• Всеосвіта
  • Бібліотека
  • Трудове навчання
  • Конспект заняття з трудового навчання в 5 класі на тему "Фанера та ДВП як конструкційні матеріали. Послідовність виготовлення листівки. Добір та підготовка матеріалів для виготовлення виробу. Ручний лобзик та пристосування для випилювання"

Конспект заняття з трудового навчання в 5 класі на тему "Фанера та ДВП як конструкційні матеріали. Послідовність виготовлення листівки. Добір та підготовка матеріалів для виготовлення виробу. Ручний лобзик та пристосування для випилювання"

Опис документу:
Конспект заняття з трудового навчання в 5 класі на тему "Фанера та ДВП як конструкційні матеріали. Послідовність виготовлення листівки. Добір та підготовка матеріалів для виготовлення виробу. Ручний лобзик та пристосування для випилювання". Конспект розроблений до проекту "Листівка". Основна технологія: технологія обробки деревинних матеріалів(ДВП, фанера). Додаткова технологія: технологія декупажу

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Тема уроку: Фанера та ДВП як конструкційні матеріали. Послідовність виготовлення листівки. Добір та підготовка матеріалів для виготовлення виробу. Ручний лобзик та пристосування для випилювання

Мета уроку:

Формування предметних, соціальних, загальнокультурних, здоров'язберігаючих компетентностей:

освітня: засвоєння знань про породи деревини та її будову, асортимент, процес виготовлення шпону, фанери, ДВП та їх призначення; формування умінь здійснювати вибір матеріалу для виготовлення виробу, розраховувати його необхідну кількість; засвоєння знаннь про технологічну послідовність виготовлення виробу; формування практичних умінь та навичок роботи з лобзиком;

розвиваюча: розвиток пам'яті, уваги, просторової уяви; розвивати в учнів вимірювальну точність, окомір;

виховна: виховання громадянської свідомості та інтересу до праці, почуття відповідальності та бережливого ставлення до навколишнього середовища, культури та безпеки праці 

Опорні поняття: матеріалознавство, конструкція, деревина, породи дерев, текстура,шпон, фанера, деревоволокниста плита (ДВП), лобзик.

Об’єкт навчальної діяльності: Листівка

Обладнання та матеріали: Зразки порід деревини, зразки деревинних матеріалів (фанера різної товщини, ДВП), мультимедіа проектор, електронна презентація, ручний лобзик

Тип уроку: Комбінований.

План уроку.

І. Організація учнів до уроку
Рапорт чергового учня. Привітання з класом. Концентрація уваги учнів та перевірка їх наявності. Організація та перевірка готовності учнів до роботи, створення позитивної емоційної атмосфери. Призначення чергових.

ІІ. Актуалізація опорних знань та життєвого досвіду учнів

Прийом Проблемне запитання

Учитель організовує обговорення проблемного запитання:

  • Де можна більше дізнатися про виготовлення листівок та їх оздоблення?

Прийом Відгадай слова

Скласти з букв кожної групи слово, яке стосується теми уроку.

Ви-де-на-ре (деревина), не-ра-фа (фанера), зик-лоб (лобзик), лі- до-пос-вність (Послідовність)

III. Мотивація навчально-трудової діяльності:

Для того щоб створювати корисні, цікаві речі з деревини, необхідно більше знати про цей матеріал.

На сьогоднішньому занятті ми ознайомимося з властивостями матеріалів, із яких виготовляють листівки. Ці матеріали називають конструкційними, тобто такими, з яких із допомогою різних технологічних операцій можна створити виріб. Для різних обєктів добирають конструкційні матеріали з різними властивостями, які відповідають функціональним, технологічним або ергономічним вимогам до майбутніх виробів. Цей урок ми присвятимо ознайомленню з одним із видів конструкційних матеріалів – деревиною. Знання, отримані на уроці, знадобляться для того, щоб навчитись обирати деревинний матеріал для майбутнього виробу, щоб не лише він був міцним, гарним та функціональним, але й витрати на його виготовлення були помірні. А також навчимося складати технологічну послідовність виробу. Крім цього, ви навчитеся правильно і безпечно користуватися лобзиком, розуміючи його безпосереднє призначення.

IV. Повідомлення теми, мети, завдань уроку:

- навчитися розпізнавати деревину за текстурою, кольором, запахом;

- вивчити будову та використання деревних матеріалів (фанери та ДВП);

- вибрати матеріал для виготовлення виробу, розрахувати його необхідну кількість;

- навчитися складати технологічну послідовність виготовлення виробу;

- навчитися правильно і безпечно користуватися лобзиком, розуміючи його призначення.

V. Вивчення нового матеріалу за планом:

  1. Деревина як конструкційний матеріал.

  2. Фанера, її будова та види.

  3. ДВП та їх види, використання ДВП.

  4. Послідовність виготовлення виробу

  5. Ручний лобзик

Розповідь вчителя:

Породи дерев поділяються на два види – листяні і хвойні. Із листяних найбільш поширені – це дуб, береза, ясен, клен, осика, липа та інші. Хвойні породи дерев - це сосна, ялина, кедр, модрина та інші.

