Культурна спадщина українського народу (4 клас. Я у світі)

Опис документу:
Продовжувати знайомство з культурною спадщиною українського народу; створити туристичний маршрут – своєрідну візитну картку нашої країни; визначити риси національного українського характеру; вдосконалювати навички самостійної роботи учнів за індивідуальною програмою, вміння працювати у складі творчої групи; розвивати естетичні смаки учнів; виховувати в дітей патріотичні почуття, гордість за свою Батьківщину; розширювати світогляд учнів, знайом

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Освітній сценарій з курсу

«Я у світі»

4 клас

«Культурна спадщина українського народу»

Знати:

  • як досягти успіху;

  • видатних діячів мистецтва і культури;

  • поняття «культурна спадщина».

Нормувати:

  • пізнавальні інтереси, допитливість, пам’ять;

  • знання про народні промисли;

  • патріотичні почуття до свого народу.

Цінувати:

  • людей праці;

  • культурно-історичні пам’ятки України;

  • традиції українського народу, примножувати досягнення;

  • творчі здібності, фантазії, віру в свої можливості, самостійно відкривати свої знання в процесі наполегливого пошуку.

Реквізити:

  • комп´ютер;

  • портрети письменників, поетів;

  • ілюстрації Харкова;

  • міні-підручники;

  • книга «Українки в історії»;

  • фільм про Харків;

  • кольорові стрічки.

Дійові особи:

  • автор;

  • посланець від Катерини ІІ;

  • Сковорода.

Духовно-естетичний міні-модуль (60 хв)

Хід розвивальної взаємодії

Рефлексія емоційних станів учнів

Відшукування зв’язків відомого з невідомим

Занурення

Внутрішнє зростання

Збагачення кругозору

Внутрішнє зростання

Уважність

Привернення уваги до змістового модуля

Рефлексія настрою учнів на розвивальну взаємодію

Застосування набутих знань на практиці

Стремління переборювати труднощі

І. Організаційний момент.

ІІ. Пісня про Батьківщину.

ІІІ. Читання вірша.

1-й учень:

Люблю тебе, моя Вітчизно мила,

Твої поля і небо голубе.

Бо ти дала мені малому крила

То як же не любить мені тебе!

2-й учень:

Люблю твої ліси, струмки, джерельце

І все-усе, що є в моїм краю!

Тепло долонь, і розуму, і серця

Я Україні милій віддаю.

Учитель:

На світі є багато чудових країн за дальніми морями, за синіми океанами. Але для кожного з нас немає ріднішої нашої Батьківщини.

Сьогодні ми проводимо духовно-естетичний модуль на тему «Культурна спадщина українського народу».

Хто являється найбільшим скарбом держави і головним у створенні культурної спадщини народу.

Діти:

Найбільшим скарбом держави і головним у створенні культурної спадщини народу являється людина.

Учитель:

Так, дійсно, велич кожної країни – в людях, які в ній живуть. І особливо в тих, хто зробив значний внесок у розвиток історії, культури і науки. Багато видатних людей прославили нашу Україну і поправу їх можна назвати славетними українцями.

Чим же люди прославляють країну?

Діти:

Люди прославляють країну своєю працею.

Учитель:

Діти, як ви гадаєте, чи можна без праці досягти успіху.

Діти:

Ні.

Учитель:

Так, праця робить людину розумною, енергійною, розвиває її таланти.

Що таке «культурна спадщина»?

Діти:

- «Культурна спадщина»– це все те, що цінного створено людьми протягом свого існування.

Учитель:

Що належить до «культурної спадщини»?

Діти:

До «культурної спадщини» належать: музеї, парки, сквери, театри, храми, архітектурні споруди, картини художників, різьба по дереву, ткацтво, плетіння з лози, вишивки тощо.

Учитель:

Над яким проектом працювала перша група?

Учень:

Наша група презентує проект «Талановиті люди України».

В проект входить інформація про Тараса Шевченка, Лесю Українку, Катерину Білокур, Марію Примаченко.

Учитель:

Над яким проектом працювала друга група?

Учениця:

Наша група презентує проект «Відомі місця Харкова».

В проект входить інформація про храми, музеї, театри, майдан Свободи, меморіальний комплекс Слави.

Учитель:

Над яким проектом працювала третя група?

Учениця:

Наша група презентує проект «Видатні люди Харківщини»

В проект входить інформація про Василя Каразіна, Іллю Рєпіна, Сергія Васильківського, Григорія Сковороду.

Учитель:

Підготувати проекти.

1 група –талановиті люди України.

2 група – видатні люди Харкова.

3 група – відомі місця Харкова.

IV. Перевірказавдання.

1 група – талановиті люди України.

а) Учень: Т.Г.Шевченко (1814-1861 р.р.)

Народився в селі Моринцях у сім’ї селянина-кріпака. Через два роки родина переїхала в село Кирилівку.

Ріс Тарас розумною, допитливою дитиною, хотів усе знати.

У дев’ять років Тарас залишився без матері, а в одинадцять років став круглою сиротою. Після смерті батька почалося поневіряння хлопця по чужих людях. у хлопчика прокинувся талант художника. Рано залишившись сиротою Тарас Григорович на все життя зберіг любов до дітей. За участь у таємній політичній організації Т.Шевченка було заарештовано і заслано рядовим солдатом у оренбурзькі степи із забороною писати і малювати. Крадькома він і писав, і малював.

Помер поет 10 березня 1861 року у Санкт-Петербурзі, там був і похований. У травні місяці того ж року прах Шевченка перевезено на Україну.

б) Учениця: Леся Українка (1871-1913 р.р.)

Народилася Лариса у місті Звягелі на Волині і була другою дитиною в сім’ї Олени Пчілки і Петра Антоновича Косачів.

У дитинстві Лариса була жвавою і допитливою дівчинкою. У чотири роки добре читала, а в п’ять уже написала листа дядькові Михайлові.

У п’ять років дівчинка попросила рідних, щоб її називала Лесею. Леся любила співати і танцювати. Жила сім’я у селі Колодяжному. В селі не було школи, Леся вчила дітей читати і писати. У дев’ять років написала перший вірш «Надія», присвячений тітці Єлі, а в тринадцять років появився перший друкований вірш «Конвалія», де було підписано псевдонімом Леся Українка.

Леся знала понад 10 іноземних мов, любила музику, грала на фортепіано. У Лесі були дивовижні здібності. Під час свята Водохреща в Луцьку дівчинка промочила ноги в крижаній воді, після чого почала сильно хворіти.

Прожила Леся Українка всього лише 42 роки. Із них 33 роки працювала на літературній ниві.

в) Учень: Катерина Білокур (1900-1961 р.р.)

Народилася Катерина Білокур 7.12.1900 року в селі Богданівна, Київської області в день Святої великомучениці Катерини. Все своє життя художниця прожила в рідному селі, лише зрідка відвідувала Київ, де бувала в музеях. Малюванням Катерина захопилась ще з дитинства. Вона не вчилась у школі. Самотужки опанувала буквар, навчилася читати й малювати. У 1940 році у Полтаві було влаштовано виставку картин богданівської чарівниці. Після війни прийшли до неї нагороди й почесне звання народної художниці України.

Її знамениті картини «Квіти за тином», «Квіти і овочі», «Квіти з горіхами», малювала також натюрморти.

У селі Богданівці відкрито садибу-музей її імені.

Померла Катерина Білокур 9 червня 1961 року.

У художниці був талант від Бога.

г) Учениця: Марія Примаченко. (1909-1991 р.р.)

Народилася Марія Примаченко 12 січня 1909 в селі БолотняКиївської області.

Вона являється заслуженим діячем мистецтв України, лауреат Національної премії України ім. Тараса Шевченка.

Світ образів Марії Примаченко – казковий, чарівний, фантастичний. В основі його лежать легенди, народні казки й оповідання. Вражають незвичайні кольори, якими художниця зображує звірів, – то сині, то жовті, то темно-зелені. Колір у них несе основне змістовне навантаження, через нього вона передає свої думки, настрій.

У 1960-1965 роках художниця створила цикл декоративних розписів «Людям на радість». Роблю сонячні квіти, – бо люблю людей, роблю на щастя людям, щоб квіти мої були, як саме життя народу, щоб усі народи один одного любили, щоб люди жили, як квіти цвіли б на своїй землі.

Син Федір продовжує сімейну традицію– малює казкових звірів.

