Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця
Організація роботи з дітьми, що мають обмежені можливості здоров’я
Сьогодні, коли кількість дітей, що мають обмежені можливості здоров'я, зростає, актуальним стає пошук нових форм надання їм колекційної психолого-педагогічної допомоги. Держава надає можливість таким дітям відвідувати навчальний заклад будь-якого типу за наявності у ньому відповідних умов для колекційної роботи.
Серед вихованців – є діти з дуже складними діагнозами, серед яких дитячий церебральний параліч, м'язова дистрофія, рахіт, дисфункція мозку тощо. Тому у закладах, з перебуванням таких дітей, створюються всі неохідні умови для організації виховання і навчання дітей, що мають обмежені можливості здоров'я.
А саме:
• організовано корекційну групу для дітей з важкими порушеннями мовлення, відкрито логопедичний пункт;
• сформовано програмно-методичну й матеріально-технічну бази;
• обладнано окремі приміщення для проведення колекційної роботи - кабінети практичного психолога та вчителя-логопеда, сенсорна кімната.
Ураховуючи ці можливості дошкільного закладу, визначають основні завдання спільної діяльності педагогів і спеціалістів у наданні допомоги дітям що мають обмежені можливості здоров'я:
розвиток особистості кожної дитини з урахуванням її індивідуальних фізичних і розумових можливостей;
здійснення повноцінної соціальної адаптації у групі однолітків;
проведення корекційно-педагогічної, психологічної роботи; підготовка до шкільного навчання;
надання моральної допомоги і підтримки батькам (законним представникам) дитини, їх консультування з питань виховання дитини у родині.
Практика показала, що розв'язати поставлені завдання можна лише спільними зусиллями колективу дошкільного закладу, родини, поліклініки, і не стихійно, а цілеспрямовано, планомірно.
Для цього у дошкільному закладі створюють групу психолого-педагогічного супроводу дітей, що мають обмежені можливості здоров'я. Ця група є структурним підрозділом дошкільного закладу. До неї входять: заступник завідувача з навчально-виховної роботи, медичні працівники дошкільного закладу, практичний психолог, вчитель-логопед, вихователі, інструктор з фізкультури. Метою роботи групи є об'єднання зусиль освітньої установи, дитячої поліклініки і батьків у створенні оптимальних умов для цих дітей під час їх перебування у дошкільному закладі.
У сферу діяльності групи психолого-педагогічного супроводу дітей, що мають обмежені можливості здоров'я, входить:
• виявлення таких дітей;
• проведення опитування серед батьків цих дітей (чи вони хочуть, щоб їхня дитина відвідувала дошкільний заклад, чи, навпаки, щоб вона навчалася вдома);
• здійснення патронажу родин;
• консультаційна допомога під час проходження міської психолого-педагогічної комісії;
• обстеження і психолого-педагогічний супровід таких дітей у дошкільному закладі.
Після зарахування дитини у дошкільний заклад й укладання договору між дошкільним закладом і батьками за згодою останніх членів цієї групи проводять обстеження дитини, за результатами, якого складають індивідуальну програму її психолого-педагогічного супроводу. Потім розробляють гнучкий розклад занять з урахуванням індивідуальних особливостей та діагнозу дитини, циклограму роботи фахівців з цією дитиною.
Зміст роботи з дітьми цієї категорії визначають освітні програми (комплексні і парціальні), які реалізуються у дошкільному закладі. У процесі освітньої роботи фахівці здійснюють індивідуальний підхід до дітей з урахуванням їхнього діагнозу.
З огляду на це фахівці групи розробляють рекомендації щодо роботи з цими дітьми для всіх педагогів дошкільного закладу.
Надзвичайно важливого значення група психолого-педагогічного супроводу дітей, що мають обмежені можливості здоров'я, надає
взаємодії з батьками. Так, члени групи проводять у дошкільному закладі індивідуальні і тематичні консультації, батьківські збори, тренінги, круглі столи з обміну досвідом.
Група психолого-педагогічного супроводу дітей, що мають обмежені можливості здоров'я, координує діяльність усіх учасників колекційного процесу. Це дає змогу педагогам :
• колегіально визначати загальні завдання корекційно-розвивальної роботи;
• простежувати динаміку розвитку дітей за допомогою проходження психолого-медико-педагогічної комісії (двічі на рік) з метою визначення подальшого освітнього маршруту;
• здійснювати індивідуальну роботу з дітьми з урахуванням особливостей їх діагнозів;
• забезпечувати наступність з виконання індивідуальної програми розвитку дитини у роботі всіх фахівців.
Досвід роботи таких навчальних закладів свідчить, що спеціально організований корекційний освітній процес, взаємозв'язок у роботі всіх фахівців з дітьми, що мають обмежені можливості здоров'я і стикаються з труднощами у навчанні, спілкуванні, поведінці, дає позитивні результати, а саме:
• піднімає дітей на вищі рівні розвитку;
• розвиває особистісні якості, які дають змогу адаптуватися у соціумі;
• забезпечує підготовку дітей до школи.
Перелік обов'язкової документації для фахівців дошкільного закладу
1. Діагностичні карти.
2. Плани (перспективні, календарні) індивідуальних занять.
3. Перспективний план роботи з батьками.
4. Індивідуальний план колекційної роботи на навчальний рік, що відображає динаміку колекційного навчання.
5. Журнал консультацій для батьків.
6. Зошит для батьків з індивідуальними завданнями.
7. Журнал індивідуальних занять із дітьми, де вказують завдання заняття, дидактичні ігри, які на ньому використовують, і результати роботи.
8. Графік обліку відвідуваності дітьми індивідуальних корекційних занять.
9. Аналітичний звіт про результати роботи за рік.
Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»