Конспект заняття з муз. мистецтва (8 клас, урок № 30)

Опис документу:
Конспект уроку "Музичне мистецтво" у 8 класі

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Музичне мистецтво 8 клас_______________________

Урок № 30

Тема. Життя народу у творчості Миколи Лисенка (продовження).

Мета. На прикладі кантати «Б'ють пороги» М. Лисенка поглибити й узагальнити знання про його творчість. Розкрити характерні особливості та епохальне значення творчості М. Лисенка як відображення життя народу. З'ясувати значення понять «класична музика», «кантата». Розвивати творчу уяву учнів, формувати інтерес до національної музичної класики, до творчості М. Лисенка, І. Шамо, образне сприйняття музики. Виховувати естетичний смак.

Музичний матеріал: М. Лисенко. Кантата «Б'ють пороги» (слухання); І. Шамо. «Три поради» (розучування).

Тип уроку: урок поглиблення теми.

Обладнання: музичні інструменти (баян, акордеон, фортепіано), темброво-шумові інструменти, магнітофон (музичний центр, DVD, комп'ютер), нотна дошка, портрети композиторів М. Лисенка, І. Шамо, підручники «Музичне мистецтво», 8 кл. (О. В. Волошина, А. В. Левченко, О. В. Мільченко), «Музичне мистецтво», 8 кл. (Г. М. Макаренко, Т. О. Наземнова, Н. І. Міщенко, Л. О. Дорогань, Ю. О. Очаковська), «Вчимося співати», 7-8 кл.(М. К. Яскулко); М. Рильський. «Микола Лисенко» (вірш).

ХІД УРОКУ

1. Організаційний етап уроку.

Вхід учнів до класу (кабінету) під звучання пісні «Родина»О. Злотника.

2. Актуалізація музичного досвіду, опорних знань учнів.

  • Які почуття викликала у вас музика, під звучання якої ви

заходили до класу (кабінету)?

  • Що вона вам нагадала?

  • Чи з'явилось у вас бажання її виконати?

а) Розучування пісні «Родина» О. Злотника (другого куплету)різними варіантами (по черзі, дуетами, тріо, ансамблями).

б) Створення виконавського плану пісні творчими групами.

  • Яку пісню, схожу за образним змістом із піснею «Родина», ви можете згадати?

в) Виконання пісень за бажанням учнів.

3. Мотивація навчальної діяльності учнів.

Сьогодні ми продовжуємо знайомство з творчістю видатного композитора М. Лисенка — засновника національної музики, педагога, диригента. -

Оцінюючи роль М. Лисенка в історії української музики, відомий музикознавець О. Кошиць зазначав, що в музиці Лисенка, «як у жолуді, заховується вся будучність... української музики».

Поглибити знання творчості М. Лисенка нам допоможе кантата «Б'ють пороги».

  • Якою є історія створення кантати?

  • У чому полягають особливості драматургії цього твору? Такими є основні питання нашого уроку.

4. Слухання кантати «Б'ють пороги» М. Лисенка.

Щоб з'ясувати історію створення кантати, зазирнімо в минуле, у 1878 рік, і разом із композитором відвідаймо острів Хортиця у складі археологічної експедиції.

Враження від дніпровських порогів, ревучого Дніпра поєдналися в пам'яті композитора з образами Кобзаревих поезій. (Використання ілюстрацій, відеоматеріалів для показу Дніпра, дніпровських порогів.) Ось так і виник задум написання кантати на вірші Т. Шевченка.

.Згадаймо та виконаймо перший куплет пісні «Реве та стогне Дніпр широкий».

а) Виконання першого куплету пісні «Реве та стогне Дніпр широкий».

Кантата «Б'ють пороги» — одночастинний твір для хору, солістів і симфонічного оркестру. Вона створена на зразок кантати-поеми, оскільки не має поділу на окремі завершені частини.,

б) Слухання кантати М. Лисенка «Б'ють пороги».

  • Якими є образний зміст кантати, характер її музики?

  • Якими засобами виразності композитор розкрив образ могутнього Дніпра?

5. Гра «Художник».

Уявіть, що кожен із вас як художник? Як ви уявляєте кантату?

6. Чому Лисенка називають «сонцем української музики»?

  • Що ви можете сказати про роль М. Лисенка в розвитку вокально-хорового жанру в Україні?

  • Як завершується кантата «Б'ють пороги»?

  • Чи відчутно в ній єднання Кобзаревого слова з музикою Миколи Лисенка?

  • Якого звучання набуває кантата зі словами «Наша дума, наша пісня не вмре, не загине...»? (Звучить як гімн українському народу.) .

  • Яку ще кантату композитора Миколи Лисенка ви можете згадати? (Кантата «Радуйся, ниво неполитая», 5 частина «Оживуть ліси, озера».)

У разі потреби учитель демонструє фрагменти кантати.

7. Виконання пісні «Родина» О. Злотника.

а) Виконавський план на розсуд учителя або за бажанням учнів.

б) Створення емоційного настрою для виконання пісні, задля того щоб передати чуття великої української родини — як у мистецтві, так і в житті.

в) Налагодження зв'язку між минулим і сьогоденням.

8. Слухання та виконання пісні «Три поради» І. Шамо.

Пісня композитора Ігоря Шамо написана на слова відомого українського поета Юрія Рибчинського.

  • Які три поради звучать у цій пісні?

  • Як у музиці розкрито образний зміст пісні?

  • Чи такою ви уявляєте музику на текст Ю. Рибчинського?

9. Підсумок уроку.

а) Запитання до учнів.

  • Яка роль виконує хоровий жанр у формуванні української національної музичної класики?

  • У чому полягають особливості кантати Миколи Лисенка «Б'ють пороги»?

  • Яка ваша думка щодо ролі М. Лисенка в розвитку вокально-хорового жанру в Україні?

  • Чи згодні ви з поданими нижче рядками з вірша «Микола Лисенко» відомого українського поета Максима Рильського?

Він від народу набирався сили,

В натхненній праці, в боротьбі палкій,

Коли творив щоденний подвиг свій,

Во ім'ятих, що сіяли, косили.

  • Які рядки про М. Лисенка могли б написати ви?

б) Оцінювання музично-творчої діяльності учнів на уроці.

10. Домашнє завдання.

Слухати музику на власний вибір. Відобразити свої враження від музики уроку в малюнках, віршах тощо.

11.Вихід учнів із класу (кабінету) під звучання пісні «Три поради» І. Шамо.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.

Приклад завдання з олімпіади Українська мова. Спробуйте!
До ЗНО з ФІЗИКИ залишилося:
0
4
міс.
0
3
дн.
0
8
год.
Готуйся до ЗНО разом із «Всеосвітою»!