Конспекти уроків по темі "Південна Америка"

Опис документу:
Конспекти уроків по темі "Південна Америка" Уроки з теми "Південна Америка" розроблені у модульно-розвивальній технології з використанням технології рейтингової оцінки навчальних досягнень учнів з географії.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Оберіть документ з архіву для перегляду:
Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

ГЕОГРАФІЯ МАТЕРИКІВ ТА ОКЕАНІВ

7 КЛАС

МІНІ-ПІДРУЧНИК

2009

ДА ОСЕНИТ ВАС ЮЖНЫЙ КРЕСТ,

НАЗВАНИЯ, ПОЧТИ КАК МУЗЫКА.

ХИБАРКИ ПОСЕРЕДИНЕ МУСОРА,

ДА ОСЕНИТ ВАС ЮЖНЫЙ КРЕСТ…

СТАДА, УСТАВШИЕ ПАСТИСЬ,

ГОЛОДНО-ЦАРСТВЕННЫЕ ГУАЧО.

И ПТИЦЫ – КРОХОТНЕЕ БАБОЧЕК,

И БАБОЧКИ С РАЗМАХОМ ПТИЦ….

Р.РОЖДЕНСТВЕНСКИЙ

Гуачо – вільні скотарі в Південній Америці.

Зараз це комплімент, вища оцінка чого –небудь.

ПІВДЕННА АМЕРИКА

Південна Америка — південний материк Західної півкулі, розташо­ваний між Тихим океаном на заході і Атлантичним океаном на сході, Карибським морем на півночі і Магелла-новою протокою на півдні (від 12° 28' пн. ш. до 53° 55' пд. ш.). Південна Америка сполучена Панам­ським перешийком з Північною Америкою. Площа материка з островами (архі-пелаг Вогняна Земля, Чілійський, Фолклендські острови, Галапагос та ін.) 18,28 млн км2.

Крайні точки Південної Америки

Північна: мис Ґальїнас — 12° 25' пн. ш., __? д.

Південна:____?— 53° 54' пд. ш., 71° 18' зх. д.

Східна: мис Кабу-Бранку —____?ш., 34° 46' зх. д.

Західна: ____?-- __? ш., ___? д.

Своїми обрисами материк нагадує гроно винограду, що ви-сить на плодоніжці Панамського перешийку. Берегова лінія Південної Америки досить проста — жодної великої затоки, жодного великого півострова. Тільки на півночі вдається Венесуельська затока з озером-лагуною Мара-кайбо, та на пів-денному сході затоплене гирло річок Парани й Уругваю утво-рюють затоку Ла-Плата. Мало і островів. Виняток становить лише південний захід, де кілька великих островів і сотні дріб-них простяглись вздовж узбережжя Південного Чілі, поріза-ного поперечними затока­ми — фіордами і поздовжніми про-токами.

Порівняно прості і основні риси будови поверхні материка. Анди окантовують його з півночі й заходу, увесь схід займа-ють плоскогір'я і рівнини.

Як і в Африці, природа Південної Америки багата на контрасти. Це і зрозуміло, бо з півночі на південь материк простягся більш як на 7 тис. км. Причому північна його частина лежить у межах Північної півкулі, а крайній південь материка від Антарктиди відокремлює про­тока Дрейка.

Чи знаєте ви рекорди Південної Америки?

Південна Америка — материк багатьох рекордів.

На ньому простягся найдовший гірський ланцюг Землі — Анди з найвищою вершиною західної півкулі — Аконкагуа (6960 м) і найвисокогірнішим з великих озер сві­ту — Тітікака (3810 м); на Гвіанському плоскогір'ї знаходиться найвищий водоспад світу — Анхель, найсухіше місце на Землі — пустеля Атакама, де дощі випадають один раз на 50 років. Тут найбільша низовина Землі — Амазонія, на якій розкинувся найбільший масив вічнозелених лісів і по якій протікає найповноводніша річка світу — Амазонка.

Серед природних зон Південної Америки най характерні-шими є екваторіальна гілея (це переважно басейн Амазонки та її приток) і степи півдня континенту (пампа).

Клімат переважно субекваторіаль-ний і тропічний. В Амазонії - екватор-ріальний, постійно вологий, на півдні — субтропічний і помірний, Північна рівнинна частина Пів-денної Америки має середньомісячні температури +20-28 °С. Влітку (у січні) вони знижуються на півдні до 10 °С, а взимку (в липні) на Бразильському плоскогір'ї до 12 °С, у Панамі до 6 °С, на плато Патагонії до 1 °С і нижче.

У Південній Америці знаходиться найбільш вологе місце на земній кулі. Найбільшу кількість опадів на рік отримують навітряні схили Анд (5—10 тис. мм), Західна Амазонія і приліг-лі схили Анд, східні схили Гві­анського і Бразильського плоско-гір'їв (2000-3000 мм), на іншій території сходу (до 35° пд. ш.) випадає на рік 1000—2000 мм. Посушливі області материка (150—200 мм і менше) — на заході від Пампи, Патагонія, пів­день Центральних Анд і особливо тихо океанський схил (між 5-27° пд. ш.) — пустеля Атакама.

Тваринний світ континенту вирізняється не лише наявні-стю енде­міків (лінивці, мурашкоїд, броненосці, широконосі мавпи, пума, ягуар, нутрія, морські свинки тощо), а їхнім надзвичайним різноманіттям і чисельністю. До цього часу, незважаючи на згубну для живої природи господарську діяль-ність людини, ліси Амазонки та її приток буквально повнять-ся рибою, плазунами, птахами та тваринами.

Головне багатство Південної Америки — її рослинний світ, особливо Амазонська сельва.

Склади свою сторінку рекордів

Південної Америки

Чи знаєш ти дослідників Південної Америки?

Амеріґо Веспуччі. Світова слава його заснована на двох листах, складених у 1503 та 1504 роках, перекладених на де-кілька мов та опублікованих у багатьох друкова­них виданнях тодішньої Європи. В листах він у цікавій формі описує зоряне небо, природу, населення, зо­внішність та побут корінних мешканців Америки.

Фернан Маґеллан. 23 листопада 1519 року іспанська експе-диція під командуванням Ф. Магеллана досягла м. Святого Августіна в Бразілії. 13 грудня вони за­йшли в бухту Санта-Лучіа, де тепер стоїть місто Ріо-де -Жанейро. Відкрили прохід у Тихий океан. Дали назву південній частині материка Патаго-нія (Країна великих ніг), відкрили річку Санта-Крус.

Ель-Кано. Перший навколосвітній мореплавець, який очолив експедицію Ф. Магеллана після його загибелі.

Васко Нуньєс де Бальбоа. Іспанський конкістадор. У пошу-ках золота першим з європейців перетнув Па­намський перешийок та досяг узбережжя «Південного моря» — Тихого океану (29 вересня 1513 року).
Франсиско де Орельяна. Іспанський конкістадор. Пе­ретнув Південну Америку в найширшій її частині, простежив середню та нижню течії річки Амазонка, відкрив виток річки Журуа та найбільші притоки Ама­зонки — Ріу-Неґру та Мадейру (1541-1542).

Олександр Гумбольдт. Вивчав природу ПівденноїАмери-ки. 16 червня 1799 року разом зі своїми супутни­ками досяг Ве-несуели. Досліджував північну частину материка, першим дав наукове пояснення явища біфуркації на прикладі річок Оріно-ко та Касік'яре, встановив, що басейни річок Амазонка та Орі-ноко дійсно зв'язані. Вивчав природу Бразилії, плато Сан-та-Фе, вулкани Пінчичу, Чимборасо та ін, досліджував піраміди та храми ацтеків та тольтеків. Результатом досліджень мате-рика 0. Гумбольдтом стала 30-томна незавершена праця «Путешествие в равноденственные области Нового света» (1807-1834).

Склади хронологічну таблицю

Річки, озера, водоспади.

1. Амазонка (Атаzоkа) — найбільш повноводна річ­ка Півден-ної Америки та світу. Довжина від витоку (річка Мараньйон) до місця впадіння в Атлантичний океан — 6437 кілометрів. За останніми даними, іс­нує версія, яка доводить, що Амазонка є ще й най­довшою річкою світу. Місце впадіння Амазонки в Атлантичний океан відкрив Вінсенте Пінсон (один з капіта-нів експедиції Христофора Колумба) у 1492 році. Він назвав її Rіо Sаhtа Магіа de lа Маг Dulсе «річка Святої Марії прісного моря». Ця на­зва скоротилась — Маг Dulсе і використовував-лася іспанцями в шістнадцятому столітті разом з іншою наз-вою — Rio Grande («велика річка»). У 1515 році експедиція Пінсона дала їй іншу назву — Мараньйон («густий ліс»). Є свідчення, що здивований Пінсон крикнув, побачивши ши-рину річки: «Маге аu non?» («Море чи ні?») Після експедиції вже відомого нам Орельяно річку називали Риу-Орельяно. Але згодом вкоренилася назва Rio de las amazonas «річка амазо­нок». За розповідями Орельяни індіанки з племені тепуа нарівні з чоловіками воювали з іспанцями.

  1. АнхельАпqеІ — водоспад на річці Чурун (ба­сейн річки Оріноко). Найвищий водоспад світу — 1045 м. Названий на ім'я американського пілота Джиммі Енджела, який відкрив його у 1935 році.

3.Ігуасу — водоспад на річці Ігуасу (одній з приток річ­ки Парани) в Бразілії за 26 кілометрів від гирла. У пе­рекладі з мови індіанців ігуарані — «Велика вода».

4.Оріноко — (на мові одного з місцевих племен індіанців — тамануків — означає «ріка»). Виток річки було відкрито в 1499 році експедицією Алонсо Охеди та Амеріґо Веспуччі. Пізніше О. Гумбольдт встановив, що системи річок Ориноко та Амазонка зв'язані між собою.

5. Парана — у перекладі з мови місцевих мешканців «вода», «ріка», «велика ріка». Першим з європей­ців увійшов у гирло річки та піднявся по ній вгору в 1527 році Себастьян Кабот

Чи знаєш ти «Срібну річку»?

Яку таємницю приховує озеро Тітікака?

Знати, вміти показувати на карті,

зробити надписи на контурній карті.

Номенклатура материка Південна Америка

Океани: Тихий, Атлантичний Море: Карибське

Острови: Вогняна Земля, Трінідад.

Протоки: Магелланова, Дрейка.

Панамський канал, перешийок.

Назви форм рельєфу, річок, озер, країн,

крайніх точок материка.

Зроби визначення даних термінів та поясни, як вони пов’язані з кліматичними поясами.

Гілея, пампа, Патагонія, сельва, льянос, кампос, Атакама.

Кліматичні пояси Південної Америки

Екваторіальний, субекваторіальний, тропічний, субтропічний, помірний.

Пам’ятка подорожуючому материком

  1. Клімат Південної Америки теплий, тому для подоро­жі материком теплий одяг не потрібний, за винятком південних та гірських районів.

  2. Якщо ви подорожуєте вздовж узбережжя Атлантичною океану, візьміть із собою пляжні аксесуари.

  3. Купатися у водах Амазонки небезпечно, адже там водиться у великій кількості хижа риба.

4. Перебування в сельві є досить небезпечним, адже там у великій кількості мешкають хижі звірі, отруйні змії, комахи, рослини. Якщо ви хочете зустрітися, з пред­ставниками української діаспори, то вам треба відвіда­ти Аргентину

5… 6…7… допиши….

Походження географічних назв Південної Америки

Кабу-Бранку. Крайня східна точка материка. З португальської — «бі­лий мис».

Вогняна Земля. Архіпелаг було на­звано Ф. Магелланом. Огинаючи під час своєї навколосвітньої по­дорожі південний край Південної Америки, він побачив численні вог­ні, що й дало йому підставу назвати острів Вогняною Землею.

Панамський перешийок. У перекла­ді з місцевої мови — «багатий на рибу».

Парагвай. Індіанською пара — «море», гуау — «джерело» — «Річ­ка — джерело моря».

Атакама. Мовою індіанців «пустель на ділянка», «пустеля».

Буенос-Айрес. Столиця Аргентини. Іспанською буенос — «гарний», айрес — «повітря» — «гарне повітря», що дійсно відповідає клімату міс­цевості.

Тестові завдання №1

1. Позначте дату відкриття Південної Америки:

А 1493р. Б 1492 р. В 1491 р. Г 1494р.

2. Протока , яка відокремлює Південну Америку від Антарктиди:

А Магелланова протока Б Зондська протока

В протока Дрейка Г протока Лаперуза

3. Позначте крайню північну точку материка:

А м. Фроуерд Б м. Кабу-Бранку В м. Галлі нас Г м. Парінь яс

4. Позначте найбільшу рівнину материка:

А Амазонська низовина В Орінокська низовина

Б Ла-Платська низовина Г Туранська низовина

5. Позначте правильне твердження:

А Південна Америка найхолодніший материк

Б Південна Америка найпосушливіший материк

В Південна Америка найвологіший материк

Г Південна Америка найспекотніший материк

6. Позначте правильне твердження.

Найбільшою державою материка є: Аргентина , Бразилія, Перу , Чилі

7. Установіть відповідність.

1.Вивчав мінерально-сировинні

ресурси материка

2.Довів, що Америка — нова земля

3.Відкрив Південну Америку

4.Провів перші дослідження материка

5.Вивчав органічний світ материка

А X. Колумб

Б А. Веспуччі

В О. Гумбольдт

Г Ч. Дарвін

А

Б

В

Г

8. Установіть відповідність

А Субекваторіальний пояс

Б Тропічний пояс

В Субтропічний пояс

Г Помірний пояс

  1. 250 - 300 мм опадів

  2. до 500 мм опадів

  3. А

    Б

    В

    Г

    3000 - 5000 мм опадів

  4. 2000 - 3000 мм опадів

  5. до 100 мм опадів

9. Установіть відповідність

А Вологі екваторіальні ліси

А

Б

В

Г

Б Савани і рідколісся

В Напівпустелі і пустелі

Г Степи

  1. Сіроземні ґрунти

  2. Червоні ґрунти

  3. Червонувато-чорні ґрунти

  4. Темно-каштанові ґрунти

  5. Червоно-жовті фералітні ґрунти

А

Б

В

Г

10.Установіть відповідність

А Чилі

Б Аргентина

В Колумбія

Г Перу

  1. Богота

  2. Сантьяго

  3. Ліма

  4. Каракас

  5. Буенос-Айрес

А

Б

В

Г

11. Укажіть, якими цифрами на карті позначені:

А г. Аконкагуа Б р. Амазонка

В Орінокська низовина Г Бразильське плоскогір'я

12. Мовою давніх місцевих жителів – інків слово «________» означає «мідні гори». Вони витягнулись вздовж узбережжя ____________кількома _______ ________.Чимало вершин значно перевищу-ють позначку ___ м над рівнем моря.

  1. Південна Америка є материком ________ широт. _________

Перетинає майже посередині. Тому материк одержує багато ____ .

Південна Америка є ________ материком у світі.

Тестові завдання №2

1.Представниками тваринного світу саван Південної Америки є:

а) антилопи, зебри, бегемоти, терміти;

б) тапіри, мурахоїди, терміти, броненосці;

в) жирафи, носороги, свині-пекарі, тапіри;

г) гієни, броненосці, бегемоти, гепарди

2. Найнижчий висотний пояс в екваторіальних Андах — це:

а) вологі ліси;

б) горні ліси;

в) чагарники та пасовиська;

г) кам'янисті пустелі та луки.

3.Культурні рослини, що походять з Південної Америки:

а) картопля, чай, кава, какао;

б) кукурудза, томат, картопля, бавовник;

в) капуста, виноград, цибуля, морква;

г) лимон, рис, апельсин, огірок.

4. Більшість населення країн Південної Америки говорить іспанською,
а населення Бразілії говорить ______ мовою.

5. Установіть відповідність:

1. Амазонська низовина.

2. Гвіанське плоскогір'я.

3. Анди.

А. Складчаста споруда.

Б. Прогини платформи.

В. Щит платформи.

Г. Рифтова зона.

1

2

3

6. Установіть відповідність між географічним об'єктом та причиною його утворення:

1. Пустеля Атакама

2. Сельвас

3. Орінкська низовина

4.Перуанський жолоб

А. Занурення океанічної плити під кон­тинентальну.

Б. Положення в екваторіальному клі­матичному поясі

В. Прогин у платформі.

Г. Наявність холодної течії.

Д. Розходження літосферних плит.

1

2

3

4

7.Оберіть правильне твердження:

а) до Атлантичного океану несуть свої води 90 % річок Південної
Америки;

б) рівень води всіх річок Південної Америки не змінюється про­тягом року, бо материк отримує велику кількість опадів.

8.Розподіліть наведених представників рослинного й тварин-ного світу Південної Америки за зонами їх розповсюдження:

  1. Сельвас.

  2. Савана.

3 Пампа

А. Кебрачо, деревовидні кактуси, свині-пекарі, броненосці, тапіри. Б. Ковили, дике просо, пампасова трава, лама, нутрія. В. Гевея, динне дерево, сейба, анаконда, ягуар, колібрі.

1

2

3

9. Знайдіть на карті країну Південної Америки, яка єдина в світі з материкових держав перетинається екватором і омивається водами двох океанів.

10. Поставте відповідні стрілки, що вказують, у результаті яких браків утворилось мішане населення Південної Америки:

1 -індіанці

2 -європейці

3 -негри

А- метиси

Б- самбо

Г- мулати

11. У чому особливості пасатної циркуляції над Південною Америкою в порівнянні з аналогічною в районі Африки та Австралії? При­чиною якого факту є така особливість?

12. Проаналізуйте кліматодіаграми. Яким кліматичним поясам Півден­ної Америки вони відповідають?

19

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

кк

Білокриницька загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів

7клас

6 годин

9 міні-модулів

Вчитель географії Коновалюк Людмила Леонідівна

Тип міні-модуля

Зміст навчання

1

Установчо-мотиваційний (30 хв)

Головні риси географічного поло-ження материка та його вплив на формування клімату

Історія дослідження материка — іс-торія формування колоніальної за-лежності, боротьба корінного насе-лення Південної Америки за незалежність

Визначення головних етапів вивчення теми за допомогою графіка. Постановка перед учнями головних навчально-розвивальних завдань

2-4

Змістовно-пощуковий (3 по 30 хв)

Клімат материка та фактори клімато-творення. Вплив клімату на внут­рішні води та розміщення природ­них зон. Висотна поясність в Андах.

Різноманіття рослинного та тва­ринного світу материка. Зміна при­роди людиною


роди людиною

Головні риси рельєфу мате­рика, його зв'язок з геологіч­ною будовою та корисними копалинами

5

Оціночно-смисловий (30 хв)

Творче перенесення знань у нові умови діяльності: складання пам'ят-ки для по­дорожуючого материком, моделювання можливих змін особ-ливостей клімату у зв'яз­ку зі зміною географічного положення материка, наслідки, які з цього випливають

6-7

Адаптивно-перетворювальний

(2 по ЗО хв)

П. р. № 5. Нанесення на контурну карту назв основних географічних об'єктів материка. Практичні завдання з картами атласу,визначення особливостей населення та політичної карти материка

та політичної карти материка

Виконання практичної час­тини програми

8

Системно-узагальнюючий (30 хв)

Осмислення навчального ма­теріалу та визначення рівня його засвоєння учнями. Вико­нання завдань міні-підручника та тренувальних вправ. Вико­нання завдань програми само­реалізації особистості учня

9

Контрольно -рефлексивний (30 хв)

Виконання завдань тематич­ної атестації (різнорівнева контрольна робота) з метою визначення рівня компетенцій учнів

СЦЕНАРІЙ НАВЧАЛЬНОГО МОДУЛЯ

Предмет вивчення

--- природа материка Південна Америка та особливості впливу на неї господарської діяльності людини, особиста навчально-пізнавальна, розвивальна та самоосвітня діяльність учнів.

Провідна ідея теми

материк Південна Америка — унікальне, неповторне творіння природи і зберегти це творіння для майбутніх поколінь людей — головне завдання сучасних мешканців материка в умовах сталого розвитку.

Конфлікт освітньої діяльності

полягає в невідповідності та недо­статньому рівні ментального досвіду та інтелектуального розвитку учнів з рівнем необхідної абстракції для успішного вивчення матеріалу, що пропонується.

Найважливіше завдання вчителя

через засоби особистісно орієн­тованого навчання допомогти кожному учневі підвищити рівень влас­ного інтелектуального розвитку, усвідомити рівень власного творчого потенціалу та «планку» для особистого рівня розвитку та освітнього зростання.

Найважливіше завдання учня

досягти рівня розвитку, що вима­гається освітніми програмами з географії, створити і перевірити на практиці особисту модель набуття знань, умінь та навичок, підвищити власний моральний та естетичний потенціал.

Провідна мета навчання теми

забезпечити в процесі навчання засвоєння певної суми знань, розширити загальнонавчальні та суто географічні знання, вміння та навички. Розвивати абстрактне мислен­ня, логічність та послідовність у розв'язанні творчих та проблемних завдань. Виховувати почуття любові до навколишнього природного середовища, почуття поваги до людей, що відкрили та досліджували територію Південної Америки. Виховувати почуття дбайливого та раціонального господаря на власній Землі.

За результатами вивчення теми

«Південна Америка», ми можемо прогнозувати, що учень буде:

Знати: головні поняття та географічну номенклатуру теми згідно з вимогами Державної програми МОН України з географії, наводити конкретні приклади особливостей та відмінностей природи Південної Америки від інших материків Землі.

Визначати: конкретні види та наслідки позитивного і негативного впливу господарської діяльності людини на природу Південної Америки.

Розрізняти: головні закономірності розвитку географічної оболонки Землі на прикладі материка Південна Америка.

Цінувати: неповторність, унікальність та красу материка Південна Америка.

Графік вивчення розділу ІV «Материки»

Південна Америка 6 годин, 9 міні-модулів

Дата
Тип міні-модуля

Чуттєво-естетичний

Установчо-мотиваційний

1

Змістово-пошуковий

2 3

4

Оцінно-смисловий

5

Адаптивно-перетворюю­чий

6

7

Системно-

узагальнюючий

8

Контрольно-рефлексив­ний

9

Духовно-естетичний

Дата проведення тематич­ного оцінювання

Форма проведення тема­тичного оцінювання

Різнорівнева контрольна робота

Примітка

Розділ Іv «Материки» Південна Америка 6 годин, 9 міні-модулів

Домашнє завдання

Попередній урок — випе-реджальні творчі завдання — підготувати повідомлення про дослід­ників материка Південна Америка (Амеріго Веспуччі, Фернандо Маге-ллан, Ель-Кано, Васко Нуньєс де Бальбоа, Фран-сиско Пісарро, Ернан Кор-тес, Франсиско де Орельяна, Гонсало Хіменес де Кеса-да, Олександр Гумбольдт, Роберт Герман Шомбургк та ін.). Підготувати ма­теріал, що стосується топоніміки — походження назв географічних об'єк­тів на материку

Параграф (за підручником Пестушка В. Ю., Уварової Г Є.). Творчі завдання (одне на вибір учня):

1. Підготувати повідом­лення та намалювати одного з представників рослинного чи тваринно­го світу материка.

2. На­писати «листа двійочника» з Південної Америки.

3. Скласти кросворд за матеріалами, що вже ви­вчено.

4. Підготувати повідомлення про корінне та чужинницьке населен­ня материка

І міні-модуль — установчо-мотиваційний

Тема. Визначення головних етапів вивчення теми за допомогою графіка

Постановка головних навчально-розвивальних завдань теми:

  • головні риси фізико-географічного положення материка та їх вплив на формування його природи;

  • історія відкриття та дослідження материка як історія формування колоніальної залежності та подальшої боротьби народів Південної Америки зо свободу та незалежність.

Навчально-розвивальні та виховні цілі:

через активну проблемно-пошукову діяльність сформувати в учнів знання про особливості фізико-географічного положення материка та їх вплив на формування його природи; розвивати в учнів навички са­мостійної самоосвітньої діяльності в процесі роботи з картами атласу, підручником та іншими джерелами географічних знань; виховувати інтерес до географічної науки, повагу до продуктивної навчальної ді­яльності та природи планети Земля.

Алгоритм

Хід розвивальної взаємодії

Спрямування учнів на по­дальшу роботу

Постановка вчителем перед учнями навчально-розвивальних завдань шляхом проведення евристичної бесіди:

• До вивчення якої теми ми з вами підійшли?

Які джерела географічної інформації ми з вами може­
мо використовувати в процесі навчальної діяльності?

Якими можуть бути результати нашої навчальної ді­
яльності?

Учитель знайомить учнів з графіком вивчення теми і змістом роботи в наступних міні-модулях, знайомить з міні-підруч-никами до теми та навчальними програмами самореалізації особистості учня

Робота з довід­ником школяра

Завдання: за допомогою плану характеристики фізико-географічного положення материка, що дається в довід­нику учня, визначте особливості географічного положен­ня Південної Америки та координати її крайніх точок

Виконання ва­ріативних зав­дань

Робота виконується за трьома варіантами з подальшою самоперевіркою (варіанти правильних відповідей учитель згодом подає на робочій дошці).

I варіант. Визначте координати крайніх точок материка.

II варіант. Визначте протяжність материка за допомогою
градусної сітки.

III варіант. Визначте протяжність материка за допомо­гою масштабу карти

Алгоритм

Хід розвивальної взаємодії

Робота в парах

Учні об'єднуються в пари.

І ряд. Як впливає географічне положення Африки на клі­мат та природу материка?

IIряд. Як впливає географічне положення Австралії на клімат та природу материка?

IIIряд. Як впливає географічне положення Антарктиди на клімат та природу материка?

Підсумки робо­ти в парах

Інтерактивна бесіда з учнями з метою визначення резуль­татів роботи в парах.

На конкретних прикладах покажіть вплив ФГП на форму­вання клімату і природи Африки, Австралії, Антарктиди

Евристична бесіда

Які риси схожості має ФГП Африки, Австралії, Ан­тарктиди та Південної Америки?

• Які риси відмінності має ФГП Південної Америки та
названих вище материків?

Чи можна зробити припущення, що природа матери­ків, які ми з вами вже вивчили, буде подібною до при­
роди Південної Америки?

Які саме риси ФГП Південної Америки спричиня­тимуть найбільший вплив на формування клімату та природи материка?

Випереджальні завдання

  1. Амеріґо Веспуччі. Світова слава його заснована на двох лис-тах, складених у 1503 та 1504 роках, перекладених на декілька мов та опублікованих у багатьох друкова­них виданнях тодішньої Європи. В листах він у цікавій формі описує зоряне небо, природу, населення, зо­внішність та побут корінних мешканців Америки.

  2. Фернан Маґеллан. 23 листопада 1519 року іспанська експе-диція під командуванням Ф. Магеллана досягла м. Святого Августіна в Бразілії. 13 грудня вони за­йшли в бухту Санта-Лучіа, де тепер стоїть місто Ріо-де Жанейро. Відкрили прохід у Тихий океан. Дали назву південній частині материка Патагонія (Країна великих ніг), відкрили річку Санта-Крус.

  3. Ель-Кано. Перший навколосвітній мореплавець, який очолив експедицію Ф. Магеллана після його загибелі.

  4. Васко Нуньєс де Бальбоа. Іспанський конкістадор. У пошуках золота першим з європейців перетнув Па­намський перешийок та досяг узбережжя «Південного моря» — Тихого океану (29 вересня 1513 року).



Завоювання Кортеса в Центральній Америці супро­
воджувалися насильством, вбивствами, спалюванням
місцевих мешканців на багаттях.

5. Ернан Кортес. Іспанський конкістадор. У 1504—1519 роках жив на Кубі. У період з 1519 по 1521 очо­лював заво-йовницький похід у Мексику, шо спричинив встановлення там іспанського панування. Заснував місто Веракрус. Відкрив півострів Каліфорнія, давши йому назву Каліда форнакс (з латини — «жарка піч»).

6.Франсиско де Орельяна. Іспанський конкістадор. Пе­ретнув Південну Америку в найширшій її частині, простежив середню та нижню течії річки Амазонка, відкрив виток річки Журуа та найбільші притоки Ама­зонки — Ріу-Неґру та Мадейру (1541-1542).

7. Олександр Гумбольдт. Вивчав природу Південної Аме­рики. 16 червня 1799 року разом зі своїми супутни­ками досяг Венесуели. Досліджував північну частину материка, першим дав наукове пояснення явища біфуркації на прикладі річок Оріноко та Касік'яре, встановив, що басейни річок Амазонка та Оріноко дійсно зв'язані. Вивчав природу Бразилії, плато Сан-та-Фе, вулкани Пінчичу, Чимборасо та ін, досліджував піраміди та храми ацтеків та тольтеків. Результатом досліджень материка 0. Гумбольдтом стала 30-томна незавершена праця «Путешествие в равноденственньїе области Нового света» (1807-1834).

Докладніше див. у списку використаної літератури [1, 2]

Первинне закріплення базового матеріалу

Коригувальний географічний диктант

1. В якій з чотирьох півкуль розташована вся Південна

Америка? (Західній)

2. Крайня східна точка материка — це... (Мис Кабу-Бранку)

3. 3 північною Америкою Південна Америка з'єднують­ся... (Панамським перешийком)

4. Південна Америка входила до складу прадавнього ма­терика... (Гондвана)

5. Південну Америку від Антарктиди відокремлює... (Про­тока Дрейка)

6. 3 яких країн Європи в Епоху Великих географічних відкриттів вирушила до материка Південна Америка найбільша кількість експедицій? (Іспанія та Порту­галія)

7. Коли розпочалась боротьба корінного населення за визволе-ння від колоніальної залежності? XIX столітті)

8. Якими океанами омивається материк? (Тихим та Атлантичним)

9. Яке море омиває материк на півночі? (Карибське)

10. Який великий остів розташований на півдні матери­ка? (Вогняна Земля)

Взаємоперевірка виконання роботи проводиться за зраз­ком правильних відповідей на дошці

II міні-модуль. Змістово-пошуковий

Тема.Головні риси рельєфу материка, його зв'язок з геологічною будовою

та корисними копалинами

Навчально-розвивальні та виховні цілі: розкрити особливості будови поверхні Південної Америки, закономірності поширення корисних копалин; розвивати навички роботи з текстом підручника та іншими джерелами географічних знань, картами атласу; виховувати дбайливого господаря.

Алгоритм

Хід розвивальної взаємодії

Установка на по­дальшу роботу

Учитель разом з учнями шляхом інтерактивної бесіди визначає подальшу мету і завдання роботи в міні-мо-дулі. Визначає основні напрямки та форми навчально-пізнавальної діяльності учнів, джерела географічної ін­формації, якими можна скористатись під час навчання

Робота в групах

Організація роботи в динамічних групах.

Учні об'єднуються в групи по чотири

Кожна група отримує завдання:

1 група. Що таке рельєф, які форми рельєфу вам відо­мі? Назвіть та покажіть на карті основні форми рельє­фу материків, які вже нами вивчені.

2 група. Які кольори й чому використані для зобра­ження рельєфу Південної Америки? Чи має рельєф Південної Америки спільні риси з рельєфами матери­ків, які ми вже вивчили?

3 група. Назвіть основні форми рельєфу Південної Америки. Знайдіть їх в атласі та покажіть на стінній карті.

4 група. На материку розташована найбільша у світі низовина та найдовший ланцюг молодих гір. Дайте їхню коротку характеристику.

5 група. Скориставшись картами атласу та текстом підруч-ника, охарактеризуйте особливості геологічної будо­ви материка.

6 гр. Скориставшись картами атласу та текстом підруч-ника, оцініть склад корисних копалин, що є на ма­терику. На які групи їх можна поділити?

7 група. Родовища яких корисних копалин переважа­ють на низовинах та в горах Південної Америки?

Завдання написані на картках. Кожна група отримує свою картку.

Вчитель проводить інструктаж щодо виконання роботи. Визначає джерела інформації (атлас та підручник), які треба використати для роботи. За результатами роботи треба зробити короткі записи в робочих зошитах.

Час для виконання роботи обмежений — 7 хв

Алгоритм

Хід розвивальної взаємодії

Результати робо­ти в групах

Кожна група демонструє результати своєї роботи, про­понує іншим учням класу зробити короткі записи в зо­шитах у вигляді окремих тез. Учитель коригує роботу кожної групи, якщо це необхідно

Первинне закрі­плення базового матеріалу

Географічний диктант

Учитель диктує питання. Учні вибирають правильні відповіді та записують цифри на аркушах паперу. Робо­ту виконують за двома варіантами, для першого номери слів ліворуч, для другого — праворуч.

1. Амазонська 12

2. Аконкагуа 11

3. Бразільська 10

4. Котопахі 9

5. Анди 8

6. Гвіанська 7

7. Мідні руди 6

8. Льюльяйльяко 5

9. Нафта, кам'яне вугілля 4

10. Складчаста область 3

11. Платформа 2

12. Ла-Платська 1

1. Молоді, складчасті гори.

2. Низовина на півночі материка.

3. Найбільша низовина на материку.

4. Найвищий у світі вулкан.

5. Тектонічна структура, що лежить в основі Анд.

6. Паливні корисні копалини, на які багатий материк.

7. Найвища точка західної півкулі.

8. Один з найбільших вулканів на материку.

9. Найбільше за площею плоскогір'я.

10. Корисні копалини, що є в Андах.

11..Низовина в південній частині материка.

12. Тектонічна структура, що лежить в основі східної

рівнинної частини материка.

Після виконання роботи учні проводять взаємопере­вірку за зразком на дошці.

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

I вар. 5 6 1 8 10 9 2 4 3 7 12 11

II вар. 87 12 534119 10 6 1 2

III міні-модуль. Змістово-пошуковий

Тема.

Клімат материка та чинники, що впливають на його формування. Вплив клімату на внутрішні води материка та на розміщення природних зон. Висотна поясність в Андах

Навчально-розвивальні та виховні цілі: дати знання про особли­вості клімату материка; встановити, в чому полягає відмінність та спільність клімату Південної Америки та інших материків тропічних широт; з'ясувати найважливіші особливості річково-озерної мережі, встановити зв'язок водного режиму річок із кліматом, вплив рельєфу на річки; сформувати поняття про помірний тип клімату, розширити поняття про висотну поясність; розвивати навички роботи в колективі (у групі), виховувати почуття відповідальності за результат не тільки власної роботи, а й роботи всього колективу.

Алгоритм

Хід розвивальної взаємодії

Актуалізація опорних знань учнів

Евристична бесіда

• Згадайте, що таке погода, клімат?

Які чинники впливають на формування клімату Землі?

  • Які чинники формують посушливий клімат? Під впливом яких чинників формується вологий клімат?

  • Які існують кліматичні пояси на поверхні Землі? На які групи їх можна розділити, чим вони відрізняють­ся один від одного?

Настрій учнів на подальшу продуктивну роботу

Учитель разом з учнями визначає мету і завдання по­дальшої навчально-розвивальної та виховної роботи в міні-модулі. Визначають види навчальної діяльності, прогнозують можливі її результати

Активізація опорних знань

Робота в динамічних групах (по 2 або по 4 учні на роз­суд учителя).

Дати коротку відповідь на запитання (зробити при­пущення): Як може впливати на формування клімату Південної Америки наступний кліматотворний чинник:

Перша група. Кут падіння сонячного проміння.

Друга група. Пояси високого та низького атмосферного тиску.

Третя група. Океани та океанічні течії.

Четверта група. Розмір території материка.

П'ята група. Рельєф материка.

Шоста група. Характер підстилаючої поверхні.

Сьома група. На прикладі Австралії покажіть зв'язок між кліматом та внутрішніми водами на материку.

Восьма група. На прикладі Антарктиди покажіть зв'я­зок між кліматом та особливостями природи материка.

Дев'ята група. На прикладі Африки покажіть зв'язок між кліматом та розміщенням природних зон на мате­рику.

Час виконання завдання обмежується вчителем — 5 хв.

Під час виконання роботи можна використовувати всі наявні джерела знань — підручник, атлас, робочий зо­шит

Учитель слідкує, щоб відповідальний у групі учень пра­вильно розподілив обов'язки роботи (хто шукає інфор­мацію в підручнику, хто працює з картами, хто буде робити доповідь за результатами роботи групи тощо)

Підсумки роботи в групах

Учитель пропонує учням кожної групи коротко констатувати власні результати. Першими слово беруть учні сьомої, восьмої та дев’ятої груп.

У кінці вчитель разом з учнями підбиває, підсумок про особливості клімату Південної Америки і про зв'язок та вплив клімату на внутрішні води та природу материка

Випереджальні завдання

Короткі повідомлення учнів про річки, озера та водо-
завдання спади Південної Америки.

1. Амазонка (Атагопка) — найбільш повноводна річ­ка Південної Америки та світу. Довжина від витоку (річка Мараньйон) до місця впадіння в Атлантичний океан — 6437 кілометрів. За останніми даними, іс­нує версія, яка доводить, що Амазонка є ще й най­довшою річкою світу. Місце впадіння Амазонки в Атлантичний океан відкрив Вінсенте Пінсон (один з капітанів експедиції Христофора Колумба) у 1492 році. Він назвав її Кіо 8апїа Магіа сіє 1а Маг Оиісе «річка Святої Марії прісного моря». Ця на­зва скоротилась — Маг Оиісе і використовувалася іспанцями в шістнадцятому столітті разом з іншою назвою — Шо Огапде («велика річка»). У 1515 році експедиція Пінсона дала їй іншу назву — Мараньйон («густий ліс»). Є свідчення, що здивований Пінсон крикнув, побачивши ширину річки: «Маге аи поп?» («Море чи ні?») Після експедиції вже відомого нам Орельяно річку називали Риу-Орельяно. Але згодом вкоренилася назва Кіо сіє 1а8 атагопав «річка амазо­нок». За розповідями Орельяни індіанки з племені тепуа нарівні з чоловіками воювали з іспанцями.

  1. Анхель — Ап§еІ — водоспад на річці Чурун (ба­сейн річки Оріноко). Найвищий водоспад світу — 1045 м. Названий на ім'я американського пілота Джиммі Енджела, який відкрив його у 1935 році.

  2. Ігуасу — водоспад на річці Ігуасу (одній з приток річ­ки Парани) в Бразілії за 26 кілометрів від гирла. У пе­рекладі з мови індіанців ігуарані — «Велика вода».

4.Оріноко — (на мові одного з місцевих племен індіанців — тамануків — означає «ріка»). Виток річки було відкрито в 1499 році експедицією Алонсо Охеди та Амеріґо Веспуччі. Пізніше О. Гумбольдт встановив, що системи річок Ориноко та Амазонка зв'язані між собою.

5. Парана — у перекладі з мови місцевих мешканців «вода», «ріка», «велика ріка». Першим з європей­ців увійшов у гирло річки та піднявся по ній вгору в 1527 році Себастьян Кабот

Евристична бесіда

В яких природних зонах розташований материк?

Чи є на материку порушення закону широтної зональ­ності?

Чому в Андах природні зони не змінюються так, як на рівнинах?

Робота з географічними картами

Карта природних зон та кліматичних поясів

Знайдіть відповідність та заповніть таблицю на дошці

Кліматичні пояси

Природні зони

Первинне закріплення базового матеріалу

Розгадування кросворду на дошці.

1

А

2

м

3

а

4

3

3

0

6

н

7

к

8а

  1. Кліматичний пояс для якого протягом року харак­терні значні опади та високі температури повітря.

  2. Кліматичний пояс, в якому виділяються два підтипи клімату.

  3. Річка, що, зливаючись з Укаялі, дає початок Ама­зонці.

  4. Річка, яка за часів засвоєння материка європейцями неодноразово змінювала свою назву.

  5. Озеро в Андах. 6.Річка на півночі материка.

7.Пустеля на узбережжі Тихого океану.

  1. Найвищий водоспад світу

Домашнє завдання. § 31—33 (за підручником Коберніка С, Скуратовича О.).

Творчі завдання (одне за вибором учня)

  1. Підготувати повідомлення та намалювати одного з представників рослинного чи тваринного світу материка.

  2. Написати «листа двійочника» з Південної Америки.

  3. Скласти кросворд за темами, що вже вивчені.

  4. Підготувати повідомлення про корінне та чужинницьке населення материка.

IV міні-модуль. Змістово-пошуковий

Тема. Різноманіття рослинного і тваринного світу материка. Зміна природи людиною

Навчально-розвивальні та виховні цілі: ознайомити учнів з особли­востями ґрунтово-рослинного покриву і тваринного світу материка, закріпити набуті раніше знання про природну зональність, сформувати поняття «висотна поясність»; розвивати навички роботи з підручни­ком, картами атласу та іншими джерелами географічної інформації; виховувати бережливе ставлення до природи Землі.

Алгоритм

Хід розвивальної взаємодії

Створення позитивного настрою на по­дальшу роботу

3 метою створення позитивного настрою учнів на по­дальшу навчальну діяльність учитель демонструє учням матеріали презентації у форматі РоwегРоіnt на тему «Різноманіття рослинного і тваринного світу Південної Америки. Вплив людини на природу материка.» (Для створення презентації використовувались матеріали сайту www/krugosvut/ru) (4 хв).

Випереджальні завдання

Учні виходять до дошки й за 1 хвилину дають опис рос­лини або тварини, що мешкає в Південній Америці, а потім про-понують іншим учням класу впізнати її за описом. Після цього прикріплюють власний малюнок на карту материка з ура-хуванням території, на якій зустрі­чається ця рослини чи тварина. Таким чином, на дошці Таким чином, на дошці
утворюється так звана «Природна картинна галерея»

утворюється так звана «Природна картинна галерея»

Робота в зошиті

За даними підручника, карт атласу та отриманої щойно
інформації заповніть таблицю (5 хвилин):

Природна зона

Характерні

Тварини

рослини

Сельва

Кампос

Льянос

Пампа

Перевірка

ре­зультатів роботи

Звідки походять назви природних зон, про які ми щойно говорили? Чи є риси відмінності та подібності між рослинним і тваринним світом у материків тропічних широт? Які особливості ґрунтів материка?

Міні-лекція

Учитель пропонує учням міні-лекцію з теми «Вплив господар-ської діяльності людини на природу материка» (5 хв). На по-чатку лекції вчитель звертає увагу учнів та питан­ня, що запи-сані на дошці. Після закінчення розповіді вчителя учні

повинні дати на них усні відповіді.

  1. Які несприятливі природні явища завдають шкоди природі материка?

  2. Чому населення материка розміщене на ньому

нерівномірно?

  1. Якими видами господарської діяльності займаються мешканці материка?

4. Якої шкоди завдає їхня діяльність природі материка?

Первинне

за­кріплення

на­вчального

мате­ріалу

Тестування

1.Найбільш різноманітною за видовим складом є рослинність...

а) сельви; б) кампосу; в) пампи.

2. Найбільш поширеними нічними мешканцями і є...

а) мавпи-ревуни; б) мурахоїди; в) кажани.

3. У північній півкулі савани називаються...

а) Кампос; б) льянос; в) пампа.

4. Зона мішаних лісів Південної Америки розташована
в ... кліматичному поясі.

а) помірному; б) тропічному; в) субтропічному.

5. Субтропічні степи Південної Америки називають...

а) льянос; б) сельва; в) пампа.

6. Найбільші природні катастрофи в Південній Америці
пов'язані з...

а) тропічними зливами;

б) вулканами і землетрусами;

в) цунамі.

Учні проводять самоперевірку за зразком на дошці

V міні-модуль. Оцінно-смисловий

Тема. Творче перенесення знань у нові умови діяльності. Складання пам'ятки подорожуючому материком, моделювання ситуацій

Навчально-розвивальні та виховні цілі: оцінити та осмислити рівень засвоєння теоретичної частини теми «Південна Америка»; узагальнити знання теоретичний матеріалу, підготуватися до виконання завдань практичного спрямування; систематизувати знання про природу мате­рика, оцінити власні можливості їх творчого використання; розвивати навички індивідуальної навчально-пізнавальної діяльності.

Алгоритм

Хід розвивальної взаємодії

Створення ат­мосфери твор­чої пошукової

Визначення мети, завдань та ступінь психологічної го­товності учнів до виконання творчих завдань та перевір­ки власного рівня набутих компетенцій.

Творче домашнє завдання

«Лист двієчника» Учень зачитує власного листа. У цей час інші учні пиль­но слідкують за його змістом і фіксують помилки (що стосуються змісту, наукового рівня опису материка). Після закінчення читання листа слово надається будь-якому учневі в класі, і він повинен назвати помилки та виправити їх.

Наприклад Доброго дня, шановний друже, Сергію! Мені випа-ла нагода подорожувати разом з батьками територією Півде-нної Америки. Я побачив тут багато нового, цікавого, незнайо-мого. Хочу поділитися з тобою своїми враженнями.

Південна Америка — найвологіший материк Землі. Тут ростуть пальми, сейби, гевея, кебрачо та багато інших цікавих рослин. Серед звірів поширені ягуари, леви, му­рахоїди, мавпи та інші.

Мені дуже сподобалось спостерігати вночі за кажанами, які ду-же гарно орієнтуються в повітрі навіть у повній темряві. У Пів-денній Америці багато комах, особливо мурах, але вони тут менші за наших і спостерігати за ними важко. Завтра ми плану-ємо екскурсію на найвищий водоспад світу — Іґуасу. Він розта-шований на півночі материка, на одній з приток річки Оріноко. А ще мені дуже хочеться побачити високогірні озе­ра — солоне Тітікака та прісне Поопо. Але думаю, що за десять днів екскур-сій ми просто не встигнемо цього зробити.

На цьому закінчую свого листа, до зустрічі. Твій друг, Богдан.

(Помилки

  1. Леви в дикій природі на материку не зустрічаються.

  2. Мурахи тут, навпаки, дуже великі, досягають інколи 12 см.

3. Найвищий водоспад світу — Анхель.

4. Озеро Тітікака — прісне, а Поопо — солоне).

Алгоритм

Хід розвивальної взаємодії

Виконання
творчого

завдання

Складання пам'ятки подорожуючому материком

Учні пропонують власні пропозиції та поради, вчитель
дання разом із класом (у разі необхідності) корегує, доповнює

та змінює ці пропозиції. Учні прописують їх на дошці та в робочих зошитах.

  1. Клімат Південної Америки теплий, тому для подоро­жі материком теплий одяг не потрібний, за винятком південних та гірських районів.

  2. Якщо ви подорожуєте вздовж узбережжя Атлантичною океану, візьміть із собою пляжні аксесуари.

Купатися у водах Амазонки небезпечно, адже там воиться у великій кількості хижа риба.

4. Перебування в сельві є досить небезпечним, адже там у великій кількості мешкають хижі звірі, отруйні змії, комахи, рослини. Якщо ви хочете зустрітися, з пред­ставниками української діаспори, то вам треба відвіда­ти Аргентину

Індивідуальні завдання

Для учнів, що встигають засвоювати не тільки основний мате-ріал, учитель може запропонувати виконання індиві­дуальних творчих завдань. Змоделюйте ситуацію:

  1. Яким чином і які зміни в особливостях клімату та природи Південної Америки взагалі відбулися б, якби вона перетина-лась у центральній частині не еквато­ром, а Південним тропіком?

  2. Яким чином і які зміни в особливостях клімату та природи Південної Америки взагалі відбулися б якби вона була витягнута не вздовж меридіану, а вздовж екватора?

Закріплення базового

мате­ріалу

«Так — ні»

  1. Більша частина Південної Америки розташована в жаркому поясі, між двома тропіками.

  2. Процес гороутворення на материку вже завершився.

  3. Великих озер на материку небагато.

  4. Пампа в перекладі — «територія, де немає дерев'янис­тої рослинності».

  5. Територія, що її займають екваторіальні ліси в Афри­ці, більша за площею ніж у Північний Америці.

  6. Населення Південної Америки розміщене нерівно­мірно.

Так- 1, 3, 4. Ні - 2, 5, 6

VI міні-модуль. Адаптивно-перетворюючий

Тема. Практична робота № 5 «Нанесення на контурну карту назв географічних об'єктів материка»

Навчально-розвивальні та виховні цілі: повторити та закріпити знання учнів, щодо номенклатури теми; розвивати навички роботи з картами атласу та контурними картами.

Алгоритм

Хід розвивальної взаємодії

Організація роботи учнів

Робота з пам'яткою школяра (вказівки щодо роботи з картами атласу та контурними картами).

Визначення головних завдань та форм роботи в міні-модулі (3хв)

Виконання

практичної ро­боти

1. Робота з фізичною картою Південної Америки:

• назвіть океани, моря, затоки, протоки, океанічні течії, що оточують материк;

• підпишіть назви цих географічних об'єктів на контур­ній карті з дотриманням названих раніше правил та вимог (7 хв).

2. Назвіть та покажіть на карті крайні точки материка;
підпишіть у контурній карті миси, що є крайніми точ­ками материка, визначте їх координати (5 хв).

3. Назвіть та покажіть на фізичній карті основні форми рельєфу материка; позначте ці форми рельєфу необ­хідними для цього кольорами, підпишіть їх назви (7 хв).

Перевірка виконання роботи

Учні проводять взаємоперевірку виконання роботи. Враховується не тільки правильність та повнота виконання роботи, а й охайність та естетичний вигляд її результатів (Зхв)

Закріплення базового матеріалу

номенклатури

Географічний диктант (5 хв)

1. Найповноводніша річка Північної Америки.

2. Найбільше з високогірних озер на материку.

3. Молоді складчасті гори на материку.

4. Найвищий водоспад світу.

5. Крайня північна точка материка.

6. Море, що омиває материк на півночі.

7. Протока, що відділяє від материка острів Вогняна Земля.

8. Низовина, якою протікає річка Парана.

9. Крайня східна точка материка.

10. Холодна течія на заході материка.

11. Найбільше плоскогір'я на материку.

12. Крайня західна точка Південної Америки.

13. Найбільша за площею країна на материку.

14. Держава, що названа на честь першовідкривача ма­терика.

15. Протока, що розділяє Антарктиду та Південну Аме­рику.

16. Крайня південна точка материка.

17. Течія на півдні материка.

18. Найвища точка Західної півкулі.

19. Найвищий вулкан світу.

20. Перешийок, що з'єднує Південну Америку з Пів­
нічною.

Парні питання для учнів, що виконують перший варіант, непарні — для учнів, що виконують другий варіант. Після виконання роботи вчитель пропонує зробити взає­моперевірку за зразком правильних відповідей на дошці

Домашнє завдання. § 30-31 (за підручником Коберніка С, Скуратовича О.).

Творчі завдання. Скласти авторський кросворд. Продовжити роботу із завданнями індивідуальних програм самореалізації особистості учня.

Скласти пам'ятку мандрівника материком. (Одне із запропонованих завдань на вибір учня)

VII міні-модуль. Адаптивно-перетворювальний

Тема. Практичні завдання для роботи з картами атласу, визначення особливостей населення та політичної карти материка

Виконання завдань міні-підручника та програм самореалізації осо­бистості учня (див. у додатках).

Навчально-розвивальні та виховні цілі: розширити знання про країни Південної Америки; розвивати навички роботи з картами атласу, вміння порівнювати, аналізувати, зіставляти, оцінювати теоретичні знання, застосовувати їх у нестандартних ситуаціях.

Алгоритм

Хід розвивальної взаємодії

Настрій учнів на подальшу про­дуктивну роботу

Визначення мети і головних форм організації навчаль­ної

діяльності в міні-модулі. Постановка навчально-розвивальних і виховних завдань. Визначення основних джерел географіч-ної інформації, які будуть використову­ватися під час роботи (2 хв)

Виконання зав­дань практичної спрямованості

Завдання 1. За допомогою політичної карти Південної Америки визначте:

• дві найбільші за площею країни материка;

• дві країни, що не мають виходу до океанів та морів;

країну, що названа на честь першовідкривача материка.

Завдання 2. На контурній карті позначте кордони та підпи-шіть ці країни та їх столиці.

Завдання 3. Знайдіть на карті атласу міста з населенням понад 1 млн мешканців. Нанесіть та підпишіть їх на карті (10 хв)

Взаємо-

перевірка

Учні проводять взаємоперевірку за зразком правильних відповідей на дошці. Враховується не тільки правиль­ність та повнота виконання роботи, а й охайність та естетичний вигляд її результатів (3 хв)

Алгоритм

Хід розвивальної взаємодії

Випереджальні

завдання

Учні пропонують авторські кросворди, що присвячені
завдання країнам Південної Америки:

2

І

1

\

І

І

7

8

3

По вертикалі:

  1. Країна, на території якої побудовано найбільший у світі гідроенергетичний комплекс.

  2. Країна, яку Амеріго Веспуччі назвав «Малою Вене­цією».

  3. Країна, що посідає перше місце у світі за запасами смарагдів.

  4. Країна, на території якої знаходиться найвищий діючий вулкан світу.

6. Держава Південної Америки, на території якої ще наприкінці 2-го тисячоліття до н. є. існували індіан­ські цивілізації.

  1. Країна, на частку якої припадає одна п'ята частина світового видобутку олова.

  2. Держава, колонізація території якої іспанцями роз­почалась у 1534 році, а в 1816 році вона отримала незалежність.

  3. По горизонталі:

5. Місто — столиця Уругваю

7. Країна, назва котрої походить від португальської на­зви породи цінного «червоного дерева».

9. Країна, на частку якої припадає 40% світових запа­сів мідної руди та природної селітри (5 хв)

Виконання зав­дань міні-під-ручника

Дивись завдання в міні-підручнику

Виконання зав­дань індивіду­альних програм самореалізації

Дивись завдання в індивідуальних програмах самореалі­зації особистості. Виконання завдань № 1, 2, З

Підсумки

Роботи

в міні-модулі.

Запитання до учнів:

Що більше сподобалось на уроці, які форми роботи хотілося б використовувати і надалі, чому?

VIII міні-модуль. Системно-узагальнюючий

Осмислення навчального матеріалу та визначення рівня його за­своєння учнями. Виконання завдань міні-підручника та тренувальних вправ. Виконання завдань програми самореалізації особистості учня.

Навчально-розвивальні та виховні цілі: систематизувати та узагальни­ти знання учнів про материк Південна Америка; закріпити та поширити навички роботи з картами атласу, текстом підручника; розвивати творчу уяву учнів; виховувати раціонального природокористувача, охоронця навколишнього природного середовища.

Настрій учнів на по­дальшу роботу

Визначення мети і головних форм організації на­вчальної діяльності в міні-модулі. Постановка навчально-розвиваль-них і виховних завдань. Визна­чення основних джерел географічної інформації, які будуть використовуватися під час роботи (2 хв)

Самостійна робота

Виконання завдань індивідуальних програм самореа­лізації особистості учня (дивись нижче).

Завдання № 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10.

Учитель дає завдання на власний розсуд для індиві­дуального виконання, для роботи в парі, для роботи в групі тощо

Підсумки виконання роботи

Перевірка роботи, корекція знань, умінь та навичок учнів

IX міні-модуль. Контрольно-рефлексивний

Виконання завдань тематичної атестації (різнорівнева контрольна робота) з метою визначення рівня компетенцій учнів.

Навчально-розвивальні та виховні цілі: підбити підсумок власної навчально-виховної та розвивальної діяльності;

визначити рівень компетенції учнів.

Учні виконують (якщо в цьому є потреба) завдання розвивального міні-підручника, та визначають власний рейтинг за наступною шкалою:

Дата проведення

Тип міні-модуля

Зміст роботи

Кількість балів

1

У-М

Випереджальні завдання Географічний диктант Відповіді на уроці

12

10

6

2

З-П

Робота в групах Географічний диктант Відповіді на уроці

10

12

6

3

З-П

Робота в групах Випереджальні завдання Кросворд

10

12

6

4

А-П

Тест

Випереджальні завдання

6

12

5

О-С

«Лист двієчника»

Пам'ятка мандрівника

Відповіді на уроці

12

12

6

6

А-П

Практична роботи Географічний диктант

10

12

7

А-П

Контурна карта

Кросворд

Завдання міні-підручника

10

4 12

Завдання індивідуальних програми

самореалізації

Відповіді на уроці

12

6

8

С-У

Завдання індивідуальних програми самореалізації

12

9

К-Р

Завдання міні-підручника

12

Разом

240 балів

Оцінка

Кількість балів

Оцінка

Кількість балів

12

240-220

6

119-100

11

219-200

5

99-80

10

199-180

4

79-60

9

179-160

3

59-40

8

159-140

2

39-20

7

139-120

1

19-0

Науковий проект програми самореалізації особистості учня

7 клас. Південна Америка

Любий друже! Юний досліднику!

Чи готовий ти вирушити в подорож до далекого, невідомого, ці­кавого та захоплюючого материка?

Південна Америка — материк неповторний та унікальний. Досліджу­вати його, мабуть, буде дуже корисно і необхідно, адже він дуже схожий і багато чим відрізняється від інших материків планети Земля.

Вважаємо, що тобі буде досить цікаво працювати і виконувати різноманітні завдання, що стосуються вивчення цього материка.

Сміливо вирушай у далеку подорож. Бажаємо тобі успіхів у від­критті нового і невідомого!

Перш ніж поринути в наукові дослідження, згадай, що таке погода, клімат, акваторія, проміле, гумус, дельта, пасати, савана, циклон.

Ти маєш гарний теоретичний багаж і добре упорався з роботою, Тож уперед!

Зверни увагу! За результатами вивчення навчального матеріалу з теми «Південна Америка» ти будеш знати особливості природи і населення материка і фактори, що мали вплив на їх формування. Познайомишся з видами господарської діяльності людини на ма­терику. Вмітимеш визначати взаємозалежності між компонентами географічної оболонки на прикладі материка Південна Америка, навчишся порівнювати особливості природи материка з природою інших материків.

Графік вивчення теми «Південна Америка»

Уважно попрацюй з графіком, визнач терміни навчальної роботи і розрахуй власний час.

Тип міні-модуля

4-Е

У-М

3-П

О-С

А-П

С-У

К-Р

Домашнє завдання

Творче завдання

Визнач, які потрібно виконати домашні завдання, вибери варіанти творчих завдань, що зацікавили саме тебе.

Перевір свої знання та вміння

Зміст завдання

Відповідь на завдання

Самооцінка

1

Визнач внесок перелічених нижче дослідників у вивчення материка: Христофор Колумб, Амеріго Веспуччі, Олександр Гумбольдт, Чарльз Дарвін

2

Чому високі гори знаходяться на заході Південної Америки?

3

Чи є на материку пустелі, адже він найвологіший з усіх материків Землі? Якщо є, то спробуй встановити причи­ни їх утворення

4

Чому річка Амазонка є

найповноводнішою у світі?

5

Хто такі «метиси», «мулати», «самбо»?

6

Чи правда, що води Амазонки поміт­ні в Атлантичному океані на відстані 300 кілометрів від узбережжя? Чому?

7

Які території на материку отримали назви — «пампа», «сельва», «льянос», «кампос», «парамос»? Яке походження мають ці назви?

8

Визнач за картами атласу і назви міста-мільйонери які є на материку. В яких країнах вони знаходяться?

9

Батьківщиною яких культурних рослин є Південна Америка?

10

За допомогою карт атласу визнач

най­більші (дві) та найменші (дві) країни на материку. Як називаються їх столиці?

Ти добре впорався із завданнями і досяг чудових результатів. Поділись своїми здобутками з учнями класу і попроси їх оцінити твою роботу.

Оцінка учнів

Самооцінка

Оцінка вчителя

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

ПОХОДЖЕННЯ ГЕОГРАФІЧНИХ НАЗВ.

ПІВДЕННА АМЕРИКА

Води Світового океану

Дрейка протока. Відокремлює ар­хіпелаг Вогняна Земля та Півден­ні Шетландські острови. Названий на честь англійського мореплавця Ф. Дрейка, який у 1578 р. в резуль­таті шторму опинився в цій про­тоці. Назва протоки на картах з'я­вилася лише після відкриття Ан­тарктиди, коли було доведено, що Вогняна Земля не є виступом ма-1 терика.

Карібське море. Назване за наймену-| ванням індіанського племені — карібів (караїбів) (що означає «люди», «герої»), які проживали на березі моря. Караїби у XVIII ст. були пов­ністю знищені європейцями.

Ла-Плата. Затока є розширеним ес­туарієм річок Парана та Уругвай, її іспанська назва Ріо-дела-Плата — «Срібна річка» — з'явилася після того, як іспанці, обстеживши ниж­ню течію Парани та Уругваю, вимі­няли в місцевого населення срібні прикраси. Пізніше річки отримали сучасні назви, а початкові залишилися за естуарієм.

Маґелланова протока. Названа на честь першовідкривача, видатного мореплавця, який здійснив перше навколосвітнє плавання,— Ф. Магеллана.

Обриси берегів

Антильські острови. Досягнувши цих островів, Колумб був переко­наний, що вони розташовані біля берегів Індії, тому назва походить від грецького слова аnti— «навпро­ти», «попереду», «перед» та іспан­ського ilhas — «острови», «острови, протилежні (Азії)».

Барбадос. Острів у групі Малих Антильських островів. Згідно з леген­дою, мореплавці, висадившись на берег, побачили рослину, повітряні корені якої звисали торочками, що нагадувала бороду. Першовідкривачі назвали їх барбудос — «бородаті». Звідси й назва острова.

Гаїті. Мовою індіанців — «кам'я­ниста країна». Острів має дуже по­різаний рельєф із численними ске­лястими оголеннями.

Ґалапаґоські острови. З іспанської qalapaqos — «черепаха». Іспанці, від­кривши ці острови, виявили на них численних величезних черепах.

Горн. Південний край острівної частини материка названо за на­йменуванням рідного міста В. Схаутена (голландського мореплавця, який відкрив його) — Горн (точні­ше, Хорн) у Нідерландах.

Домініка. Острів у Карібському морі, відкритий X. Колумбом під час другого плавання. Це сталося в неділю, що й відбито в його назві, яка іспанською означає «неділя».

Кабу-Бранку. Крайня східна точка материка. З португальської — «бі­лий мис».

Вогняна Земля. Архіпелаг було на­звано Ф. Магелланом. Огинаючи під час своєї навколосвітньої по­дорожі південний край Південної Америки, він побачив численні вог­ні, що й дало йому підставу назвати острів Вогняною Землею.

Панамський перешийок. У перекла­ді з місцевої мови — «багатий на рибу».

Річки

Амазонка-. Існує кілька версій по­ходження назви. Мовою індіанців амасуну — «велика вода». За інши­ми джерелами, назву річці дали мі­фічні жінки-амазонки. Іспанські конкістадори трохи нижче від впа­діння р. Мадейри вступили в бій з індіанцями, на чолі яких була жін­ка. Це дуже вразило іспанців і на­гадало їм міф про амазонок — жінок-воїнів.

Мараньйон. Верхня течія р. Амазон­ка. Іспанською marapa — «густий ліс», тобто «річка густого лісу».

Оріноко. Мовою індіанців племені тамануків означає «велика річка».

Парагвай. Індіанською пара — «море», гуау — «джерело» — «Річ­ка — джерело моря».

Парана. Індіанською «родич моря». Названа так за свої значні розміри.

Уругвай. В індіанців гуарані має кілька значень: «пташиний хвіст», «бистрина» та «водоспади». Остан­ні дві назви характеризують верх­ню течію.

Анхель. Найвищий на Землі водоспад (1054м) у верхів'ях р. Чурун. Відкритий у 1935 р. венесуельським льотчиком X. Анхелем і названий на його честь. Місцева назва — Чу-рун-Мерун, де Чурун — назва річки, а меру — «водоспад».

Природні зони

Атакама. Мовою індіанців «пустель на ділянка», «пустеля».

Пампа. Від індіанського пампа — «безліса рівнина».

Прерія. Від французького prerie ,латинського ргаtum — «луки», «лу­кові простори».

Рельєф

Анди. Від перуанського анта —«мідь», «Мідні тори». Відомі бага тими родовищами міді, яка дуже цінувалася перуанцями, які не знали заліза.

Котопахи. Назва характеризує особливості цього діючого вулкана — «гора, що димить».

Чіборасо. Назва згаслого вулкана, що в перекладі означає «сніжна гора», селища Чімбо, розташованого біля підніжжя цієї гори.

Країни

Аргентина. Назва походить від латинського агqentum — «сріб­ло»; «країна срібла». Названа так у 1526 р. іспанцем С. Каботом, який, побачивши в місцевих жи­телів срібні прикраси, вирішив, що країна багата на срібло. Насправді воно ввозилося з інших країн.

Болівія. Названа на ім'я Симона Болівара (1783—1830), керівника боротьби за незалежність.

Бразілія. Після відкриття країни португальці почали вивозити звід­си цінне червоне дерево — порту­гальською «бразіл», що й перейшло в назву країни.

Венесуела. Зменшувальне від Вене­ції — «маленька Венеція». Іспанцям нагадували Венецію житла індіан­ців на високих стовпах.

Ґайана. Однією з мов місцевого ін­діанського населення Гайана озна­чає «країна рясних вод».

Гватемала. Названа так за велику кількість в околицях м. Антигуа де­рева, що називається гуауктімалі — індіанською «гниле дерево».

Гвіана. Названа за найменуванням індіанського племені гуаінарес, що означає «повалені люди», як вони називали самі себе.

Гондурас. Назву було дано ще Колумбом через значні глибини біля її берегів; honqo — «глибокий».

Колумбія. Названа на честь відо­мого мореплавця, першовідкрива­ча Америки X. Колумба.

Коста-Ріка. Іспанською — Соstarsса — «багатий берег», який був від­критий у 1502 р. X. Колумбом і на­званий Соstа dai Ого — «Золотий берег» за велику кількість золотих прикрасу місцевого населення.

Чілі. Назва походить від індіансько­го слова чілі — «холодний», тому шо долина р. Сант-Яго, якої власне і стосується ця назва, оточена гора­ми зі сніжними вершинами.

Міста

Асунсьйон. Столиця Парагваю.іспанською означає «Успіня». Так було назване місцеве поселення, яким у 1536 р. у день Успіння ово­лоділи іспанці.

Боґота. Столиця Колумбії. Місто засноване в 1538 р. іспанцями в міс­цевості, яку індіанці називали Ва­ката. Звідси й пішла офіційна на­зва міста Санта-Фе-де-Боґота, де Санта-Фе — «свята гора», а Бого­та — спотворена назва місцевості, де розташоване місто. В широкому вжитку збереглася лише друга час­тина назви.

Буенос-Айрес. Столиця Аргентини. Іспанською буенос — «гарний», айрес — «повітря» — «гарне повітря», що дійсно відповідає клімату міс­цевості.

Бріджтаун. Столиця Барбадоса. Назву дано за двома мостами че­рез затоку, що поділяє центр міс­та на дві частини. Брідж — «міст», таун — «місто»; буквально — «мос­тове місто».

Гавана. Столиця Куби. Назва утво­рена від місцевого терміна sabаnа — «високотравний степ».Джорджтаун. Столиця Гайани. Місто засноване голландцями в 1781 р. під назвою Таброк. Але в 1812 р. він відійшов до Великої Британії і був перейменований. Джордж — ім'я англійського коро­ля, таун — «місто».

Каракас. Столиця Венесуели. На­звана за найменуванням місцевого племені каракасів.

Кіто. Столиця Еквадору. Названа на ім'я давніх жителів країни — наро­ду кіту, квіту Кінгстон. Столиця Ямайки. Дослів­ний переклад — «королівське по­селення».

Ла-Пас. Столиця Болівії. Іспан­ською — «мир», названа в пам'ять про відновлення миру після трива­лої міжусобиці.

Ліма. Столиця Перу. Місто було за­сноване іспанськими конкістадора­ми під назвою Сьюдар-де-лос-Ре-йєс — «місто волхвів» (тобто мудре­ців, які пророкують людям долю). Місто розташовувалося на березі річки Римак, назва якої згодом була викривлена на Ліма. Воно й стало новою назвою міста.

Монтевідео. Столиця Уругваю. За­снована в 1726 р. португальцями. Поселення розташовувалося на ве­ликій рівнині, неподалік від пооди­нокої гори, що панує над навко­лишньою місцевістю, і було назва­но Монтевідео, що означає «видима гора».

Ріо-де-Жанейро. Назва одного з найбільших міст Бразілії в пере­кладі з португальської означає «річ­ка січня». Місто розташовується на березі бухти, яку португальці по­милково прийняли за гирло річки (гіо), а оскільки вони прибули сюди 1 січня 1501 р., то назвали її «річ­кою січня». Від бухти назва пере­йшла до міста.

Сантьяґо. Столиця Чілі. Іспан­ською — «Святий Яків»

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Тема

7 клас

2009

Перевір свої знання та вміння

Зміст завдання

Самооцінка

1

Визнач внесок перелічених нижче дослідників у вивчення материка: Христофор Колумб, Амеріго Веспуччі, Олександр Гумбольдт, Чарльз Дарвін

2

Чому високі гори знаходяться на заході Південної Америки?

3

Чи є на материку пустелі, адже він найвологіший з усіх материків Землі? Якщо є, то спробуй встановити причи­ни їх утворення

4

Чому річка Амазонка є

найповноводнішою у світі?

5

Хто такі «метиси», «мулати», «самбо»?

6

Чи правда, що води Амазонки поміт­ні в Атлантичному океані на відстані 300 кілометрів від узбережжя? Чому?

7

Які території на материку отримали назви — «пампа», «сельва», «льянос», «кампос», «парамос»? Яке походження мають ці назви?

8

Визнач за картами атласу і назви міста-мільйонери які є на материку.

В яких країнах вони знаходяться?

9

Батьківщиною яких культурних рослин є Південна Америка?

10

За допомогою карт атласу визнач

най­більші (дві) та найменші (дві) країни на материку. Як називаються їх столиці?

Ти добре впорався із завданнями і досяг чудових результатів. Поділись своїми здобутками з учнями класу і

попроси їх оцінити твою роботу.

Оцінка учнів

Самооцінка

Оцінка вчителя

Любий друже! Юний досліднику!

Чи готовий ти вирушити в подорож до далекого,

невідомого, ці­кавого та захоплюючого материка?

Південна Америка — материк неповторний та унікальний. Досліджу­вати його, мабуть, буде дуже корисно і необхідно, адже він дуже схожий і багато чим відрізняється від інших материків планети Земля.

Вважаємо, що тобі буде досить цікаво працювати і виконувати різноманітні завдання, що стосуються вивчення цього материка.

Сміливо вирушай у далеку подорож. Бажаємо тобі успіхів у від­критті нового і невідомого!

Перш ніж поринути в наукові дослідження, згадай, що таке погода, клімат, акваторія, проміле, гумус, дельта, пасати, савана, циклон.

Ти маєш гарний теоретичний багаж . Тож уперед!

Зверни увагу! За результатами вивчення навчального матеріалу з теми «Південна Америка» ти будеш:

Знати особливості природи і населення материка і фактори, що мали вплив на їх формування.

Познайомишся з видами господарської діяльності людини на ма­терику.

Вмітимеш визначати взаємозалежності між компонентами географічної оболонки на прикладі материка Південна Америка.

Навчишся порівнювати особливості природи материка з природою інших материків.

Домашнє завдання

Випереджальні творчі завдання — підготувати повідомлення про дослід­ників материка Південна Америка (Амеріго Веспуччі, Фернандо Магеллан, Ель-Кано, Васко Нуньєс де Бальбоа, Фран-сиско Пісарро, Ернан Кортес, Франсиско де Орельяна, Гонсало Хіменес де Кеса-да, Олександр Гумбольдт, Роберт Герман Шомбургк та ін.). Підготувати ма­теріал, що стосується топоніміки — походження назв географічних об'єк­тів на материку

Параграф §§29-30-31-32-33-34-35

Творчі завдання (одне на вибір учня):

1. Підготувати повідом­лення та намалювати одного з представ-

ників рослинного чи тваринно­го

світу материка.

2. На­писати «Листа двієчника» з Південної Америки.

3. Скласти кросворд за матеріалами, що вже ви­вчено.

4. Підготувати повідомлення про корінне та чужинницьке населен­ня материка

Визнач, які потрібно виконати домашні завдання,

вибери варіанти творчих завдань, що зацікавили тебе.

Графік вивчення теми«Південна Америка»

Уважно попрацюй з графіком, визнач

терміни навчальної роботи і розрахуй власний час.

Дата проведення

Тип міні-модуля

Зміст роботи

Кількість балів

1

У-М

Випереджальні завдання

Географічний диктант

Відповіді на уроці

12

10

6

2

З-П

Робота в групах

Географічний диктант

Відповіді на уроці

10

12

6

3

З-П

Робота в групах

Випереджальні завдання

Кросворд

10

12

6

4

А-П

Тест

Випереджальні завдання

6

12

5

О-С

«Лист двієчника»

Пам'ятка мандрівника

Відповіді на уроці

12

12

6

6

А-П

Практична роботи

Географічний диктант

12

12

7

А-П

Контурна карта

Кросворд

Завдання міні-підручника

10

6

12

Завдання індивідуальних програми

самореалізації

Відповіді на уроці

12

6

8

С-У

Завдання індивідуальних програми самореалізації

12

9

К-Р

Завдання міні-підручника

12

Разом

240

Оцінка

Кількість балів

Оцінка

Кількість балів

12

240-220

6

119-100

11

219-200

5

99-80

10

199-180

4

79-60

9

179-160

3

59-40

8

159-140

2

39-20

7

139-120

1

19-0

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Щоденник мандрівника

Природные зоны Южной Америки

Наша старая планета вся изучена давно,

Так давайте же закрасим знаньем белое пятно!

Давайте откроем дружно

Атлас Америки Южной!

Для начала мы рассмотрим сельвы — влажные леса:

Десять ярусов деревьев достигают небеса.

Сорок тысяч видов флоры, каучук и ананас,

И растение пузейро удивляют очень нас.

Вот саванны, редколесье: кактус, злак и молочай.

А в долинах Амазонки — лес, вечнозеленый край.

Низкорослые олени, страус нанду и тапир,

Ягуары, муравьеды —вот саванн животный мир.

Субтропические степи очень бедны на дожди,

А уж в западной-то части по такой простой причине

Попытайся — и не выйдет здесь растительность найти

Вот восток — другое дело: много злаков здесь растет,

Только очень-очень мало тут зверей и птиц живет!

Броненосцы, страус нанду, очень много грызунов,

Но птиц много перелетных сюда летит с других краев.

В Патагонии — контрасты: и осадки, и пустыни,

Грызуны здесь и койоты, патагонская лисица —

Травоядная и лазить по деревьям мастерица.

Как же чудно создан свет! И чего в нем только нет! Наша милая планета всех чуднее из планет!

Пам’ятка подорожуючому материком

  1. Клімат Південної Америки теплий, тому для подоро­жі материком теплий одяг не потрібний, за

винятком південних та гірських районів.

  1. Якщо ви подорожуєте вздовж узбережжя Атлантичного океану, візьміть із собою пляжні аксесуари.

  2. Купатися у водах Амазонки небезпечно, адже там

водиться у великій кількості хижа риба.

4.Перебування в сельві є досить небезпечним,

адже там у великій кількості мешкають хижі звірі, отруйні змії, комахи,рослини.

5. Якщо ви хочете зустрітися, з пред­ставниками української діаспори, то вам треба відвіда­ти Аргентину.

6. Щоб відвідати карнавал в Ріо-де-Жанейро захопіть з собою карнавальний костюм.

7. В Південній Америці дуже багато екзотичних

фруктів, але скуштувати доведеться не більше одного

в день, на випадок виявлення алергічної реакції вашого організму.

8. Якщо ви будете подорожувати горами та у вас

невелика вага тіла – застерігайтеся хижого птаха

кондора, який може викрасти вас для забави своїм пташенятам.

9. Будьте обережними на березі високогірного озер Тітікака: воно глибоке і в нього є багато таємниць,

тож ще одна не завадить…

10. Якщо ви стомилися під час подорожі гірським

сходом материка скористайтеся послугами лами – справжнього південноамериканського верблюда,

доросла тварина має масу до 100 кг і може пройти

вдень до 30-35 км, переносячи вантаж до 60 кг.

ЦІКАВИХ ВАМ МАНДРІВ!

Лист двієчника.

Доброго дня, шановний друже, Сергію!

Мені випала нагода подорожувати разом з

батьками територією Південної Америки.

Я побачив тут багато нового, цікавого, незнайомого. Хочу поділитися з тобою своїми враженнями.

Південна Америка — найвологіший материк Землі. Тут ростуть пальми, сейби, гевея, кебрачо та багато інших цікавих рослин. Серед звірів поширені ягуари, леви, му­рахоїди, мавпи та інші.

Мені дуже сподобалось спостерігати вночі за кажанами, які дуже гарно орієнтуються в повітрі навіть у повній темряві. У Південній Америці багато комах, особливо мурах, але вони тут менші за наших і спостерігати за ними важко. Завтра ми плануємо екскурсію на найвищий водоспад світу — Іґуасу. Він розташований на півночі материка, на одній з приток річки Оріноко. А ще мені дуже хочеться побачити високогірні озе­ра — солоне Тітікака та прісне Поопо. Але думаю, що за десять днів екскурсій ми просто не встигнемо цього зробити.

На цьому закінчую свого листа, до зустрічі.

Твій друг, Антон .

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»