Померла Марія Примаченко у 1991 році. Її твори експонуються на всесвітніх виставках у Парижі, у Варшаві, Празі, Софії, та в інших містах світу.

2 група – видатні люди Харкова.

а) Учень: Григорій Сковорода (1722-1794 р.р.)

Маленький Григорій був здібний до музики, охочий до наук. Хлопчик рано навчився читати. Коли батьки віддали його до школи, він швидко досяг успіхів у навчанні.

Григорій Савич викладав у Харківському колегіумі. Він навчав дітей читати і писати, любити свою землю, шанувати батьків, поважати ближніх. Діти завжди уважно слухали вчителя.

Багато років він мандрував Україною. Відвідав різні міста і села Харківщини. Бабаї, Липці, Великий Бурлук, Ізюм, Куп’янськ. Усюди цікавився життям, звичаями людей. А потім писав про це у своїх творах.

В селі Сковородинівкау Золочівському районі є літературно-меморіальний музей, є улюблені куточки відпочинку Григорія Сковороди.

Григорій Сковорода великий український філософ, поет і мандрівник.

Сценка

Автор:

У 1788 році цариця Катерина ІІ подорожувала по Україні. Її посланець застав Сковороду під Харковом на Лисій горі й передав йому запрошення цариці на постійне проживання при дворі. Філософ відказався. Тоді посланець запитав Сковороду:

Посланець:

Григорію Савичу! Щоб ти робив, коли б цариця тобі дала тисячу десятин землі?

Сковорода:

А я всі землі роздав би кріпакам, щоб вони мали власний клапоть землі.

Посланець:

Григорію Савичу! Щоб ти робив, коли б тобі цариця дала тисячу кріпаків?

Сковорода:

А я б усім кріпакам дав волю і благословив би їх на всі чотири сторони.

Посланець:

Григорію Савичу! Що б ти робив, коли б тобі цариця дала мішок золота?

Сковорода:

А я б за те золото викупив би сотню кріпаків і дав би їм волю.

Посланець:

Григорію Савичу! Що б ти робив, коли б тобі цариця дала свою царську корону?

Сковорода:

А я б царську корону проміняв на мазницю з дьогтем і віддав би Трохимові, щоб не позичав у діда Якова.

б) Учениця:В.Н.Каразін (1773-1842р.р.)

Василь Каразін народився в селищі Кручик, що в Богодухівському районі Харківської області. Життя на селі навчило хлопця розуміти необхідність залучення простих людей до навчання.

В селищі КручикВ.Н.Каразін заснував школу для сільських дітей. Це була перша сільська школа на Слобожанщині. Приміщення для неї в центрі села побудували самі селяни. Василь Назарович стежив за тим, як навчаються діти, спілкувався з учнями. Кращих учнів навіть заохочував подарунками.

Особливо харків’яни пам’ятають і шанують В.Н.Каразіна за те, що він переконав тодішній уряд у необхідності відкриття університету саме в Харкові. Василь Назарович звернувся до громадян міста із закликом почати збір добровільних пожертвувань для будівництва навчального закладу.

Нині університет носить ім.’я В.Н.Каразіна.

В.Н.Каразін – видатний український учений, винахідник і громадський діяч, засновник Харківського національного університету.

в) Учень: І.Ю.Рєпін (1844-1930 р.р.)

Ілля Юхимович Рєпін народився в місті Чугуєві. Чугуєв розташований на високому узгір’ї поблизу річки Сіверський Донець. Ілля з дитинства виявляв інтерес до творчості. Він дуже любив вирізати з паперу маленьких коників, а коли подарували йому фарби, то нічого іншого, крім малювання, він уже не хотів.

На подвір’ї, де жив Ілля Юхимович, тепер створено Художньо-меморіальний музей.

У ньому зібрані особисті речі І.Ю.Рєпіна, фотографії, його малюнки та репродукції картин.

Картини І.Ю.Рєпіна зберігаються у художніх музеях різних країн, а також у Харківському художньому музеї. Знаменита картина І.Ю.Рєпіна «Запорожці пишуть листа турецькому султану».

г) Учениця: С.І.Васильківський (1854-1917 р.р.)

Сергій Іванович Васильківський народився в 1854 році в місті Ізюмі Харківської губернії. У 1861 році сім’я Васильківських переїхала до Харкова, де Сергій здобув початкову освіту, потім навчався в гімназії, закінчив Академію мистецтв з відзнакою.

С.І.Васильківський – автор понад 3000 пейзажів. Головною темою його творчості було зображення природи України. Серед картин: «Степова дорога», «Українське село», «Степова річка», «Село над річкою», «Донець», «Береги Дінця». За цю картину Васильківському було вручено золоту медаль.

3група – визначні місця Харкова.

Учитель:

Харків – найбільше місто нашого слобідського краю. Місто Харків по праву вважається одним з найбільших індустріальних, наукових і культурних центрів країни.

Учениця:

Мій Харків

Люблю твої, Харкове,

Сквери і парки,

Люблю я бувати

В твоїм зоопарку.

І вулиці довгі,

Проспекти широкі,

Споруди великі,

Будинки високі.

Заводи і фабрики –

Гордість країни.

Ти – перша столиця

Моєї Вкраїни.

Учениця: Храми Харкова.

У місті Харкові є багато храмів. Серед них Покровський собор: його висота 48 метрів. Відомо, що побудували цей храм козаки. Згодом тут був заснований чоловічий монастир і перший вищий навчальний заклад – Харківський колегіум.

Благовіщенський собор свою назву отримав на честь християнського свята Благовіщення Божої Матері.

У наші дні Благовіщенський храм є найбільшим і найбагатшим на Харківщині. Це головний собор, який називається кафедральним.

У давнину головним храмом м.Харкова був Успенській собор. Перший храм був невеликий за розміром і зроблений із дерева. Він згорів.

На тому ж місці пізніше побудували новий храм. Висота дзвіниці Успенського собору сягає 89 метрів. На її башті встановлено годинника.

Уже декілька століть ця красива споруда прикрашає наше місто.

Учень: Музеї Харкова.

Харківський історичний музей – один з найбільших і найстаріших музеїв України, який веде свій родовід від музею Слобідської України, заснованого у 1920 році. Його збірка нараховує більше 250 тис. музейних предметів.

В музеї зберігаються археологічні колекції, зібрання вітчизняної, іноземної зброї та військового спорядження, прапорів, історичних документів, фотоматеріалів, творів живопису та інших пам’яток матеріальної і духовної культури, що висвітлюють історію нашого краю з найдавніших часів до сучасності.

Учениця: Харківський художній музей – один з найбільших в Україні. У ньому зібранітвори образотворчого і ужитковогомистецтва України, Росії та західних країн. Художній музей створений у 1920 році, існував під різними назвами: спочатку Церк.-Іст. Музей, основою якого були колекції Харківського і Волинського єпархіальних сховищ старожитностей та Харківського університету. З 1922 Музей діяв під назвою Музею Укр. Мистецтва.

Учень: Харківський музей природи.

У квітні 2017 року Харківському музею природи Національного університету ім.В.Н.Каразіна виповнилося 210 років. Музей володіє багатьма| колекціями, але одна з найбільш поширених – колекція комах. Вона почала формуватися в 1823 року. У сховищах музею і до цього дня є експонати, що збереглися з того часу.

Учениця: Театри Харкова.

Харківський національний академічний театр опери та балету імені М. В. Лисенка (ХАТОБ) – перший український стаціонарний оперний театр, що знаходиться у Харкові.Ставитьспектаклі українською, російською, французькою таіталійською мовами.

Первісна назва – Українська Державна Столична Опера. З 1931 театр іменувався Харківським театром опери і балету, у 1934 отримав статусакадемічного.1944 рокутеатру було надано ім'я М.Лисенка,а 1960 року театрнагороджено Орденом Трудового Червоного Прапора.

Названона честь Миколи Віталійовича Лисенка.

Учень: Харківський державний академічний театр ляльок імені В.А. Афанасьєва — державний академічний обласний ляльковий театр у місті Харкові. Театр розташований у приміщенні колишнього банку, побудованого за проектом архітектора О.Бекетова. Театр відкрився 1 липня 1939 року.

Сьогоденний репертуар театру складає понад 30 п’єс. В репертуарі театру вистави для дітей — «Казки джунглів» Р. Кіплінга, «Малюк і Карлсон» А. Ліндгрен, «Кіт у чоботах» Ш.Перро, «Кішкін дім»С.Маршака та інші, п'єси для дорослих.

