і отримати безкоштовне
свідоцтво про публікацію
Предмети »
  • Всеосвіта
  • Бібліотека
  • Криза радянської системи ( середина 60-х – початок 80-х рр.). Заняття 2.Соціальна сфера. Розвиток освіти і науки. Наростання дисидентського руху. Утворення Української Гельсінської спілки

Криза радянської системи ( середина 60-х – початок 80-х рр.). Заняття 2.Соціальна сфера. Розвиток освіти і науки. Наростання дисидентського руху. Утворення Української Гельсінської спілки

Перегляд
матеріалу
Отримати код

Заняття 2.Соціальна сфера. Розвиток освіти і науки. Наростання дисидентського руху. Утворення Української Гельсінської спілки.

План

1. Культурне життя в Україні в 60 – 80-х рр.

2. Наростання дисидентського руху в Україні.

3. Утворення Української Гельсінської спілки.

1. Негаразди в соціально-економічній сфері негативно позначились на культурі і духовному житті суспільства. Ця закономірність особливо проявилася в 60 – 70-і рр.

Освіта перебувала в постійному експерименті пристосування до потреб «комуністичного будівництва».

У 1966/67 навчальному році у школах вводилась нові навчальні програми, які планувалось завершити через 10 років. Крім нових дисциплін, недавно заборонених (кібернетика, генетика) було запроваджено курси філософії та політекономії соціалізму, об’єднані в спеціальний предмет – суспільствознавство, але згодом від нього відмовились, бо він не оправдав сподівань.

В напрямку розширення історії комуністичної партії змінювався курс історії СРСР та курс історії УРСР.

У 8 класах було введено курс «Основи радянської держави і права».

Тобто освіта була політизована. Студенти всіх спеціальностей повинні були вивчати основи марксизму.

Існувала орієнтація на кількісні показники, тобто збільшення загалу студентів. А якість підготовки була недостатньою. Це призводило до того, що важко було випускникові знайти роботу, яка б відповідала диплому.

Вища і середня школа часто не враховувала потреб нових галузей науки і техніки. Широкого розмаху набув третій трудовий семестр, коли студенти вишів і технікумів працювали на виробництві.

Якість вищої освіти була дуже низькою. особливо на заочній та вечірній формах навчання і не відповідала світовим вимогам. Тому такий випускник часто заново навчався на підприємстві.

Позитивні зміни. Освіта. За 20 років (1960 – 1980рр.) вищу освіту в Україні здобули 2,5 млн осіб і 3,8 млн – середню спеціальну освіту. Відкрито нові університети – Донецький (1964 р.), Сімферопольський (1972 р.), Запорізький (1985 р.), реконструйовано Львівський і Київський політехнічні інститути.

Наука. До 1980 р. кількість науковців в республіці зросла до 200 тис осіб. Видано 26-и томну «Історію міст і сіл України». Виведено нові сорти пшениці, цукрового буряка, кукурудзи. Виникли нові галузі – космонавтика, напівпровідників та ін. Вперше в світі було здійснено зварювання алюмінію, титану, нержавіючої сталі.

Література. Було створено чимало талановитих творів, які дістали світове визнання. Серед них – О.Гончар «Собор», «Циклон», «Бригантина», М.Стельмах «Дума про тебе», «Чотири броди», поезія І.Драча, Д.Павличка, твори П.Загребельного, Ю.Мушкетника, Є.Гуцала та ін.

Негативні зміни. Нехватало коштів. Не використовувались досягнення НТР. Існувала повна відсутність обєктивних досліджень, особливо історикам (вихваляння радянського способу життя).

Окремі вчені зазнали репресій, наприклад, вчений Болотов отримав 8 років позбавлення волі за те, що не схвалив введення радянських військ в Афганістан.

На жаль до читача не доходили сміливі твори В.Стуса, І.Дзюби та ін. Влада заборонила їх, назвавши шкідливими. В 1968 р. О.Гончар написав твір «Собор», після чого почалося його організоване шельмування. О.Гончара було усунуто від керівництва спілки письменників України.

Для освіти в ці роки характерною була росіянізація. Різко звузилась сфера функціонування української мови. Зникли українські школи в Криму, Донецьку. 50% учнів республіки навчались в російськомовних школах. У Києві з 300 тис учнів лише 70 тис навчались в українських школах. Приблизно 80% газет, книг видавались російською мовою.

2.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу

  • Додано
    12.08.2018
  • Розділ
    Історія України
  • Клас
    11 Клас
  • Тип
    Конспект
  • Переглядів
    100
  • Коментарів
    0
  • Завантажень
    1
  • Номер матеріала
    JN344970
  • Вподобань
    0
Курс:«Інтернет-ресурси для опитування і тестування»
Левченко Ірина Михайлівна
24 години
1000 грн
490 грн

Бажаєте дізнаватись більше цікавого?


Долучайтесь до спільноти

«Методичний
тиждень 2.0»
Головний приз 500грн
Взяти участь
Схожі матеріали