Спиляні, очищені від коренів і гілок дерева називають деревиною. Деревина кожної породи у поздовжньому розрізі має свій характерний малюнок – текстуру

Деревина добре обробляється різальними інструментами, вона легка, міцна, чудово склеюється, має після обробки гарний зовнішній вигляд. Є в неї й негативні якості: псується від вогкості, легко займається тощо. Але після спеціальної обробки деревини багато які з її негативних якостей усуваються.

Дерево, що росте складається з трьох частин:

- корінь; 

- стовбур – основна частина;

- крона (верховіття).

Стовбури розрізують спеціальними пилками уздовж волокон на пиломатеріали. За формою вони поділяються на бруски, дошки, брусся та ін.

Крім пиломатеріалів, для виготовлення різних виробів використовують фанеру, яку роблять із шпону.

Фанера – багатошаровий матеріал, що складається зі склеєних між собою шарів лущеного шпону, іноді в поєднанні з іншими матеріалами.

Шпон – це тонкий шар деревини. Роблять його на лущильних верстатах із розпарених колод. Широкий різак (ніж) зрізує шпон із колоди, що обертається. Листи шпону склеюють між собою клеями і смолами.

За кількістю шарів фанеру поділяють на тришарову, п’ятишарову та багатошарову. Кількість шарів у більшості випадків непарна, оскільки напрям волокон у сусідніх шарах шпону має бути спрямований під кутом 900 один до одного.

Розміри окремих листів фанери різної товщини мають фіксовану величину, при цьому довжина завжди визначається вздовж напряму волокон деревини зовнішнього шару шпону, а ширина – впоперек. Стандартними розмірами для фанери певної товщини вважаються такі: 2440х1220мм (товщина 3мм); 1525х1525мм (товщина 6; 7; 8; 9 мм).

Деревоволокнисті плити (ДВП) виготовляють з дерев’яних чи інших рослинних волокон з додаванням спеціальних клейових сумішей і використовують як будівельний матеріал та замінник фанери.

Товщина деревоволокнистих плит залежно від їх механічних властивостей може становити 2,5; 3,2; 4,5; 6; 8 та 12 мм. Товщина м’яких плин досягає 25 мм.

М’які плити складаються з хаотично переплетених волокон деревини або інших волокон рослинного походження, які утворюють порожнисту структуру.

Напівтверді плити схожі на товстий картон і можуть мати товщину 6; 8; та 12 мм.

Тверді плити мають товщину 2,5; 3,2; 4,5 та 6 мм.

Бесіда з класом:

Діти, ви тепер дізналися про деякі види деревинних матеріалів і як вони виготовляються. Давайте спробуємо пригадати, які види пиломатеріалів та вам траплялися в повсякденному житті? (бруски, дошки, шпали, бруси, обаполи).

Листівку з ДВП або фанери, оздоблену технікою декупажу виконують у такій послідовності:

  • Спочатку виконують ескіз у натуральну величину (він не повинен мати дуже дрібних елементів). Ескіз виробу ми замалювали з вами на минулому уроці.

  • Відповідно до ескізу підбирають матеріали за кольором та фактурою. Відібрані матеріали попередньо слід підготувати, зачистити.

  • Із загального малюнка за допомогою кальки переносять елементи листівки на шаблон, та обводять по контуру наш виріб. Шаблон підписують відповідно до деталей малюнка.

  • За допомогою шаблонів кожний елемент листівки розмічають на відповідній загототовці й випилюють по контуру за допомогою ручного лобзика. Якщо потрібно випилювати в середині листівки, то спочатку випилюємо внутрішній малюнок, а тоді по контуру.

  • Після того, як наша заготовку випиляли, потрібно виконати шліфування та обпилювання крайок виробу.

  • Виріб потрібно підготувати до оздоблення. Для цього ми грунтуємо, сушимо феном

  • Готовий виріб оздоблюють та оформлюють. Після того як усі деталі висохли , готуємо деталі для оформлення декупажем. Для цього нам необхідно підготувати тришарові серветки. Вирізаємо серветку потрібного розміру, залишаючи припуски 0,5 – 0,7 см.

  • Відділяємо білі шари серветки.

  • Поверх шару ґрунтовки покриваємо клеєм ПВА, розведеним з водою 1:1 або акриловим лаком на водній основі. Поверхню просушити феном.

  • Приклеюємо серветку на основу розчином клею ПВА або акриловим лаком на водній основі. Роботу виконувати від центру до країв поролоновою губкою (можна пензликом).

  • Дати обробленій поверхні просохнути. Для прискорення просушування можна використати фен. Наш виріб готовий

Прийом Ілюстрація - загадка

Учням пропонується розглянути інструмент й висловити свою думку стосовно того, що це за предмет і для чого він призначений.

Випилювання лобзиком

Лобзик призначається для випилювання по фанері або тоненьких дошках, криволінійних профілів ( демонструю лобзик).

  • Будова лобзика. Пилочки, правила і прийоми їх  закріплення

  1, 5 - затискачі; 2 - пилочка; 3 - рамка; 4 - ручка.

