Контрольна робота "Синтаксична норма" (11клас)

Українська мова

Для кого: 11 Клас

01.05.2020

7659

316

1

Опис документу:
Контрольна тематична робота складена у двох варіантах. Завдання різного рівня складності: тести, встановлення відповідності, завдання з відкритою відповіддю. За допомогою розробки можна виявити рівень знань, умінь та навичок учнів із заявленої теми.
Перегляд
матеріалу
Отримати код

Тематична контрольна робота № 4

Синтаксична норма

І варіант

1. У якому реченні між підметом і присудком має стояти тире?

А У пісні і в труді я частка Батьківщини.

Б Небосхил для людини якраз відповідна стеля.

В Двоє можуть врятувати одне одного там, де один гине.

Г Найдорожча пісня недоспівана.

Д Людина стає людиною тільки серед людей.

2. У якому реченні з однорідними членами допущено пунктуаційну помилку?

А Уміння чітко мислити, багата уява, достатній запас слів — ось що дає змогу людині стисло і небагатослівно висловити досить складні думки.

Б Майже всі опери Миколи Лисенка: «Чорноморці», «Різдвяна ніч», «Утоплена», «Тарас Бульба» написані на лібрето Михайла Старицького.

В А небо чисте, і темне, і запашне, немов з фіалок.

Г Господиня-осінь владарює: то зриває яблука в саду, то сміється десь, а то німує, згадуючи вроду молоду.

Д Коні, почувши волю, шарпнулися із копита, витягнулися — і помчали стрілою, наввипередки, згинувши незабаром у густій хмарі куряви.

3. У якому реченні допущено пунктуаційну помилку при відокремленні означень?

А Ліс, повитий срібнопилим димом, в синяві, у золоті, в іржі...

Б Виткнулось яснеє сонечко з-за гори й обдало своїм світом безкраї поля усіяні, мов сльозами, ранньою росою.

В Високий і ставний, повернувся Яків додому.

Г Акації стояли саме в цвіту, заквітчані безліччю білих китиць.

Д Лягли шляхи нові, широкі й вольні, степи, озера й ріки ожили.

4. У якому реченні прикладку не відокремлюють (розділові знаки пропущено)?

А Гей, був у Січі старий козак, на прізвище Чалий.

Б У Карпатах багато вічнозелених дерев, зокрема смерек.

В Мати її родом туркменка знала звичаї українського народу.

Г Літературний герой Лаврін Запорожець уособлює мудрість і мужність.

Д Як сестра Світлана завжди мені допомагає в тяжкі хвилини.

5. Виберіть приклад зі вставленим реченням

А Сучасне життя — усі ми це відчуваємо — тримає людину в постійному нервовому напруженні.

Б Ти дітям і правнукам мусиш віддати живуче коріння — свій батьківський рід,— тоді їх ніяким вітрам не зламати, ніякій негоді не стьмарити світ.

В І райдуга стоїть, повірте, на півсвіта, в семицвітах ярких, як молоде дівча.

Г Було в тій постаті, у тій неквапливій ході щось інше — залізна витримка загартованої життям людини.

Д Учителько! Навчайте нас життя — своїх дітей — своєї Батьківщини.

6. У якому реченні допущено пунктуаційну помилку?

А Уклін земний, працівникам землі!

Б Біда, коли тебе забуде брат,— та ще буває гірше востократ: коли тебе забуде друг.

В А коли поєднали нас пісня, та хліб, та броня, ростемо у прийдешність, спільноту цю в душу поклавши.

Г Мовчить мій цілий світ, загорнутий в лихі словесні целофани.

Д Старий, столітній дуб підкошено під корінь.

7. Виберіть речення, у якому що — сполучне слово

А Що сумлінніше підготуєшся до іспиту, тим кращим буде результат.

Б І встають у пам’яті дороги, ті, що довелося нам пройти.

В Хлопець працював наполегливо, за що йому оголосили подяку.

Г Усі були задоволені екскурсією, дарма що поверталися втомлені.

8. У якому реченні треба поставити двокрапку між частинами складного речення (розділові знаки пропущено)?

А І знову засяяло сонце і все довкруг повеселіло .

Б А тільки-но зникли ліси зникли повноводі річки.

В Ні не забудемо з літами Стежки торуючи свої Немає правди вище мами І вище совісті її.

Г Аби руки і охота буде зроблена робота.

Д Хмари пливли низько над землею можна було сподіватися на дощ.

