Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця
Контрольна робота
ПРОСТЕ РЕЧЕННЯ
Варіант 1
1. Визначте речення зі складеним іменним присудком.
А Мені і в непроглядній пітьмі днів твоя лунала б мова солов'їно
Б 3 лотоків летять діаманти, млиновеє коло шумить
В Як романтично він умів оповідати про норов лебедів і звичаї гусей (М. Рильський).
Г Поезія - це завжди неповторність, якийсь безсмертний дотик до душі (Л. Костенко).
2. Назвіть речення, у якому не використано означень.
А Осінній холодок над спраглою землею шатро гартоване широко розіп'яв (М. Рильський).
Б В сірих променистих очах під густими темними бровами світилась пекуча туга
В Не гріє сонце на чужині, а дома надто вже пекло (Т. Шевченко).
Г У всякого своя доля і свій шлях широкий (Т. Шевченко).
3. Виділіть речення, у якому вжито прикладку.
А Наближався південь, червневий південь, повний спеки й світла (М. Коцюбинський).
Б Курсант міг би бути і механіком-водієм, і кулеметником-радистом (П. Автономов).
В Гола земля, бита крилами вітру, безнадійно сіріла під олов'яним небом
Г Невеликі гострі й розумні очі ховаються під низько насупленими білими бровами (В.Козаченко).
4. У якому реченні вжито обставину часу?
А Стоять спокійно дерева безлисті, вирізьблюючи чорні силуети на синім тлі спустошених небес
Б Далеко внизу в синьо-білій пітьмі вгадувалася Десна й ліси на Задесенні (Ю.Мушкетик).
В Маковейчик, оглянувшись, мало не скрикнув з несподіванки
Г Володя завжди хвилювався, коли заходив у цей двір(Ю. Мушкетик).
5. Виділіть односкладне речення.
А Не люблю осінньої ночі (Б. Лепкий).
Б Я йшов все далі й далі в глибину лісів (М. Грушевський).
В Темна хмара озвалася громом гучним (Леся Українка).
Г Поклала мати коло хати маленьких діточок своїх (Т. Шевченко).
6. Укажіть означено-особове речення.
А Тихо в садку, тихо в місті, бо пізня година (Леся Українка).
Б Смеркалося... огонь огнем кругом запалало (Т. Шевченко).
В За правду, браття, єднаймось щиро (Леся Українка).
Г Боїшся вовка - не йди до лісу (Нар. те.).
7. З'ясуйте, яке з речень є непоширеним називним.
А Залило водою луки, залило (В. Сосюра).
Б Внизу зелені гори, ліси похнюплені у сні (П. Карманський).
В Весна і квітень. Сонце і дорога (А. Малишко).
Г В хаті стає темно і тихо.
8. З'ясуйте, яке з поданих речень - неповне.
А Люблю, коли хвилі юрбою шумують, ламаючи лід (В. Сосюра).
Б Приходив обвіяний духом полів, свіжий, як дика квітка
В Була чудова майова ніч (М. Коцюбинський).
Г І верховіттям тонкії тополі кивають стиха, шепотять поволі
9. Укажіть неозначено-особове речення.
А Там ціле підземне місто спорудили (О. Гончар).
Б І смеркає, і світає, день божий минає (Т. Шевченко).
В Осінь. І така тиха, така ласкава (А. Головко).
Г Можна вибрать друга і по духу брата (В. Симоненко).
Д Субота. Вечір. Череда остання скотилася з зеленого узгір'я (Б. Лепкий).
10. Укажіть узагальнено-особове речення.
А Мало прожити життя - треба життя зрозуміти (Є. Плужник).
Б Потемніло, завітрило, закрутила курява (С. Васильченко).
В Не хвались, ідучи на торг, а хвались, ідучи з торгу (Нар. те.).
Г Тепло мені і спокійно (Л. Талалай).
Д У хаті було чисто та гарно, як у квітнику (М. Коцюбинський).
11. Назвіть речення, у якому однорідні члени — присудки.
А Мавка йде до калини, швидко ламає на ній червоні китиці ягід,
звиває собі віночок (Леся Українка).
Б Понад морями пролягають тіні журби й тривоги, спогадів і снів (Л. Дмитерко).
В Життя, немов ріка, пливе в майбутнє, в завтрашнє, в безкрає
Г 3 берега на берег можна добутися баржами або човнами (О. Гончар).
12. Виділіть речення з неоднорідними означеннями (у поданих реченнях відповідні розділові знаки відсутні).
А На липах з'явилося свіже молоде пахуче листя (В. Собко).
Б Прийде пісня, мов дружна весна, шумовита рвучка голосна
В Якісь солодкі любі спогади та думки колисали його серце
Г Одшуміли над Придесенням перші весняні грози, по тому настали теплі
погожі дні (Ю. Мушкетик).
13. Виділіть речення, у якому вжиті розділові сполучники.
А Зерно і камінь, суша і вода достойні буть зображені в картині
Б Хто ти, мрія чи сон? (Леся Українка).
В Не краса красить, а розум (Нар. тв.).
Г Чоловіки весело, з жартами відповіли на привітання
14. Назвіть речення, у якому при однорідних членах ужито протиставні сполучники.
А Гарна нивка, та чужа (М. Коцюбинський).
Б Не то сон, не то забуття склепляло повіки (М. Коцюбинський).
В Сінешні й хатні двері були відчинені (І. Нечуй-Левицький).
Г Мене весь час то палило, то морозило (Ю. Збанацький).
Д Андрій розігнув спину й застромив у землю лопату (М. Коцюбинський).
15. Виділіть речення з узагальнювальним словом.
А Вечірнє небо, гори, ліси, відлунюючи той спів, бриніли, як грандіозна чутлива мембрана
Б На високих горбах шуміли під вітром дуби, липи, клени
В Скрізь червоно: на небі, на узгір'ях і на горі (М. Коцюбинський).
Г І вже не один, а безліч жайворонків оспівують небо (О. Гончар).
Д У хаті тепло, тихо, хоч і неясно (Панас Мирний).
16. Виділіть речення з відокремленим додатком.
А Орися якийсь час дивилася услід йому, вражена й збентежена
Б За винятком баби Оришки, малий Чіпка нікого не любив (Панас Мирний).
В У глибокій долині, між мальовничих горбів, стоїть велика хата,біля якої ростуть три могутні дуби
Г Він застав у хаті Софію, першу сестру Мотрину, ще не стару, балакучу
Д Отакий-то Перебендя, старий та химерний (Т. Шевченко).
17. Укажіть речення з відокремленою обставиною.
А Ягід навколо, особливо дикої малини, була сила-силенна
Б Синоніми, тобто слова, близькі за значенням, використовують не лише в художніх творах
В Смородина, залежно від ґрунту та природних умов, може давати добрі врожаї.
Г Крім вогневої Брянського, тут розмістився командний пункт батальйону.
Д Дедалі попадались уже сосни, старі, руді, кострубаті (М. Коцюбинський),
18. Виділіть речення, у якому відокремлена обставина виражена дієприслівниковим зворотом.
А І я зими крутий долаю норов, обличчя підставляючи вітрам
Б А пісня, наростаючи, пливла над берегом (О. Гончар).
В Дівчата зачіпали Миколу, жартуючи, а він усе стояв похнюпившись
Г Жінка йде поволі й трохи зігнувшись (О. Довженко).
Д Пихкаючи, зупинився паровоз (П. Грабовський).
19. Виділіть речення з відокремленим неузгодженим означенням.
А Наляканий громовицею, кінь тихенько заіржав (М. Стельмах).
Б Не лякані ніким у цій напівдикій лісовій річечці, в'юни допливали мало не до ніг Марка.
В Темна ніч, напоєна степовими пахощами, пропливала над Асканією
Г Юрій Яновський - високий, ставний, з вольовим обличчям і розумними очима, то морщить лоба, то ледь помітно усміхається
Д За берестом лежала далі широка й зелена лука, порізана закрутами синьої річки
20. Виділене слово не є вставним у реченні
А Восени листя кущів скумпії здавалося червоним багаттям на білому тлі схилів.
Б Сади цвіли в такому здавалося захваті, як ніколи.
В В очах дівчини здавалося була зібрана вся синява карпатського неба.
Г Здавалося дід якось ніби трохи сяяв.
21. Установіть відповідність між реченнями і видами відокремлених членів.
Види
відокремлених членів
1 означення
2 прикладка
3 додаток
4 обставина
Речення
А Починаючи з часів Ярослава, Софія Київська стає важливим культурним центром східнослов'янської держави.
Б Ніжність, наприклад, математично описати не можна
В Софія Київська - джерело для пізнання історії нашої культури, зокрема мистецтва Київської Русі.
Г Серед інших речей під часі археологічних розкопок він явлено сірі бляшки з фігурками чоловіків, одягнених у широкі сорочки з вишивкою на грудях.
Д Київ, столиця України, - древній стольний град Київської Русі.
22. Установіть відповідність між односкладними реченнями і видами їх.
Види речень
1 означено-особове
2 неозначено-особове
3 узагальнено-особове
4 безособове
Речення
А Не взявшись за сокиру, хати не збудуєш.
Б Про успішний виступ Остапа Вересая дождалися і в царському дворі.
В Розумну річ приємно й слухати.
Г Добрі вісті не лежать на місці.
Ґ Скажемо відверто хоч би сьогодні про наші помилки й безвідповідальність.
23. Установіть відповідність між відокремленим членом та реченням, у якому він вжитий.
А Птиця, струшуючи краплини з крил, перелякано зірвалася з води (М. Стельмах).
Б Розвійтеся ж вітром, листочки зів'ялі (І. Франка).
В Дніпро! Ти тихо в день ясний пливеш, заглиблений в минуле.
Г На призьбі сиділа його мати, вже немолода жінка
Д Нікого тут нема, крім мене й господині (М. Рильський).
1 Означення
2 прикладка
3 додаток
4 обставина
24. Установіть відповідність.
Член речення Приклад
(виділене слово)
1 підмет А Поїдемо поговорити з лісом,
2 присудок а вже тоді я можу і з людьми.
3 означення Б Талант малювати має не кожна
4 додаток людина.
В Поважати людину — це ж ціла
наука, наука душі.
Г Батька попросили оновити
старий сценарій.
Д По-справжньому починають
цінувати життя після тридцяти.
Контрольна робота
ПРОСТЕ РЕЧЕННЯ
Варіант 2
1. Виділіть речення, у якому вжито прикладку.
А Наближався південь, червневий південь, повний спеки й світла (М. Коцюбинський).
Б Курсант міг би бути і механіком-водієм, і кулеметником-радистом (П. Автономов).
В Гола земля, бита крилами вітру, безнадійно сіріла під олов'яним небом
Г Невеликі гострі й розумні очі ховаються під низько насупленими білими бровами (В. Козаченко).
2. У якому реченні вжито обставину часу?
А Стоять спокійно дерева безлисті, вирізьблюючи чорні силуети на синім тлі спустошених небес
Б Далеко внизу в синьо-білій пітьмі вгадувалася Десна й ліси на Задесенні (Ю.Мушкетик).
В Маковейчик, оглянувшись, мало не скрикнув з несподіванки
Г Володя завжди хвилювався, коли заходив у цей двір (Ю. Мушкетик).
3. Виділіть односкладне речення.
А Не люблю осінньої ночі (Б. Лепкий).
Б Я йшов все далі й далі в глибину лісів (М. Грушевський).
В Темна хмара озвалася громом гучним (Леся Українка).
Г Поклала мати коло хати маленьких діточок своїх (Т. Шевченко).
4. Укажіть означено-особове речення.
А Тихо в садку, тихо в місті, бо пізня година (Леся Українка).
Б Смеркалося... огонь огнем кругом запалало (Т. Шевченко).
В За правду, браття, єднаймось щиро (Леся Українка).
Г Боїшся вовка - не йди до лісу (Нар. тв.).
5. З'ясуйте, яке з речень є непоширеним називним.
А Залило водою луки, залило (В. Сосюра).
Б Внизу зелені гори, ліси похнюплені у сні (П. Карманський).
В Весна і квітень. Сонце і дорога (А. Малишко).
Г В хаті стає темно і тихо.
6. З'ясуйте, яке з поданих речень - неповне.
А Люблю, коли хвилі юрбою шумують, ламаючи лід (В. Сосюра).
Б Приходив обвіяний духом полів, свіжий, як дика квітка
В Була чудова майова ніч (М. Коцюбинський).
Г І верховіттям тонкії тополі кивають стиха, шепотять поволі
7. Визначте речення зі складеним іменним присудком.
А Мені і в непроглядній пітьмі днів твоя лунала б мова солов'їно
Б 3 лотоків летять діаманти, млиновеє коло шумить
В Як романтично він умів оповідати про норов лебедів і звичаї гусей (М. Рильський).
Г Поезія - це завжди неповторність, якийсь безсмертний дотик до душі (Л. Костенко).
8. Назвіть речення, у якому не використано означень.
А Осінній холодок над спраглою землею шатро гартоване широко розіп'яв (М. Рильський).
Б В сірих променистих очах під густими темними бровами світилась пекуча туга
В Не гріє сонце на чужині, а дома надто вже пекло (Т. Шевченко).
Г У всякого своя доля і свій шлях широкий (Т. Шевченко).
9. Укажіть неозначено-особове речення.
А Там ціле підземне місто спорудили (О. Гончар).
Б І смеркає, і світає, день божий минає (Т. Шевченко).
В Осінь. І така тиха, така ласкава (А. Головко).
Г Можна вибрать друга і по духу брата (В. Симоненко).
Д Субота. Вечір. Череда остання скотилася з зеленого узгір'я (Б. Лепкий).
10. Укажіть узагальнено-особове речення.
А Мало прожити життя - треба життя зрозуміти (Є. Плужник).
Б Потемніло, завітрило, закрутила курява (С. Васильченко).
В Не хвались, ідучи на торг, а хвались, ідучи з торгу (Нар. тв.).
Г Тепло мені і спокійно (Л. Талалай).
Д У хаті було чисто та гарно, як у квітнику (М. Коцюбинський).
11. Назвіть речення, у якому однорідні члени — присудки.
А Мавка йде до калини, швидко ламає на ній червоні китиці ягід, звиває собі віночок (Леся Українка).
Б Понад морями пролягають тіні журби й тривоги, спогадів і снів (Л. Дмитерко).
В Життя, немов ріка, пливе в майбутнє, в завтрашнє, в безкрає
Г 3 берега на берег можна добутися баржами або човнами (О. Гончар).
12. Укажіть речення з відокремленою обставиною.
А Ягід навколо, особливо дикої малини, була сила-силенна
Б Синоніми, тобто слова, близькі за значенням, використовують не лише в художніх творах.
В Смородина, залежно від ґрунту та природних умов, може давати добрі врожаї протягом багатьох років (3 газети).
Г Крім вогневої Брянського, тут розмістився командний пункт батальйону.
Д Дедалі попадались уже сосни, старі, руді, кострубаті (М. Коцюбинський),
13. Виділіть речення, у якому відокремлена обставина виражена дієприслівниковим зворотом.
А І я зими крутий долаю норов, обличчя підставляючи вітрам
Б А пісня, наростаючи, пливла над берегом (О. Гончар).
В Дівчата зачіпали Миколу, жартуючи, а він усе стояв похнюпившись
Г Жінка йде поволі й трохи зігнувшись (О. Довженко).
Д Пихкаючи, зупинився паровоз (П. Грабовський).
14. Виділіть речення з відокремленим неузгодженим означенням.
А Наляканий громовицею, кінь тихенько заіржав (М. Стельмах).
Б Не лякані ніким у цій напівдикій лісовій річечці, в'юни допливали мало не до ніг Марка.
В Темна ніч, напоєна степовими пахощами, пропливала над Асканією
Г Юрій Яновський - високий, ставний, з вольовим обличчям і розумними очима, то морщить лоба, то ледь помітно усміхається
Д За берестом лежала далі широка й зелена лука, порізана закрутами синьої річки
15. Виділене слово не є вставним у реченні
А Восени листя кущів скумпії здавалося червоним багаттям на білому тлі схилів.
Б Сади цвіли в такому здавалося захваті, як ніколи.
В В очах дівчини здавалося була зібрана вся синява карпатського неба.
Г Здавалося дід якось ніби трохи сяяв.
16. Виділіть речення з неоднорідними означеннями (у поданих реченнях відповідні розділові знаки відсутні).
А На липах з'явилося свіже молоде пахуче листя (В. Собко).
Б Прийде пісня, мов дружна весна, шумовита рвучка голосна
В Якісь солодкі любі спогади та думки колисали його серце
Г Одшуміли над Придесенням перші весняні грози, по тому настали теплі погожі дні.
17. Виділіть речення, у якому вжиті розділові сполучники.
А Зерно і камінь, суша і вода достойні буть зображені в картині
Б Хто ти, мрія чи сон? (Леся Українка).
В Не краса красить, а розум (Нар. те.).
Г Чоловіки весело, з жартами відповіли на привітання
18. Назвіть речення, у якому при однорідних членах ужито протиставні сполучники.
А Гарна нивка, та чужа (М. Коцюбинський).
Б Не то сон, не то забуття склепляло повіки (М. Коцюбинський).
В Сінешні й хатні двері були відчинені (І. Нечуй-Левицький).
Г Мене весь час то палило, то морозило (Ю. Збанацький).
Д Андрій розігнув спину й застромив у землю лопату (М. Коцюбинський).
19. Виділіть речення з узагальнювальним словом.
А Вечірнє небо, гори, ліси, відлунюючи той спів, бриніли, як грандіозна чутлива мембрана
Б На високих горбах шуміли під вітром дуби, липи, клени
В Скрізь червоно: на небі, на узгір'ях і на горі (М. Коцюбинський).
Г І вже не один, а безліч жайворонків оспівують небо (О. Гончар).
Д У хаті тепло, тихо, хоч і неясно (Панас Мирний).
20 Виділіть речення з відокремленим додатком.
А Орися якийсь час дивилася услід йому, вражена й збентежена
Б За винятком баби Оришки, малий Чіпка нікого не любив (Панас Мирний).
В У глибокій долині, між мальовничих горбів, стоїть велика хата, біля якої ростуть три могутні дуби. Г Він застав у хаті Софію, першу сестру Мотрину, ще не стару, балакучу
Д Отакий-то Перебендя, старий та химерний (Т. Шевченко).
21. Установіть відповідність між односкладними реченнями і видами їх.
Види речень
1 означено-особове
2 неозначено-особове
3 узагальнено-особове
4 безособове
Речення
А Не взявшись за сокиру, хати не збудуєш.
Б Про успішний виступ Остапа Вересая дождалися і в царському дворі.
В Розумну річ приємно й слухати.
Г Добрі вісті не лежать на місці.
Ґ Скажемо відверто хоч би сьогодні про наші помилки й безвідповідальність.
22. Установіть відповідність між відокремленим членом та реченням, у якому він вжитий.
А Птиця, струшуючи краплини з крил, перелякано зірвалася з води (М. Стельмах).
Б Розвійтеся ж вітром, листочки зів'ялі (І. Франка).
В Дніпро! Ти тихо в день ясний пливеш, заглиблений в минуле.
Г На призьбі сиділа його мати, вже немолода жінка
Д Нікого тут нема, крім мене й господині (М. Рильський).
1 Означення
2 прикладка
3 додаток
4 обставина
23. Установіть відповідність.
Член речення Приклад
(виділене слово)
1 підмет А Поїдемо поговорити з лісом,
2 присудок а вже тоді я можу і з людьми.
3 означення Б Талант малювати має не кожна
4 додаток людина.
В Поважати людину — це ж ціла
наука, наука душі.
Г Батька попросили оновити
старий сценарій.
Д По-справжньому починають
цінувати життя після тридцяти.
24. Установіть відповідність між реченнями і видами відокремлених членів.
Види
відокремлених членів
1 означення
2 прикладка
3 додаток
4 обставина
Речення
А Починаючи з часів Ярослава, Софія Київська стає важливим культурним центром східнослов'янської держави.
Б Ніжність, наприклад, математично описати не можна
В Софія Київська - джерело для пізнання історії нашої культури, зокрема мистецтва Київської Русі.
Г Серед інших речей під часі археологічних розкопок він явлено сірі бляшки з фігурками чоловіків, одягнених у широкі сорочки з вишивкою на грудях.
Д Київ, столиця України, - древній стольний град Київської Русі.
Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»