Консультація для вихователів "Палички Кюїзенера у формуванні математичних понять"

Опис документу:
В роботі з логіко – математичного розвитку дошкільнят важливо, щоб кожна гра приносила дітям не тільки радість і задоволення, а ще й користь. Щоб граючись вони розвивались і навчались. Саме таким ігровим матеріалом є кольорові палички, які ще називають "числа в кольорі". Консультація розкриває суть технології та містить ігрові завдання для дошкільників.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

«Палички Кюізенера в формуванні логіко-математичних понять»

Консультація для вихователів

Вихователь-методист ДНЗ № 8 «Казка» Смаль О.В.

Слайд 1,2

Бельгійський вчитель початкових класів Джордж Кюізенер розробив універсальний дидактичний матеріал для розвитку у дітей математичних здібностей і підготовці до уроків математики в школі.

Палички Кюізенера – це лічильні палички, які ще називають «числа в кольорі», кольоровими паличками, кольоровими числами, кольоровими лінієчками. 

Слайд 3

Набір складається з паличок-призм 10 різних кольорів (116 паличок). Палички одного кольору мають свою довжину - від 1 до 10 см. Кожна паличка - це число, виражене кольором і величиною, а точніше, довжиною в сантиметрах, словом, числа у кольорі. Вони випускаються як дерев'яні так і платмасові.

У наборі діє головне правило: чим довша паличка, тим більше значення числа вона виражає. Кожному числу відповідає свій колір. Кюізенер присвоїв їм кольори не випадково. Палички 2, 4, 8 (рожева, червона і бордова) утворюють «червону сім'ю», 3, 6 та 9 (блакитна, фіолетова і синя) - «синю сім'ю», а 5 і 10 (жовта і помаранчева) складають «жовту сім'ю ». Склад «сім'ї» не випадковий, а пов'язаний з певним співвідношенням їх за величиною. Числа з «червоної сім'ї» кратні двом, з «синьої» - трьом, «жовтої» - п'яти. Паличка білого кольору (одиниця) - ціле число, входить в будь-яке число, а ось сімка чорного кольору «живе» окремо від інших.

Кольори не можна замінювати, оскільки тут побудовано все логічно, і засновано, по суті, на таблиці множення.

Цифра 1 позначається білим кольором. Цей колір присутній у змішуванні абсолютно всіх відтінків, як і сама цифра 1, на яку можна розділити будь-яке число.

Цифра 2 має рожевий колір - змішування червоного і білого, оскільки вона ділиться на 1 і 2.

Цифра 3 пофарбована в блакитний - з тієї ж причини, тільки тут змішання білого і синього, оскільки ця цифра, кратна 3.

Цифра 4 - червона. Вона являє собою два рази по два, тому має самий чистий відтінок червоного.

Цифра 5 - жовта.

Всі числа, кратні 5 мають жовтий відтінок.

Цифра 6 - фіолетова. Це змішання рожевого і блакитного, оскільки 6 кратне і двом і трьом.

Цифра 7 - чорна. Цей колір не контактує ні з якими іншими кольорами, як і цифра 7, яка є простим числом (ось тут дитина познайомиться на прикладі цієї палички з поняттям «прості числа», які, як відомо, діляться тільки на 1 і самі на себе).

Цифра 8 - бордова. Він вважається найбільш насиченим кольором між червоним і рожевим, ну а чому, я думаю, ви здогадалися. Найпростіше пояснення: вісімка - це 4 помножене на 2.

Цифра 9 - синя. Потрійна трійка.

Цифра 10 - помаранчева. Десять кратне двом і п'яти, а змішання червоного і жовтого дає помаранчевий.

Існує маса варіантів завдань для дошкільників при роботі з рахунковими кольоровими паличками Кюїзенера. Частина з них викладена в спеціальних посібниках сучасних авторів. Необмежене число завдань ви або ваші вихованці зможуть придумати самі.

Вправи із паличками Кюізенера доцільно розподіляти на два етапи:

1 етап: Палички використовують як ігровий матеріал. Діти можуть будувати з них різні об'єкти - будинки, вежі, машинки, тобто використовувати так само як конструктор або мозаїку. Одночасно малюки знайомляться з кольорами, формами, розмірами.