Встановлення відповідностей

9. З’ясуйте синтаксичну роль виділених у реченні слів (цифра позначає наступне слово). Українській класичній (І)прозі (2)завжди була (3)властива яскрава (4)поетичність.

1 прозі А підмет

2 завжди Б присудок

3 властива В означення

4 поетичність Г додаток

Д обставина

10. Доберіть приклад до кожного випадку вживання тире.

Випадок уживання тире Приклад

1 тире при відокремленому А Я усміхнусь — і все навкруг сміється.

означенні

2 тире в складносурядному Б Печаль пече — гаряча і нестримна

реченні

3 тире при однорідних чле- В Для гордої і владної душі життя

нах речення і воля — на горі високій.

4 тире між підметом і при Г Непереможна безборонність —

судком твій меч єдиний і єдиний щит.

Д На річці, у лісі, на полі — усюди німа

тиша.

Завдання 11 — завдання відкритої форми.

11. Зробіть синтаксичний розбір речення (підкресліть члени речення, поставте розділові знаки, надпишіть частини мови, дайте характеристику реченню).

Страшні слова, коли вони мовчать, коли вони зненацька причаїлись…

Приклад синтаксичного розбору речення

  • Мати бачить, як скрадається до її затіненого ліжка її молодший любий син.

Перед сполучником як потрібно поставити кому, яка відділить підрядну частину від головної

що саме?

[…], (як…) – структурна схема

  • Мати бачить, як скрадається до її затіненого ліжка її молодший любий син.

ім.. дієсл. спол. дієсл. прийм. ім.. дієприкм. ім.. займ. прикм. прикм.

  • Мати бачить, як скрадається до її затіненого ліжка її молодший любий

ім..

син.

  • Речення розповідне, неокличне, складне двокомпонентне, частини якого поєднані сполучниковим зв’язком, за характером смислових відношень між складовими частинами це складнопідрядне речення, вид з’ясувальне.

І частина – головна - мати бачить

ІІ часина – підрядна – скрадається до її затіненого ліжка її молодший любий син поєднані сполучником як.

Головна частина – мати бачить відповідає простому двоскладному непоширеному неускладненому повному реченні;

Підрядна частина – скрадається до її затіненого ліжка її молодший любий син відповідає простому двоскладному поширеному неускладненому повному реченні.

Тематична контрольна робота № 4

Синтаксична норма

ІІ варіант

1. У якому реченні треба поставити тире між підметом і присудком?

А Прохолодне повітря напоєне запахом скошених трав.

Б Небо синє сонце яскраве зелень рясна квітки пахучі.

В Життя то неповторна пісня яку треба вміти проспівати...

Г Промені як вії сонячних очей.

Д Ти друг, ти вірність.

2. У якому реченні з однорідними членами допущено пунктуаційну помилку?

А Дикі гіллясті черешні, висока трава по подвір’ю навпереміш з квітами раннього літа — усе в цім краю таке соковите, таке зелене.

Б Земля кличе трудитися на ній: засівати, милуватися простором, збирати врожаї.

В Груша тая була висока та крислата, товста, у три обіймища, з величезною тінню, з опалими пелюсточками цвіту на землі.

Г Ранок зачинався тихий та лагідний, все навкіл: і трави, і дерева, і кущі наче завмерло, умліваючи в передденній вільготі.

Д Любіть травинку, і тваринку, і сонце завтрашнього дня, вечірню в попелі жаринку, шляхетну інохідь коня.

3. У якому реченні допущено пунктуаційну помилку при відокремлені означень?

А Тепла ніч, напоєна степовими пахощами, пропливала над Асканією.

Б Оповитий тишею степ дихав пахощами росяних трав.

В Втомлена вона заснула, голову поклавши на камінь.

Г Переповнений любов’ю, я відкрив кохання книгу.

Д Напливала на річку ніч, настояна на синій воді, місячному сяйві і пахощах верболозу.

4. Прикладку треба відокремити комами в реченні (розділові знаки пропущено).

А Фільм О. Довженка «Земля» було визнано як шедевр світового кіно.

Б Як учений етнограф і фольклорист Франко все життя з палким інтересом ставився до народної творчості.

В 3 вересня почав працювати на виробництві як молодий спеціаліст.

Г Андрій Шевченко як футболіст відомий далеко за межами України.

Д Україна в усній народній творчості давно оспівана як хлібний край.

