+ Додати матерiал
і отримати
безкоштовне
свідоцтво
! В а ж л и в о
Предмети »

Корінь слова. Спільнокореневі слова

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Урок № 100

Тема: «Корінь слова. Спільнокореневі слова».

Мета: ознайомити учнів з поняттям «спільнокореневі слова»; вчити знаходити серед поданих слів спільнокореневі; розвивати увагу до лексичного значення слів; збагачувати словниковий запас учнів; виховувати любов і бережливе ставлення до природи.

Обладнання: презентація, відео файл.

Хід уроку

  1. Організаційний момент

(1 слайд)

  1. Актуалізація опорних знань

  1. Мовна розминка (2 слайд)

  • Які бувають речення за метою висловлювання?

  • Який знак ставиться в кінці розповідного; питального; спонукального речень?

  • Які бувають речення за інтонацією?

  • Які бувають головні члени речення?

  • Як підкреслюється підмет і присудок?

  • Що називається іменником?

  • Що називається прикметником?

  • Як підкреслюється іменник, прикметник, дієслово?

  • Що називається дієсловом?

  1. Каліграфічна хвилинка (3 слайд)

«Урок продовжимо без зупинки з каліграфічної хвилинки».

д б у

  • Утворити і записати поряд слово з цих букв. (дуб)

  • Чи можна поділити це слово для переносу?  Чому?

  • Змініть слово дуб так, щоб у ньому стало  два склади. Запишіть його, поділяючи на склади для переносу. (дубок)

  • На яке питання відповідають слова  дуб, дубок? Що це за слова? (іменники)

  • Змініть слово дуб так, щоб воно стало прикметником і відповідало на питання який? (дубовий). Запишіть, поставте наголос.

  • З одним із цих слів складіть і запишіть речення. Підкресліть  в ньому головні  слова.

  1. Створення проблемної ситуації.

  • Що цікавого ви помітили в написанні цих слів? Як називаються слова дуб, дубок, дубовий?

  1. Повідомлення теми і мети уроку

(4 слайд)

Сьогодні на уроці ми дізнаємося, що таке спільнокореневі слова, чому їх так назвали; що таке корінь і як його виділяти. Будемо розвивати своє мовлення, збагачувати словниковий запас, згадаємо, як треба ставитися до природи.

  1. Вивчення нового матеріалу

  1. Робота з підручником

Вправа 377 (5 слайд)

  • Розгляньте малюнки.

  • Який це листок? (кленовий листок)

  • З якого дерева листок? (з клена)

  • А як назвати саджанець клена? (кленок)

  • Діти, хто з вас допомагав саджати дерева?

  • Діти,  що ви будете робити, коли побачите, що ламають дерева, обривають листя?

  • Як ви гадаєте, що відчуває зламана гілка?

  • В народі кажуть: «Не піднось на природу руку – буде тобі і твоєму онуку».

(6 слайд)

- Запишіть слова  в тому порядку, в якому подано малюнки.

Клен, кленок, кленовий листок

  • Поміркуйте, від якого слова утворилися слова  кленок і кленовий?

  • Як ви гадаєте, чи можна ці слова назвати «родичами», «рідними» словами?  Чому? ( Вони утворилися від одного слова)

  • Раз вони рідні, їх  і назвали спорідненими словами.

  • Знайдіть у записаних словах  спільну частину. Позначте її дужкою.

  • Запам’ятайте,  ця спільна частина і робить їх спорідненими. Саме  її називають коренем слова.

  1. Хвилинка-ерудита (7 слайд)

  • А чи знаєте ви, що слово корінь – це багатозначне слово. Подумайте, що воно може означати?

  • Корінь – це орган рослини, без якого вона не зможе жити.

  • Зуб також має корінь.

  • На уроках математики ми почали знаходити корінь рівняння.

  • Корінь – це початок чого-небудь. Наприклад, кожен людський рід має свої корні – дідуся та бабусю.

  • А сьогодні на уроці ми дізналися, що корінь – це… (8 слайд). Його позначають дужкою.

  1. Робота над правилом. (9 слайд)

  • Прочитайте правило на сторінці 143.

  • Чому споріднені слова ще називають спільнокореневими?

  1. Гра "Саджанець".

  • Діти, давайте зробимо добру справу – посадимо сьогодні перший саджанець.

Робота в парах (10 слайд)

  • Вам треба придумати споріднені  слова з коренем сад. Чим більше слів, тим густіше листя, тим швидше виросте наше деревце.

  • В народі кажуть: «Посадив дерево – себе прославив, посадив сад – рід прославив».

  1. Фізкультхвилинка (11 слайд)

  1. Узагальнення і систематизація знань

  1. Вправа 378 . Гра «Знайди зайве» (12 – 13 слайди)

  • Прочитайте слова. Чи є серед них споріднені?

  • А які слова не є спорідненими з ними? Чому?

  • Випишіть споріднені слова, позначте в них корінь.

  1. Тренажер «Розпізнай споріднені слова» (14-17 слайди)

  • Гуска, гусак, шпак, гусеня, гусочка.

  • Гуска, гусінь, гусочка, гусак, гусеня.

  • Гриб, грибний, маслюк, грибник, грибочок.

  • Малинка, малина, калина, малиновий, малинник.

  • Ялина, ялиночка, сосна, ялинковий, ялиночка.

  1. Вправа 379 (18 слайд)

  • Самостійно спишіть слова і підкресліть в споріднених словах корінь

Рід, рідний, рідненька, споріднені, поріднилися.

Висновок: спільнокореневі слова належать до різних частин мови.

  1. Гра «Чарівники». (18 слайд)

Від поданих слів утворити спільнокореневі слова. Один учень добирає слова, що позначають ознаку предмета і відповідають на питання який? Інший учень – слова, що позначають дію предмета та відповідають на питання що робить?  

         Старість  -    старий              старіє

         Розум   -        розумний           розуміє 

         Риба  -           рибний,              рибачити

  1. Творча робота. Розвиток зв’язного мовлення. (19-20 слайд)

  • Прочитайте текст картках. Доповніть його спільнокореневими словами  з коренем –зим-.

Додаток: узимку, зимове, зимою, зимувати

  • Прочитайте утворений текст.

  • Як можна продовжити цю розповідь?

  • Чи любите  ви зиму? Чим вона вас приваблює?

  • Чим ви полюбляєте  займатися цієї пори року?

  1. Підсумок уроку

  1. Метод «Мікрофон».  

Продовжіть речення: «Тепер я знаю: …»

  • Що корінь – це (спільна частина споріднених слів)

  • Споріднені слова ще називають  …  ( спільнокореневими )

  • Щоб правильно виділити корінь, треба … (підібрати споріднені слова)

  • Багато лісу – не губи, мало лісу – бережи, нема лісу - … ( посади )

  1. Домашнє завдання

Вправа 382. Вивчити правило на стр. 143.

Опис документу:
Мета: ознайомити учнів з поняттям «спільнокореневі слова»; вчити знаходити серед поданих слів спільнокореневі; розвивати увагу до лексичного значення слів; збагачувати словниковий запас учнів; виховувати любов і бережливе ставлення до природи.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Правове регулювання освіти осіб з особливими потребами»
Байталюк Ольга Михайлівна
24 години
490 грн
490 грн

Бажаєте дізнаватись більше цікавого?


Долучайтесь до спільноти