і отримати безкоштовне
свідоцтво про публікацію
! В а ж л и в о
Предмети »

Конспект заняття з муз. мистецтва (7 клас, урок № 27)

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Музичне мистецтво 7 клас______________________

Урок № 27

Тема.Розвиток патріотичного образу.

Мета. Визначити особливості розкриття образів Батьківщини, матері у вокальних та інструментальних творах (полонез «Прощання з Батьківщиною» М. Огіньського, пісня «На долині туман» Муз. Б. Буєвського, Сл. В. Діденка). Розвивати образно-асоціативне мислення, творчі здібності учнів, вокально-хорові навички. Виховувати естетичний смак, почуття патріотизму, інтерес до творчості композиторів М. Огіньського, Б. Буєвського.

Музичний матеріал: М. Огіньський. Полонез «Прощання з Батьківщиною» (слухання); «На долині туман» Муз. Б. Буєвського, Сл. В. Діденка (розучування); Ф. Шопен. «Полонез» (слухання).

Тип уроку: урок поглиблення теми.

Обладнання: музичні інструменти (баян, акордеон, фортепіано), магнітофон (музичний центр, DVD, комп'ютер), нотна дошка, нотний запис, портрети композиторів М.Огіньського,Ф. Шопена, підручники ,«Музичне мистецтво», 7 кл. (Г. М. Макаренко, Т. О. Наземнова, Н. І. Міщенко-, Л. О. Дорогань), «Вчимося співати», 5—8 кл. (М.К. Яскулко).

ХІД УРОКУ

1. Організаційний етап уроку.

Вхід учнів до класу (кабінету) під звучання полонезу «Прощання з Батьківщиною» М. Огіньського Музичне вітання.

2. Актуалізація музичних вражень, опорних знань учнів.

  • Якою музикою розпочався наш урок?

  • Яку характеристику пісні ви можете дати?

Організація роботи у творчих групах.

3. Виконання пісні «На долині туман» (першого куплету).

  • Послухайте фрагмент вірша й визначте, на яку мелодію він для вас прозвучить.

Проводиться творча робота в групах і демонстрація варіантів учнівських робіт.

Слухання пісні «На долині туман».

  • Які ваші враження від звучання цієї пісні? :— Який її образний зміст?

При розучуванні першого куплету пісні слід звернути увагу на особливості ритмічного рисунку й мелодичного руху. Можливе використання різних форм роботи щодо розучування пісні.

Які музичні твори висвітлюють образи патріотів, синів Батьківщини?

4. Мотивація музично-навчальної діяльності учнів.

Кожний народ, кожна нація має своїх героїв, своїх синів — патріотів, які жили, боролися, творили для своєї Батьківщини. Одним із таких вірних синів Батьківщини — Польщі — є композитор МіхалКлеофасОгіньський.

М. Огіньський — представник одного з найбільш знатних родів Речі Посполитої, граф, який мав право на польський престол.

Він був блискучим дипломатом і послом Польщі в кількох державах. М. Огіньський брав участь у повстанні польських патріотів під керівництвом Тадеуша Костюшка в 1794 році.

Однак поряд із цим М. Огінський — музикант, композитор. Свій музичний талант він також ставить на службу свободі, пише військово-патріотичні пісні й марші.

Після жорстокого придушення повстання тисячі патріотів залишають Польщу, серед них і М. Огіньський. Саме тоді й народився цей полонез. Його музика відображає спалах найсильніших емоцій, а передовсім — почуття любові до рідного краю.

Історія створення полонезу оповита легендами. Слід згадати одну з них.

...Коли видавалися полонези Огіньського, у змісті було зазначено, що славетний композитор написав ці твори тоді, коли йому зрадила кохана. І від цього нещасливого кохання він помер. Мелодраматична, у дусі часу казка була розрахована на збільшення грошового капіталу. На який капітал розраховуємо ми, створюючи казки в дусі нашого часу? Полонез Огіньського називається «Прощання з Батьківщиною», він помер у вигнанні: ностальгія — єдина хвороба, від якої немає жодних ліків.

Що означає слово «полонез»?

Звернімося до словника

Полонез(від фр. польський) — блискучий урочистий польський танець-хода, який відкриває бали.

Але вслухайтесь: які почуття вклав композитор у цей урочистий польський танець?

5. Слухання полонезу «Прощання з Батьківщиною».

  • Чи схвилювала вас музика полонезу?

«Полонез» — єдиний із двадцяти полонезів програмний твір. Чому саме йому композитор дав таку назву?

  • Які особливості музики першої частини полонезу?

  • Що в ній домінує — пісенність чи танцювальність?

  • Яка із частин повторюється?

  • У якій із частин найбільше відчутні інтонації, характерні для полонезу як танцю?

  • Відтвори ритм цієї частини.

  • Скільки емоцій і різноманітних душевних рухів відчувається в музиці «Прощання...»! Біль розлуки, щемливе чуття туги за Батьківщиною, любов, печаль, ніжність... Але середня частина відзначається фанфарним, призовним характером. Це так звана «побудка», яка наче піднімає до боротьби. Схожі інтонації «побудок» зустрічаються*і в інших творах М. Огіньського.

Саме в поєднанні різних почуттів полягає драматургія цього твору.

Зробіть висновок і визначте музичну форму. Існує кілька варіантів виконання полонезу: фортепіанний, оркестровий, хоровий;

6. Гра «Композитор».

  • Створіть свій варіант виконання.

  • Придумайте супровід до однієї з частин, щоб він звучав як супровід «надії». Яку із частин ви оберете?

7. Прочитайте слова присвяти композитору М. Огінському. Чи змогли б ви продовжити їх як поет, додавши свої рядки?

Палкої ніжності потік

Невизнавав кордонів:

Твоя любов. — печалі спів

В мелодії стодзвонній.

Ти присвятив той Полонез

Вітчизні своїй рідній,

Їй у вигнанні, мов з небес,

Співав чудові гімни...

Ліна Красношапка (переклад В. Меринова )

Мимоволі згадується інша доля — Фредеріка Шопена — співвітчизника й молодшого сучасника М. Огіньського і Ф. Шопена. Чи схожі вони?

Із попередніх уроків вам знайома музика «Полонезу ля мажор» Ф. Шопена, який, до речі, відкриває сюїту «Шопеніана» О. Глазунова.

Слухання «Полонезу ля мажор» Ф. Шопена.

  • Який характер музики полонезу Шопена? ,

  • Що вона відображає?

Цей відомий полонез — один із найбільш розкішних і блискучих. Його тріумфально-переможні образи відображають національну гордість польського народу. Не випадково мелодія згаданого полонезу Ф. Шопена стала позивними польського радіо.

8. Порівняйте полонез Ф. Шопена і полонез М. Огінського.

Чим вони відрізняються?

Організація роботи в групах.

Висновок учителя після відповіді учнів.

Зовсім інший образний зміст у полонезі «Прощання з Батьківщиною» М. Огіньського. Він відрізняється пісенним характером, хоча ритм цього твору — від танцю. Але композитор свідомо відмовляється від традиційного трактування цолонезу як «світського» танцю. Це, скоріше, сповідь душі, лірична поема...

9. Підсумок уроку.

  • Яка музика звучала на сьогоднішньому уроці?

  • Чому й досі музика «Полонезу» М. Огіньського хвилює людей?

Музика полонезу близька й зрозуміла кожній людині. Через століття дійшло до нас яскраве світло любові й надії, яке зігріває й очищує душу, звеличує думки, викликає високі й щирі почуття, пробуджує творчі сили.

  • Чи близька вам за образним змістом пісня «Синові» А. Пашкевича?

  • У яких кольорах ви бачите наш урок? Оцінювання музично-творчої діяльності учнів на уроці.

10. Домашнє завдання.

Слухати музику на власний вибір. Утілити музичні враження за допомогою улюбленого виду мистецтва.

11. Вихід учнів із класу (кабінету) під звучання полонезу «Прощання з Батьківщиною» М. Огіньського.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу

Опис документу:
Конспект уроку "Музичне мистецтво" для 7 класу

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Соціальне партнерство закладу позашкільної освіти та сім’ї»
Просіна Ольга Володимирівна
36 години
590 грн
295 грн

Бажаєте дізнаватись більше цікавого?


Долучайтесь до спільноти