Леся Українка "Як дитиною бувало"

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Леся Українка. Розповідь про поетесу. «Як дитиною бувало».

Мета. Ознайомити учнів з життєвим шляхом Лесі Українки, з поезіями про дитинство; розкрити образ ліричної героїні – сильної духом дівчинки; розвивати вміння і навички виразного читання, грамотно висловлювати свої думки, почуття, спостереження; виховувати почуття любові , пошани до родини; розвивати цілеспрямованість, наполегливість, креативне мислення.

Обладнання: портрет Лесі Українки, ілюстрації

Хід урок

І. Організація класу

ІІ. Підсумок вивченої теми «Загадково прекрасна і славна давнина України», оголошення нового розділу – «Я і світ».

ІІІ. Етап орієнтації.

1. Декламування вчителем вірша Василя Гея «Тарасової долі ти сльозинка?»

- Тарасової долі ти сльозинка?

Оцвітина волинського барвінку?

Чи просто квола, терпелива жінка?

- О ні, моя судьбо, я – Українка!

Дочка народу, що в своїй державі

Себе панам запродує за гріш

І на козацькій витоптаній славі

Йому вже риють яму грабарі.

Я Українка. Сміло чи зухвало

Себе святим іменням нарекла,

Аби його навік не поховала

Покори та безпам’ятства імла.

На цю імлу готова я упасти

Сльозиною, мов списом гіркоти,

І лиш тоді, як тьма сконає, рястом

А чи барвінком рясно зацвісти.

Я Українка, і мого сумління

Не стопче, мов травицю, татарва,

Оце ім’я з глибокого коріння

Важке й високе, наче корогва.

Його нестиму, поки стачить сили,

Втираючи з обличчя сивий пил.

Сама себе на це благословила

Під образами предківських могил.

І хай на цім шляху тернистім, доле,

Мої думки зарано відболять,

В одвіт Шевченку: «Ні, ми не моголи!»

Колись як правду будемо промовлять.

- Про яку письменницю прочитано вірш?

2. Слово вчителя.

Серед чудової волинської природи в родині Олени Петрівни та Петра Антоновича Косачів народилася майбутня зірка українського письменства – Леся Українка.

У родині, у якій народилася майбутня письменниця, панувала любов до української мови, яка прищеплювалася дітям з раннього дитинства, повага до звичаїв до української культури.

Ще з дитинства Леся полюбила український одяг, невід’ємним елементом якого є вінок. І це ми можемо побачити на фото.

Тут ви можете побачити Лесю Українку в українському одязі – це вишита сорочка і віночок зі стрічками.

- Діти, чи знаєте ви, що символізує віночок зі стрічками? (Він є оберегом для кожної молодої дівчини.)

- Коли і у яких випадках плетуть вінок? (Вінки на Україні виплітають від ранньої весни до пізньої осені: на свято Івана Купала, на Спаса, у знак любові і шани, на ювілеї.)

У знак щирої любові і шани до великої дочки українського народу – Лесі Українки, цей символічний віночок,ми на уроці прикрасимо кольоровими стрічками, кожна з яких має свій символ. Щоб пов’язати стрічку, треба виконати певне завдання

Запис в зошити числа, класної роботи, теми уроку

3. Бесіда за випереджальними завданнями.

- Що ви знаєте про Лесю Українку з початкової школи?

- Яким було дитинство поетеси?

- А чи відома вам ось ця жінка? Що пов’язує цих людей?

4. Розповідь вчителя про дитинство Лесі Українки (доповнення повідомлень учнів)

5. Складання асоціативного куща «Художні обдарування Лесі Українки»

Уява поезія

Музика художні обдарування музика

Драматургія вишивка малювання

І ось ми можете пов’язати першу стрічку. Якого кольору вона буде? Коричневого, що означає землю нашу.

6. Складання сенкана

1. Леся Українка

2. Сильна, вольова

3. Живе, творить, надихає.

4. Долає всі життєві перешкоди

5. Незламна дочка Прометея

Зараз ми уплітаємо у вінок наступні стрічки – дві жовті – їх вважають символом сонця і в’яжуть з обох боків справа і зліва.

7. Слово вчителя.

- Прочитайте вислови видатних людей

Найбільше багатство людини — міцність духу(Гете)

Мужній той, хто зумів в нещасті добрим бути. (Марціал)

Кожен коваль своєї долі (Аппій)

Тільки герой знаходить мужність додержуватися своєї долі. (Гессе Герман)

Найбільше багатство людини — така міцність духу, при якій не бажаєш жодних багатств. (Гете)

- Про яку рису характеру йде мова в поданих прислів’ях?

- Чи знаєте ви людей, які характеризуються великою мужністю?

Колись у далекому минулому грецький мудрець-філософ Зенон проводив свої заняття в Афінах. Він говорив, що людина має надавати перевагу розумові, а не почуттям серця, повинна мужньо і стійко переносити життєві труднощі, негаразди.

Так виник філософський напрям — стоїцизм, а його прибічники стали називатися стоїками.

Тепер про людину, яка виявляє стійкість і мужність, незламність волі під час життєвих випробувань, говорять, що вона має стоїчні риси характеру.

Словничок:

стоїцизм — риса характеру, що характеризується стійкістю, мужністю, вмінням долати труднощі за допомогою розуму.

Саме таким стоїчним характером і володіла видатна українська поетеса Леся Українка.

Наступні дві стрічки ми в’яжемо зелену темну і зелену ясну. Вони символізують живу природу, красу, юність, молодість.

8. Аналіз поезії Лесі Українки «Як дитиною, бувало…».

1) Виразне читання поезії вчителем.

2) Словникова робота.

Епіграма – злобний вірш, що висміює якусь особу.

3) Читання поезії ланцюжком учнями.

Ви добре попрацювали і можете прикрасити вінок ще двома стрічками. Це будуть синя і голуба стрічки, що символізують небо і воду, вони дають силу і здоров’я. 

4) Бесіда за питаннями для обговорення змісту поезії:

- На скільки частин можна поділити вірш?

- Унаслідок чого героїня твору страждає?

- Чому на запитання «Що болить?» героїня не зізнавалася у власних стражданнях?

- А ви вмієте терпіти тоді, коли це важко?

- Які риси вдачі ліричної героїні виявляються у першій частині вірша? (Сила волі, мужність, терпимість, витримка, гордовитість, вміння долати будь-які перешкоди)

- Які зміни відбуваються з ліричною героїнею у другій частині? (Життя дорослої людини, її проблеми відрізняються від дитячих. Тому треба вміти стримувати емоції, застерігати себе від необережного слова. Лірична героїня, стримуючи гордість, плаче, щоб не сміятися). 

- Як ви вважаєте, яка тема цієї поезії? (болючі переживання поетеси з приводу власного здоров’я; намагання героїні боротися через силу з хворобою.)

- Як називається твір письменника, який, по суті, розкриває біографію самого автора?(автобіографічний)

- Яка основна думка поезії? (Тільки сильна духом людина здатна подолати будь – які труднощі.)

Прикрашаємо наш вінок ще двома стрічками: з одного боку оранжевою, що є символом хліба, а з другого – фіолетовою, що є символом розуму.

5) Слово вчителя.

Для виразності поезії важливе значення мають художні засоби.

- Які ви знаєте художні засоби?

- Що таке епітет?

- Що таке метафора?

Звірте свої відповіді з визначенням, які подано у словнику.

6) Аналіз художніх засобів твору.

І група - виписує епітети

ІІ група – виписує метафори

Завдання: визначте, до яких художніх засобів належать подані слова і впишіть до відповідної колонки.

Злий жарт; «біль доходив», епіграма гостра, злобна; «зірватись має…епіграма».

Епітети

Метафори

Злий жарт

«біль доходив»

Епіграма гостра, злобна

«зірватись має…епіграма»

Діти, ви отримали право пов’язати ще дві стрічки: малинову – символ щирості та рожеву – символ багатства і достатку.

Ось ми і проаналізували поезію Лесі Українки «Як дитиною, бувало…».

  • А які життєві уроки можна взяти з вірша Лесі Українки?

(Тільки сильна духом людина здатна подолати будь – які труднощі.)

Літературна ігротека

"3 — зайвий"

лихо, бувало, тихо

признавалась, сміялась, топталась

драма, епіграма, телеграма

давня гордість, зброя сміху, зірватись має епіграма

Знайди рядок за приголосними

ЩБЛТЬМНПТЛ

І з цим завданням ви впоралися і ми вплетемо у вінок шани останню білу стрічку – символ чистоти. 

А всі разом стрічки символізують ваші знання, здобуті наполегливою працею. Нехай цей вінок стане оберегом для нас з вами, щоб ми жили в мирі, добрі, злагоді та любові.

Домашнє завдання: розповідати про Лесі Українки, вивчити вірша

Наш урок підходить до завершення. В Україні немає, напевно, людини, яка б не знала і не любила твори великої дочки української народу.

Адже Леся Українка – це гордість і слава нашого народу. Її твори – неперевершені

         

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.

Приклад завдання з олімпіади Українська мова. Спробуйте!
До ЗНО з УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ТА ЛІТЕРАТУРИ залишилося:
0
3
міс.
2
9
дн.
1
4
год.
Готуйся до ЗНО разом із «Всеосвітою»!