Металевий лобзик являє собою рамку, яка нагадує букву П, на вільних кінцях якої поміщені гвинтові затиски і  ручка. У затискачі вставляють пилочку. Обов'язкова умова гарної роботи лобзика - це натяг закріпленої пилочки, що досягається здавлюванням вільних кінців лобзика перед закріпленням.

 Порядок закріплення пилочки: спочатку її міцно закріплюють у нижній гвинтовий затиск біля ручки, причому зуби пилочки повинні бути нахилені також у бік ручки. Перед закріпленням у другому (верхньому) затиску варто здавити вільні кінці лобзика і, вставивши інший кінець пилочки у верхній затиск, міцно закріпити його цим затиском. Гарний натяг пилочки забезпечує нормальну роботу лобзика, тобто точне проходження пилочки по сліду нанесеного на фанеру малюнка, що є обов'язковою умовою при виконанні випилювання, особливо дрібних орнаментів.

 

 

Працюють лобзиком на спеціальному столику-підставці (інколи її називають «ластівчин хвіст» ),

який прикріплюють до робочого стола струбциною і шило, яке потрібне для проколювання наскрізних отворів у заготовках із фанери та ДВП у разі випилювання внутрішнього контуру. Шило повинно мати вістря не округлої, а гранчастої форми.

Фанеру з нанесеним на неї малюнком кладуть на підставку і притримують лівою (для правшів) рукою. У праву руку беруть лобзик і, приставивши пилку до фанери, починають пиляти. Пиляють так, щоб пилка рухалась точно по лінії контуру.

Працюють сидячи і слідкують, щоб пила рухалась під лінією розмітки, залишаючи припуск на обробку. Частота руху 60-100 подвійних ходів за хвилину.

Перш ніж приступити до роботи, інструменти треба привести в робочий стан, випробувати і підготувати все необхідне для роботи.

  • Підготовка матеріалу  до роботи

Як матеріал для випилювання використаємо фанеру  товщиною 3-5 мм, але високої якості. Перед нанесенням малюнку через копірку варто оглянути ребра взятого шматка фанери; якщо є навіть невелика ділянка, де середній шар чи шари мають «порожнечу», такий шматок використовувати не можна. Варто звернути увагу на нерівності фанери, сховані порожнечі і наявність у верхніх шарах сучків - при випилюванні вони можуть відскочити. 

3. Інструменти і пристосування для випилювання лобзиком.

Для випилювання виробів з фанери необхідний такий набір інструментів і пристосувань: металевий лобзик, тонке шило з ручкою, невеликі напилки або надфілі, копіювальний папір (копірка), лінійка, олівець, спеціальна дощечка з струбциною, столик для випилювання.

 

 

 

 

VI. Закріплення нового матеріалу

Прийом Відповідь на запитання

  1. Що таке деревина?

  2. Які дерева ростуть у твоїй місцевості?

  3. Де використовують деревину?

  4. Чим відрізняється фанера від ДВП?

  5. Що таке лобзик?

  6. Для чого він призначений?

  7. З який деталей він складається?

Прийом Відповідність

  1. Пилочка

  2. затискачі

  3. ручка

  4. затискачі

  5. рамка

Встановіть відповідність між номером деталі на малюнку та їх назвою

VІI. Лабораторно-практична робота

Завдання 1.

Обладнання і матеріали: зразки різних порід деревини, лупа, набір кольорових олівців, лінійка, крейда

Вступний інструктаж.

Послідовність виконання роботи

  1. Розглянути зразки різних порід деревини.

  2. Порівняти текстуру зразків із текстурою порід деревини, зображених у зразку.

  3. Ознайомитися із зразками шпону та фанери.

  4. Визначити породу деревини. Заповнити таблицю за зразком.

зразка

Група деревини

Порода деревини

Завдання 2

Підбір матеріалів для листівки.

Матеріали: зразки деревинних матеріалів, ескіз листівки.

Послідовність виконання роботи :

1. Розгляньте уважно ескіз свого виробу. Із зразків матеріалів доберіть саме ті, що підходять вам за кольором, якістю та фактурою.

2. Доберіть оздоблювальні матеріали відповідно до ескізу: серветки , клей, пензлик тощо.

3. Розрахуйте витрати фанери, розклавши шаблони на заготовці.

VIІІ. Підсумок уроку

Рефлексія. Прийом"мікрофон": Що нового ви дізналися на уроці?

  • Чи відповідає очікуваний результат отриманим результатам на уроці?

  • Які знання, (назвати конкретно - що саме?) отримані, на уроці ви зможете використати у подальшій роботі в майстерні?

IX. Заключна частина:

  • аналіз типових помилок та способи їх усунення;

  • мотивація оцінок;

  • виставлення оцінок за роботу на уроці

  • Домашнє завдання: підготувати інформацію про відомих майстрів, які займаються випилюванням.

Додаток 1.

Види пиломатеріалів

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.

Приклад завдання з олімпіади Українська мова. Спробуйте!
До ЗНО з УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ТА ЛІТЕРАТУРИ залишилося:
0
3
міс.
0
9
дн.
0
6
год.
Готуйся до ЗНО разом із «Всеосвітою»!