Конспект заняття з муз. мистецтва (8 клас, урок № 28)

Опис документу:
Конспект уроку "Музичне мистецтво" у 8 класі

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Музичне мистецтво 8 клас_______________

Урок № 28

Епіграф до уроку:

«Мистецтво Бетховена не знає меж ні в часі, ні в земному просторі, ні у велетенській силі впливу на людину».

Д. Шостакович

Тема. Діалог із Бетховеном (продовження).

Мета. Поглибити знання про творчість Л, Бетховена на прикладі одного з найвидатніших творів світової музичної культури — Симфонії № 9. Продовжувати уявний діалог із композитором на теми людського буття. Закріпити визначення понять « класицизм », « романтизм », « симфонія », « музична драматургія», «сонатна форма». Учити висловлювати особисту думку щодо втілення образу світу в музичному мистецтві. Удосконалювати вокально-хорові навички та вміння інтерпретувати симфонічні твори. Формувати інтерес до світової музичної класики, творчості Д. Бетховена, О. Злотника. Виховувати естетичний смак, кращі моральні якості учнів.

Музичний матеріал: Л. Бетховен. Симфонія № 9 (фінал) — слухання; І. Шамо «Три поради» (виконання).

Тип уроку: урок поглиблення теми.

Обладнання: музичні інструменти (баян, акордеон, фортепіано), темброво-шумові інструменти, магнітофон (музичний центр, DVD, комп'ютер), нотна дошка, портрети композиторів Л. Бетховена, О. Злотника, підручники «Музичне мистецтво», 8 кл. (О. В. Волошина, А. В. Левченко, О. В. Мільченко), «Музичне мистецтво», 8кл. (Г. М. Макаренко, Т. О. Наземнова, Н. І. Міщенко, Л. О. Дорогань, Ю. О. Очаковська), «Вчимося співати», 7-8 кл. (М. К. Яскулко).

ХІД УРОКУ

1. Організаційний етап уроку.

Вхід учнів до класу (кабінету) під звучання фіналу Дев'ятої симфонії Л. Бетховена.

2. Актуалізація музичних вражень, опорних знань учнів.

  • Музика якого композитора зустрічала вас, коли ви заходили на урок?

  • Чи можете ви впізнати стиль композитора?

  • До якого жанру належить цей твір?

  • До чого закликають автори цієї пісні?

  • У яких творчих роботах ви відобразили свої враження від пісні?

(Демонстрація творчих робіт учнів.)

3. Мотивація музично-творчої діяльності учнів.

Сьогодні ми продовжимо наш діалог з Л. Бетховеном за допомогою його видатного новаторського твору — Симфонії № 9.

Музикою цієї симфонії композитор звертався не тільки до кожної людини, а й до всього людства. Це був діалог композитора з людством, у ньому він хотів показати звучання Голосу Людства, у якому закликав через звучання хору:

«Обніміться, мільйони,

Злийтеся у Радості єдиній!».

Основні проблемні запитання нашого діалогу:

  • У чому полягає задум композитора щодо написання Симфонії № 9?

  • Який новаторський прийом використав Л. Бетховен у Симфонії № 9?

4. Слухання фіналу Симфонії № 9 Л. Бетховена.

а) Слово вчителя.

Дев'ята симфонія Л. Бетховена — це гімн могутності та всепереможності людського духу, це, говорячи словами музикознавця В. Стасова, «дев'ятий вал, до якого спрямувалась уся діяльність геніального симфоніста».

Сьогодні ми послухаємо, як фінал симфонії увінчує собою напружену боротьбу заради перемоги добра й справедливості, що триває впродовж звучання твору.

Познайомтеся з головною темою та заспівайте її як вокаліз (або з назвою нот).

б) Виконання теми.

Послухайте фінал теми та простежте за розвитком цієї теми.

в) Слухання фіналу Симфонії № 9 Л. Бетховена.

  • Яким є образний зміст фіналу симфонії?

  • Чи відчули ви Щось особливе у його звучанні?

  • Якого характеру набула тема?

Учитель. Тема радості, наспівна й сувора, велична, проста й світла за характером, легко запам'ятовується, тому що створена на народнопісенних інтонаціях.

Перший показ цієї теми Л. Бетховен доручив віолончелям і контрабасам — інструментам, що зазвичай виконують в оркестрі акомпануючу роль і не виконують кантилени — протяжної, наспівної мелодії. Поступове нагнітання нової хвилі радості у виконанні солістів, оркестру та хору приводить"до могутнього апофеозу, Свободи, Братства людства в кінці твору.

Чому композитор вийшов за межі симфонічного жанру, увівши звучання хору, солістів?

Задумом композитора було вираження ідеї загальнолюдського братства й любові. Уведення хору у фіналі — це могутній засіб, покликаний розкрити через слово бажання свободи, єднання, торжества щасливого людства, показати звучання Голосу Людства.

Поетичним матеріалом став фрагмент оди німецького поета Ф. Шиллера «До радості»:

«О прекрасна, божественна Радосте!

Дочко небес! Натхненна,

Ми вступаємо в твоє святилище!..

Обніміться, мільйони!

Злийтеся у Радості єдиній!».

Чи вдалося композитору досягти мети, поєднавши симфонічне й хорове, вокальне звучання?

5. Гра «Диригент».

Уявіть, що кожен із вас диригент. Спробуйте передати характер музики.

6. Висновок діалогу з музикою Дев'ятої симфонії: технологія «Мікрофон».

  • Чому Л. Бетховена називають «Шекспіром мас», а симфонію — «дев'ятим валом», до якого «вела вся велика діяльність геніального симфоніста» (О. Сєров).

  • Чому ода «До радості» із Симфонії № 9 Л. Бетховена стала європейським гімном?

Які музичні твори композитора ви можете згадати?

7. Гра «Композитор».

Прочитайте поетичні рядки Вадима Крищенка та спробуйте створити свою мелодію. Чи буде вона співзвучна бетховенській музиці?

Родина, родина — від батька до сина,

Від матері доні добро передам,

Родина, родина — це вся Україна

З глибоким корінням, з високим гіллям.

8. Слухання пісні «Три поради» композитора І.Шамо.

  • Який образний зміст має ця пісня?

  • Якими є особливості мелодії, ритму даної пісні?

  • Як слід виконувати цей твір?

9. Підсумок уроку.

а) Дебати «Моя думка» (групи «Фанати» — «Опоненти»). Технологія «Мікрофон».

    • Що нового відкрила вам музика уроку? Чи відбувся ваш діалог з Л. Бетховеном?

    • Чи згодні ви із задумом композитора Л. Бетховена щодо втілення образу світу та людського буття в Симфонії № 9?

    • Чому композитор вийшов за межі симфонічного жанру, увівши звучання хору, солістів?

    • Який вислів Л. Бетховена ви візьмете із собою в життя?

б) Оцінювання музично-творчої діяльності учнів на уроці.

10. Домашнє завдання.

Слухати музику на власний вибір. Звернути увагу на симфонічну музику, твори Л. Бетховена.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.

Приклад завдання з олімпіади Українська мова. Спробуйте!
До ЗНО з ІСТОРІЇ УКРАЇНИ залишилося:
0
4
міс.
1
5
дн.
0
7
год.
Готуйся до ЗНО разом із «Всеосвітою»!