Сьогодні о 18:00
Кабінет психолога:
«
Здатність до саморегуляції – основа духовного розвитку. Нові інструменти й підходи
»
Взяти участь Всі події

"Крилатим грунту не треба"(за оповіданням В.Дрозда "Білий кінь Шептало")

Українська література

Для кого: 8 Клас

14.01.2020

917

4

0

Опис документу:
Урок надасть можливість глибше проникнути в алегоричний зміст оповідання, розкрити його підтекст, розвинути творчі здібності учнів. Завдяки уроку діти зрозуміють алегоричність образу головного героя, якого умовно можна вважати представником суспільства, у якому не було прийнято вирізнятися, а віталася сірість, буденність, непримітність.
Перегляд
матеріалу
Отримати код

Тема уроку: «Крилатим грунту не треба»

Мета: навчити дітей виокремлювати з тексту основні моменти, які допоможуть розкрити алегоричність образів оповідання; розвивати логічне мислення, пам’ять, творчі здібності; виховувати любов до природи, прагнення бути особистістю.

Тип уроку: комбінований

Обладнання: мультимедійні засоби наочності, малюнки дітей, вислови видатних людей, відомості з теорії літератури.

Хід уроку

  1. Організаційний момент

Вступне слово вчителя.

Епіграф: Життя закоротке для щастя,а задовге для терпіння

Народна мудрість

Читає вірш В.Симоненка: «Ти знаєш, що ти-людина?»

Ти знаєш, що ти-людина?

Ти знаєш про це, чи ні?

Усмішка твоя-єдина,

Мука твоя-єдина,

Очі твої одні.

Більше тебе не буде

Завтра на цій землі.

Інші ходитимуть люди,

Інші кохатимуть люди-

Добрі, ласкаві і злі.

Сьогодні усе для тебе-

Озера, гаї, степи.

І жити спішити треба,

Кохати спішити треба-

Гляди ж не проспи!

Бо ти на землі-людина,

І хочеш того, чи ні-

Усмішка твоя- єдина,

Мука твоя- єдина,

Очі твої- одні.

Так говорив про унікальність людини відомий український лірик В.Симоненко. А про якого унікального героя ми дізналися на попередньому уроці?( про коня Шептала). Уявімо, що В.Дрозд не дописав своє оповідання, а завершив його на тому моменті, коли кінь утік з табуна.Які фанфіки ви б запропонували як варіанти?(діти розповідають свої фанфіки-д.з.)

Кожна людина-неповторна особистість зі своїми думками, почуттями, емоціями, поглядами на життя. Однак усі ми живемо у соціумі, суспільстві й зазнаємо впливу. То чи легко бути особистістю, зберегти свою індивідуальність, неповторність, не зважати на те, у яких умовах ти б не опинився?

2. Оголошення теми й мети уроку.

Ось про це ми сьогодні й поговоримо, аргументувати свої думки будемо, звертаючись до оповідання В Дрозда «Білий кінь Шептало». Тож тема уроку: «Крилатим грунту не треба»

Спробуємо розкрити підтекст оповідання, кого автор зобразив у алегоричних образах. А питання ,на які ми дамо відповіді протягом уроку, прозвучать у відеоролику.

3. Актуалізація опорних знань

Що називаємо алегорією, підтекстом?

4. Сприйняття й усвідомлення основного матеріалу.

-Поміркуймо, що означає білий колір?(чистота, невинність, святість)

-Якими рисами наділяють коня?(працьовитість, наполегливість, вірність, покірність)

Робота в групах

1) Які біологічні особливості білих коней?(зумовлені набором ДНК, більш ніжні, вразливі)

2) Який символічний зміст образу білого коня в словянській міфології?(його вважали священним, на ньому їде Спаситель, який возноситься на небеса, забираючи людську гріховність)

3) Образ коня у Біблії.

5. Робота над змістом тексту

1. Яким же є головний образ Шептала?Що виняткового є в ньому?

Риси характеру Шептала:

-не любить натовп;

-розуміє винятковість;

-прикидається покірним;

-любить згадувати дитинство;

-любить конюшину;

-не любить крутити привід і котити воза;

-не любить штовхатися на водопої;

-не любить зверхності підпаска і грубого поводження Степана;

-любить триматися осібно;

-любить оцінювати поведінку інших коней;

-любить відчувати себе зі Степаном на дружній нозі.

2.Хто є його предки?

Предки-білі циркові коні, вільні предки, що гордо виступали на циркових підмостках.

3. Чому, відчуваючи відразу до табуна, залишається у ньому?

-тимчасово;

-у Степана на особливому рахунку;

-живе ілюзією волі:він жене коней на водопій.

4. Що стає причиною того, що кінь збунтував?( зверхність підпаска)

5. Як почувається на волі?(радість, величність)

6. Чому повертається?(бути поза суспільством-неможливо)

7. Що робить перед поверненням?(вивалюється у бруді, щоб стати, як усі, гіршим)

8. Що вказує на те, що Шептало визнає закони табуна, за якими він живе?(підсовує голову під загорожу)

6. Робота над алегоричністю образів

Табун-образ суспільства, сірої маси

Загорожа-певні норми, рамки, яких має дотримуватися суспільство

Степан-особа, що має певну владу

Білий кінь-образ роздвоєної особистості, що прагне свободи, але не може не підкоритися законам суспільства.

7. Підведення підсумків уроку

1) Бесіда

-То чи є скореним кінь Шептало?

-Чи легко бути і залишатися білим конем?

2) Творча майстерня

Спробуймо виявити свою неординарність і складімо вірш(приклади рим):

-принизити; наблизити

-котити; крутити

-збунтувала; кресала

-подолати; вертати

Зразки робіт учнів:

Гідність коня легко принизити,

А він хотів свою мрію наблизити.

Натомість мав воза котити,

Щодня по колу привід крутити.

Та раптом душа коня збунтувала.

У небі зірку копитом кресала.

Та нелегко страх коню подолати,

І мав він невдовзі додому вертати.

Висновки:

Справді, дуже важко бути індивідуальністю, протистояти несприятливим обставинам, однак, якщо цього не робити, то можна загубитися в буденному сірому світі.

Вірш + відео.

Бути білим конем непросто.

Ой, як непросто бути білим конем,

Коли довкола сірості вдосталь,

І жодну душу вона не мине.

А коли зазирає у душу байдужість,

Від якої темно найяснішого дня,

Скинь із себе пута умовностей,

Згадай про білого коня.

Згадай про вітер в полі чистому,

Про ясну зірку в небесах -

І стане реальністю немислиме,

І ти повіриш у чудеса.

Черпай своє натхнення в предках,

Що не знали понять неволя й ганьба,

Не будь в чиїхось руках маріонеткою,

Не дозволяй в собі зростить раба.

Звичайно, простіше злитися з натовпом,

Бути звичайним сірим конем,

Та це значить- мрію зрадити.

А навіщо ж тоді ми живем?

Домашнє завдання:

Чим мене вразив образ коня?(твір-мініатюра) або скласти сенкан до оповідання.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу.