Конспект заняття з муз. мистецтва (5 клас, урок № 30)

Опис документу:
Конспект з уроку "Музичне мистецтво"

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Музичне мистецтво 5 клас_______________________

Урок № 30

Епіграф до уроку:

Архітектура — це застигла музика.

Йоганн Вольфганг Гете

Тема.Архітектура і музика.

Мета. Визначити особливості асоціативних зв'язків архітектурного мистецтва з музикою. Познайомитись зі старовинним мистецтвом дзвону та розкрити його особливості. Розвивати творчо-аналітичне . мислення, творчу уяву учнів. Виховувати інтерес до архітектури, музичних творів, у яких розкривається неповторність архітектурних споруд (творчість С. Рахманінова, М. Мусоргського).

Музичний тавізуальний матеріал: В. Таловиря. «Писанки» (розучування); прелюд до дієз мінор С. Рахманінова (слухання); М. Мусоргський. «Богатирські ворота» з фортепіанної сюїти «Картинки з виставки» (на вибір учнів та вчителя) — слухання.

Тип уроку: урок поглиблення теми.

Обладнання: музичні інструменти, нотна дошка, магнітофон (музичний центр, DVD), фотоілюстрація «Свято-Володимирський собор у м. Києві», В. Гартман. «Міські ворота в Києві» (репродукція), портрети С. Рахманінова, М. Мусоргського.

ХІД УРОКУ

1. Організаційний етап уроку.

Учні входять до класу (кабінету) під звучання пісні «Писанки» чи варіацій «Українські

писанки» Л. Дичко.

Музичне вітання. (Музичний матеріал на розсуд учителя.)

2. Актуалізація опорних знань учнів.

Завдання та запитання учням.

  • Чому народне мистецтво писанкарства приваблює митців та надихає їх на написання музичних творів?

  • Порівняйте свої музичні враження з музикою, яка звучала на початку уроку. (Уразі потреби звучать фрагменти обраної музики:)

3. Розучування пісні В. Таловирі «Писанки».

Запитання до учнів.

  • Які почуття викликала у вас музика?

  • Як слід виконувати пісню?

Розучування пісні різними способами: сольний спів у чергуванні з хором, спів по черзі, з використанням гри «Мікрофон».

4. Актуалізація музичного досвіду учнів.

Запитання до учнів.

  • Які особливості святкування Великодня? Яка музика звучала?

  • Якими веснянками вітали весну, весняні свята?

  • Які веснянки ви можете виконати?

Виконання веснянок за бажанням учнів.

Учитель. Ви пригадали чимало ознак Великодня. Але є ще одна особливість великоднього свята — святкові передзвони в християнських храмах.

Мистецтво дзвону – це особливе й старовинне мистецтво. Вслуховуючись у дзвін соборів та храмів, ми можемо відрізнити дзвін урочистий і святковий від тривожного та печального. Так само є різними дзвін вранішній та дзвін вечірній. Музика дзвону, як і звичайні музичні твори, має свій темп, ритм, динаміку, лад.

5. Сприймання фотоілюстрації «Володимирський собор, у Києві».

Учитель. Перед вами один із соборів м. Києва — Свято-Володимирський. Подивіться на нього уважно.

Ця прекрасна споруда є національною святинею, своєрідним літописом часів Київської Русі, увічненням славної історії українського народу. Свято-Володимирський собор височіє на одному з Київських пагорбів на бульварі Тараса Шевченка. Його було закладено 15 липня 1862 року в день пам'яті святого князя Володимира, який охрестив Київську Русь. Споруджували собор упродовж двадцяти років. Окрім своєї урочисто-довершеної краси та пропорційності, собор особливий тим, що дзвіниці (їх дві) розміщені в куполах споруди, а не вибудувані окремо, як зазвичай у християнських храмах. Дзвони Володимирського собору й дотепер — незмінні вісники великих свят та знаменних подій, вони; живуть повноцінним життям великого старовинного міста — столиці нашої держави.

Запитання до учнів.

  • Яке враження справила на вас ця фотоілюстрація?

  • Чи вона звучала? Якщо так, то як саме — музикою, хоровим співом чи передзвоном?

6. Мотивація навчальної діяльності учнів.

Учитель. Упродовж сьогоднішнього уроку ви маєте відповісти на запитання: « Що поєднує архітектуру та музику? ».

Чутливе ставлення до мистецтва православних дзвонарів було у Сергія Рахманінова. Його розлука з Батьківщиною загострювала в пам'яті та уяві характерні риси церковного дзвону як символу далекої домівки. Один із творів Сергія Рахманінова — поема для солістів, хору та оркестру — має назву «Дзвони». Інтонації дзвонів є характерними для багатьох творів композитора, особливо фортепіанних.

7. Слухання «Прелюду до дієз мінор» композитора Сергія Рахманінова.

Учитель. Що означає термін «прелюд»?

Звернімося до словничка.

Слово«прелюдія», або«прелюд», у перекладі з латини означає «вступ». Це невелика інструментальна п'єса, що була спочатку вступом до основного музичного твору. Проте вже довгий час композитори створюють прелюдії як самостійні музичні твори.

Завдання та запитання учням.

  • Познайомтеся з основною темою прелюду.

  • Прослухайте, як проходить її розвиток.

  • Яке враження справило на вас звучання прелюду?

  • Чи збігаються ваші музичні враження із враженнями візуальними від розглядання Володимирського собору?

  • Як композитор передав велич, простір, стрункість музичної споруди?

  • Чи почули ви в прелюді інтонації дзвонів?

Учитель. Прелюд сповнений почуттями урочистості та схвильованості, простими та вражаючими контрастами, що виявляються то в тривожних, суворих інтонаціях дзвонів, то в напружено-стрімкому русі. Музичний образ дзвонів уперше з'являється саме в цьому творі композитора.

Виконання в ансамблі з учителем фрагмента «Прелюду до дієз мінор» за ритмічною партитурою.

8. Екскурсія до картинної галереї.

Учитель. Уявіть, що ви в картинній галереї на виставці робіт художника й архітектора Віктора Гартмана.

  • Розгляньте малюнок художника «Міські ворота в Києві».

Опишіть зміст малюнка.

  • Якими уявив міські ворота в Києві художник?

Учитель (або учень-«екскурсовод»). На малюнку — давньоруські дерев'яні різьблені міські ворота у вигляді велетенського богатирського шолома. Поруч — дзвіниця, що надає споруді величі та краси. Зображення ніби звучить велично-спокійною та урочистою слов'янською музикою і викликає в уяві «богатирські» образи. Таким чином виникає поєднання між твором живопису на архітектурну тематику й музичним твором.

Якою музикою міг би зазвучати для вас цей проект міських воріт? .

Послухайте, як свої враження від малюнка відобразив російський композитор Мод ест Мусоргський.

9. Слухання п'єси композитора М. Мусоргського «Богатирські ворота».

Запитання до учнів.

  • Який характер музики?

  • Як би ви назвали п'єсу композитора?

  • Чому композитор назвав п'єсу «Богатирські ворота», а не «Міські ворота»?

Учитель. Послухайте історію створення циклу «Картинки з виставки».

Фортепіанний цикл «Картинки з виставки» композитор М. Мусоргський написав під враженням посмертної виставки свого товариша, художника й архітектора Віктора Гартмана, на якій він побував у 1874 році.

Кожна з десяти п'єс циклу — це музична картинка, що відображає враження композитора від того чи іншого твору художника. Таким чином, увесь цикл, що являє собою сюїту,— це послідовність самостійних п'єс, об'єднаних єдиним задумом. Кілька п’єс створено на архітектурну тематику («Старий замок», «Катакомби», «Богатирські ворота»).

Так, остання п'єса циклу «Богатирські ворота» навіяна враженнями від малюнка Віктора Гартмана «Міські ворота в Києві». Київ — столиця Київської Русі — уособлював силу й могутність держави.

Виконання основної мелодії п'єси в ансамблі з учителем.

Завдання та запитання учням.

Запам'ятайте щойно виконану мелодію.

  • Чи можна назвати «Богатирські ворота» М. Мусоргського архітектурним пейзажем у музиці?

10. Бесіда про творчість М. Мусоргського.

Учитель. Чи знаєте ви, яким був шлях композитора до музики? Коли він почав займатись музикою?

Музична обдарованість М. Мусоргського виявилася рано. Хлопчик займався музикою з матусею і вже у шестирічному віці грав на фортепіано нескладні твори.

Проте в родині Мусоргських музичні заняття Модеста сприймали несерйозно, тож за сімейною традицією десятирічного хлопця відвезли в Петербург... до військової школи.

Майже впродовж 10 років Модест Петрович успішно опановував військові науки, став чудовим офіцером і навіть був прийнятий до Преображенського полку.

Однак любов до музики перемогла: Мусоргський покинув військову службу й цілковито присвятив себе мистецтву.

11. Підсумок уроку.

Підсумкове слово вчителя. Що ж пов'язує музичне мистецтво з архітектурним?

Архітектура і музика... На перший погляд здається, що ці види мистецтва зовсім не пов'язані між собою. Проте це не так. Найважливішою тут є пропорційність, властива і музиці, і архітектурі, а також симетрія та композиція. Прикладом симетрії в музиці є відома нам широко розповсюджена тричастинна будова музичного твору (А-В-А).

Завдання та запитання учням.

  • Яка архітектурна споруда вас захоплює, вражає?

  • З якою музикою вона асоціюється у вашій уяві?

  • Розгляньте фото скульптурного портрета С. Рахманінова роботи російського скульптора Сергія Коненкова.

  • Що могло надихнути скульптора на створення портрета композитора?

12. Домашнє завдання.

Слухати музику за власним вибором. Підготувати матеріал про скульптурні твори, пов'язані з музикою. Відобразити враження від музики, що звучала на уроці, в малюнках.

13. Вихід учнів із класу (кабінету) пір звучання «Прелюду...» С. Рахманінова або «Богатирських воріт» М. Мусоргського.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.

Приклад завдання з олімпіади Українська мова. Спробуйте!
До ЗНО з ХІМІЇ залишилося:
0
4
міс.
2
8
дн.
0
2
год.
Готуйся до ЗНО разом із «Всеосвітою»!