Сьогодні о 16:00
Вебінар:
«
Розвиток читання у дошкільному віці. Посібники серії «Розглядай та пізнавай»
»
Взяти участь Всі події

Креативність мислення. Засоби розвитку креативності учнів на уроках

Українська мова

Для кого: Дорослі

24.10.2021

127

3

0

Опис документу:

У ході роботи проведено теоретичне дослідження креативних методів навчання. Практично обґрунтовано актуальність застосування їх при вивченні української мови та літератури. Наведено декілька сучасних прийомів візуалізації навчання

Перегляд
матеріалу
Отримати код

Слайд 1,2 Школа — це майстерня, де формується думка підростаючого покоління, треба міцно тримати її в руках, якщо не хочеш випустити з рук майбутнє.

Анрі Барбюс

Класно – урочна система є основною формою організації навчальної діяльності сьогодні. У сучасній школі пріоритетним завданням навчально-виховного процесуі є всебічний розвиток школярів, зокрема творчих здібностей особистості. Завдання вчителя -допомогти учневі знайти себе в житті; пробудити чи розвинути в дитині те творче зернятко, яке є в кожному.

Конфуцій сказав: «Навчання без міркування — марна праця». Креативне мислення — це не дар від природи. Креативність розвивається, і головним чином вона залежить від власного бажання і прагнення сприймати незвичайні і альтернативні точки зору, створювати незвичайні проекти, і головне — звільнити свої ідеї та фантазії, дати їм можливість втілитися.  Саме такий підхід забезпечує позитивну мотивацію здобуття знань,  сприяє розвитку творчої особистості.

Слайд 3,4,5 Розвиток здібностей учнів залежить не тільки від змісту навчальної діяльності, а й від методів її виховання. Не так важливо вчити дітей, як потрібно створити ситуацію, у якій дитина просто не може не вчитися – і робить це із задоволенням.У відповідності до цього обрано тему: «Сучасні освітні тенденції : технології та інструменти розвитку креативного мислення на уроках української мови та літератури», актуальність якої полягає у визначенні напрямків методичного пошуку, способів формування креативного мислення та подолання недостатньої сформованості в учнів загальних дидактичних умінь, необхідних для самостійної контекстної оцінки.

Головна педагогічна ідея досвіду полягає в тому, щоб формувати креативне мислення, що зароджується через констатуючу до коригуючої на основі оптимізації специфічних підходів у вивченні навчальних предметів через систему уроків; формування учня як високодуховної,інтелектуальної, творчої особистості, що прагне досягти краси і гармонії.

Новизна цієї ідеї - виховання всебічно розвиненої творчої особистості  , формування креативного мислення на основі висунення гіпотез, концептів, конструктів, що допомагають усвідомити зміст.

Слайд 6,7 Креативність вважається рідкісним явищем, практично вродженим. Мало хто знає, що таку людську здатність, як і більшість інших, можна розвивати. Вміння вийти за рамки загальноприйнятих правил є суттю креативного мислення. Креативність – це лише здатність в звичайних умовах з усіма відомими складовими зібрати щось таке, що змусить якщо не перевернутися світ, то хоча б поглянути на речі по-іншому

Бути креативним, як зазначає Торренс, - це означає «копати глибше, дивитися краще,виправляти помилки, розмовляти з кішкою, пірнати на глибинупроходити крізь стіни, запалювати сонце, вітати майбутнє».

Критерії креативності:

  • оригінальність

  • сприйнятливість

  • швидкість

  • опір

  • абстрактність

  • гнучкість

Слайд 8

Креативне мислення — спосіб мислення, який дозволяє створювати принципово нові ідеї, знаходити оригінальні рішення, відхилятися від традиційних схем мислення, здатність вирішувати проблеми, що виникають всередині статичних систем.

Нестандартне завдання – це фантазія вчителя. Інколи за цим терміном ховається звичайнісінька вправа, просто по-новому названа, це неординарний підхід, цікавий текст, ігрова ситуація. Сьогодні вчитель повинен продумувати можливості для самовиявлення кожного учня, заохочувати оригінальні ідеї та гіпотези, стимулювати до активних дій, створювати ситуацію успіху для усіх дітей. Кожен такий урок навчає, розвиває, виховує. Однією з важливих умов навчання , вважаю, є зацікавленість учнів.


Слайд 9 5 ідей для розвитку креативного мислення:

1.Грайте в асоціації , бо такі ігри дуже добре розвивають образне мислення, адже асоціативний зв’язок не є логічним, він формується з досвіду та світосприйняття.

Під час уроку озирніться навкруги, оберіть предмет і поставте завдання перед учнями: дібрати 5 якісних, 5 відносних, 5 присвійних прикметники. У такий спосіб повторите іменник і прикметник, учні викрнають завдання із задоволенням

2.Грайте зі словами Чудово описав такі вправи Едвард де Боно у книзі «Генератор креативних ідей»: вони побудовані на методі випадкових слів (знайти зайве слово серед випадкових або побудувати «місток» від одного слова до іншого тощо).

Під час написання твор-опису інтер'єру в художньому стилі, запропонуйте помріяти про своє майбутнє житло. Діти залюбки опишуть будинок майбутнього. Запишіть 10 іменників: будинок, двері, стеля, вікно, підлога, стіна, шафа, кут, освітлення, дах. Учні мають дібрати до кожного художні засоби: епітети, метафори, порівняння. Після цього починають творчмй процес.

3.Нехай дитина вигадає небилицю,а ви спробуєте пояснити її. Наприклад: «Узимку серед снігу росте яскрава квітка». Пояснення може бути таким: «Це хтось загубив повітряну кульку у формі квітки, або хтось встановив у шар снігу штучну квітку, або вона намальована фарбами для снігу». Потім поміняйтеся місцями. 

4.Робіть звичайну справу в незвичний спосіб. Скласти оповідання, використовуючи лише дієслова.

5.Складайте історії з випадкових слів Необхідно обрати чотири випадкові слова, наприклад ткнувши наосліп в книгу, та скласти з ними історію. Така гра тренує творчість конструювання. Спочатку історії можуть бути примітивними (типу: «Він ішов та побачив…»), але згодом ставатимуть дедалі цікавішими. Показуйте дитині власний приклад, заодно тренуючи свою креативність. Ви можете придумати неймовірну, навіть божевільну історію, яка б пов'язувала ці два поняття.


Слайд 10

Види креативного навчально-виховного процесу:

Фронтальне навчання

Колективне

Групове

Індивідуальне

Індивідуально-групове

Сучасний урок – це « творчість, а остання не терпить надмірної стандартизації та шаблону, вона передбачає новизну, оригінальність, відхід від традицій, переборення стереотипів» Євген Пасічник

Слайд 11

Важливо розрізняти поняття креативність та креативне мислення. Креативність є у кожної людини від народження і це здатність, що притаманна малим дітям. Але у них ще відсутні алгоритми мислення, тому креативне мислення – це вже про особистість, що здатна, аналізувати, критично ставитися до дійсності. І тому креативне мислення можна розвивати і навіть технологізувати.Отже, що таке технологізація креативного мислення. Це визначення складне, але під час розгляду технік і прийомів легше зрозуміти, що мається на увазі.

Слайд 12,13

Технологізація креативного мислення - спосіб системної організації мислення, заснований на алгоритмізації, рефлексії, стандартизації та використанні спеціальних методик управління процесом мислення. Технології розвитку креативного мислення маємо проводити в ігровій формі, розв'язуючи актуальні проблеми, використовуючи візуальні засоби навчання, будуючи завдання у незвичний спосік, щоб учні працювали натхненно.

Варіанти етапів креативного навчання:

  1. Аналіз та опис креативної проблеми

  2. Збір наявної інформації

  3. Обробка наявної інформації, стандартизація

  4. Пропонують варіанти вирішення проблеми

  5. Інкубація – на цьому етапі дозріває та наростає осяяння

  6. Висловлення ідеї

  7. Розгляд креативної ідеї з метою її реального втілення

Метод «мозкового штурму» — це метод групового розв'язання творчої проблеми або метод комунікативної атаки (А. Ф. Осборн, СІЛА, 1937). Основне завдання методу — збирання щонайбільшого числа ідей з результатами звільнення учасників обговорення від інерції мислення і стереотипів.

Характерними особливостями методу є:

спрямованість на активізацію творчої думки учнів;

функціонування на засадах вільного, нічим не обмеженого генерування ідей у групі спеціально відібраних осіб («генераторів ідей»);

магістральний шлях розвитку творчих здібностей учнів в умовах розкріпачення їх інтелектуальних можливостей за рахунок послаблення психологічних бар'єрів;

зниження рівня самокритичності учнів і запобігання витісненню оригінальних ідей у підсвідомість як небезпечних;

створення умов для появи нових ідей;

сприяння появі почуття психологічної захищеності.

Найчастіше використовують для креативного мислення мозковий штурм. Існує більше 15 варіантів. Опишемо декілька з них.

Види мозкового штурму:

  1. Традиційний – чітко формулюється завдання, учасників об'єднуємо в групи, визначається капітан, розподіляються інші ролі. Генеруються варіанти вирішення проблеми, можливі правила: головне- кількість ідей, ніяких обмежень, заборона на критику, незвичайні навіть абсурдні ідеї приймаються, бажано їх комбінувати й покращувати. На етапі відбору та систематизації пропозиції учасників аналізують, оцінюють.

  2. Індивідуальний мозковий штурм – самостійна робота учасника освітнього процесу. Запропонуйте роботу з випадковим текстом: читаючи, учні вихоплюють довільні слова, інтегрують ідею, намагаються згенерувати нову. Ставлять запитання: Що змінюється? Що з цього можна отримати для вирішення завдання. Нехай працюють із зображеннями, переглядаючи журнали та інтернет-сторінки. Роздуми записують та аналізують:

Якими можуть бути протилежні факти? Як вирішуються аналогічні завдання в інших областях?

  1. Зворотній – це спроба максимально виявити недоліки ідеї, найгірші умови. Генератори в режимі мозкового штурму складають список наявних або потенційних дефектів, протиріч. Негативні сторони об'єкта поглиблюються. Після жорсткого тестування йде пошук усунення недоліків.