5. Виділене слово є вставним у реченні (деякі розділові знаки пропущено).

А Хоч до вокзалу було й недалеко проте я поспішив сісти до авто й поїхати.

Б Майстер говорив не голосно, а майже шелестів, як те листя. Проте всі чули кожне його слово.

В Немає сонця — І десь воно проте живе і світить: За хмарами пливучими, за снігом, За млою переливною.

Г Почувся знадвору чийсь тихий проте знайомий голос.

Д А проте в Настиному серці, мов павутиння, снувався смуток.

6. Знайдіть речення, у якому допущено пунктуаційну помилку.

А Широкий, Дніпре, мій, з тобою ми в розлуці.

Б Здрастуй, сонце, і здрастуй, вітре! Здрастуй, свіжосте нив.

В Повний сили, зваги і надій, світлим скарбом щастя володій.

Г Ще великий Микола Гоголь, наш славний земляк, захоплено говорив про мову нашого народу.

Д Був шляхетного роду, про це промовляли одежа та зброя, золотий пояс та срібні остроги.

7. Виберіть речення, у якому підрядна частина не відокремлюється комою.

А Люблю коли в вікно розкрите шумлять безжурно дерева.

Б Ми так і не змогли дізнатися ні хто він ні де він жив ні як його звали.

В Хотів би я знати про що той струмочок у мріях своїх гомонить.

Г Добру науку приймай хоч її і від простого чуєш.

8. У якому реченні треба поставити тире між частинами складного речення (розділові знаки пропущено)?

А З-під похилого куща розлогої шелюги випурхнула блакитна пташка плавно торкнулася водяного дзеркала і вже в її довгому дзьобі тріпонеться срібляста верховодка.

Б У Верхній Хортиці стоїть один з найстаріших дубів в Україні йому вже понад сім століть.

В Ідеальний шлях який вказав Сковорода знайди своє місце в житті.

Г Моєму невгамовному єству бракує тут не так уже й багато антонівок що пахнуть за верству гіркого полину і рути-м’яти.

Встановлення відповідностей

9. З’ясуйте, якою частиною мови є виділені слова в реченні (цифра позначає наступне слово). Щодня ми реалізуємо себе, (І)виявляючи своє ставлення (2)до навколишнього світу, і найповніше, (3)найглибше (4)цей процес відбувається в мовленні під час повсякденного спілкування.

1 виявляючи А дієприслівник (форма дієслова)

2 до Б прикметник

3 найшгибше В займенник

4 цей Г прийменник

Д прислівник

10. Поєднайте розділові знаки й складносурядні речення.

1 кома; 2 тире; 3 крапка з комою; 4 кома не ставиться

А П’янкий соковитий дух ішов від розпареної землі а високо над вигоном перелітали на північ птахи дзвінкоголосі.

Б Ми збирали з сином жолуді дубові і про день майбутній я казав синкові...

В Ще трохи і зблідне небосхил на сході.

Г Потім кудись несподівано сонце зайшло і білі пелюстки снігів полетіли

Завдання 11 — завдання відкритої форми.

11. Зробіть синтаксичний розбір речення (підкресліть члени речення, поставте розділові знаки, надпишіть частини мови, дайте характеристику реченню).

Червонясто лягає за обрій сонце сизі присмерки обволікають навколишність.

Приклад синтаксичного розбору речення

  • Мати бачить, як скрадається до її затіненого ліжка її молодший любий син.

Перед сполучником як потрібно поставити кому, яка відділить підрядну частину від головної

що саме?

[…], (як…) – структурна схема

  • Мати бачить, як скрадається до її затіненого ліжка її молодший любий син.

ім.. дієсл. спол. дієсл. прийм. ім.. дієприкм. ім.. займ. прикм. прикм.

  • Мати бачить, як скрадається до її затіненого ліжка її молодший любий

ім..

син.

  • Речення розповідне, неокличне, складне двокомпонентне, частини якого поєднані сполучниковим зв’язком, за характером смислових відношень між складовими частинами це складнопідрядне речення, вид з’ясувальне.

І частина – головна - мати бачить

ІІ часина – підрядна – скрадається до її затіненого ліжка її молодший любий син поєднані сполучником як.

Головна частина – мати бачить відповідає простому двоскладному непоширеному неускладненому повному реченні;

Підрядна частина – скрадається до її затіненого ліжка її молодший любий син відповідає простому двоскладному поширеному неускладненому повному реченні.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу.