«Краєзнавча робота, як один із шляхів виховання патріотичних почуттів учнів»

Опис документу:
Досвід роботи вчителя історії «Краєзнавча робота, як один із шляхів виховання патріотичних почуттів учнів». Тема, актуальність, мета роботи, висновки. Історичне краєзнавство – це не самостійний предмет шкільного навчання, а навчання і виховання на місцевому матеріалі. Я як вчитель історії займаюся краєзнавчою роботою в позаурочний час.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Харківська академія неперервної освіти

Досвід роботи

«Краєзнавча робота, як один із шляхів виховання патріотичних почуттів учнів»

Слухача курсів підвищення кваліфікації вчителів історії

Вчителя Гончарової Ірини Миколаївни

23.04.-18.05.2018

Тема: Краєзнавча робота, як один із шляхів виховання патріотичних почуттів учнів.

Мета: Формування патріотизму, любові до рідної землі, родини, народу, збереження українських традицій, виховання шанобливого ставлення до історії рідного краю.

Актуальність: Сьогодні важливо відтворити в українському суспільстві почуття істинного патріотизму, сформувати в молоді громадянську активність, соціально значущі якості, які вона зможе проявити в усіх видах діяльності, перш за все пов’язане з історією рідного краю народу.

Історичне краєзнавство – це не самостійний предмет шкільного навчання, а навчання і виховання на місцевому матеріалі. Я як вчитель історії займаюся краєзнавчою роботою в позаурочний час.

Багатогранна позаурочна історико - краєзнавча робота та її тісний зв'язок з навчальним процесом створюють умови для широкого застосування знань та вмінь, отриманих від учнів у клубах, на екскурсіях, у походах та експедиціях, під час вивчення нового програмового матеріалу, а також для встановлення міжпредметних зв'язків.

Велике значення краєзнавчої роботи полягає у вихованні патріотизму.

Місцевий матеріал дуже важливий при встановленні зв'язку історичного минулого з сучасністю, у процесі пізнання проблем суспільних відносин, у розкритті понять про народ, про спосіб життя, у вивченні науки, техніки, економіки, культури. Краєзнавство створює сприятливі умови для застосування у навчальній роботі різноманітних елементів пошуку й дослідження, широкого використання місцевих джерел.

Краєзнавчий матеріал володіє поліфункціональністю, поєднуючи у собі навчальні, виховні та розвивальні функції. Краєзнавча робота педагогічно дуже багатогранна. Водночас вона може мати дослідницький і прикладний, суспільно корисний та освітньо - виховний характер. Краєзнавство багатогранне за своїм змістом, оскільки у ньому поєднуються історія, географія, природа та етнографія, фольклор і топонімія та ін.

Шкільному краєзнавству в усіх його ланках необхідна більш глибока наукова основа. Практика переконує в тому, що краєзнавча робота дає найбільший педагогічний ефект тоді, коли вчитель не обмежується передачею готових відомостей, а організовує учнів на самостійний пошук краєзнавчих знань.

В 2010 р. при Шульській ЗОШ І-ІІ ступенів почав діяти краєзнавчий гурток «Юний історик». Його метою є вивчення історії рідного краю, пам’яток минулого, пізнання краси природи Первомайщини , проведення походів і екскурсій, розширення кругозору учнів з історії і культури краю, традицій, фольклору, звичаїв його мешканців. Метою створення є зберегти пам'ять про мешканців рідного села, своїх рідних, які воювали, захищали свою Батьківщину, про тих, хто своєю працею допомагав справі Перемоги, а також про відомих людей, які жили тут, навчалися в нашій школі, внесли значний внесок в розвиток свого краю. Робота гуртка є цікавою, захоплюючою, та можливою.

Пошуковці 7 класу дослідили нелегкий життєвий шлях ветерана Великої Вітчизняної війни мешканця нашого радгоспу (в минулому) Пальчика Михайла Дмитровича, а Мирошниченко Тетяна узагальнила зібраний матеріал і стала учасником обласної військово-патріотичної акції учнівської та студентської молоді «Слобожанські дзвони, Перемоги» за що була нагороджена грамотою обласної станції юних туристів.

В наш час коли країна переживає не лише економічну, а і духовну кризу, втрачаються зв’язки між поколіннями нівелюються такі моральні якості як чуйність, доброта, повага до старших, особливо актуальною є творча діяльність гуртківців. Члени гуртка неодноразово друкувалися зі своїми матеріалами в місцевій газеті «Знамя труда».

Гуртківці шостий рік поспіль є учасниками експедиції «Моя Батьківщина - Україна». За напрямом: «З попелу забуття», стали переможцями з роботою «Від Сталінграду до Берліну», про ветерана Великої Вітчизняної війни , учасника Сталінградської битви, визволення міста Харкова Крохмаля Івана Олексійовича.

Учень 8 класу Кузьмінов Денис став переможцем експедиції за напрямом: «Із батьківської криниці», з роботою «Моя бабуся – майстриня вишивальниця. Людмила Степанівна Стоцька».

Пошуковці 7 та 8 класів зібрали матеріал про односельця, ліквідатора Чорнобильської аварії Клюса Віктора Григоровича та взяли участь в Всеукраїнській молодіжній акції «Пам’ятати. Відродити. Зберегти» за напрямом: «Чорнобиль : події, долі, пам'ять.»

Учні 6 класу в цьому начальному році стали учасниками Всеукраїнської експедиції учнівської молоді «Моя Батьківщина – Україна» та Всеукраїнської молодіжної акції «Пам’ятати. Відродити. Зберегти». За напрямом : «Війна у спогадах очевидців» з роботою «Спогади дитини війни Гранкіної Зінаїди Петрівни»

Широкий кругозір і різноманітність оціновання подій та явищ дають страшокласникам уроки-дослідження з обов’язковим використанням краєзнавчого матеріалу (історія міста, документи, записи спогадів, листи, газетні статті тощо). З цією метою було зібрано близько 20 спогадів очевидців голодомору 1932 – 1933 рр. території Роздольської сільської ради до якої відноситься наш навчальний заклад. Ці матеріали були використані під час проведення виховних заходів, уроків з історії рідного краю.

Учениці 9 класу Польшина Катерина та Усенко Анна брали участь в Всеукраїнській історико-географічній експедиції «Історія міст і сіл України». Катерина дослідила історію виникнення села Шульське і подала свою роботу на конкурс за темою: «Село Шульське Первомайського району Харківської області(Історія виникнення)». Анна дослідила історію виникнення села Роздолля і подала свою роботу на конкурс за темою: «Село Роздолля Первомайського району Харківської області (Історія виникнення)».

Краєзнавчий принцип дає можливість будувати роботу в гуртку за дидактичним правилом — від відомого до невідомого. Багатогранне і різноманітне життя краю дає невичерпний цікавий наочний матеріал для навчання і виховання дітей, допомагає поєднувати теорію з практикою. Значна роль у навчально-виховній діяльності належить творчо-пошуковій роботі та написанню дослідницьких робіт до  Малої академії наук України. За останні два роки учнями школи було написано 2 роботи краєзнавчого спрямування: «Історія села Шульське: з минулого до сьогодення», «Історія заснування школи в селі Шульському».

Членів гуртка Чорнобай Олену, Діденко Жанну привернула увагу долі визначних людей які мешкали на території сільської ради, вони ознайомилися з життєвим шляхом, відвідали родини Героїв Соціалістичної праці наших земляків Чернеги Олександри Петрівни та Косінова Дмитра Івановича та подали матеріали до районної книги » Видатні люди нашого краю».

Висновок:

Отже, шкільне краєзнавство виконує двоєдине завдання: по перше, сприяє всебічному вивченню історії рідного краю; по друге, допомагає використати історико – краєзнавчий матеріал в навчально – виховному процесі. Краєзнавство вчить людей любити не тільки свої рідні місця, а й знати про них, привчає їх цікавитися історією, мистецтвом, літературою, підвищувати свій культурний рівень. Виховувати і навчати дітей треба так, щоб вони усвідомлювали себе з одного боку – дітьми своїх батьків, внуками і правнуками своїх предків, а з іншого боку – дітьми своєї країни. Бо людина лише тоді стає активним членом нації, коли чітко знає, хто вона, з якого роду, коли дійсно знає свій народ, його історичну долю, його колію в історичному житті.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Інтернет-ресурси для опитування і тестування»
Левченко Ірина Михайлівна
24 години
490 грн

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.