Лінгвістична гра «Буду я навчатись мови золотої…»

Опис документу:
Пропонований матеріал можна використати під час проведення заходів, присвячених Дню української писемності та мови, під час проведення тижня мови та літератури у школі, а також на уроках мови та літератури, під час проведення конкурсів, вікторин тощо. Мета: перевірити рівень засвоєння учнями знань з української мови; вчити висловлювати й обґрунтовувати свою думку; розвивати пам'ять, мислення, увагу, зв'язне мовлення; виховувати любов до рідної мови, інтерес до навчання.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Вощанцівський НВК «СЗШ І – ІІ ступенів – ДНЗ»

Лінгвістична гра

«Буду я навчатись мови золотої…»

Вчитель

Озимко Галина Михайлівна

-2018-

Тема: «Буду я навчатись мови золотої…»

Мета: повторити й закріпити норми орфоепії, правила правопису слів, граматичного та лексичного значення деяких частин мови; сприяти активізації та розвиткові розумових і мовленнєвих здібностей учнів, їхнього когнітивного та креативного мислення, пам’яті, виробленню уважності, спостережливості, відповідальності; розвивати усне й писемне мовлення, збагачувати лексику мовознавчими термінами; виховувати любов до української мови, рідного краю, Батьківщини.

Тип заходу – лінгвістична гра

Форма – групова (технологія кооперативного навчання)

Обладнання: словники іншомовних слів, індивідуальні картки, вислови відомих людей про мову, ребуси, кросворди.

Очікувані результати: удосконалення орфоепічних, граматичних та лексичних знань і вмінь, розвиток розумових та мовленнєвих здібностей учнів, їх когнітивного та креативного мислення, збагачення лексичного запасу, виховання почуття національної самосвідомості, патріотизму, шанобливого ставлення до традицій і звичаїв українського народу.

Хід заходу

Запалюється вогник – і дитині

хочеться знати більше, хочеться

думкою проникати в нові явища.

Це бажання і є поштовхом, який

прискорює розумові процеси.

В.О.Сухомлинський

І. Вступна частина (зазначено яскравими літерами тему заходу, дошка

прикрашена учнівськими ребусами та кросвордами, виготовленими напередодні, висловами відомих людей про мову).

Вступне слово вчителя:

Добрий день, шановні друзі! Сьогодні ми проведемо конкурс на кращого знавця мови «Буду я навчатись мови золотої…» Про нашу мову говорять як про мову мелодійну, поетичну, яскраву. Чи часто ми прислухаємося до власного мовлення? Чи гідне воно відзнак та епітетів, чи, може, потребує вдосконалення, збагачення, очищення від суржику? Дехто каже: «Чи не однаково, як я говорю. Головне, щоб мене розуміли!» Ні, не однаково…З того, як розмовляє та чи інша людина, можна зробити висновок про її освітній та культурний рівень. Чим вища культура в людини, тим досконаліша та розвиненіша її мова, багатший лексичний запас. І навпаки, скалічене мовлення отуплює людину, робить примітивним її мислення. За влучним висловом В.Сухомлинського:

« …говорити скаліченою мовою – все одно, що грати на не налаштованій скрипці, все одно, що з дерева різьбити красуню тупою щербатою сокирою…»

Сподіваюся, що розв’язати деякі мовно-культурні проблеми вам допоможе наша лінгвістична гра. Участь у ній беруть дві команди 6 класу, а оцінювати ваші знання та вміння буде компетентне журі (оголошується склад журі). Отже, розпочинаємо змагання!

ІІ. Основна частина

1.«РОЗМИНКА»

  • Що вивчає морфологія?

  • Які є самостійні частини мови?

  • Що таке синонім? (приклад)

  • Яку синтаксичну роль виконує іменник?

  • Який займенник ніколи не має форми називного відмінка?

  • На які розряди поділяється числівник?

  • Що означає фразеологізм «душа сховалася в п’яти» ?

  • Якою морфемою завжди починається заперечний займенник?

  • До якого розряду за значенням відноситься прикметник УЧНІВСЬКИЙ?

  • До якої відміни належить іменник МАТИ?

2.«РЕДАКТОР»

Учитель розкладає картки командам із завданням відредагувати речення.

    1. Не сиди на полу.

    2. Прийми участь у олімпіаді.

    3. Урок розпочнеться в 13 годин.

    4. Павло Глазовий у своїх творах висміяв добре зло.

    5. Закривай вікна – сквозняк.

    6. У диктанті зустрічаються помилки.

3.«ВСЕЗНАЙКО»

Команди виділяють по одному учаснику, які повинні біля дошки провідміняти числівники: 40, 100.

4.«ЗАГАДКИ-ЖАРТИ»

- З чого починається день? ( зі звука [д ] )

- Що має болото, менше – озеро, і зовсім не має став? ( звук [о] )

  • До якого імені потрібно додати один приголосний, щоб дістати крупу? ( М + Анна )

  • Як можна з буряка зробити слово БУРЯ ( відкинути звук [к] )

  • Хоч не риба – є в Дніпрі, у Десні, в Дінці, Дністрі? (звук [д ] )

  • Що треба зробити, щоб майка злетіла? ( замінити м на ч )

5.«ФОЛЬКЛОР ДЛЯ МЕНЕ ЗАВШЕ ДИВО…»

Учитель диктує початок прислів’я, учні повинні за короткий час дописати його продовження:

Вчення світ, а … ( невчення – тьма).

Слово – не горобець, … ( вилетить – не спіймаєш).

Під лежачий камінь…( вода не тече).

Вік живи - …(вік учись).

Наука в ліс не веде, а з …( лісу виводить).

Книга вчить, …( як на світі жить).

6. «КОНКУРС КАПІТАНІВ»

Учням роздають картки зі словами іншомовного походження. Учитель зачитує синоніми до запропонованих слів, а гравці повинні підняти ту табличку, на якій вказане слово:

Атестат, акомпанемент, ветеринар, графік, гігант, дисципліна, круїз.

7.«СТОРІНКАМИ ФРАЗЕОЛОГІЇ»

Гравці повинні вставити необхідний за змістом числівник, називаючи його

розряд:

- Грати …скрипку.

  • В …голос.

  • …п’яте колесо до возу.

  • …зайвий.

  • …вода на киселі.

  • Не женися за…зайцями.

8.«ПОКЛИЧ МЕНЕ, ПОКЛИЧ…»

Учням пропонується по черзі правильно покликати сусіда по парті, маму,

вчителя, незнайому людину.

9.«ДАЛІ, ДАЛІ…»

Учитель ставить запитання, учні повинні якнайшвидше надати відповідь:

  • Перекласти укр. мовою слово ХРУСТАЛЬНЫЙ ( кришталевий).

  • Назвати шосту букву алфавіту (Д).

  • Визначити рід слова БІДОЛАХА (спільний).

  • Поставити займенник МЕНІ в називному відмінку (я).

  • Назвати іменник ІІІ відміни, який означає червону рідину в організмі (кров).

  • Назвати іменник середнього роду, який є синонімом до слова ВОГОНЬ (вогнище,багаття).

  • Україномовний відповідник словосполучення ПОВЕСТКА ДНЯ (порядок денний).

  • Назвати прикметники на позначення кольорів, які пишуться разом ( жовтогарячий, червоногарячий).

  1. « Шаради слів »

Учитель називає слова, вказуючи, які склади цих слів треба брати,щоб утворити нове слово:

  1. 1-ші склади слів НАСИП, РЕШТА, ТІЛО…

(нарешті).

  1. 1-ші склади слів НАМІР, СТАРІСТЬ, ЛИПА …

( настали).

  1. Другі склади слів ПОЛІТ, ГАРНІ…

( літні).

  1. 1-й склад слова КАПУСТА , 1-й - НІКОЛИ, 2-й – ПАКУНОК,,2-й –

ЗНАЛИ…

( канікули).

ІІІ. Заключна частина.

Заключне слово вчителя:Думаю, що наші гравці зарекомендували себе як чемна, шляхетна та культурна молодь. Прошу журі оцінити їхні відповіді.

Я вважаю, що сьогодні всі учасники гри продемонстрували глибокі знання, зацікавлення проблемами культури української мови, всі були активними, чемними, красномовними та грамотними. Будьте такими завжди. Пам’ятайте слова відомого грецького філософа Сократа :«Заговори, щоб я тебе побачив!».

Журі оголошує результат конкурсу, нагороджує переможців.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.

До ЗНО з УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ТА ЛІТЕРАТУРИ залишилося:
0
2
міс.
2
9
дн.
2
1
год.
Готуйся до ЗНО разом із «Всеосвітою»!