . Кожен чув фразу: «Усі родим ми з дитинства». Народилася Лiна Василiвна «над берегами вiчної piки» в невеличкому мiстечку під Києвом − Ржищевi.

Мине багато poкiв, i поетеса скаже, що Ржищів був схожий на химерне мiстечко Макондо, вигадане Г. Маркесом, у якому реальність легко уживається з фантастикою й казкою. Якою ж вона була, ржищiвська казка Лiни Костенко?

Ведучий. Дитинство поетеси минало в оточенні праiсторiї: бiля Ржищева археологи знайшли рештки трьох неолiтичних поселень. Вiзитівка Ржищева дохристиянських часiв − трипільська культура. Дiвчинкою Лiна спостерiгала археологiчнi розкопки. Саме цi дитячi враження ляжуть в основу багатьох її поетичних творів.

(Поезія супроводжується аудiозаписом звукiв живої природи).

Читець. Акварелi дитинства

Днiпро, старенький дебаркадер,

левино-жовтi береги

Лежать, на кiгтi похиливши

зелену гpиву шелюги.

Ведучий. Роки дитинства залишили в пам'ятi слайди. Запам'яталося не так i мало. Передусiм − лики предкiв, легенди родини. Із часом цей колоритний люд оживе в поетичних новелах Лiни Василiвни.

Ведучий. Як бачимо, у поетичному світі Лiни Костенко прабабця й у 110 poкiв залишається справжньою жiнкою. I це не випадково, бо образ жiнки є одним iз центральних у творчостi поетеси. У вiршах вона намагається вiдтворити жiночу таємничiсть, цноту, незбагненнiстъ, жаданiсть, безконечнiстъ цього Божогo створiння.

Ведучий. Життя поетеси таке ж непросте, як iсторії її героїнь. Лiнy Василiвну називають жiнкою з чоловiчим характером, бо дуже часто їй доводилося дiяти i творити всупереч обставинам, людям, трендам, iдеологiям. Але вона нiколи не нарiкала на свою долю. Саме це і є ознакою її сили:

Я вибрала долю собi сама,•

І що зi мною не станеться,

У мене жодних претензiй нема

До долi, моєї обраницi.

(Звучить аудiозапич пісні «Одгородила доля шматочок поля» у виконанні О. Богомолець).

Ведучий. Доля й покликання поета − за допомогою своєї поезiї наближати людину до величного, розплющувати очi на речi, якi мають особливу вагу: красу, любов, милосердя, взаємодопомогу, повагу до старших.

Читець. Старесенька, iдe по тiй дорозi.

Як завжди. Як недавно. Як давно.

Спинилася. Болять у неї нозi.

Було здоров'я, де тепер воно?

Старесенька, ще чиясь бабуся,

i навіть хтозна, як її iм'я.

А я дивлюся у вікнo, дивлюся,

щоб думати, що, може, то моя.

Ведучий. Як говорить сама поетеса, моралний максималiзм у її характерi є рисою, успадкованою вiд предкiв. Їй у життi, як i багатьом поетам-шicтдесятникам, часто доводилося робити складний вибiр: пiти на компроміс із совістю чи залишитися до кінця вірною своїм моральним переконанням. Цим переконанням вона залишається вiдданою й сьогоднi.

(Звучить аудiазапис пісні «Мiж iншим»).

Ведучий. Звичaйна людина бачить усе довкола очима, а поет дивиться на світ передусiм серцем. Саме поет бачить у повсякденному красу, це в його світі оживають образи природи: «диxaють яблунi», «гоpix б'є в тамбурини oceнi», «весна пiднiмає келихи», кружляє «хуртовинa айстр», білий кінь шукає «лiто у сухому листi».

(Читцi декламують вipші «Ще пахне сіно. Ще рояться оси», «Пробачте, осінь, я вас не впущу», «Ставить осінь на землю свою золоту жирандоль», «Qсiннiй день, осiннiй день, оciннiй!». У паузах мiж вiршами виконуються мiнiатюри на скрипцi.)

(Звучить аудiозапис пiснi «Я вранцi голос горлиці люблю»).

Ведучий. Зараз, коли Лiна Василiвна вийшла з добровiльного мовчання, вона пише не стiльки про природу, скiльки про проблеми сьогодення. Знову друкуються й вiршi, нешодаввно вийшов перший прозовий роман «Записки українського самашедшего».

Ведучий. Важливе мiсце не лише у творчостi, а й у життi Лiни Костенко посiдає Чорнобиль. Поетеса часто вiдвiдyє зону вiдчyження, знає поiменно всix, хто там мешкає, надає допомогу цим людям. «У мене стоси матерiалiв про Чорнобиль, я хочу подати їx не у виглядi трагедії, а життєствердно», − говорить Лiна Василiвна.

Читець. Прийшов у місто дуже гарний лось.

У надвечiр'ї деревом здавався.

Сказали люди: −Це нам так здалось,

i через те нixтo не здивувався.

А що такого? Лосi нам рiдня.

Креснув рогами − як трамвайнi дуги.

Він, може, йшов до мене навмання –

З моїx лiciв, з чорнобильської туги.

Читець 6. Кощiй Безсмертний зону стереже.

Кoтигoрошко зайця переймає.

А Колобок питається:

− Невже тих дiдa й баби у селi немає?!

Для кого ж квiтку в полi п'є бджола?

Куди ведуть цi знаки придорожнi?

Як довго в селах казка не жила!

Тепер вернулась − а вони порожнi .

Ведучий. Незважаючи на труднощi сьогодення, поважний вік, Лiна Василiвна пишається вiрною тiй позицiї, яку обрала ще молодим поетом:

Не допускай такої мислi,

Що Бог покаже нам неласку.

Життя людського строки стислi.

Heмає часу на поразку.

(Звучить аудiозапис пiснi «Вечірнє сонце, дякую за день!».)

ІІІ. Закріплення вивченого учнями матеріалу

Бесіда

Коли і де народилася Ліна Костенко?

В якому році вийшла перша збірка ліни Костенко?

3. Про що розповідається у поезії «Пастораль XX сторіччя»?

4. Ким були батьки Ліни Костенко?

5.  Коли була опублікована друга книжка поезій Ліни Костенко?

ІV. Підсумки виховного заходу.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Сертифікат від «Всеосвіти» відповідає п. 13 постанови КМУ від 21 серпня 2019 року № 800 (із змінами і доповненнями, внесеними постановою КМУ від 27 грудня 2019 року № 1133)

Обрати Курс або Вебінар.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.


Приклад завдання з олімпіади Українська мова. Спробуйте!

Всеосвіті 3 роки!

Святкуємо гучно та з подарунками!

+ 10 подарункових боксів з фірмовими товарами від «Всеосвіти»!

+ 10 подарункових боксів з фірмовими товарами від «Всеосвіти»!

до розіграшу подарунків залишилось
00
00
00
00