Відмінним завданням є викладання драбинки з паличок від меншої по довжині до більшої і навпаки. Можна пройтися пальчиками по щаблях, рахуючи вголос від 1 до 10 і назад. Це чудова і легка вправа допоможе малюкові швидко запам'ятати цифри і поступово почати співвідносити довжину палички і число. В продажі існують спеціальні альбоми для ігор з паличками:

Слайд 4-10

2 етап: Палички виступають як посібник для юних математиків. Діти вчаться осягати закони загадкового світу чисел та інших математичних понять.

Слайд 11

моделювання числа;

Слайд 12

для вимірювання умовними мірками.

Ігрові завдання для дітей 4-5 років

(як ігровий засіб)

  • Знайомимося з паличками. Разом з дитиною розгляньте, переберіть, помацайте всі палички, розкажіть якого вони кольору, довжини.

  • Візьми в праву руку якомога більше паличок, а тепер в ліву.

  • Можна викладати з паличок на площині доріжки, паркани, потяги, квадрати, прямокутники, предмети меблів, різні будиночки, гаражі.

  • Викладаємо драбинку з 10 паличок Кюїзенера від меншої (білої) до більшої (помаранчевої) і навпаки. Пройдіться пальчиками по сходинках драбинки, можна порахувати вголос від 1до 10 і назад.

  • Викладаємо драбинку, пропускаючи по 1 паличці. Дитині потрібно знайти місце для відсутніх паличок.

  • Можна будувати з паличок, як з конструктора, об'ємні споруди: колодязі, башточки, хатинки і т.п.

  • Розкладаємо палички за кольором, довжині.

  • "Знайди паличку того ж кольору, що і в мене. Якого вони кольору?"

  • "Поклади стільки ж паличок, скільки і в мене".

  • "Виклади палички, чергуючи їх за кольором: червона, жовта, червона, жовта" (надалі алгоритм ускладнюється).

  • Викладіть кілька рахункових паличок Кюізенера, запропонуйте дитині їх запам'ятати, а потім, поки дитина не бачить, сховайте одну з паличок. Діти повинні здогадатися, яка паличка зникла.

  • Викладіть кілька паличок, запропонуйте запам'ятати їх взаєморозташування і поміняйте їх місцями. Дітям треба повернути все на місце.

  • Викладіть дві палички: "Яка паличка довша? Яка коротше?" Накладіть ці палички один на одного, підрівнявши кінці, і перевірте.

  • Викладіть перед дитиною кілька паличок Кюізенера і запитайте: «Яка найдовша? Яка найкоротша? »

  • "Знайди будь-яку паличку, яка коротша за синю, довша за червону".

  • Розкладіть палички на 2 купки: в одній 10 штук, а в іншій 2. Запитаєте, де паличок більше.

  • Попросіть показати вам червону паличку, синю, жовту.

  • "Покажи паличку, щоб вона була не жовтою".

  • Попросіть знайти 2 абсолютно однакові палички Кюізенера. Запитаєте: "Які вони за довжиною? Якого вони кольору?"

  • Перерахуй кольори всіх паличок на столі.

  • Покажи не червону паличку, чи не жовту і т. д.

  • Відбери палички однакового кольору і побудуй з них паркан, будинок для ляльки, гараж і т. Д.

  • Візьми синю і червону палички і склади їх кінцями один до одного. Вийшов поїзд. Склади поїзд з білої та синьої; червоної, зеленої і синьої; синьої, помаранчевої і білої; коричневої, зеленої, білої та жовтої паличок.

  • Знайди в наборі довгу і коротку палички. Назви їх кольори. Поклади їх одна на одну. Постав поруч одну з одною.

  • Вибери дві палички одного кольору. Які вони по довжині? Вибери палички однієї довжини. Якого вони кольору?

  • Візьми червону і жовту палички (або будь-які дві інші палички різних кольорів). Поклади їх одна на одну так, щоб внизу виявилася довга, а вгорі - коротка паличка.

  • Яка з паличок довша (коротша): червона або коричнева, оранжева або синя, жовта або зелена? Доклади палички одну до одної (наклади одну на одну) і, підрівнявши кінці з одного боку, перевір свою відповідь.

  • Покажи будь-яку паличку, яка коротша за синю, довша за коричневу, коротше за жовту і т. д.

  • Назви і покажи всі палички довші (коротші) ... (називається колір будь-якої палички).

  • Зроби сходи з червоної, зеленої і коричневої паличок. Піднімись по сходах, називаючи колір кожної сходинки. Так само зійди по сходах.

  • Візьми по одній паличці кожного кольору, постав їх по порядку від низької до високої (у вертикальній площині). Поруч склади ще такий же ряд з паличок, але в іншому порядку - від довгої палички до короткої. Тепер з двох рядів зроби один (поєднавши їх одну з одною). Перерахуй кольору паличок зліва направо і справа наліво.

  • Склади одну паличку з жовтої і синьої так, щоб жовта була справа (з помаранчевої та зеленої так, щоб помаранчева була зліва від зеленої; з білої, червонї і жовтої так, щоб біла була посередині;

Ігрові завдання для дітей 5-7 років

(як засіб навчання математиці)

  • Візьми найкоротшу паличку. Якого вона кольору? Біла паличка - це одиниця, число "один".

  • Візьми найкоротшу паличку. Підсунь білі палички близько одну до одної, щоб здавалося, що це одна паличка. Пошукай паличку в наборі, яка була б точно такої ж довжини, яку мають дві палички, складені разом. Рожева паличка - це число "два", тому що вона має ту ж довжину, що і дві білі.

  • Знайди паличку, рівну по довжині трьом білим паличок. Три білі палички, складені разом по довжині рівні блакитній. Блакитна паличка - це число "три" (за аналогією вводяться всі інші числа до 10).

  • Вправа в ігровій формі "Назви число - знайди паличку". Ведучий називає число, гравці знаходять відповідну паличку. Потім ведучий показує паличку, а діти називають число, яке вона позначає (наприклад: біла - один, рожева - два, блакитна - три, червона - чотири і так далі). Спочатку числа називаються і палички показуються по порядку, а потім в розбивку.

  • Візьми будь-яку паличку з набору. Знайди дві інші, які, будучи складеними разом, по довжині виявляться рівними першій паличці. Розкажи, що ти зробив (а). Поруч з паличками постав картки з цифрами (або числовими фігурами) і знаками (+, =).

  • Візьми дві палички з набору, склади їх разом кінцями. Знайди паличку, рівну їм по довжині. Прибери одну паличку з двох. Розкажи, що ти зробив (а). "Запиши" це за допомогою карток з цифрами і знаками (-, =). (Усі наступні вправи, коли це можливо, можуть включати "запис" дій за допомогою карток з цифрами і знаками, але можуть виконуватися і без цього. Де і коли краще використовувати цифри і знаки, вирішує педагог з урахуванням індивідуальних особливостей дитини та рівня його розвитку ).

  • Я візьму довгу паличку, а ти знайди дві інші, коротші, щоб, складені разом, вони були рівні по довжині моїй паличці. Продовжуй складати килим з декількох паличок. Варіанти різної складності:

  • Килим робиться з будь-яких паличок без всяких умов.

  • Килим робиться з якомога більшої кількості смуг.

  • Килим робиться зі смуг різного кольору (ті ж палички можна укласти в різній послідовності).

  • Килим складається з паличок певного кольору (наприклад: треба взяти тільки червоні, зелені і жовті) або тільки з певної їх кількості (тільки дві, три і так далі).

  • До килиму треба зробити бахрому з білих паличок.

  • Те, що викладено з паличок, "записується" за допомогою карток з цифрами і знаками.

  • Склади поїзд з бордового та жовтого вагонів. Заміни бордовий вагон червоними так, щоб довжина поїзда не змінилася.

  • Скільки червоних паличок в бордовій, помаранчевій?

  • Скільки білих паличок міститься в кожній паличці з набору?

  • Склади помаранчеву паличку з однакових паличок різними способами.

  • Склади з паличок квадрат, прямокутник та інші фігури, які знаєш. Дізнайся за допомогою паличок, чи рівні сторони у квадрата? А у прямокутника?

  • Викладіть кілька пар однакових паличок і попросіть дитину «поставити палички парами».

  • Назвіть число, а дитині потрібно буде знайти відповідну паличку Кюїзенера (1 - біла, 2 - рожева і т.д.). І навпаки, ви показуєте паличку, а дитина називає потрібне число. Тут же можна викладати картки із зображеними на них цяттками або цифрами.

  • З декількох паличок потрібно скласти таку ж по довжині, як бордова, помаранчева.

  • З декількох однакових паличок потрібно скласти таку ж по довжині, як помаранчева.

  • Скільки білих паличок вкладеться у синій паличці?

  • За допомогою помаранчевої палички потрібно виміряти довжину книги, олівця і т.п.

  • "Перерахуй всі кольори паличок, що лежать на столі".

  • "Знайди в наборі найдовшу і найкоротшу паличку. Постав їх одну на одну; а тепер поруч одна з одною".

  • "Обери 2 палички одного кольору. Які вони по довжині? Тепер знайди 2 палички однієї довжини. Якого вони кольору?"

  • "Візьми будь-які 2 палички і поклади їх так, щоб довша опинилася внизу".

  • Покладіть паралельно один одному три бордові рахункові палички Кюїзенера, а праворуч чотири такого ж кольору. Запитайте, яка фігура ширше.

  • "Постав палички від найнижчої до найбільшої (паралельно один одному). До цих паличок прибудовах зверху такий же ряд, тільки у зворотному порядку". (Вийде квадрат).

  • "Поклади синю паличку між червоною і жовтою, а помаранчеву зліва від червоної, рожеву зліва від червоної".

  • "З закритими очима візьми будь-яку паличку з коробки, подивися на неї і назви її колір" (пізніше можна визначати колір паличок навіть із закритими очима).

  • "З закритими очима знайди в наборі 2 палички однакової довжини. Одна з паличок у тебе в руках синя, а інша тоді якого кольору?"

  • "З закритими очима знайди 2 палички різної довжини. Якщо одна з паличок жовта, то можеш визначити колір іншої палички?"

  • "У мене в руках паличка трохи довша блакитної, вгадай її колір".

  • "Назви всі палички довші червоної, коротші синьої", - і т.д.

  • "Знайди дві будь-які палички, які не будуть дорівнюють цій паличці".

  • Будуємо з паличок Кюїзенера пірамідку і визначаємо, яка паличка з самого низу, яка зверху, яка між блакитною та жовтою, під синьою, над рожевою, яка паличка нижче: бордова або синя.

  • "Виклади з двох білих паличок одну, а поруч поклади відповідну їх довжині паличку (рожеву). Тепер кладемо три білих палички - їм відповідає блакитна", - і т.д.

  • "Візьми в руку палички. Порахуй, скільки паличок у тебе в руці".

  • З яких двох паличок можна скласти червону? (Склад числа)

  • У нас лежить біла лічильна паличка Кюїзенера. Яку паличку треба додати, щоб вона стала по довжині, як червона.

  • З яких паличок можна скласти число 5? (Різні способи)

  • На скільки блакитна паличка довша рожевої ?.

  • "Склади два потяги. Перший з рожевою і фіолетовою, а другий з блакитною та червоною".

  • "Один поїзд складається з блакитної та червоної палички. З білих паличок склади поїзд довший наявного на 1 вагон".

  • "Склади поїзд з двох жовтих паличок. Вибудуй поїзд такої ж довжини з білих паличок"

  • Скільки рожевих паличок вміститься в помаранчевій?

  • Викладіть чотири білі рахункові палички Кюізенера, щоб вийшов квадрат.

  • Викладіть з паличок Кюізенера фігуру, і попросіть дитину зробити таку ж (надалі свою фігуру можна прикривати від дитини аркушем паперу).

  • Дитина викладає палички, слідуючи вашим інструкціям: "Поклади червону паличку на стіл, праворуч поклади синю, знизу жовту," - і т.д.

  • З паличок можна будувати лабіринти, якісь хитромудрі візерунки, килимки, фігурки.

В роботі з логіко – математичного розвитку дошкільнят важливо, щоб кожна гра приносила дітям не тільки радість і задоволення, а ще й користь. Щоб граючись вони розвивались і навчались.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Основи комунікативної компетентності молодшого школяра. Практичні матеріали»
Мельничук Вікторія Олексіївна
30 годин
590 грн