Учень: Харківський академічний російський драматичний театр імені О. С. Пушкіна – російський драматичний театр у місті Харкові, один із провідних театрів України.Харківський російський драматичний театр був створений 17 листопада1933 року 

Відзначаючи особливі заслуги театру, 1949 року в дні святкування 150-річчя від дня народження класика російської літератури О.С.Пушкіна наказомурядуУРСР театру було присвоєно ім'я видатного російського поета.

Учениця: Майдан Свободи – це найбільший майдан Європи. Багато харків’ян збирається на ньому під час свят.

Поряд із майданом розташований харківський обласний Палац дитячої та юнацької творчості – улюблене місце дітей. У ньому працюють різноманітні секції, гуртки, творчі клуби, ляльковий театр.

Біля майдану Свободи також знаходиться будинок Держпрому, який справляє велике враження, він став символом міста Харкова. Держпром було споруджено у 1925-1929 роках. Він складається з трьох корпусів висотою від 6 до 13 поверхів зв’язаних між собою шістьма закритими переходами на рівні 5 і 6 поверхів.

На південній стороні майдану знаходиться Харківський національний університет ім.В.Н.Каразіна.

Учень:Меморіальний комплекс Слави, розташований у Харкові, у Лісопарку. Був відкритий у 1977 році. Там у роки окупації фашисти знищували воїнів, партизанів, підпільників, мирних жителів.

У центрі Меморіального комплексу – велична стела, вона розповідає про боротьбу, страждання й радості Перемоги.

Поруч застигла в скорботнім мовчанні Мати-Батьківщина. У підніжжі скульптури палає Вічний вогонь. На сіромуграніті золотібукви: «Герої не вмирають. Вони знаходять безсмертя й назавжди залишаються в пам’яті нашій, у здійсненняхнаших, у великих справах прийдешніх поколінь.Життям своїм нащадки зобов’язані їм».

Щодня до братської могили приходять тисячі людей. Приносять квіти. Віддають шану загиблим героям хвилиною мовчання.

V. «Пісня на добро і надію»

VI. Фільм про Харків.

VII. Робота в міні-підручнику.

Завдання 1.

Скласти три вислови.

1) надбання, культури, бережи, українського

2) славиться, мистецтвом, Україна, народним, здавна

3) України, Харків, столицею, другою, являється

Завдання2. Відгадай кросворд, запишиключове слово.

________________________________

1

 

 

 

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

 

 

4

 

 

 

 

 

 

5

 

 

 

6

 

 

 

 

 

 

 

 

7

 

 

 

 

 

 

 

 

8

 

 

 

 

 

 

  1. Київський князь. (Ярослав)

  2. Символ держави. (Прапор)

  3. Кущ – народний символ України. (Калина)

  4. Улюблене народне зимове свято. (Різдво)

  5. Один із братів засновників Києва (Щек)

  6. Ім’я богданівської майстрині пензля. (Катерина)

  7. Великий український поет. (Шевченко)

  8. Ім’я заслуженого вчителя України. (Василь)

Завдання 3:

Написати невеликий твір «За що я люблю Харків».

Визнач свій настрій за допомогою «чарівних кружечків»:



V. Підсумок заняття.

Учитель:

- Над якою темою працювали на занятті?

Діти:

-Ми працювали над темою « Культурна спадщина українського народу».

Учитель:

Діти, кожна людина має прагнути досягти в житті найбільшого. Для цього треба розвивати свої здібності і таланти, добре вчитись у школі. Все в житті починається з малого. Нічого в житті не буває просто і легко, до всього треба докласти працю, щоб приносити максимальну користь своїй Україні, щоб Україна наша процвітала і була могутньою державою. А також обов’язок кожного українця – берегти, примножувати надбання української культури.

Захопленість, бажання зрозуміти поставлені завдання

Мобілізація розумових здібностей

Захоплення процесом роботи

Зацікавленість

Мобілізація розумових здібностей

Зацікавленість

Внутрішнє зростання

Напруження, приємна стомленість

Заглиблення у власний внутрішній світ

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Малюк у світі економіки та фінансів»
Часнікова Олена Володимирівна
36 годин
590 грн