  2. Мозкова облога – кожну ідею треба розвивати безмежно. Метод збільшує витрати часу, але при цьому забезпечує більш зрілі результати

  3. Брейнрайтинг – учасники групи висловлюють свої пропозиції не вголос, а в письмовій формі. Вони пишуть ідеї на аркушах, а потім обмінюються ними один з одним. Ідея сусіда стає стимулом для нової ідеї, яка вноситься в отриманий аркуш.

  4. Мозковий штурм на дошці – у центрі дошки написана проблема, протягом відведеного часу учасники розміщують на ній творчі ідеї.

Слайд 15,16

Метод семантичної інтуїції –

Мета – знайти нові ідеї через випадкову комбінацію слів

Проведення:

Визначте поняття.

Запишіть 10-20 з кожної тематики.

Кожен обирає 2 поняття, які потім перетворить на нове, навіть якщо воно немає сенсу.

Що могло ховатися б за цим новим поняттям? Який вигляд має ця річ? Де можна використовувати?

Проблема: Як врятувати планету від самих себе.

Семантичні тематики: 1-планета, 2-порятунок

Список №1 «Планета»

1.Корисні копалини 2.Енергоресурси 3.Рослини 4.Ліс 5.Майно 6. Ґрунт 7.Людина 8.Кисень 9.Добробут 10.Байдужість

Список №2 «Порятунок»

1.Душа 2.Здоровя 3.Турбота 4.Альтернативні джерела 5.Макулатура 6.Побут 7. Навчання 8.Екологія 9. Комфорт 10. Любов

Учні обирають слова з кожної групи та складають з ними словосполучення або речення за темою.

Варіанти ідей:

5 – 1 «Нерівня душ – це гірше, ніж майна»

4 – 5 Бережи ліс, збирай макулатуру.

1 – 4 Корисні копалини: газ, вугілля, нафта не відновлюються, треба переходити на альтернативні джерела.

7 – 7 Людина має протягом життя вчитися, щоб мати можливість змінити світ на краще.

6 – 10 Зерно, що проросте у родинному ґрунті, виплекане у турботі та любові.

У результаті роботи народжуються нові ідеї, які потім можна згенерувати в інші та написати есе за темою.

Сайд 17

Метод аналогій - це спосіб стимуляції уяви учнів через поєднання різнорідних елементів (Дж. Гордон, США, 1952), який базується на методі «мозкового штурму», різних за видом аналогій (словесної, образної, особистої), інверсії, асоціації тощо.

Характерними особливостями методу є:

вихід за рамки вузькопрофільних можливостей

розширення поля дій, вироблення нових підходів до вирішення проблеми через зіткнення несподіваних думок, незвичайних аналогій (прямих, суб'єктивних, символічних, фантастичних), які розвивають мислення;

підвищення медитації особистості, що дозволяє зосередитися на об'єкті, створюючи оптимальні умови для активізації інтуїтивного процесу:

Спочатку обговорюються загальні ознаки проблеми, висуваються та відсіюються перші рішення, генеруються та розвиваються аналогії, використовуються аналогії для розуміння проблеми, вибираються альтернативи, ведеться пошук нових аналогій. Вже після цього повертаються до проблеми.

При прямій аналогії даний об'єкт порівнюється з більш-менш схожим аналогічним об'єктом в природі або техніці.

Символічна аналогія вимагає в парадоксальній формі сформулювати фразу, буквально в двох словах відображатиме суть явища . Наприклад , при вирішенні завдання , пов'язаної з мармуром , знайдено словосполучення « райдужна сталість » , так як відшліфований мармур (крім білого) - весь у яскравих візерунках , що нагадують веселку , але всі ці візерунки постійні.

При фантастичній аналогії необхідно представити фантастичні персонажі , що виконують те , що потрібно Наприклад , хотілося б , щоб дорога існувала там , де її торкаються колеса автомобіля.

Особиста аналогія ( емпатія ) дозволяє представити себе тим предметом або частиною предмета. На етапі мотивації навчання запропонуте підібрати аналогії до слова «місто». Після обговорення асоціацій оголосіть тему уроку: Валеріан Підмогильний. Роман «Місто». Далі – уже ваш творчий процес.

Слайд 18,19

Метод інверсії (у психології його іноді називають методом звертання) являє собою один з евристичних методів творчої діяльності, орієнтований на пошук ідей рішення творчої задачі в нових, несподіваних напрямках, найчастіше протилежних традиційним поглядам і переконанням, що диктуються формальною логікою і здоровим глуздом. Безсумнівним достоїнством методу інверсії є те, що він дозволяє розвивати діалектику мислення, відшукувати вихід з, здавалося б, безвихідної ситуації, знаходити оригінальні, часом дуже несподівані рішення різного рівня труднощі і проблемності творчих задач. Його недоліком і обмеженням є те, що він вимагає досить високого рівня творчих здібностей, базисних знань, умінь і досвіду.

Проблема: Іван Дідух змушений виживати в злиднях

Проблема навпаки: Іван Дідух багатіє за рахунок інших

Перевертання

1. Не працює, експлуатує інших, принижує бідних.

2. Одружується з багачкою, гроші до грошей.

3. Подорожує світом, гроші пускає на вітер.

4. Хто гроші має, тільки про себе дбає.





Факт

1. Важко працює на горбі, що дістав у спадок.

2. Ділить свій біль з дружиною та дітьми, які змушені виживати.

3. Збирається їхати за океан у пошуках кращої долі.

4. Для Івана важливо памятати своє коріння, рід.





Висновок: Багатство краще, ніж бідність, але тільки з фінансових причин.

Сім’я – це маленький світ, створений коханням.

Слайд 20

На сьогодні візуалізація визнається більшістю найефективнішим способом передачі інформації.

Візуалізація навчальної інформації – це набір графічних елементів і зв’язків між ними, який використовується для передачі знань від експерта до людини або групи людей, що розкриває причини і цілі цих зв’язків в контексті переданого знання.

В основі візуалізації навчальної інформації лежить використання особливостей зорової системи і вродженої здатності людського мозку ефективно працювати із зоровими образами. Зорова система для людини є домінантною, причому не тільки тому, що вона виступає найважливішим джерелом інформації про навколишній світ, але й тому, що вона грає роль внутрішнього каналу зв’язку між усіма аналізаторами, є функціональним органом – перетворювачем сигналів.

Про сучасних школярів кажуть, що вони з’явилися на світ «із мишкою в руці». Діти, народжені в ХХІ столітті, змалку оточені комп’ютерами, ноутбуками, планшетами, смартфонами та ігровими приставками. Наші учні не ставлять зайвих запитань – вони «гуглять». Вони не запитують дорогу у перехожих — вони шукають потрібне місце за допомогою навігатора. Для Z-покоління підлітків візуалізація та медіаоснова уроку є обов’язковими вимогами, а не лише актуально-модними цікавинками. Розглянемодеякі візуальні засоби навчання, які сприятимуть розвитку креативного, асоціативного та критичного мислення, пам'ять та увагу школярів.

Слайд 21

Скрайбінг (від англ. scribe — «розмічати») — нова техніка презентації, винайдена британським художником Ендрю Парком для британської організації наукових знань. Доповідь спікера супроводжується ілюстраціями «на льоту» малюнків фломастером на білій дошці. Таким чином, слухачі чують і бачать одночасно приблизно одне й те ж саме, що полегшує сприйняття інформації. Виникає питання, що ж таке скрайбінг? Це насамперед мистецтво відображати своє мовлення в малюнках, причому процес відбувається в реальному часі паралельно з доповіддю мовця. Скрайб-презентація відображає ключові поняття розповіді та взаємозв’язок між ними. Наразі скрайбінг — інноваційна технологія, за допомогою якої можна привернути увагу слухачів, забезпечити їх додатковою інформацією та виокремити головні моменти доповіді. Популярність технології забезпечується завдяки тому, що людський мозок мислить образами, мова малюнка є універсальною мовою. Крім того, проглядати скрайб (зображення, що з’являється з-під пера, ручки, маркера) набагато цікавіше, ніж звичайне відео. Серед «плюсів» цієї технології можна виділити такі:

  • участь та увага аудиторії;

  • якісне засвоєння інформації та запам’ятовування ключових моментів;

  • зручне сприйняття інформації;

  • можливість неперервного спілкування зі слухачами.

Варто зазначити й переваги скрайбінгу в навчанні:

  • візуалізація в процесі навчання допомагає учням організувати та аналізувати отриману інформацію;

  • за допомогою візуальних образів учні з легкі стю інтегрують нові знання;

  • візуалізація розвиває критичне мислення (вербальна та візуальна інформація допомагає відновлювати в пам’яті отриману інформацію, оскільки презентація скрайбінгу складається із простих образів, символів та предметів, які легко запам’ятовуються);

  • візуалізація є універсальною та доступною всій аудиторії.

Скрайбінг можна використовувати для запису життєвих етапів автора, розвитку його творчості, відтворювати зміст твору, характеризувати образи, вивчати теретичні аспекти літератури та мови, готуватися до переказів тощо. Пропонуємо скористатися прийомом скрайбінгу для вивчення поезій напам'ять.

Слайд 22

Скетчноутинг

Скетчноутинг – це можливість коротко та швидко фіксувати ідеї, з’єднувати їх, а потім презентувати візуально. Це гарний спосіб продумати все в деталях та поглянути на проект з різних боків.

Такі нотатки – найкращий спосіб подачі інформації. Вони підсумовують головну ідею в малюнках від руки та основних фразах. При цьому нотатки зручніші за відео слайди та сприймаються краще ніж звичайні таблиці. До того ж, вони зацікавлять аудиторію в будь-якому разі.

Переваги скетчноутингу:

- використовуючи візуальні підказки, підвищуємо збереження даних у пам’яті;

- активізуємо мозок під час створення нотаток;

- розробляння ідей під час нотаток дає змогу створювати логічні зв’язки між підтемами;

- нотатки доволі компактні, тому візуалу до них легко повернутися, щоб повторити матеріал.

Як розвивати навички скетчноутингу?

Малюйте. Це перший та найголовніший шлях. Починайте з елементарних малюнків та діаграм. Їх завжди можна доповнити трохи пізніше. Малюнок не повинен бути одразу ідеальним. Просто не забувайте брати із собою блокнот, щоб домальовувати картинку як тільки з’явиться нова ідея або візуальне оформлення вже чогось придуманого.

Редагуйте. Якщо ви записуєте за кимось, не потрібно нотувати все слово в слово. Перефразовуйте, скорочуйте, робіть усе зрозумілішим. Таким, щоб було зрозуміло саме вам. Якщо записуєте дослівно, не забувайте позначати, що це цитата.

Діліть на частини. Використовуйте окремі блоки та секції для запису інформації. Так зручніше – вона не буде накопичуватися в рядках, а сприйматиметься краще.

Працюйте. Необхідно робити декілька справ одночасно – слухати, перефразовувати, малювати. Спочатку це може бути важко, проте це неабияка зарядка для мозку.

Відпочивайте. Якщо щось зовсім не хоче залишатися на папері (малюнки не виходять, слова не записуються), можливо, вам це і зовсім не треба. Зачекайте, поки знову почуєте/придумаєте щось цікаве.

Тренуйтеся. Розвивати навички скетчноутингу зовсім неважко. Головне бажання, старанність і трошки часу. Спробуйте нотувати фільми, пісні, власні розмови, записи лекцій тощо. Малюйте прості речі, все, що бачите навколо.

Для того, щоб почати малювати скетчі, важливо знати їх традиційну структуру. Ось 10 базових елементів, які є в більшості скетчів:

1. Заголовок – почніть саме з цього елемента. Напишіть тему зустрічі (доповіді), намалюйте спікера.

2. Типографіка - грайтеся зі шрифтами в своїх скетчах. Виділяйте великими буквами найважливіші моменти. Це може бути як речення, так і одне слово.

3. Діаграми і малюнки - використовуйте 5 базових елементів для зображення ідей і думок: квадрат, коло, трикутник, лінію і точку. Ви здивуєтеся, але з їх допомогою ви можете намалювати абсолютно все.

4. Рукописні записи – не бійтеся просто записувати якісь важливі моменти. Звичайним почерком. Скетчі - вони на те і скетчі, що об'єднують в собі візуальне і вербальне.

5. Роздільники – щоб не заплутатися у власному творінні, використовуйте різні рамочки, підкреслення, просто лінії, за допомогою яких ви будете візуально відокремлювати одні ідеї від інших.

6. Стрілки – з їх допомогою можна пов'язувати блоки, направляти погляд в потрібній траєкторії.

7. Маркери абзацу – всілякі зірочки, крапочки, галочки допоможуть розставити потрібні акценти в скетчах.

8. Іконки – використовуйте один і той же набір графічних елементів для позначення будь-якої ідеї. Це заощадить вам час (не потрібно буде придумувати новий образ для одного і того ж повідомлення).

9. Рамочки – обводьте важливі повідомлення в рамочки.

10. Сигнатури – підписуйте свої скетчі, якщо ви хочете ділитися ними з іншими людьми.

Ось 7 основних моделей скетчноутингу:

1. Лінійні – стандартне розташування інформації, за принципом того, як ми пишемо в зошитах звичайні конспекти.

2. Променеподібні – в центрі ключова ідея (заголовок), а від нього променями, подібно до спиць в колесі велосипеда, йдуть відгалуження в вигляді подробиць.

3. Вертикальні – запис йде за принципом інфографіки, зверху вниз.

4. Траекторіальні – як правило, це структура, подібна буквах Z, C або W, а також природна звивиста структура.

5. Модульні – розділ інформації скетчу на різні модулі. Підходить в тих випадках, коли у вас мало паперу, а доповідачів багато. Кожному спікеру присвоюється окремий модуль, в рамках якого фіксуються його ідеї.

6. Хмарочоси - простіше сказати, скетчі «в стовпчик». Також підходять, коли доповідачів багато, а місця для записів мало.

7. Попкорн - хаотична структура, записується інформація в міру надходження. У «попкорні» складно розібратися стороннім читачам, а часом і самому автору.

Все, що вам потрібно, – ручка, фломастери або олівці та гарний настрій. Ловіть ідеї, запускайте нові проекти та розповідайте про них оточуючим.

Пропонуємо скетчноутинг за повістю Г. Квітки- Основ'яненка «Маруся». Цей прийом надає можливість сформувати картки, які поті можна використати задля підготовки до ЗНО з української мови та літератури.


Слайд 23,24

Інфографіка – це добірка зображень, діаграм і мінімального обсягу тексту, що роблять огляд теми легкозрозумілим. Зазвичай оригінальна та креативна інфографіка є найефективнішою, бо вона привертає до себе увагу і не відпускає.

Однак дуже важливо пам’ятати, що візуальні складові інфографіки повинні не лише вражати й захоплювати. Вони ще й повинні допомагати нам розуміти і запам’ятовувати контент інфографіки. Інфографіка – чудовий спосіб перетворення складної інформації на легкозасвоювану. Інфографіка може бути у пригоді для наступних цілей:

Швидкий огляд теми

Пояснення складного процесу

Подання результатів дослідження чи даних опитування

Підсумування довгого допису блогу чи звіту

Порівняння та співставлення декількох думок

Привернення уваги до проблеми чи ідеї

Коли вам потрібно комусь стисло викласти складну для пояснення словами інформацію, інфографіка – чудовий спосіб це зробити.

Інакше кажучи, інфографіку можна використовувати фактично у будь-якій царині.

Piktochart.com - онлайн-сервіс зі створення інфографіки, звітів, схематичних доповідей.

Пропонуємо інфографіку за темою «Цікаві факти про Україну».

Інформація для презентації ( перелік досягнень):

1. Третій найвідвідуваніший у світі Макдональдс — у Києві, біля залізничного вокзалу. Цей заклад незмінно потрапляє до п'ятірки найбільш жвавих Макдональдсів світу.

2. Станція метро «Арсенальна» у Києві — найглибша у світі, і вона йде під землю на 105 метрів. Станцію побудували однією з перших, в 1960 році, у безпосередній близькості від будівлі парламенту. За деякими даними, у тунелях біля «Арсенальної» є таємні сховища для політичної верхівки.

3. Одна з найвідоміших у світі різдвяних пісень — це «Щедрик», народна пісня, записана українським композитором Миколою Леонтовичем. Світ знає її як Carol of the Bells або Ring Christmas Bells. На Youtube різні виконання «Щедрика» набирають мільйони переглядів.

4. Найкоротша головна вулиця, але в той же час одна з найширших і мальовничих — вулиця Хрещатик у столиці України Києві. Її довжина усього 1225 метрів.

5. На Україні, у містечку Рахів, в оточенні мальовничих Карпат, знаходиться географічний центр Європи.

6. В Україні найбільші в світі запаси марганцевої руди – 2.3 мільярда тон або близько 11% від всього світового запасу.

7. Серед яскравих досягнень українського літакобудування – найбільший в світі літак АН-225 «Мрія», а також найпотужніший літак АН-124 «Руслан». У 2001 році, літак «Мрія», взявши на борт вантаж у 253 тонни, за один політ встановив 124 рекорди.

8. Україна за власною ініціативою, відмовилася від третього у світі за величиною арсеналу ядерної зброї. У момент проголошення незалежності, на території України було розташовано більше тисячі ядерних боєголовок і ракет, третій за величиною ядерний потенціал після Росії та Америки. Боєголовки і ракети були передані Росії, бункери були знищені. У відповідь на це Україна отримала гроші за роззброєння, а також гарантії безпеки від ядерних держав.

9. Українському поетові Тарасу Шевченко встановлено близько 1200 пам'ятників по всьому світу. Більшість із них знаходиться на західній Україні.

10. Український пауерліфтер, Дмитро Халаджі, включений до Книги рекордів Гіннесса більше 20-ти разів. Один з його рекордів називається “Кузня диявола”, в якому Дмитро лежить на цвяхах і накритий 700-кг сталевою плитою, по якій б’ють кувалдами.

11. Автор першої в світі Конституції — українець Пилип Орлик. 5 квітня 1710 його обрали гетьманом запорізького війська. У цей же день він оголосив «Конституцію прав і свобод війська Запорізького». У США Конституцію прийняли в 1787 г, у Франції та Польщі тільки в 1791 році.

12. На території України зосереджено ¼ всіх запасів чорнозему на планеті. Чорноземні ґрунти при правильній обробці дають найбільшу кількість врожаю. Під час Другої Світової війни німецькі солдати навіть вивозили чорнозем на поїздах.

13. Через територію України проходять чотири з десяти європейських транспортних коридорів

14. Найбільшою річкою України є Дніпро. Із загальної довжини 2201 км на Україну припадає 981 км. Це третя за довжиною і площею басейну річка Європи (після Волги і Дунаю).

Матеріал можна використати для написання есе або на етапі мотивації вивчення патріотичної лірики.

Слайд 25 - 27

Інтелект-карти – це візуалізація думок. Вони допомагають вчитися, генерувати нові ідеї та запам’ятовувати великий обсяг інформації. Інтелект-карти (англ. mind maps) – це так звана мапа розуму, пам’яті або ж думок, що відображає слова, ідеї чи завдання. Її використовують для генерування, структуризації чи відображення ідей. Це чудова річ для запам’ятовування великого обсягу інформації в процесі навчання чи розробки проєкту. Карта створюється за спеціальним форматом: усі слова, ідеї, зображення розташовані в інтуїтивному порядку навколо основного об’єкта, який розміщений у центрі. Таке подання інформації активізує дві півкулі мозку та сприяє активнішій роботі.Інтелект-карти чудово підходять для збирання думок методом мозкового штурму, оскільки кожна нова ідея може наштовхувати на іншу. Отже, твоя інтелект-карта матиме багато розгалужень, які формуватимуть загальну картину. Це чудовий варіант для людей, які працюють над створенням нових проєктів. Окрім навчальної мети, інтелект-карти можна використовувати і в інших заняттях. Зміст розмов чи інтерв’ю теж можна записати у форматі створеної мапи думок, що допоможе згодом відтворити інформацію в пам’яті.

  1. Визначся з основною темою інтелект-карти. Вигадай до неї візуальний образ і помісти її в центр аркуша. Не записуй тему словами і не використовуй цифр – звільни свій мозок від шаблонів та ввімкни творчість.

  2. Намалюй декілька гілок, які беруть початок із центру. Це можуть бути назви розділів прочитаної книжки чи декілька варіантів стратегії розвитку компанії, які пов’язані спільною темою – центром.

  3. Від основних гілок промальовуй додаткові гілки, які позначатимуть менш значущі речі. На цьому етапі вже краще зменшити розмір зображень, щоб спершу в очі впадала основна інформація.

  4. Застосовуй різні кольори, шрифти та малюй символічні зображення, які допоможуть тобі краще запам’ятати інформацію та передусім фокусуватися на важливих темах.

  5. Не розписуй поняття – використовуй символи. Намагайся використовувати зображення, які викликатимуть у тебе асоціації. Це може наштовхнути на нові ідеї чи думки.

www.xmind.net — чи не найпопулярніша програма для складання ментальних карт, працює на платформах Windows / Mac / Linux

www.coggle.it — це додаток для створення ментальних карт, у якому передбачено безкоштовний тарифний план



Слайд 28, 29

Хмара тегів

Хмара тегів (слів) — це візуальне подання списку категорій (або тегів, також званих мітками, ярликами, ключовими словами, тощо). Хмари тегів можна побачити на сайтах, блогах і там їх використовують задля полегшення навігації та швидкого знаходження потрібної інформації. Ключові слова (теги) найчастіше являють собою окремі слова, і важливість кожного ключового слова позначається розміром шрифту або кольором. Таке представлення є зручним для швидкого сприйняття найвідоміших термінів і для розподілу термінів за популярністю щодо один одного.

Як може використати хмарки тегів вчитель?

Хмари слів у навчанні вчителі використовують для того, щоб:

  • записати тему уроку, яку учні повинні визначити;

  • використати «хмару» в якості опорного конспекту;

  • скласти речення або розповідь, використовуючи якомога більше слів з хмари;

  • прочитати в «хмарі» головне запитання, на яке необхідно знайти відповідь протягом уроку;

  • створити словникову «хмару» на основі невеликих нещодавно вивчених навчальних текстів, і попросити учнів пригадати, про що були ці тексти, і в якому саме контексті використовувалися слова;

  • показати «хмару», складену зі слів, узятих із незнайомого тексту, і попросити здогадатися про його зміст;

  • написати зашифровану листівку другові;

  • зробити «хмарку» підказок до математичного (фізичного, географічного, біологічного, інформатичного, …) диктантів, кросвордів тощо;

  • повторити основні поняття теми, що вивчається;

  • з допомогою хмари слів оцінити промову політичного діяча (іншої відомої особи, реклами) на вживання слів для маніпулювання іншими.

  • Сервіси: Word It Out, Word Cloud Generation, Word Art

  • ШРИФТ: Linux Biolinum Regular


Слайд 30, 31

Кросенс - це візуальний асоціативний ланцюжок, який складається з 9 зображень, кожне з яких пов'язане з попереднім і наступним зображенням, що в результаті з різних сторін розкриває певне поняття, явище, факт тощо.

Алгоритм складання кроссенса:

1. Визначити тематику, загальну ідею.

2. Дібрати зображення, що ілюструють елементи.

3. Виділити 9 елементів зображень, що стосуються ідеї, теми.

4. Знайти зв’язок між елементами, визначити послідовність.

5. Сконцентрувати всі зображення в одному елементі (квадраті № 5).

6. Виділити риси, особливості кожного елемента.

Не варто випускати з уваги й величезний виховний потенціал кросенсів. Їх можна складати на тему виховної години, святкового заходу, ювілейної дати, він може стати способом організації колективної творчої справи. Майте на увазі, що в цьому випадку кросенс учня буде кориснішим, ніж той, який створив викладач, бо він:

– відображає глибину розуміння учнем запропонованої теми;

– сприяє розвитку логічного й образного мислення;

– підвищує мотивацію;

– розвиває здатність учня до самореалізації.

Переваги і недоліки, труднощі та перспективи використання

Існує багато технологій, прийомів і методів, які час від часу використовують в освітньому процесі. З одним із таких методів є «едьютейнмент» – навчання з розвагою, поєднання освіти та гри.

Пропонуємо ознайомитися з одним з елементів едьютейнмента – методом кросенса.

Метод кросенса розвиває логічне мислення учнів на основі діяльнісного підходу, сприяє формуванню креативності, співпраці, комунікації та критичного мислення учнівської молоді. На цьому етапі уроку він допомагає викладачу не тільки самостійно сформулювати тему, а й уникнути нудного монологу під час її розкриття. Застосування методу під час пояснення включає в роботу зорову пам’ять учнів, оскільки кожен етап життєвого і творчого шляху письменника підкріплюється асоціативним зображенням, а також логічне мислення, бо ілюстрації пов’язані між собою за змістом.

На квадратах можуть бути й написи, але яскраві картинки цікавіші учням. Добору зображень, які асоціюватимуться з матеріалом теми уроку та її визначенням, надають багато уваги. На етапі рефлексії пропонують учням самостійно скласти кросенс і пояснити взаємозв’язок між його елементами.

Практичне застосування методу показало, що в учнів труднощі в навчанні виникають через:

– занижену оцінку власних можливостей, тоді її необхідно підвищувати;

– відсутність мотивації в досягненні мети, тоді учня необхідно зацікавити;

– негативний особистий досвід у минулому, тоді необхідно сприяти формуванню позитивного досвіду.

Такі питання легко вирішують навчанням через ігрову діяльність, «едьютейнмент» із застосуванням методу кросенса. Не можу сказати, що метод кросенса не має жодних проблем. Вони є, всі стосуються прочитання зображень. Окремі з них можуть бути не дуже зрозумілими або надто загадковими. У такому випадку викладачу чи автору кросенса варто надати коротку текстову підказку (кого або що зображено на кожній картинці, а завдання – знайти зв’язки між сусідніми зображеннями або дати назву кросенсу, відшукавши єдиний ланцюжок асоціацій тощо).

Предметні кросенси, зрозуміло, розгадувати простіше. Ще простіше, на мій погляд, їх складати. Потрібно лише зрозуміти сенс і знати алгоритм створення асоціативної головоломки.

Отже, досвід показує, що генератором розвитку мислення є логічна гра, а використання «едьютейнмента» із застосуванням методу кросенса на уроках української мови й літератури створює умови для ініціативи учнів, підвищує їх мотивацію, спонукає до самостійного пошуку, допомагає знайти віру в себе, що поступово призводить до відчуття успіху.

Зразок

ОПИС

  1. Іван Франко народився у родині коваля, у селі Нагуєвичі, що на Львівщині. 

  2. Свій перший вірш «На Великдень» він присвятив батькові

  3. Про любов до книжки як про одну з найбільших пристрастей у житті Франка свідчило багато його сучасників. “Без книжки під пахвою рідко коли можна було його стрінути на вулиці. А що прочитав, те й затямив на ціле життя”, – писав А. Дольницький, приятель Франка зі студентських років.

  4. З 1874 року друкував перші твори у виданні "кружка" – журналі "Друг", а через 2 роки увійшов до складу його редакційного комітету.

  5. 1875, закінчивши Дрогобицьку гімназію з похвальним свідоцтвом зрілості, Іван Франко вступив на філософський факультет Львівського університету, де вивчав насамперед класичну філологію та українську мову й літературу.

  6. «Каменярі́» — вірш українського письменника Івана Франка, написаний у 1878 році. З'явився друком в альманасі «Дзвін» у другій половині того ж року. За мотивами цього вірша самого автора називають «Каменярем».

  7. «Зів'яле листя» — збірка творів українського письменника Івана Франка. Зразок інтимної лірики. Написана протягом 1886—1896 років

  8. Написав першу історичну повість «Захар Беркут» про війну з монголами в 13 столітті

  9. «Мойсей» - філософська поема Каменяра

Слайд 32

Буктрейлер

Буктрейлер – це відеоролик про книгу чи певний твір, в якому в художній формі цікаво та насичено подається ключова ідея, спонукаючи до прочитання повної версії. Це свого роду рекламний хід, який привертає увагу до тексту через залучення візуальних засобів.

«Родзинка» буктрейлеру – інтрига. Тому головна задача такого виду мистецтва – не стільки передати головний зміст, скільки викликати захоплення, зацікавлення та сильні емоції.

Перш, ніж почати створювати буктрейлер, «режисеру» проєкту необхідно розробити структуру ролика, побудувати сюжет, підібрати музику, створити дизайн титрів. Тож як структурувати процес?
Пропонуємо такі етапи:

  1. Вибрати книжку. Мотивацій у виборі книг для створення проморолика може бути безліч: улюблена, сучасний бестселер, програмна класика тощо (пропонуємо узгодити це питання безпосередньо з учнями).

  2. Створити сценарій (продумати сюжет і написати текст). Сюжет – це основа буктрейлеру, те, з чого він буде складатися. Важливо внести інтригу і вибудувати сюжет таким чином, щоб глядачеві неодмінно захотілося прочитати книгу і обов'язково дізнатися, що ж буде далі. Відеоролик не повинен бути довгим, не більше трьох хвилин. Це оптимальний час, щоб утримати увагу глядача – потенційного читача.

  3. Зібрати матеріали (підібрати картинки, відсканувати ілюстрації з книги, відзняти своє відео або ж знайти відео з тематики в інтернеті).

  4. Записати озвучений текст, якщо це передбачено за сценарієм. Для запису і редагування звуку можна використовувати програму Sound Forge.

  5. Вибрати програму для здійснення монтажу. Для початківців можна використовувати програму Windows Movie Maker. Вона має різноплановий функціонал та проста у використанні.

  6. Здійснити відеомонтаж. Вирізати/склеїти кілька фрагментів відео, додати звукові доріжки, змінити розмір відео, накласти ефекти, переходи та експортувати у відповідний формат.

Пропонуємо для перегляду буктрейлер за повістю Лесі Ворониної "Таємне Товариство Боягузів, або засіб від переляку №9"





Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу.