Конспект заняття з муз. мистецтва (7 клас, урок № 23)

Опис документу:
Конспект уроку "Музичне мистецтво" для 7 класу

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Музичне мистецтво 7 клас__________________

Урок № 23

Тема.Музичні образи вшановують.

Мета. Визначити роль Т. Шевченка в українській культурі та, особливості втілення образу поета в музиці й інших видах мистецтва. Розвивати вміння сприймати та інтерпретувати програмну музику. Формувати навички емоційно-виразного виконання пісні. Виховувати інтерес до творчості Т. Шевченка, Я. Степового, естетичний смак учнів.

Музичний матеріал: Я. Степовий. «Прелюд пам'яті Тараса Шевченка» (слухання); О. Осадчий. «Стоїть тополя» (розучування).

Тип уроку: урок поглиблення теми.

Обладнання: музичні інструменти (баян, акордеон, фортепіано), магнітофон (музичний центр, DVD, комп'ютер), нотна дошка, нотний запис, портрети композиторів Я. Степового, О. Осадчого, підручники «Музичне мистецтво», 7 кл. (Г. М. Макаренко, Т. О. Наземнова, Н. І. Міщенко, Л. О. Дорогань), «Вчимося співати», 5—8 кл. (М. К. Яскулко).

ХІД УРОКУ

1. Організаційний етап уроку.

Вхід учнів до класу (кабінету) під звучання мелодій попереднього уроку.

Музичне вітання.

2. Актуалізація музичних вражень, досвіду учнів.

  • Про що розповіла вам музика, під яку ви заходили до класу?

  • Чи знайома вам ця музика?

  • Які почуття вона у вас викликала? .

Який образний зміст музики яку ви тільки що прослухали?

Демонстрація фрагментів увертюри Бетховена, основних тем (учитель).

  • Що ви можете сказати про автора даного твору (Бетховена)?

3. Мотивація музично-навчальної діяльності учнів на уроці.

Кожний народ пишається своїми вірними синами-героями, яких ви, напевно, можете назвати. Грузинський народ — Ш. Руставелі, російський — О. Пушкіним, польський — Ф. Шопеном і М. Огіньським, український народ — Т. Шевченком.

Творчий спадок геніального сина українського народу Тараса Григоровича Шевченка — це безцінна скарбниця не тільки для України, а й для всього людства.

У всьому світі вшановують пам'ять Великого Кобзаря: йому встановлюють пам'ятники, на його честь називають вулиці та площі, парки й сквери, театри та музеї, йому присвячують вірші, про нього складають пісні.

Звернення до ілюстрації.

Сьогодні ми поговоримо про образ Тараса Шевченка в музиці.

Українська музична Шевченкіана широко представлена у творчості багатьох українських композиторів. Серед них — видатний український композитор Яків Степанович Степовий. Шевченкова тематика посідає значне місце у творчості композитора. Звернення до образів поезії Великого Кобзаря зрозуміле — революційна спрямованість, народність, реалізм творів Т. Шевченка були близькими Я. Степовому.

4. Слухання «Прелюду пам'яті Тараса Шевченка».

Творча спадщина Я. Степового складається з романсів на вірші українських і російських поетів, хорових творів (зокрема для дітей), обробок українських народних і революційних пісень, інструментальних творів (переважно для фортепіано).

У фортепіанній музиці Я. Степовий, розвиваючи традиції М. Лисенка, звертався до зразків творчості П. Чайковського, до мініатюр Ф. Шопена й особливо Е. Гріга. Його невеликі фортепіанні п'єси — прелюдії, вальси, танці — відзначаються імпровізаційністю. Серед них —: «Прелюд пам'яті Тараса Шевченка».

Прелюдія (інструментальна п'єса імпровізаційного складу) — улюблений жанр багатьох композиторів. Пригадайте їхні імена.

15 лютого 1912 року композитор узяв участь у вечорі, присвяченому вшануванню пам'яті Т. Г. Шевченка, організатором якого було Товариство народних університетів у Москві. На цьому вечорі Я. Степовий виконав свій «Прелюд пам'яті Тараса Шевченка» , написаний 1911 року до 50-ї річниці з дня смерті поета. Музикою цього твору композитор прагнув висловити почуття глибокої пошани до Великого Кобзаря.

Слухання-показ основної теми прелюду.

Під час слухання прелюду прослідкуйте, як змінюється характер основної теми впродовж музичного твору.

5. Слухання «Прелюду пам'яті Тараса Шевченка».

Аналіз-інтерпретація.

Учень однієї з київських шкіл О. Беленок написав такі рядки, присвячені великому поету: -

Я Шевченка бачу, як живого,

Розмовляю щиро, мов з живим.

Намагаюсь довше якомога

Наодинці бути поруч з ним.

  • А яким ви побачили великого поета, слухаючи музичний твір?

  • Як змінювався характер основної теми під час звучання прелюдії?

  • Який висновок ви можете зробити?

  • У чому полягають особливості композиції твору? Зробіть висновки щодо будови твору.

  • Чому музичний твір, написаний 100 років тому (1911 р.) на честь великого поета, досі звучить, хвилює сучасних слухачів?

  • Згадайте твори мистецтв, у яких утілений образ Т. Шевченка.

Демонстрація слайдів, репродукцій, які відображають образ Кобзаря.

(К. Трутовський. «Кобзар над Дніпром»; М. Божій. «Думи мої, думи...»; Ю. Гав'юк. «Портрет Шевченка».)

  • Чи співзвучні ці твори образному змісту «Прелюду пам'яті Тараса Шевченка» ?

6. Послухайте слова поета В. Крищенка:

Стоїть тополя на роздоллі,

Легенда пам'яті жива.

І листям промовля поволі

Святі Шевченкові слова.

  • Що відчувається в цих словах?

У цих поетичних рядках — висока поетичність, глибока щирість і закоханість автора в прекрасні символи української землі. _— Якою має бути пісня на ці слова?

  • Послухайте пісню композитора О. Осадчого «Стоїть тополя» на слова В. Крищенка й розгляньте репродукції картин О. Полякова «Тополя» або І. Сколоздри «Шевченко під тополею».

  • Визначте, чи співзвучні їхні образи з образом пісні.

7. Слухання пісні «Стоїть тополя».

  • У чому полягає основна думка пісні?

  • Які почуття вона у вас викликала?

  • Чи співзвучна пісня «Стоїть тополя» картинам Художників О. Полякова, І. Сколоздри?

8. Розучування пісні «Стоїть тополя» (першого куплету).

Які особливості ритмічного рисунку заспіву? При розучуванні слід звернути увагу на синкопований ритм (опора на нотний запис).

  • Які пісні, присвячені Тарасу Шевченку, ви можете назвати?

  • Які пісні на слова поета ви знаєте?

Учні згадують відомі їм пісні («Зоре моя вечірняя», «Думи мої, думи...», «Реве та стогне Дніпр широкий»).

Виконання пісень за бажанням учнів.

9. Підсумок уроку.

  • Якіймузиці був присвячений сьогоднішній урок?

Як відомо, Т. Шевченко був великим знавцем української пісні. Він був шанувальником, збирачем і чудовим виконавцем української пісні.

  • Який віночок з українських пісень ви присвятили б великому Кобзареві? ' ,

  • Який висновок ви можете зробити?

«Він був сином мужика і став володарем у царстві духа. Він був кріпаком і став велетнем у царстві людської культури... Найкращий і найцінніший скарб доля дала йому лише по смерті — невмирущу славу і всерозквітаючу радість, яку в мільйонів людських сердець все наново збуджуватимуть його твори...»

Іван Франка Присвята [Т. Г. Шевченкові] Оцінювання музично-творчої діяльності учнів на уроці.

10. Домашнє завдання.

Слухати музику на власний вибір. Утілити музичні враження в улюбленому виді мистецтва.

11. Вихід учнів із класу (кабінету) під звучання «Прелюду пам'яті Тараса Шевченка» Я. Степового.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.

Приклад завдання з олімпіади Українська мова. Спробуйте!
До ЗНО з УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ТА ЛІТЕРАТУРИ залишилося:
0
4
міс.
0
3
дн.
0
6
год.
Готуйся до ЗНО разом із «Всеосвітою»!