Креолізований текст на уроках зарубіжної літератури як фактор активізації читацької діяльності учнів

Опис документу:
Методичні рекомендації містять теоретичний матеріал про застосування креолізованих текстів як складових розвитку пізнавальної читацької активності, а також пропонуються постери, підготовлені учнями 8 класу до улюблених творів, які вивчалися впродовж навчального року. Запропонований матеріал буде корисним для учителів зарубіжної літератури і усіх, хто цікавиться інноваційними формами роботи.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код

УПРАВЛІННЯ ОСВІТИ ВИКОНАВЧОГО КОМІТЕТУ НОВОВОЛИНСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ
Міський методичний кабінет

Нововолинська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №4 імені Т.Г.Шевченка

Методичні рекомендації

« Креолізований текст на уроках зарубіжної літератури як фактор активізації читацької діяльності учнів »

2017

Головною метою вивчення навчального предмета «Зарубіжна література» в школі залишається виховання в шкільної молоді високої читацької і загальної культури, естетичного смаку шляхом залучення її до найвищих досягнень світової літератури та культури, загальнолюдських і національних духовних цінностей. Основою виховання , навчання, розвитку духовності підростаючого покоління є читання. Саме сьогодні все більшої актуальності набуває проблема читання, особливо дитячого.

Процес формування читача ускладнюється в силу певних чинників суб’єктивного і об’єктивного характеру (стрімкий ритм життя соціуму, прагматичність сучасної людини, брак вільного часу, великий обсяг щоденної інформації, що отримує кожен з нас, посилена увага молоді до спілкування та використання соцмереж тощо).

Мета використання креолізованих текстів на уроці зарубіжної літератури – удосконалити традиційні та впроваджувати інноваційні технології, полегшити роботу учителя, показати "незавершену завершеність" літературного твору, але ні в якому разі - не замінювати текст. І головний принцип тут має бути - не нашкодити, а зацікавити і спонукати для прочитання і осмислення твору.

Методичні рекомендації містять теоретичний матеріал про застосування креолізованих текстів як складових розвитку пізнавальної читацької активності, а також пропонуються постери, підготовлені учнями 8 класу до улюблених творів, які вивчалися впродовж навчального року.

Запропонований матеріал буде корисним для учителів зарубіжної літератури і усіх, хто цікавиться інноваційними формами роботи.

Укладач:Занічковська Л.М., учитель зарубіжної літератури, учитель-методист Нововолинської загальноосвітної школи І-ІІІ ступенів №4 імені Т.Г.Шевченка.

Рецензенти: Сачук Т.О., директор Нововолинської загальноосвітної школи І-ІІІ ступенів №4 імені Т.Г.Шевченка.

Хвіщук О.В., завідувач міського методичного кабінету.

Розглянуто і схвалено на засіданні методичної ради (протокол №4 від 23.03.2017р.)

ЗМІСТ

Вступ…………………………………………………………… …….… …4-5

Рзділ 1. Застосування нових форм наочної, масової, індивідуальної

роботи як вирішення читацької компетентності учнів …………………6-9

Розділ 2. Креолізований текст на уроках зарубіжної літератури ……..10

Розділ 3. Комікси як якісно новий підхід до сприйняття інформації ….11-12

Розділ 4. Буктрейлер як сучасний засіб популяризації книги і читання.13-15

Розділ 5. Мотиватор на літературну тему як створення мотивації у

прочитанні художнього твору …………………………………………….16-18

Розділ 6. Буклет як сучасний засіб розвитку творчих здібностей та

критичного мислення………………………………………………………19-21

Розділ 7. Скрапбукінг за літературним твором ………………………...22-24

Розділ 8. Постер на літературну тему. …………………………………...25-30

Висновки……………………………………………………………………..31-32

Список використаної літератури…………………………………………..33-34

Додатки. Практичне застосування постерів на уроках зарубіжної

літератури у 8 класі ………………………………………………………..35-46

ВСТУП

Основою виховання , навчання, розвитку духовності підростаючого покоління є читання. Саме сьогодні все більшої актуальності набуває проблема читання, особливо дитячого.

Падіння інтересу до читання – загальносвітова тенденція. Сьогодні, вивчаючи читання дітей і підлітків як соціальне явище, фахівці різних країн приходять до тривожних висновків. Чисельні соціологічні дослідження в Україні фіксують переміщення читання у структурі дозвілля дітей на 4-6 місце. Це підтверджують проведені в нашій державі соціологічні опитування, здійснені Інститутом соціології НАН України. За їхніми даними, у структурі культурного дозвілля людей на перше місце виходить звернення до масмедіа (телебачення, радіо, преса). Значно знизився соціальний статус книги.

Я, як учитель зарубіжної літератури, зробила для себе такі висновки: сьогодні діти – якісно новий тип читачів. Змінилися їхні дозвіллєві переваги , пізнавальні і читацькі інтереси, джерела одержуваної інформації. Однією з основних тенденцій дитячого читання стало домінування "ділового" читання над читанням "для душі". Отже, можна зробити висновки, що учні не прагнуть охопити тему цілком, розглянути її під різними кутами зору, прочитати щось додатково. Школярі не перестали читати – просто їх читання стає іншим, більш індивідуальним, прагматичним, інформаційним і поверхневим.

 Головною метою вивчення навчального предмета «Зарубіжна література» в школі залишається виховання в шкільної молоді високої читацької і загальної культури, естетичного смаку шляхом залучення її до найвищих досягнень світової літератури та культури, загальнолюдських і національних духовних цінностей, сприяння формуванню в учнів  уявлень про єдність світового літературного, культурного й цивілізаційного процесу і, в той же час, про самобутність національних особливостей його конкретних складових, неповторність внеску до світової скарбниці людства кожної національної літератури, вивчення якої передбачено чинними програмами.

Ця мета реалізується в такому першорядному завданні як  стимулювання інтересу до читання в цілому, відчуття   краси   та   виразності художнього слова,     формування  читацької  культури,   творчих  здібностей,   критичного  мислення,  навичок аргументованого оцінювання прочитаного.

Сьогодні учитель має змогу зацікавити учнів не лише хвилюючою розповіддю про письменника, виразним емоційним читанням художнього твору, використанням інтерактивних технологій , яскравою мультимедійною презентацією, яка дає можливість учням відчути атмосферу епохи, про яку йдеться на уроці, доторкнутися до художнього світу і особистості письменника, відчути на собі погляди людей з полотен видатних художників або милуватися природою, архітектурою, листати чорновики письменницьких рукописів, співставляти атмосферу в романі і в кінофільмі, емоційно сприймати художні образи учнями, а й створенням і використанням постерів, буктрейлерів, буклетів, скрапбукінгів , навчальних відеофільмів.

Зовсім по-іншому учні слухають міні-лекцію, пояснення з використанням мультимедійного проектора, за допомогою якого демонструються цікаві слайди, яскраві схеми, вислови, цитати, уривки з творів, заочна екскурсія до музею, уривки з екранізації художніх творів, невеличкі реклами творів та літературних героїв.

Отже, головними завданнями використання на уроках зарубіжної літератури креолізованих текстів є : 

  • дати максимально можливий об’єм знань, економлячи час на уроці; 

  • забезпечити сучасний рівень наочності та науковості; 

  • розвивати навички самостійної пошукової та дослідницької діяльності учнів; 

  • розвивати партнерські стосунки «учитель-учень»; 

  • підвищувати пізнавальний інтерес до предмета; 

  • створювати «ситуацію успіху» для кожного учня

  • підвищити ріст успішності, «оживити» навчальний процес. 

Структура: робота складається зі вступу, 8 розділів, висновків, списку використаних джерел, додатків.

Рзділ 1. Застосування нових форм наочної, масової, індивідуальної роботи як вирішення читацької компетентності учнів.

Сьогодні одним із "винуватців" відлучення дітей від дозвіллєвого читання називають комп'ютер – цей неперевершений компаньйон в іграх і пошуку цікавої інформації. Втім я, як учитель, вже дійшла висновку, що краще не обвинувачувати нові технічні засоби у витисненні книги, а використовувати їх на користь читанню. Комп'ютер, планшет, електронна книга нині для учня повинні стати засобом та інструментом швидкого, точного, повного отримання інформації. Саме завдяки комп'ютеризації стало більш очевидно, що не тільки бібліотека є центром збереження, поширення і популяризації книги для читачів. Крім того, комп'ютер – це привабливий для дітей технічний засіб, ще один із шляхів залучення до пробудження інтересу до книги, до її нового пізнання.

Багато відомих українських і зарубіжних письменників акцентують увагу на тому, що виросло нове покоління, яке не застало навколо себе книг, якщо їх не було в домашній бібліотеці, не читали мама і тато. У кращому випадку молоді українці передивляються інтернет-матеріали, втім це, скоріше, лише втамування інформаційного голоду. Надрукована книга, за словами дослідників, на людину діє зовсім інакше, ніж інформація, отримана з онлайн-сфери. Літери на папері формують культуру вдумливого, а не клікового читання, розвивають логіку, вміння аналізувати ситуацію, пробуджують фантазію і креативність

Мабуть, із цієї причини практично перестають бути цікавими для учнів диспути, читацькі конференції, театри, книги, літературні суди, літературні вітальні, багаторівневі інтелектуальні конкурси, ігри на літературні теми тощо – форми, які закладають підвалини читацької культури, сприяють духовному та інтелектуальному розвитку особистості, засвоєнню необхідних глибоких знань, досвіду вдумливого читання художніх та інших текстів. У цьому сегменті у роботі я першочергову увагу приділяю наочним формам роботи, презентації книг, заочні зустрічі із письменниками або поетами. Так, залучення до читання – завдання важке і не виконується за принципом «раз, два і гаразд». Воно потребує спеціально виділеного ресурсу часу, неординарних зусиль і бажання разом із учнями, а досить часто й батьками, ЗМІ. Виправити ситуацію, що склалася, поміркувати над тим, як зробити так, щоб книга стала центром комунікаційного середовища для школярів, у якому осмислення прочитаного у неформальних розмовах, інформування про надходження і новодруки, відомості про улюблених авторів, атмосфера очікування книги та її обговорення складали б грамотну та ефективну систему скоординованих дій – моє головне завдання.

«Немає насолоди книгою, – говорив відомий російський теоретик педагогіки, письменник С. Соловейчик, – немає читання, немає читача. Байдуже перегортання сторінок, холодне спостереження за тим, що відбувається в книзі – це не читання. Милування мистецтвом письменника і поета, смакування слова і поєднань слів, захват з приводу вдалого виразу, подив перед майстерністю зображення і опису, хвилювання, викликане глибиною думки, – ось читання». Свою роботу спрямовую на вироблення читацького інтересу, позитивного відношення до самої читацької діяльності («люблю читати»), заохочення на сам процес читання («не можу відірватися від книги»), прагнення поділитися з іншими радістю спілкування з книгою («хочу, щоб мій друг дізнався про цю книгу»). Цієї мети можна досягнути шляхом застосування нових форм наочної, масової, індивідуальної роботи, які сприятимуть вирішенню наступних завдань: розвитку потреби у самостійному, регулярному читанні; розвитку читацької компетентності різних категорій учнів; стимулюванню творчості та інтелектуальних здібностей. Очевидно, що пробудити інтерес до читання здатні тільки люди творчі, які самі переживають радість від спілкування з книгою, спроможні вести діалог із читачем.

Сьогодні процес формування читача ускладнюється в силу певних чинників суб’єктивного і об’єктивного характеру (стрімкий ритм життя соціуму, прагматичність сучасної людини, брак вільного часу, великий обсяг щоденної інформації, що отримує кожен з нас тощо).

Якщо ж говорити про сучасних школярів, то дослідники вказують, що у них основний мотив читання художніх творів носить прагматичний характер і пов’язаний з необхідністю реалізації навчальних програм. Учені наголошують на серйозних суперечностях між власним читацьким досвідом учнів і нормативним читанням, пропонованим шкільними програмами з літератури.

Сьогоднішній сучасний учень свідомо чи несвідомо користується різними медіа, зокрема Інтернетом, комп’ютером, телебаченням та відео, знаходиться під їхнім впливом і розуміє, що у стрімкому прагматичному світі йому не бракує інформації. Для нього, зазвичай, характерні дві крайнощі: гіперактивність чи пасивність, пригніченість і навіть байдужість. Йому, як і всім нам, сьогодні не вистачає часу. Бажаючи все встигнути, підліток прагне використати всі канали сприйняття інформації і досить часто взнає багато чого, але поверхово, почасти не здатний до самостійного аналізу і нерідко втрачає бажання пізнавати щось нове.

Отже, сьогодні можна говорити про такі негативні тенденції розвитку сучасного суспільства:

  • пріоритет комунікації у віртуальному світі замість «живого» спілкування;

  • занадто глибоке занурення у кіберпростір і як наслідок цього почасти байдужість та інфантилізм;

  • формування «кліпової» свідомості, коли неможливо встановити взаємозв’язки між інформацією, що з’являється у різних джерелах.

Тож існують серйозні проблеми, що виникають під впливом засобів масової комунікації, які, безумовно, потрібно вирішувати. Одна з них – це відсутність у більшості сучасних школярів інтересу до читання художньої літератури.

Мої вихованці продовжують зростати паралельно зі стрімким злетом Інтернеттехнологій. Якщо прослідкувати, то характерним для їхнього покоління сьогодні є:

- головне джерело отримання інформації – інтернет та телебачення, натомість тільки невеликий відсоток школярів дізнаються про нове з газет та радіо;

- сучасні учні активно користуються мобільним зв’язком; дуже часто різноманітні тексти (від смс-повідомлень до творів художньої літератури) вони сприймають за допомогою гаджетів, а не паперових джерел.;

- школярі сьогодні активно спілкуються у соціальних мережах, іноді навіть віддають перевагу віртуальному спілкуванню порівняно з опосередкованим, живим;

- вони є переважно візуалами за типом сприйняття інформації, а отже бачать світ через призму різноманітних «картинок», відеозображень.

Зважаючи на це, свою роботу спрямовую саме на таку форму роботи як креолізований текст на уроках зарубіжної літератури, а саме постери на літературну тему як фактор активізації читацької діяльності, які можуть сприяти прищепленню в учнів навичок смислового читання, і, врешті-решт, любові до нього.

Розділ 2. Креолізований текст на уроках зарубіжної літератури.

Щоуроку я , як учитель літнратури, ставлю перед собою завдання: привернути увагу учнів, забезпечити їх новою інформацією і посилити при цьому ключові моменти запропонованого матеріалу. Дітям, звичайно, хочеться витратити якнайменше часу і досягнути максимум результатів. Вони відволікаються на уроці, а це приводить до зниження якості знань. Тому в мене виникла необхідність пошуку нових цікавих методик. Я знайшла декілька таких, які вже сьогодні дозволяють мені вирішити вищеназвані проблеми легко, сучасно та ефективно застосовуючи креолізовані тексти на своїх уроках.

Що ж таке креолізований текст?

Креолізований текст – це складне текстове утворення, у якому поєднуються вербальні (тобто словесні) та невербальні (що належать до інших знакових систем) елементи. Вони створюють певну візуальну смислову єдність, що комплексно впливає на реципієнта. Тобто це структура змішаного типу, у якому з метою створити якомога кращі вимоги для розуміння тексту представлені вербальні та візуальні засоби передачі інформації .

Креолізований текст є ілюстрованим текстом, де вербально виражена інформація, яка комбінується із зображенням; вербальні й зображувальні компоненти утворюють візуальне, структурне, змістове і функціональне ціле, що забезпечує комплексний, прагматичний вплив на адресата, зокрема читача.

Серед видів креолізованих текстів, що можна запропонувати учням під час вивчення зарубіжної літератури, звертаю увагу на такі: комікси, буктрейлери, мотиватори на літературну тему, буклети, скрапбукінги, постери. Використання цих форм роботи – більш зрозумілі і цікаві для учнів, саме вони спонукають їх до прочитання програмової та нової сучасної зарубіжної, української літератур.

Розділ 3. Комікси як якісно новий підхід до сприйняття інформації.

Як відомо, жанр, що об’єднує літературу та образотворче мистецтво, представляє собою історії в малюнках. Комікси перетворюються на ефективну навчальну методику, коли учням цікаво не лише читати, а й створювати їх. В такому випадку вони слугують зручною формою комунікації та відкривають якісно новий підхід до інтерналізації інформації. Це новаторський вид мистецтва з вагомим етичним, культурним, аксіологічним, гуманітарним і педагогічним потенціалом. Ситуація в сучасному світі вимагає глобальних зрушень у культурній та мистецький площині – змін, які б допомогли школярам зрозуміти, чому необхідно обирати відповідальний стиль життя і як це робити. Комікси є чудовим засобом для вирішення цього завдання. Їх герої, чесні та вірні своїм принципам, подають етичний приклад. Також комікси спонукають читачів свідомо формувати власний спосіб життя й дотримуватися його, стають надихаючим педагогічним методом. Комікси користуються інтересом у школярів різного віку.

Використання коміксів значно активізує інтелектуальну активність школярів, не в останню чергу за рахунок збільшення ролі асоціацій у розумовій діяльності. При цьому акцент у пізнавальному процесі переноситься з пасивного на активне сприйняття навчального матеріалу. Результатом роботи учнів над коміксами стають створені та закріплені в свідомості літературні образи, які можна віднести до одного із видів творчої уяви. Така робота розвиває інтелектуальну й духовну сфери особистості, сприяє створенню на уроці комфортного освітнього середовища, підвищує мотивацію до навчання, посилює активність та ініціативність учня на уроці, виховує самостійність, дає можливість учню самореалізуватися та самоствердитися. Проте не всі мої вихованці вміють виконувати складні мисленнєві операції, відповідати на запитання високого рівня, інтерпретувати текст, виробляти свій контекст, самостійно навчатися.

Тому я знайомлю їх з елементи коміксу , а саме:

  • Мовна «бульбашка» – місце на малюнку, зазвичай круглої форми, для позначення слів чи думок персонажів.

  • Титри – місце на малюнку, зазвичай прямокутної форми, для опису сцени чи дії.

  • Кадр (рамка) – окремий малюнок.

  • Панель – набір малюнків, об’єднаний в одне графічне ціле; може бути представлена в горизонтальній послідовності, як у комікстріпах або, наприклад, займати цілу сторінку (чи розворот) у журналі чи книжці.

  • Розкадровка – ескіз (незавершений варіант) панелей.

  • Сюжетна лінія – оповідь або послідовність подій, які утворюють комікс.

Комікси люблять складати учні, які вміють малювати. Тому, щоб такий вид роботи залишився у пам’яті всіх школярів, я знайомлю їх із творами світової літератури, виданими у формі коміксів (зокрема, «Тарас Бульба», «Страшна помста», «Ніч перед Різдвом» за творами М.Гоголя тощо) , які є в нашій шкільній бібліотеці.

Розділ 4. Буктрейлер як сучасний засіб популяризації книги і читання.

Одним з сучасних засобів популяризації книги і читання є буктрейлер, пік поширення якого припадає на початок ХХІ ст. Він покликаний просувати книгу, сприяти доведенню її змісту до читача, залишити слід у його свідомості. Водночас він має інтригувати, викликати бажання самостійно прочитати книгу.

Буктрейлер (англ. booktrailer) – це відеоролик тривалістю, як правило, 2–5 хвилин, що розповідає в довільній художній формі про яку-небудь книгу, візуалізуючи її зміст з метою популяризації або просування. Буктрейлери, як правило, створюють старшокласники, перед якими я ставлю такі завдання:

  • привернути увагу до книги своїх однокласників, друзів, батьків;

  • створити навколо себе аудиторію читачів ;

  • сформувати персональні бренди поетів і письменників.

Оцінюювати роботи будемо за такими критеріями: інформативність, сила промовпливу, оригінальність змісту й виконання.

Створюючи буктрейлер, мої учні використовують різні матеріали: фото, розворот книги, мальовані ілюстрації, відеонарізку з фільмів, аматорську зйомку, відповідний музичний супровід, текстові слайди.

Вони вже знайомі із їх класифікацією :

  • залежно від поставленої мети: бібліотечні та видавничі;

  • за жанром: анонс і відгук, за формою виконання: повноцінний відеоролик та слайд-шоу;

  • за способом візуального втілення тексту: ігрові, неігрові, анімаційні; за змістом: розповідні, атмосферні, концептуальні;

  • за формою: ролик з акторською грою, комп'ютерна графіка або мультиплікація, колаж.

Вміють розрізняти за такими критеріями:

  1. Авторством: на власну книгу; на твір іншого письменника.

  2. Тематикою: класика; сучасна література.

  3. Змістом.

Найчастіше учні презентують буктрейлери розповідного характеру – рекламують основу сюжету твору. Їх завдання – подібно до анотації, через музику та ілюстрації, ознайомити читача з основами сюжету, зберігаючи елементи недомовленості й таємничості. Щоб після перегляду ролика потенційний читач захотів дізнатися, з чого історія починається й чим завершується. Так, читаючи роман Стендаля «Червоне і чорне», учні 10 класу створили відеоролик про жіночі образи роману, використовуючи кадри із фільму, ілюстрації до твору, симфонічну музику, зосередили увагу глядачів на проблемі перебування жінки у шлюбі. Переглядаючи буктрейлер про Гобсека, головного героя однойменної повісті О. де Бальзака, ми побачили його зі сторони клієнтів, прослухали ключові афоризми твору, познайомилися із різними її редакціями, аналогами у інших літературах, зокрема українській. Цікавою була демонстрація відеоролика про поезії Шарля Бодлера «Альбатрос», «Відповідності», «Вечорова гармонія». Учні підібрали картини-пейзажі відомих художників ХІХ століття, показали бульвар Капуцинів у Парижі, де відбувалася виставка молодих художників-імпресіоністів, запропонували послухати вірш М.Рильського «Бодлер».

Працюючи із старшокласниками над створенням буктрейлерів, я дійшла такого висновку: буктрейлер корисний для вчителя-філолога, тому що:

  1. Дозволяє у цікавій та динамічній формі розповісти потенційному читачеві про твори вітчизняної та зарубіжної літератури.

  2. Поруч із традиційними засобами реклами – статтями-анонсами чи анотаціями у друкованих виданнях, буктрейлер – новий засіб, який дозволяє створити повноцінну мультимедійну рекламу.

  3. Якісно виготовлений буктрейлер спонукає потенційного читача  прочитати книгу, формує інтерес як до самої книги, так і до автора, теми чи  проблеми, які піднімаються у таких роликах.

А користь від буктрейлера для учня є такою:

  1. Можна дізнатися про цікаві книжкові новинки, при цьому економлячи час на читання оглядових статей чи анотацій.

  2. Якщо дуже сподобалася якась книга, можна створити власний відгук-буктрейлер і, таким чином, в оригінальний спосіб поділитися враженнями з іншими читачами.

  3. Можна відкрити нові грані творчості, спробувати себе у ролі режисера відеомонтажу, художника-мультиплікатора тощо.

Пропоновані методичні поради є інструментом для створення власних буктрейлерів не тільки самими вчителями, але і учнями: досвід свідчить про активне залучення до цієї роботи самих читачів. Діти і підлітки також можуть самостійно створювати такі мініролики за прочитаними книгами. 

Розділ 5. Мотиватор на літературну тему як створення мотивації у прочитанні художнього твору.

Мотиватор на літературну тему – зображення позитивного змісту, спрямоване на створення мотивації у прочитанні певного художнього твору. Це своєрідний вид наочної агітації, поєднання зображення та тексту, що стимулює до дії, надихає на роботу над собою, на певні позитивні зміни у ставленні до світу та самого себе, змушує задуматися над важливими проблемами та поглянути на звичні речі з незвичного боку. Мотиватори використовуються на уроках літератури, щоб надихати на читання, стимулювати до усвідомлення прочитаного. Я досить часто повторюю своїм учням цитату В.Сухомлинського: «Читання - це віконце, через яке діти бачать і пізнають світ і самих себе». Пізнання книги — це стежинка до успішного життя дитини, як у школі так і за її межами. Проблему читання треба вирішувати разом: у сім’ї, школі, державі. Позитивна мотивація та необхідність читання закладається перш за все у сім’ї. Наша школа-родина вже декілька років поспіль працює над проблемою сімейного читання. Зокрема, під час Всеукраїнського тижня дитячого читання шкільна бібліотека разом із учителями зарубіжної, української літератури, іноземних мов проводить заходи з популяризації книги та читання разом з батьківською громадськістю. Так, наприклад, цьогоріч ми провели цей тиждень під гаслом:»Ти можеш не читати – родина читає тобі». Батьки, дідусі, бабусі, тітки популяризували літературу не тільки голосним читанням, а й використовували власноруч створені мотиватори.

Такі та подібні заходи розвивають читацькі навики, виховують вдумливого читача, який отримує задоволення від живого спілкування з книгою, що формує позитивну мотивацію до читання та до творчого аналітичного мислення.

З безлічі існуючих мотивів читання я назву ті, на які вказують самі діти. Я читаю для того, щоб:

• розширити кругозір;

• отримувати нову і цікаву для мене інформацію;

• краще розуміти інших;

• знати, куди ми йдемо разом із літературними героями;

• зберігати пам’ять про минуле;

• орієнтуватися в сьогоденні;

• шукати сенс життя;

• задовольняти свою допитливість, покращити грамотність, використовувати книгу у навчальній діяльності;

• підвищувати культурний рівень;

• спілкуватися та подорожувати у часі і просторі.

Наведені мотиви читання притаманні тією чи іншою мірою кожному школяреві. І головною моєю метою є саме пошук мотиву в кожної окремої дитини. Якщо цей мотив знайдено, то далі все буде набагато простіше й учень сам почне цікавитися читанням. Коли я пізнаю вподобання дитини, тоді мені буде зовсім неважко запропонувати їй такі твори, які, дійсно, будуть цікаві. Далі, як правило, учні вирушають у самостійне “плавання” світом книг, а я виконує роль непомітного супутника.

Для формування позитивної мотивації до читання в учнів існує декілька шляхів досягнення позитивного результату, які я впроваджую у свою практику:

• проведення літературних позакласних заходів;

• проведення літературних конкурсів, заочних зустрічей з авторами книг;

• проведення разом із бібліотекарем бібліографічних оглядів літератури з певної тематики;

• організація тематичних поличок, виставок тощо;

• вивчення запитів школярів з подальшої пропозиції цікавої літератури;

  • створення рекламних плакатів-мотиваторів;

• просте людське спілкування з юним читачем.

Таким чином, формування читацької діяльності школярів буде відбуватися ефективно, якщо   вчителі організовуватимуть цікаві заняття, де вивчатиметься поглиблений інтерес до книги, читання, до роботи з художньою, науковою, науково-популярною літературою. Крім цього, систематична робота, яка проводиться на уроках літератури має бути направлена на розуміння прочитаного з послідовною самостійною діяльністю школяра-читача, а також залучення їх до позакласних заходів, які мають соціокультурний напрямок.

Розділ 6. Буклет як сучасний засіб розвитку творчих здібностей та критичного мислення.

Буклет містить текстову та графічну інформацію про певну книгу або творчість письменника. Перед тим, як створювати буклети, я знайомлю учнів з історією його створення. Його появу можна відраховувати з тих часів, як людство винайшло писемність. При такій точці відліку буклет стає таким давнім, що відшукати його коріння практично неможливо.  Є й друга можлива точка відліку - поява першого друкованого верстата І. Гуттенберга . Коли слово вперше стало друкованим, зрозуміло, з'явилися друковані форми, спрямовані на інформування або пропозицію продукції.
Якщо розглядати буклет з останньої позиції, то можна вважати, що сучасний його вигляд сформувався в кінці XIX - на початку ХХ століть. Саме в цей час нові винаходи в поліграфії, поява такого поняття, як реклама, привели до бурхливого розвитку різних видів рекламної продукції, у тому разі і буклетів. 
Сам термін "буклет" прийшов до нас із Франції, і означав він "складати" або "скручувати". Так що сама назва говорить нам про те, що буклет - це складений в один або в кілька разів папір.  Найчастіше зустрічаються буклети, складені двократно або втричі, але можуть зустрічатися і більш складні буклети - "гармошки" Суть буклету полягає в тому, щоб при мінімальній площі вмістити максимум інформації. 
Яскравість і барвистість є обов'язковою умовою, адже він повинен привернути до себе увагу і викликати зацікавленість.  Професійно виконаний буклет –  запорука успіху рекламованої продукції.  
Щоб навчити учнів створювати буклети, я проводжу творчу підготовчу роботу в комп’ютерному класі. Для виконання поставленого завдання ми використовуємо настільну видавничу систему Microsoft Publisher.  Publisher сильно спрощує процес створення публікацій, надаючи сотні професійних макетів для початку роботи.  Перша група працює з матеріалами для рекламного буклету » Трагедія В.Шекспіра «Ромео і Джульєтта» подані у вигляді текстового файлу, який знаходиться на Робочому столі «Конкурс. Рекламний буклет». Друкований варіант знаходиться на партах , а саме: висловлювання видатних людей про трагедію, історія створення трагедії, головні сюжетні лінії, джерела твору, цитати , які стали афоризмами, позитивні наслідки трагедії, ключові запитання до змісту. Друга група рекламує автора трагедії – В.Шекспіра. Вона використовує такі матеріали: дитячі роки письменника, театр доби Шекспіра, сонети поета, робота у театрі «Глобус», останні роки його життя. Для швидкого та якісного виконання завдання необхідно дотриматися тих кроків, які вихованці бачать на екрані, а на столах знаходять картку - підказку «П'ять кроків зі створення буклету» . 
Перший крок. Відповімо на питання, поставлені перед нами при виконанні першого кроку: «Про що?», «Для чого?», «Для кого?» 
Другий крок. Нам необхідно вибрати спосіб друку.  При виборі необхідно враховувати той факт, що буклет розрахований для популяризації книги та читання. На столах у вас знаходяться підказки «Поліграфічні способи друку».
Третій крок . Дизайн. Так як ми з вами будемо використовувати у своїй роботі шаблони, то в програмі Publisher вже передбачені варіанти оформлення буклетів.  Вам залишається тільки попрацювати з кольоровою гамою. 
Четвертий крок . Текст.  Ще раз подивіться уважно на текст і дайте відповідь, що  ми будемо мати у своєму розпорядженні на зовнішній стороні буклету і на внутрішній. На зовнішній стороні буклету: 
 адреса,  електронна пошта. На внутрішній стороні буклету: які навички опанує учень, рекламуючи творчість письменника, літературні жанри, нову сучасну художню або науково-популярну літературу.

П'ятий крок. Перевірка.

Тепер приступаємо до створення буклету.   Знайомлю учнів з правилами техніки безпеки. На створення рекламного буклету пропоную  25 хвилин, тому учні уважно мене слухають, всі дії будуть висвітлені на екрані.  Якщо хтось не встигає, то працюєте за алгоритмом, або піднімаєте сигнальну картку. На такому уроці вихованці навчаться і переконаються в тому, що як з мінімальними витратами робочого часу можна створити рекламну продукцію, а зокрема буклет.  З поставленим завданням впораються не всі школярі, але я відзначаю усіх. Усім дякую за роботу.  Після такої проведеної творчої практичної роботи учні зможуть самостійно створювати буклети не тільки в комп’ютерному варіанті, а власноруч та використовувати їх у своїх читацьких щоденниках та при підготовці до уроків гуманітарного циклу.

Практика розвитку ділової активності полягає в процесі конкретної праці учнів, на основі можливості діяти «наче насправді». Педагог під час організації навчальної діяльності на уроці реалізує це через розумний баланс між академічними і прагматичними знаннями, уміннями та навичками. Така організація роботи дає можливість створити умови, коли всі учні в міру своїх сил і можливостей шукають і знаходять шляхи розв’язання завдань, а сам процес пошуку істини захоплює їх, спонукає до дії, створює сприятливий психологічний клімат. Саме із цією метою я використовую на уроці такий прийом роботи із текстом як створення буклета.

Розділ 7. Скрапбукінг за літературним твором.

Література є тим натхненням, завдяки якому розвивається нова особистість: креативна, цікава, самодостатня і самобутня. Саме вона затребувана суспільством, тому що сучасні умови диктують нові вимоги, пред'явлені громадянам України. Але проблема для учителя літератури постає в тому, що учні зовсім мало читають, особливо великі за обсягом твори. У такому разі на допомогу може прийти скрапбукінг. Що ж таке скрапбукінг? Життя кожного з нас наповнене подіями, пам’ятати про які хотілося б якомога довше. З давніх часів люди намагалися увічнити свою історію: робили наскельні малюнки, потім малювали на папері, а зараз друкують на фотопапері і зберігають у фотоальбомах. Але часом цього буває недостатньо, адже іноді так хочеться повернутися в минуле, поділитися радістю з рідними і друзями.

Тоді на допомогу приходить скрапбукінг – альбом з фотографіями, фотоколажами, декорованими елементами, картинками, афоризмами та іншими записами. Скрапбукінг можна створювати про письменника, літературного героя. Учні добирають фото, ілюстрації самі або їх їм пропоную я. Крім фотографій у таких альбомах присутні якісь пам’ятні для людини речі, наприклад, газетні статті, листівки, квитки, малюнки, записи та інші дрібниці. Основна ідея скрапбукінгу – зберегти фотографії та інші речі про якісь події на тривалий термін для майбутніх поколінь. Щоб зацікавити учнів таким видом роботи, я знайомлю їх з альбомами, в яких писав О. С. Пушкін свої вірші «прекрасним дамам». Додаю ще одну досить цікаву деталь із життя відомого американського письменника Марка Твена: він любив створювати альбоми, в яких були лінії клею, щоб прикріплювати до них різноманітні дрібниці, які автор «Пригод Тома Сойєра» хотів залишити собі на згадку. До 1901 року він створив близько 57 таких альбомів.

Як використовувати скрапбукінг на уроках зарубіжної літератури? Спочатку можна використати скрап-листівки, скрап-альбоми у вигляді наочності, пізніше звернутися до символічного змісту робіт. Робота з символами дозволить поглибити уявлення учнів про героїв твору, розкрити окремі сюжетні лінії і ставлення до твору. Дітям це буде цікаво і пізнавально. Розгадати символи, побачити авторський задум – все це мотивує школярів. Скрап-роботи допомагають при проведенні уроків різних типів, а також на різних його етапах .

Учням ставлю такі завдання:

1. Виберіть художній твір, якому буде присвячений ваш альбом.

2. Намалюйте ескізи сторінок альбому.

3. Доберіть необхідний вам матеріал для оформлення альбому (фотографії, ілюстрації, вирізки, інші декоративні елементи).

4. Оформіть сторінки альбому.

5. Продумайте дизайн обкладинки альбому та створіть її.

6. Зберіть усі сторінки альбому та його обкладинку під одну палітурку.

Можна не тільки демонструвати учням уже готові скрапбуки, а й спробувати створити їх разом. Наприклад, у шостому класі на заключному уроці по вивченню міфів народів світу, учні, розділившись на групи, створюють скрап-альбом. Кожна група працює над окремою скрап-сторінкою: перша виготовлятиме сторінку про міфи про створення світу, друга – про богів та героїв Давньої Греції, третя – про Прометея і Геракла, четверта – самозакоханого Нарциса.. А потім ці сторінки об’єднаються в скрап-альбом, присвячений таємницям давніх міфів.. Виготовлення скрап-листівки чи скрап-альбому може стати і домашнім завданням. Це розкриє творчий потенціал учня, дозволить йому продемонструвати самостійність, самому знайти рішення нестандартного питання, завдання. Скрапбук за байками Езопа і І.Крилова, уривків твору «Острів скарбів» Р.Стівенсона, після прочитання оповідання Джека Лондона «Жага до життя», Рея Дугласа Бредбері «Усмішка». Підсумовуючи все, можна прийти до висновку, що скрапбук як дидактичний прийом є ефективним засобом, який допомагає зацікавити учнів читанням художньої літератури, підвищує пізнавальний інтерес, читацьку активність, розвиває і активізує образне мислення, сприяє творчому співробітництву між учнями і вчителем.

Навіть для самої вільної творчості потрібні рекомендації і поради. Наголошую учням на їх дотриманні, щоб насолоджуватися незмінно відмінним результатом:

1. Скрапбук буде добре виглядати, якщо колір фону підбирається під переважний колір на фотографіях.

2. Якщо на фотографіях багато дрібних деталей, не робіть оформлення занадто строкатим — все загубиться.

3. Якщо підкладки для фото робите з візерунком, фон повинен бути однорідним і навпаки. Так підкреслюється фотографія. Не робіть надто широким сам контур для фото,а тільки, щоб підкреслити його.

4. Також уникайте спокуси розмістити на одному аркуші багато фотографій. Перенасиченість вбиває презентабельність.

5. Витримуйте стиль. Не змішуйте різні стилі в одному скрапбуці.

6. Уникаючи строкатості, не уникайте яскравості. І удачі вам в починаннях.

 Скрапбук допомагає розкрити сенс виучуваної теми. Сторінки такого «альбому» зазвичай оформлюють за певними розділами, художніми напрямками, за творчістю письменника або літературного героя. Створювати скрапбук можна своїми руками або на комп’ютері.

Розділ 8. Постер на літературну тему.

Постер на літературну тему – художньо оформлений плакат, що рекламує певний твір чи письменника.

З кожним роком зростає потреба в знаходженні ефективних засобів навчання, які допоможуть підвищити представлення навчального матеріалу, зацікавити учнів, підвищити їх мотивацію до вивчення предмета, стимулювати розумову діяльність і розвивати творчий потенціал. Реалізація розвиваючого потенціалу загальної та середньої освіти і вимагає переходу до нової форми діяльності вчителя: організації самостійної навчально-пізнавальної діяльності учнів, відкриття ними нових знань і способів дій, тобто до активної діяльності учнів на уроці інформатики не тільки з комп'ютером, але і з іншими суб'єктами та об'єктами навчальної діяльності.

Активне навчання передбачає, що учень інтенсивно втягується у процес навчання не як пасивний слухач, який сприймає інформацію, яка надається йому вчителем або навчальним засобом, а як суб'єкт, здатний усе більше контролювати процес навчання і власну навчальну діяльністю. Все це призводить до пошуку нових методів і засобів навчання, орієнтованих на розвиток інтелекту учня, на самостійне вилучення та подання знання. Саме в цьому допоможе один з популярних засобів серед сучасних інформаційних технологій навчання — постер.

Постер — це електронний освітній засіб нового типу, який забезпечує високий рівень задіювання інформаційних каналів сприйняття наочності навчального процесу. Він органічно інтегрується в класно-урочну систему. У цифрових освітніх ресурсах цього типу інформація представляється не відразу, вона розвертається залежно від дій користувача, який управляє нею відповідними кнопками. Плакат за своєю суттю — це засіб надання інформації, тобто основна його функція — демонстрація матеріалу.

  Використання постерів в навчальному процесі сприяє тому, що учні краще сприймають матеріал, підвищується інтерес до предмета, підвищується ефективність їх самостійної роботи та впливає на якість формування практичних умінь і навичок, вони формують уміння самостійно працювати з джерелами інформації, дають змогу учню бачити результат та оцінку своєї праці, можливість знайти правильну відповідь, поглибити знання.

Інтерактивний плакат являє собою електронний навчальний плакат, що має інтерактивну навігацію, яка дозволяє відобразити необхідну інформацію: графіку, текст, звук.

Особливості постерів:

  • висока інтерактивність — діалог між учителем і учнем за допомогою даної програми (це ще один новий метод роботи на уроці);

  • простота у використанні — інтерактивний плакат не вимагає інсталяцій, має простий і зрозумілий інтерфейс;

  • багатий візуальний матеріал — яскраві анімації явищ і процесів, фотографії та ілюстрації, що дає перевагу над іншими продуктами і засобами навчання;

  • груповий та індивідуальний підхід — дозволяє організувати роботу як з усім класом (використання на інтерактивній дошці, демонстраційному екрані), так і з кожним окремим учнем (робота за персональним комп'ютером);

  • навчальний матеріал програм представлений у вигляді логічно завершених окремих фрагментів, що дозволяє вчителю конструювати уроки у відповідності зі своїми завданнями.

Постери можна класифікувати за формою і за змістом. Залежно від об'єму матеріалу поділяють на одно- або багаторівневу схему побудови інтерактивного плаката. Однорівневий плакат, як правило, є робочою областю і набором різних інтерактивних елементів. Вміст робочої області змінюється залежно від стану інтерактивних елементів (натиснень кнопок, вміст полів введення тексту і так далі).

Перш ніж приступати до створення постера, необхідно:

  • визначити тему плаката;

  • визначити мету і завдання;

  • зібрати необхідні мультимедійні матеріали;

  • продумати структуру майбутнього плаката та визначити взаємозв'язки елементів і розташування їх.

Сам інтерфейс інтерактивного плаката повинен бути яскравим, простим і зручним. При його розробці необхідно враховувати і те, що він, в першу чергу, призначений для передачі інформації в одному напрямку — до учня, а в іншому він повинен мати зворотний зв'язок для надання учневі необхідної інформації: графічної, текстової, відео, аудіо.

Постер можна використовувати як на етапі знайомства з новим матеріалом, так і при повторенні, а також як додаткову допомогу при виконанні домашнього завдання з певної теми або ж як частина дистанційного курсу для підготовки до ЗНО та ДПА. Він може використовуватися не на одному, а протягом декількох уроків При використанні інтерактивних плакатів вчитель ініціює нові форми взаємодії на уроці, організовує і направляє діяльність учнів. Включає учнів у дискусії, обговорення проблемних і спірних питань.

Створення постерів дає можливість досягти наступних педагогічних цілей:

  • підтримка групових та індивідуальних форм вивчення предмету в умовах класно-урочної системи організації навчального процесу;

  • створення комфортних умов комп’ютерної підтримки традиційних і новаторських технологій навчання літератури;

  • підвищення пізнавального інтересу учнів до вивчення предмета;

  • забезпечення диференційованого підходу до вивчення предмета;

  • структуризація змісту навчання та активізації опорних знань;

  • можливість реалізувати на практиці особистісно-орієнтований підхід до навчання.

Навчаючи учнів створювати постери, я знайомлю їх із такими інтернет-сервісами як:

  • Glogster дозволяє розмістити текст, графіку і відео, будь-який елемент може стати гіперпосиланням. Є хороші шаблони. Плакат виходить яскравим, барвистим, ефектним;

  • Cacoo надає можливості створення різних схем-класифікацій, де кожен елемент схеми може стати гіперпосиланням. Даний сервіс містить різні шаблони. Авто фігури та дозволяє додавати як зображення так і самому малювати;

  • Prezi, Projeqt, Linoit, SlideRosket. Але більшість з них є англомовними і тому вчителю необхідно не тільки мати певні навички роботи з інформаційними ресурсами, а й знати іноземну мову.

Мої восьмикласники вже четвертий рік вивчають зарубіжну літературу за новою програмою. Тому я стала пропонувати їм створювати рекламу до улюбленого твору, який вивчається впродовж навчального року. Кількість учнів, які почали читати під впливом робіт своїх однолітків, почала збільшуватися. Це заслуга постерів. Отож прийом дійсно дієвий, але для вчителя, який хоче добитися результатів, це довготривалий процес. Пояснити дітям будову плакату і просто показати зразок чиєїсь роботи - цього замало. Тому перші плакати я створювала сама, потім до роботи почали долучатися ті учні, які вміли володіти комп’ютером, а з часом бажаючих ставало все більше . Учні допомагали один одному, разом працювали над виправленням граматичних і орфографічних помилок, з захопленням демонстрували свої роботи, аналізували , бачили власні помилки і не соромилися виправляти їх.

Звичайний розмір постера становить 60 на 90 см. Традиційно, в рекламі, постери зображуються на чорному фоні: зображення в білій рамці, гасло великим шрифтом та уточнення дрібнішим. Я не побоялася змінити вимоги до роботи. По-перше, робота повинна бути яскравою, приваблювати здалеку і зацікавлювати тих, хто не тільки побачить, але й прочитає авторську думку про книгу. По-друге, за обсягом це сторінка форматом А4. По-третє, рекламний постер складається з трьох частин:

І. Гасло.

ІІ. Картинка за змістом твору.

ІІІ. Текст реклами.

А тепер детальніше про вимоги до створення постеру та його будови.

Картинка ( їх може бути і декілька) розміщується по центру листка і займає більшу половину плаката. Вона повинна бути яскравою, без зайвих надписів. Не кожен малюнок з Інтернету може підійти. Він може бути власний , але просканований, або ілюстрація до твору. Картинка повинна ілюструвати особисту думку (рекламний текст), ідею роботи.

Гасло. Над картинкою зверху розміщається вислів, який повинен змусити підійти до плакату, закликає до уваги. Кожен учень повинен знайти «свій» вислів. Він повинен бути оригінальним. Наприклад: «Зверніть увагу!»,« Зазирніть сюди!», «Підійдіть!», « Обов’язково прочитайте!», « Це дуже цікаво!». Важливо продумати також шрифт,його розмір, колір.

Текст реклами. Розміщається під картинкою. Найскладніша частина. Потрібно добре продумати, що сказати для того, хто буде читати рекламу, зацікавити цією книгою. Спробуйте скласти 3-5 реченнями рекламу книзі, не переказуючи ії зміст повністю, подумайте, чим ця книга може зацікавити інших? Отож текст повинен викликати бажання взяти книгу і прочитати її. Дуже часто діти допускають типові помилки: вказують біографічні данні письменника, переказують зміст твору, характеризують героїв. Тому потрібно наперед пояснити, як їх уникнути. Тобто, у всьому, що стосується створення постера, потрібно проявити творчість. Це індивідуальна форма роботи.

Залежно від завдань, які ставлю, постери можна використовувати як різновид домашнього завдання на любому уроці, під час вивчення художнього твору (на початку знайомства чи як підсумок прочитаного), на уроці розвитку мовлення (представлення прочитаної чи улюбленої книги). Перед прочитанням твору інтерактивний плакат заохочує до читання і дає можливість за допомогою однолітків частково скласти уяву про сюжет твору. А на етапі аналізу художнього твору допомагає краще зрозуміти його головну думку. Але, крім того, я використовую постери як варіант п’ятихвилинки на уроці. Готові учнівські роботи можна оформити як виставку на стендах в кабінеті або під час проведення тижня літератури. Постери стали улюбленою формою роботи моїх учнів-восьмикласників, вони найактивніше створюють рекламні плакати. Хоча пропонувати їх можна учням любого віку.

Що дає використання постерів на уроках?

  • Допомагають дітям отримати додаткові бали (12б.), які покращать тематичну оцінку.

  • Навчають вдумливому читанню, умінню мислити.

  • Навчають самостійній роботі з прочитаним твором та різними джерелами інформації. Адже постер - це своєрідний проект, але індивідуальний.

  • Навчають творчості. Творчість у всьому: виборі картинки, гасла, написанні рекламного тексту, підбору шрифту, оформленні роботи і т.д. Доказом творчої індивідуальності є приклади роботи учнів 8 класу, які, знаючи правила будови постера, завжди з задоволенням їх виконують.

Восьмикласники залюбки готують постери на літературних героїв, художній твір, літературну епоху у паперовому та мультимедійному форматі. В ігровій формі вони вчаться аналізувати твір, характеризувати літературних персонажів, узагальнювати, робити висновки.

Постер на уроках літератури використовую з метою унаочнення характеристики образів героїв твору та розвитку творчих здібностей учнів. Також такий вид роботи допомагає систематизувати отримані раніше знання з теми, вміння працювати з цитатним матеріалом.

Висновки

Час не стоїть на місці. Освіта в Україні реформується не лише інструктивними листами, постановами і наказами Міністерства освіти і науки. Із розвитком комп’ютеризації, телебачення, наше суспільство втрачає читача художньої літератури. Проблема удосконалення уроку зарубіжної літератури дискутується стільки ж, скільки існує ця дисципліна. Урок є основною ланкою навчально-виховного процесу, саме він формує в учнів найважливіші соціально-моральні уявлення й орієнтири. Вивчення літератури сприяє вихованню суспільно зрілої, активної, творчої особистості.

Одним із головних моїх завдань, як учителя зарубіжної літератури, є формування особистості через виховання компетентного читача. Тому у мене постійно виникає необхідність удосконалення методики викладання літератури в цілому, зокрема ж – оптимізації методичних прийомів і форм шкільного аналізу художнього тексту, спрямованих на досягнення цілісності сприймання шкільного курсу літератури, побудови системи уроків, що допомагає простежити духовне зростання учнів, любові до книжки та читання протягом усіх шкільних років.

Саме на часі, під час вивчення зарубіжної літератури, я розпочала активніше використовувати сучасні педагогічні технології: комп’ютеризоване навчання, інтерактивні види і форми роботи, зокрема креолізовані тексти. Вони збільшують пізнавальну самостійність учнів та мотивують потребу розвитку їхньої читацької культури і являють собою скоординоване одночасне функціонування візуального й аудіорядів, використання фото- й кіноматеріалів, малюнків, таблиць, схем, текстів та інше., підпорядкованих певній навчальній темі.

У сучасному суспільстві навчання потрібно організовувати таким чином, що джерелом знань виступатиме не тільки вчитель, а й комп’ютер, телевізор, планшет, мобільний телефон, електронна книга. Учні, відповідно, повинні навчитися осмислювати отриману інформацію, трактувати її, застосовувати в конкретних умовах; водночас думати, розуміти суть речей, вміти висловити особисту думку. Саме цьому сприяють креолізовані тексти.

Використовуючи їх на уроці літератури , я дотримуюся чіткої мети, логічної структури, продумую внутрішні зв'язки. Інформація, представлена за допомогою креолізованих текстів , має бути достовірною, доступною для сприйняття учнів певного шкільного віку, повною і, безумовно, цікавою.

Тільки тоді дана інновація на уроці зарубіжної літератури виконуватиме головну свою функцію - сприяти зацікавленості учнів учбовим матеріалом, а учителеві допомагати впливати на розвиток інтересу до художніх творів зарубіжної літератури, виховання компетентного читача.

Мета використання на уроці літератури креолізованих текстів – замінити застарілі і примітивні дидактичні засоби, полегшити роботу учителя, зацікавити вихованців прочитаним літературним твором, але ні в якому разі - не замінювати текст. І головний принцип тут має бути - "не зашкодь".

Сьогодні у навчанні особливе значення  надається самостійній  діяльності  дитини,  її  пошуку,  усвідомленню  і застосуванню  нею  нових  знань.  Я  у  такому  разі  є  організатором  процесу навчання,  керівником, консультантом, фасилітатором  діяльності  учнів. Отже, сьогодні учитель має взяти на себе функції PR-менеджера, що рекламує читання та книги, оскільки сучасне життя посилає вчителю літератури різні виклики, і він має реагувати на  них, бути конкуретноздатним у сучасному інформаційному просторі. Для цього  вчителю не треба цуратися тих нових видів діяльності, які здатні шляхом переносу інтересу з одного предмету на інший, враховуючи індивідуальні уподобання школярів,  залучити  сьогоднішнє інтернет-покоління учнів-візуалів  до читання.

Список використаної літератури

  1. Абашник , Л.А. Не змушуючи, а заохочуючи? : технології інтерактивного навчання / Л.А.Абашник // Педагогічна майстерня. –2016. – №8. – С..6 – 13.

  2. Богданова, В.В.. Робота в мережі Інтернет / В.В.Богланова // Педагогічна майстерня. – 2013. – №4. – С. 13-16.

  3. Бараболя, Л.В. Складова педагогічної майстерності / Л.В.Бараболя // Педагогічна майстерня. – 2013. – №6. – с. 25-29.

  4. Вишницька, Юлія. Проблеми МАНу / Юлія Вишницька // Зарубіжна література. – 2006. – №24. – С. 5-6.

  5. Гончарук, Юрій. Організація роботи з обдарованими дітьми / Юрій Гончарук, Назар Гергун // Директор школи. – 2006. – №27-28. – С. 27-32.

  6. Дементієвська, Н.П. Комп’ютерні технології для розвитку учнів та вчителів / Н.П.Дементієвська, Н.В.Морзе // Інформаційні технології і засоби навчання: зб. наукових праць / за ред.. В.Ю.Бикова, Ю.О. Жука. – Київ:– 2005. – С. 10-16.

  7. Заєць, Н.М. Сучасна наочність: переваги й можливості мультимедіа / Н.М.Заєць // Педагогічна майстерня. – 2014 – №12. – С. 29-33.

  8. Зарубіжна література: підруч. для 8 кл. загальноосвіт. навч. закл./ Євгенія Волощук, Олена Слободянюк. – Київ : Генеза. 2016. – 288с.

  9. Intel. Навчання для майбутнього / Авт. Адаптації до українського видання: Морзе Н.В., Дементієвська. – Київ: Нора-прінт, 2005. – 486с.

  10. Ісаєва, О.О. Креолізований текст на уроках світової літератури як фактор активізації читацької діяльності. – [Електронний ресурс]: Обговорюємо на фестивалі. Статті. Теорія ОЗОН. Фестиваль. 07.10.2015 / Олена Олександрівна Ісаєва. – Режим доступу: ozonlit.in.ua/tag/chytannya/page/2/. – Назва з екрана.

  11. Ісаєва, О.О. Читання художньої літератури в сучасному світі: реальність чи утопія? / Олена Олександрівна Ісаєва // Всесвітня література  в школах України. – 2015. – № 9 – С. 2-6.

  12. Ісаєва, О.О. Формування учня-читача-інтерпретатора – соціальне замовлення, що стоїть перед сучасною українською школою. – [Електронний ресурс]: Методична скарбничка. Статті. Фестиваль. Читання. 24.11.2015 / Олена Олександрівна Ісаєва. – Режим доступу: www.ozonlit.in.ua/category/teoriya-ozon/statti/. – Назва з екрана.

  13. Капранова, М.Н. Як підготувати сучасний урок / М.Н.Капранова // Педагогічна майстерня. – 2013. – №12. – С. 16-20.

  14. Коритнікова, Н.М. Інформаційно-комунікаційні технології для формування ключових компетентностей учнів / Н.М. Коритнікова // Педагогічна майстерня. – 2012. – №11. – С. 2-8.

  15. Мадзігон, В.М. Проблематика та перспектива інформатизації освіти / В.М.Мадзігон. – Київ: Либідь, 2006. – 105 с.

  16. Мірошниченко, Л.Ф.Методика викладання світової літератури в середніх навчальних закладах / Л.Ф.Мірошниченко. – Київ: Ленвіт, 2000. – 320 с.

  17. Навчальні програми для загальноосвітніх навчальних закладів: 5-9 кл. – Київ: Вид. дім «Освіта», 2013. – 222с. – (з урахуванням змін, затверджених наказом МОН від 29.05.2015 №585).

  18. . Подзолкова , Н.В. Скрайбинг – язик рисунка, который понятен всем / Н.В.Подзолкоа // Педагогычна майстерня. – 2015. – С. 16-19.

  19. Пометун, О.І. Сучасний урок. Інтерактивні технології навчання / О.І.Пометун. – Київ: Ранок, 2003. – 210 с.

  20. Яременко, Наталія. Зробіть гру захоплюючою / Наталія Яременко // Шкільний світ. – 2005. – №42. – С. 4-10.

Додатки

Практичне застосування постерів

на уроках зарубіжної літератури у 8 класі

«Іліаду» Гомера з захопленням перечитало вже не одне покоління. Поспішай і ти долучитися до знайомства з прекрасним героїчним минулим давніх греків!

Поема “Іліада” є неперевершеною енциклопедією воєнних дій, соціального життя Давньої Греції, моральних засад, звичаїв, культури античного світу.

Прочитавши поему, ви захопитесь людяністю її героїв, їхньою мужністю, відданістю і витривалістю. Автор майстерно протиставляє жорстокість несправедливості утрат, змушує співчувати і перейматися долями головних героїв – Ахілла і Гектора.

Любіть прекрасне і насолоджуйтеся ним!



Мікеланджело Мерізі да Караваджо - італійський живописець періоду раннього бароко, засновник європейського реалістичного живопису ХVІ століття.

Познайомся з його творчістю!

Ця зворушлива повість про сучасну школу російської письменниці Марини Аромштам «Коли відпочивають янголи» не залежується на поличках книжкових магазинів. Поспішай придбати її для себе і своїх найкращих друзів!

У 2011 р. ця книжка увійшла до переліку найкращих дитячих видань світу «Біла ворона». У повісті розповідаєть про дівчинку Аліну і її педагога Марсем ( так скорочено називають її діти). На відміну від багатьох колег , вона «працює серцем», вигадує для своїх учнів гру з казковим сюжетом і….потім розповідає про янголів…

Ми вас зацікавили? Тоді читайте!

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.

Приклад завдання з олімпіади Українська мова. Спробуйте!