Леся Українка. Драма-феєрія «Лісова пісня». Фольклорно-міфологічна основа сюжету, українська література 10 клас

Опис документу:
допомогти учням усвідомити ідейно-художні й жанрові особливості твору письменниці; розвивати навички сприйняття віршованих драматичних творів, їх коментування, висловлення власної думки щодо прочитаного; виховувати розуміння того, що любов «слова у вірші» — могутній засіб впливу на духовність, інтелект людини.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код
Опис презентації окремими слайдами:
Тема уроку ДРАМА-ФЕЄРІЯ ЛЕСІ УКРАЇНКИ «ЛІСОВА ПІСНЯ» – МИСТЕЦЬКИЙ ШЕДЕВР ДРАМАТУРГІЇ.
Слайд № 1

Тема уроку ДРАМА-ФЕЄРІЯ ЛЕСІ УКРАЇНКИ «ЛІСОВА ПІСНЯ» – МИСТЕЦЬКИЙ ШЕДЕВР ДРАМАТУРГІЇ.

Епіграф уроку: Життя росте лишень з любові. Лишень краса людей навчає жить! Д. Павличко
Слайд № 2

Епіграф уроку: Життя росте лишень з любові. Лишень краса людей навчає жить! Д. Павличко

Мета уроку: проаналізувати драму-феєрію “Лісова пісня”Лесі Українки,розкрити сюжетно-композиційні та жанрові особливості твору;сформувати поняття п...
Слайд № 3

Мета уроку: проаналізувати драму-феєрію “Лісова пісня”Лесі Українки,розкрити сюжетно-композиційні та жанрові особливості твору;сформувати поняття про драматичну поему; розкрити тему, ідею, проблематику твору, його джерела, багатоплановість художнього змісту, ідейний зміст образів поеми; розвивати творчу уяву, самостійність мислення, навики аналізу твору.

  ПЛАН УРОКУ 1. Історія написання драми-феєрії «Лісова пісня». 2.Жанр, тема, ідея та сюжетно-композиційні особливості твору. 3. Світ людей та світ ...
Слайд № 4

  ПЛАН УРОКУ 1. Історія написання драми-феєрії «Лісова пісня». 2.Жанр, тема, ідея та сюжетно-композиційні особливості твору. 3. Світ людей та світ природи в драмі. 4. Проблематика твору.

Сьогодні на занятті ми з вами повинні: розкрити історію написання драми; визначити жанр, тему, ідею твору; з’ясувати сюжетно-композиційні особливос...
Слайд № 5

Сьогодні на занятті ми з вами повинні: розкрити історію написання драми; визначити жанр, тему, ідею твору; з’ясувати сюжетно-композиційні особливості; розкрити образи та проблематику;

«Лісова пісня» – це бездонна криниця з живою водою, яку п'єш і не нап'єшся вдосталь, її треба читати протягом усього життя, і кожне прочитання буде...
Слайд № 6

«Лісова пісня» – це бездонна криниця з живою водою, яку п'єш і не нап'єшся вдосталь, її треба читати протягом усього життя, і кожне прочитання буде відкривати новий зміст, нову мудрість, приноситиме незмінну радість зустрічі з мистецьким шедевром. «Лісова пісня» – прекрасна казка про любов і зраду, про силу лісову та водяну.

У чому сенс людського життя? Коли життя вважається повноцінним? Яка роль мистецтва в житті людини? Якою є справжня любов? Як виявляється взаємозв'я...
Слайд № 7

У чому сенс людського життя? Коли життя вважається повноцінним? Яка роль мистецтва в житті людини? Якою є справжня любов? Як виявляється взаємозв'язок людини й природи?

1 ПИТАННЯ. Історія написання драми-феєрії «Лісова пісня» Давно,в дитячий любий вік, В далекім ріднім краю Я чула казку,чула раз, А й досі пам'ятаю…
Слайд № 8

1 ПИТАННЯ. Історія написання драми-феєрії «Лісова пісня» Давно,в дитячий любий вік, В далекім ріднім краю Я чула казку,чула раз, А й досі пам'ятаю…

АВТОГРАФ «ЛІСОВОЙ ПІСНІ» Інтерв'ю з письменницею
Слайд № 9

АВТОГРАФ «ЛІСОВОЙ ПІСНІ» Інтерв'ю з письменницею

Творила і шліфувала Леся Українка цю перлину недовго – близько трьох тижнів. У квітні 1911 року, після лікування в Єгипті (Гелуан, вілла «Континент...
Слайд № 10

Творила і шліфувала Леся Українка цю перлину недовго – близько трьох тижнів. У квітні 1911 року, після лікування в Єгипті (Гелуан, вілла «Континенталь») Леся Українка приїхала до Києва (за станом здоров’я не відвідала рідної Волині), а 2 червня вже була в Кутаїсі, де працював її чоловік К. Квітка. Там 3 липня почала писати «Лісову пісню», а 25 липня датується чорновий автограф геніального твору. Ця праця відбувалася в стані великого напруження творчих і фізичних сил поетеси, про що вона розповідала в листі до сестри Ольги.

Не з античних сюжетів, а на «місцевому» матеріалі зродилася геніальна драма-феєрія Лесі Українки «Лісова пісня». Це поетичний і трагічний твір про ...
Слайд № 11

Не з античних сюжетів, а на «місцевому» матеріалі зродилася геніальна драма-феєрія Лесі Українки «Лісова пісня». Це поетичний і трагічний твір про красу чистого кохання, про високу мрію людини, про її одвічний потяг до прекрасного, до людяного. Прекрасне в природі, як і в людській душі, ніколи не вмирає.

«Писала я її дуже недовго, 10 – 12 днів, і не писати ніяк не могла, бо такий уже був непереможний настрій, але після неї я була хвора і досить довг...
Слайд № 12

«Писала я її дуже недовго, 10 – 12 днів, і не писати ніяк не могла, бо такий уже був непереможний настрій, але після неї я була хвора і досить довго «приходила до пам'яті»… Далі я заходилася її переписувати, ніяк не сподіваючись, що се забере далеко більше часу, ніж саме писання, – от тільки вчора скінчила сю мороку, і тепер чогось мені шия і плечі болять, наче я мішки носила… Мені здається, що я просто згадала наші ліси та затужила за ними. А то ще я й здавна тую Мавку «в умі держала», ще аж із того часу, як ти в Жабокричі мені щось про мавок розказувала, як ми йшли якимсь лісом з маленькими, але дуже рясними деревами. Потім я в Колодяжному в місячну ніч бігала самотою в ліс (ви того ніхто не знали) і там ждала, щоб мені привиділась Мавка. І над Нечімним вона мені мріла, як ми там ночували – пам'ятаєш – у дядька Лева Скулинського. Видно, вже треба було мені її колись написати, а тепер чомусь прийшов «слушний час» – я й сама не збагну чому. Зачарував мене сей образ на весь вік».

«Лісову пісню» вперше було надруковано в «Літературному віснику» за 1912 рік. Окремим виданням твір вийшов у 1914 році. За життя поетеси драма не б...
Слайд № 13

«Лісову пісню» вперше було надруковано в «Літературному віснику» за 1912 рік. Окремим виданням твір вийшов у 1914 році. За життя поетеси драма не була поставлена на сцені. Вперше її поставили у 1918 році. Найвідоміші екранізації «Лісової пісні» (1961 р., В.Івченко та 1980 р., Ю. Іллєнко).

2 ПИТАННЯ. Жанр, тема, ідея та сюжетно-композиційні особливості твору.
Слайд № 14

2 ПИТАННЯ. Жанр, тема, ідея та сюжетно-композиційні особливості твору.

Лесі Українки — якісно новий етап у розвитку української драматургії. За ідейно-художніми якостями, за рівнем мистецької досконалості вона є одним ...
Слайд № 15

Лесі Українки — якісно новий етап у розвитку української драматургії. За ідейно-художніми якостями, за рівнем мистецької досконалості вона є одним з найвагоміших здобутків всесвітньої драматургії. Драматургія Лесі Українки — феноменальне явище в українській літературі: вона вражає новизною тем, гостротою соціально-психологічних конфліктів, філософськими узагальненнями, поетичною красою, високою культурою вірша. Пристрасне заперечення всього ворожого, реакційного, закостенілого в житті, утвердження гуманістичних ідеалів ведеться в її творах з позицій неоромантизму, який намагався розширити права особистості, визволити її від тиску юрби.

Драматична поема – це жанр, що поєднує прикмети драматургії і поезії, це віршована п’єса, яка синтезує драматичний та ліричний, а також епічний спо...
Слайд № 16

Драматична поема – це жанр, що поєднує прикмети драматургії і поезії, це віршована п’єса, яка синтезує драматичний та ліричний, а також епічний способи відображення дійсності. Особливі ознаки драматичної поеми: в її основі переважно психологічний конфлікт, конфлікт ідей, поглядів; тяжіння до філософської узагальненості, поетичної умовності, символіки, міфологічності; ліричність, емоційність, навіяні поетичними прологами, посвятами, ремарками, монологами; білий п’ятистопний ямб, який дає змогу розмовляти в емоційно піднесеному тоні; ідейний зміст твору, завершення тієї або іншої сцени, розгортання певної думки часто підсумовуються афоризмом.

Феєрія – театральна чи циркова вистава, побудована на фантастично-казковому сюжеті, в якій з метою вразити глядача використовуються різноманітні сц...
Слайд № 17

Феєрія – театральна чи циркова вистава, побудована на фантастично-казковому сюжеті, в якій з метою вразити глядача використовуються різноманітні сценічні ефекти. Драма-феєрія – п'єса з казково-фантастичним сюжетом і персонажами. Особливості драми-феєрії: фантастично-казковий сюжет; дійові особи: міфічні або фантастичні істоти; відбуваються надзвичайні історії; театральний ефект з безліччю театральних трюків.

За жанром – це драма-феєрія (проблемно-філософська драматична поема). «Лісова пісня» – це новий жанр драми, який створила Леся Українка.
Слайд № 18

За жанром – це драма-феєрія (проблемно-філософська драматична поема). «Лісова пісня» – це новий жанр драми, який створила Леся Українка.

Тема: Оспівування поетесою духовного багатства рідного народу, його великих творчих можливостей, нездоланності потягу людини до високого і прекрасн...
Слайд № 19

Тема: Оспівування поетесою духовного багатства рідного народу, його великих творчих можливостей, нездоланності потягу людини до високого і прекрасного.   Ідея: Утвердження краси вільного незалежного духу, кохання і мрії, змістовного, гармонійного, як сама природа, людського життя.  

Який конфлікт лежить у центрі сюжету «Лісової пісні»? 1. Cоціальний: заради збільшення господарських, статків своєї родини мати нехтує сильними вза...
Слайд № 20

Який конфлікт лежить у центрі сюжету «Лісової пісні»? 1. Cоціальний: заради збільшення господарських, статків своєї родини мати нехтує сильними взаємними почуттями двох молодих сердець, намагається будь-якою ціною розлучити закоханих. 2. Філософський: невідповідність високого покликання людини принизливим, невільницьким умовам її повсякденного життя.

З’ясуємо сюжетно-композиційні особливості драми. Експозиція Прологтвору. Зав’язка СловаматеріЛукаша доМавки. Розвиток дій Розмова Мавки з матір'ю Л...
Слайд № 21

З’ясуємо сюжетно-композиційні особливості драми. Експозиція Прологтвору. Зав’язка СловаматеріЛукаша доМавки. Розвиток дій Розмова Мавки з матір'ю Лукаша, діалог Мавки з Лукашем, перше знайомство з Килиною, поєдинок Мавки з Марищем, сварка матері Лукаша з Килиною. Кульмінація Лукаш посватавКилину,Мавкапровалюєтьсявпідземелля«Того,щовскалісидить». Третя дія,дія«пізньої осені», відбувається найбільша боротьба пристрастей.ТутЛукашстаєзвіромізновулюдиною,КилиназаклялаМавкув вербу. Алекоханняперемагаєсмерть,вогоньпалить усенікчемне,зайве,очищаючилюдинузвільняючиїївідпутбуденщини Розв’язка Лукашзамерзає,Килиназдітьмийдев село,Мавкаперетворюєтьсяна вербу.ЗавершуєтьсятвірпрекрасниммонологомМавки.

3 ПИТАННЯ. Які два світи показує нам Л.Українка у драмі? Характеристика образів твору.
Слайд № 22

3 ПИТАННЯ. Які два світи показує нам Л.Українка у драмі? Характеристика образів твору.

  Світ людей (реальний) Світ природи (фантастичний) Персонажі драми Лукаш, Килина, дядькоЛев, Лукашевамати   Мавка, Водяник, Лісовик, Перелесник, Т...
Слайд № 23

  Світ людей (реальний) Світ природи (фантастичний) Персонажі драми Лукаш, Килина, дядькоЛев, Лукашевамати   Мавка, Водяник, Лісовик, Перелесник, Той, що греблі рве, Той, що в скелі сидить таін. Їхнє життя Буденне, бездуховне, дріб'язкове   Вільне, красиве, духовно багате

Проблемне питання. Як через образ Мавки письменниця розкрила мрію про ідеальну людину, утвердила думку, що людина — творець краси.
Слайд № 24

Проблемне питання. Як через образ Мавки письменниця розкрила мрію про ідеальну людину, утвердила думку, що людина — творець краси.

План-характеристика образу Мавки Місце Мавки в системі образів «Лісової пісні». Риси характеру героїні. Як розкривається характер Мавки в її вчинка...
Слайд № 25

План-характеристика образу Мавки Місце Мавки в системі образів «Лісової пісні». Риси характеру героїні. Як розкривається характер Мавки в її вчинках, у стосунках з іншими персонажами (міфічні персонажі)? Які висловлювання дійових осіб доповнюють характеристику героїні? Як характеризує Мавку її любов до Лукаша? Портретні риси як засіб розкриття душевної краси героїні. Роль пейзажу в розкритті психологічного стану Мавки. Ставлення Лесі Українки до своєї героїні.

Центральним образом “Лісової пісні” є образ Мавки Від звуків сопілки прокидається Мавка . Зовнішність і одяг переконують – перед нами справжня лісо...
Слайд № 26

Центральним образом “Лісової пісні” є образ Мавки Від звуків сопілки прокидається Мавка . Зовнішність і одяг переконують – перед нами справжня лісова царівна. Вдача у Мавки вільна, чутлива до звуків, лагідна. Це розкривається в діалозі з Лукашем під час першої зустрічі.

Між Мавкою і Лукашем зароджується кохання Музика єднає Мавку з Лукашем, вчить дівчину нових для неї почуттів і дарує обом прекрасний світ кохання: ...
Слайд № 27

Між Мавкою і Лукашем зароджується кохання Музика єднає Мавку з Лукашем, вчить дівчину нових для неї почуттів і дарує обом прекрасний світ кохання: «Ти сам для мене світ, миліший, кращий, ніж той, що досі знала я, а й той покращав, відколи ми поєднались...»

Мавка – це не звичайна міфологічна істота, яка вміє, подібно до людей, кохати, думати, працювати, сумувати. Мавка – це символ краси, вірності і чес...
Слайд № 28

Мавка – це не звичайна міфологічна істота, яка вміє, подібно до людей, кохати, думати, працювати, сумувати. Мавка – це символ краси, вірності і честі. Мавка – образ людини, яка принесла себе в жертву заради кохання. Мавка – це синтез інтелектуальної думки поетеси, втілення її геніальності, світобачення, глибини почуттів і відчуття навколишнього світу.

Проблемне питання. Які проблеми порушує поетеса через образ Лукаша? План-характеристика образу Лукаша Позитивні задатки в характері, творча обдаров...
Слайд № 29

Проблемне питання. Які проблеми порушує поетеса через образ Лукаша? План-характеристика образу Лукаша Позитивні задатки в характері, творча обдарованість Лукаша (лагідність, щирість, музикальність). Вплив дядька Лева на формування кращих рис в характері юнака (любов до природи, віра в безмежні можливості людського пізнання, працьовитість, правдивість, чесність, любов до народної творчості). Негативний вплив на Лукаша його оточення та обставин життя (нерішучість, безвольність, непослідовність у вчинках і почуттях, відсутність внутрішньої гармонії, інстинкт власника). Зближення з Мавкою — перемога світлого й благородного в характері героя. Причини трагедії Лукаша.

Хто такий Лукаш? Людина, яка любить природу, любить Мавку, яка розуміє його талант. Але Лукаш слабий духом, він не може опиратися обставинам життя,...
Слайд № 30

Хто такий Лукаш? Людина, яка любить природу, любить Мавку, яка розуміє його талант. Але Лукаш слабий духом, він не може опиратися обставинам життя, буденності – це його знищує! Лукаш – це образ людини, яка не могла боротися з вимогами і буденністю життя, за що й поплатився своїм коханням. В кінці драми Лукаш стає мудрішим, бо пізнає сенс життя. Він гине, але краплина мудрості, придбана у життєвій боротьбі, залишається людям. От чому Мавка вважає, що Лукаш не може своїм життям до себе дорівнятись.

Лукаш замерз Незважаючи на те, що головні герої гинуть. Не гине їхнє вічне кохання, прекрасними залишаються їхні душі, тому що Мавка рятує Лукаша в...
Слайд № 31

Лукаш замерз Незважаючи на те, що головні герої гинуть. Не гине їхнє вічне кохання, прекрасними залишаються їхні душі, тому що Мавка рятує Лукаша від духовного зубожіння, витягає його душу з прірви щоденної побутової «гризоти», духовних «злиднів». Мавка “ забирає ” Лукаша із людського життя, але дає йому життя вічне, наближаючи його до прекрасних джерел вічного добра, незнищенної краси.

ТРАГЕДІЯ ЛУКАША: Любов підносить душу, а в житті панує буденність.
Слайд № 32

ТРАГЕДІЯ ЛУКАША: Любов підносить душу, а в житті панує буденність.

Проблемне питання. Як письменниця розкриває в образах матері Лукаша й Килини духовне зубожіння, дисгармонію з природою?
Слайд № 33

Проблемне питання. Як письменниця розкриває в образах матері Лукаша й Килини духовне зубожіння, дисгармонію з природою?

Слайд № 34

Чи є в драмі, окрім Мавки, образи гармонійних людей? На березі лісового озера з’являються люди. Хто вони? Це дядько Лев та його небіж Лукаш.
Слайд № 35

Чи є в драмі, окрім Мавки, образи гармонійних людей? На березі лісового озера з’являються люди. Хто вони? Це дядько Лев та його небіж Лукаш.

Проблемне питання. Як у творі розкривається проблема людини й природи? План-характеристика образу дядька Лева Місце дядька Лева в системі образів д...
Слайд № 36

Проблемне питання. Як у творі розкривається проблема людини й природи? План-характеристика образу дядька Лева Місце дядька Лева в системі образів драми «Лісова пісня». Безкорисливість — провідна риса характеру дядька Лева. Художні засоби розкриття характеру персонажа. Зображення дядька Лева в його діях і вчинках. Портрет дядька Лева. Показ взаємин дядька Лева з іншими персонажами та їхнє судження про нього. Мовна характеристика персонажа. Дядько Лев — реалістичний образ мудрого й щирого селянина-трудівника.  

СВІТ ПРИРОДИ ДРАМИ-ФЕЄРІЇ «ЛІСОВА ПІСНЯ»
Слайд № 37

СВІТ ПРИРОДИ ДРАМИ-ФЕЄРІЇ «ЛІСОВА ПІСНЯ»

ВОДЯНИК
Слайд № 38

ВОДЯНИК

«ТОЙ, ЩО ГРЕБЛІ РВЕ»
Слайд № 39

«ТОЙ, ЩО ГРЕБЛІ РВЕ»

ЛІСОВИК
Слайд № 40

ЛІСОВИК

РУСАЛКА
Слайд № 41

РУСАЛКА

ПОТЕРЧА (ПОТЕРЧАТА)
Слайд № 42

ПОТЕРЧА (ПОТЕРЧАТА)

ПЕРЕЛЕСНИК
Слайд № 43

ПЕРЕЛЕСНИК

КУЦЬ
Слайд № 44

КУЦЬ

ЗЛИДНІ
Слайд № 45

ЗЛИДНІ

Які цінності для міфічних персонажів найголовніші? Воля,краса,яскраве розкішне вбрання,порядок у лісі й на озері
Слайд № 46

Які цінності для міфічних персонажів найголовніші? Воля,краса,яскраве розкішне вбрання,порядок у лісі й на озері

4. ПИТАННЯ. Проблематика твору.
Слайд № 47

4. ПИТАННЯ. Проблематика твору.

Слайд № 48

Проблеми: боротьба за волю, за творче, щасливе, повнокровне людське життя; реалізація творчих можливостей особистості, а надто митця; людина і прир...
Слайд № 49

Проблеми: боротьба за волю, за творче, щасливе, повнокровне людське життя; реалізація творчих можливостей особистості, а надто митця; людина і природа; сенс життя; сімейне щастя і любов; добро і зло, гідність і безчестя; свобода і неволя; моральні цінності; батьки і діти.

Метод “ Мікрофон” Чого навчає нас твір Лесі Українки?
Слайд № 50

Метод “ Мікрофон” Чого навчає нас твір Лесі Українки?

Прийде весна і з вербової гілки вийде лісова красуня Мавка . Так,ти жива!Ти вічно будеш жити! Не в спогадах,а поруч з нами йти.
Слайд № 51

Прийде весна і з вербової гілки вийде лісова красуня Мавка . Так,ти жива!Ти вічно будеш жити! Не в спогадах,а поруч з нами йти.

БУТИ КОХАНИМ – ЦЕ БІЛЬШЕ, НІЖ БУТИ БАГАТИМ, БО БУТИ КОХАНИМ – ЦЕ ЗНАЧИТЬ БУТИ ЩАСЛИВИМ!
Слайд № 52

БУТИ КОХАНИМ – ЦЕ БІЛЬШЕ, НІЖ БУТИ БАГАТИМ, БО БУТИ КОХАНИМ – ЦЕ ЗНАЧИТЬ БУТИ ЩАСЛИВИМ!

“Лісова пісня” – це гімн єднанню людини і природи, натхненна пісня про велич духовного, про порив людини до щастя, її боротьбу за вільне, красиве, ...
Слайд № 53

“Лісова пісня” – це гімн єднанню людини і природи, натхненна пісня про велич духовного, про порив людини до щастя, її боротьбу за вільне, красиве, духовно багате життя.

Вміти характеризувати образи драми-феєрії. Написати твір-мініатюру «У чому сенс людського життя?» або «Краса людських взаємин – у любові» (за мотив...
Слайд № 54

Вміти характеризувати образи драми-феєрії. Написати твір-мініатюру «У чому сенс людського життя?» або «Краса людських взаємин – у любові» (за мотивами «Лісової пісні» Лесі Українки). Вивчити монолог Мавки. Домашнє завдання:

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»