Конспект заняття з муз. мистецтва (5 клас, урок № 28)

Опис документу:
Конспект уроку "Музичне мистецтво"

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Музичне мистецтво 5 клас______________________

Урок28

Тема.Духовна тематика у творах мистецтва.

Мета. Визначити особливості духовної музики та іконопису у відтворенні духовного світу людини. Розкрити характерні риси й особливості музичної мови «Херувимської» А. Веделя. Познайомитися з історією створення, назвою та особливостями письма ікони Вишгородської Богоматері. Розвивати образно-асоціативне мислення, емоційну чутливість до духовної музики та творів живопису. Виховувати інтерес до духовних традицій.

Музичний тавізуальний матеріал: Ю. Чичков. «Мама» (виконання); Ф. Шуберт. «AveMaria» (слухання); А. Ведель. «Херувимська» (слухання); ікона Вишгородської (Володимирської) Богоматері (сприймання); Рафаель Санті. «Сікстинська мадонна» (сприймання).

Тип уроку: урок поглиблення теми.

Обладнання: музичні інструменти, нотна дошка, магнітофон (музичний центр,DVD), портрети Ф. Шуберта, Ю. Чичкова, А. Веделя, репродукція ікони Вишгородської (Володимирської) Богоматері; репродукція картини «Сікстинська мадонна» Рафаеля Санті.

ХІД УРОКУ

1. Організаційний етап уроку.

Учні входять до класу (кабінету) під звучання пісні «Мама» Ю. Чичкова.

Музичне вітання. (Музичний матеріал на розсуд учителя.)

2. Актуалізація опорних знань учнів.

Запитання до учнів.

  • Як у пісні «Мама» розкривається образ матері?

Виконання пісні «Мама». Демонстрація творчих робіт.

Учитель. Пригадайте, в яких творах мистецтва розкритий образ материнської любові.

Звучить «AveMaria» Ф. Шуберта.

3. Мотивація навчальної діяльності учнів.

Учитель. Тема сьогоднішнього уроку деякою мірою продовжує тему попереднього уроку, поглиблює, розвиває її. Це тема духовності людини, відтворення духовних традицій у мистецтві. Саме цьому й буде присвячено наш урок.

4. Сприймання репродукції ікони Вишгородської (Володимирської) Богоматері.

Завдання та запитання учням.

  • Розгляньте репродукцію ікони.

  • Хто на ній зображений?

  • Які почуття викликає у вас ікона?

  • Чим схожі картина «Сікстинська мадонна» та ікона Володимирської Богоматері?

  • Що вони прославляють, возвеличують?

  • Чим відрізняються ці мистецькі твори?

Учитель. Зображення Святої Марії Богоматері були найулюбленішими в іконописному мистецтві країн християнського світу.

Однією з найвідоміших ікон є образ Богородиці Елеуси, яка відома ще як Вишгородська (Володимирська) Богоматір. Композиція зображує Богоматір із маленьким Ісусом, які міцно притулилися одне до одного й торкаються щоками. Ікони такого типу мали назву «Елеуса», тобто «Замилування».

За давніми легендами та переказами, що є. в писемних джерелах, ця ікона прославилася великою чудотворною силою, захищаючи людей від лиха й надихаючи їх на подвиги.

Літописи свідчать про її візантійське походження. На початку XII ст. ікону було привезено з Константинополя до князівської церкви у Вишгороді, що під Києвом. Однак згодом суздальський князь Андрій Боголюбський, зруйнувавши Київ, загарбав ікону і перевіз її до своєї вотчини в місто Володимир на Клязьмі. З того часу ікону стали називати «Володимирська Богородиця». Зараз ікона зберігається у Третьяковській картинній галереї в Москві.

Талановитий майстер відобразив на іконі найвищі цінності людини — красу життя і материнської любові. Якою ж музикою відлунюють прекрасні образи в наших серцях?

5. Гра «Композитор».

Учитель. Уявіть, що ви — композитори, музиканти.

  • Якою музикою «звучить» у вашій уяві святе зображення ікони Володимирської Богоматері?

  • Опишіть (усно) свій уявний музичний твір, добираючи відповідні слова: вокальний, інструментальний, сольний, хоровий, оркестровий.

(Учні демонструють свої творчі роботи, учитель організовує творче обговорення, оцінювання цих робіт.)

  • Порівняйте свої візуальні, музичні враження з «Херувимською» — твором українського композитора Артемія Веделя.

6. Слухання «Херувимської» композитора А. Веделя.

Запитання до учнів.

  • Яке враження справило на вас звучання цього твору?

  • Чи схвилювала вас музика, її звучання?

Відповіді учнів.

Учитель. Чи знаєте ви, що означає назва «Херувимська»?

Назва твору «Херувимська» походить від слова «херувими», тобто ангели. У перекладі з грецької мови — вісники, посланники. Це Божі посланники, посередники між Богом і людьми.

Звернімося до словничка.

Херувимська – це духовний вокальний твір для хору, що починається словами «іже херувими» (звідси й назва).

Цей різновид духовного співу, відомий із VI ст., вирізняється особливою урочистістю. Існує багато варіантів співу херувимських. їх створювали композитори Дмитро Бортнянський, Мак: сим Березовський, Петро Чайковський, Михайло Глинка, Артемій Ведель.

Артемій Ведель — український композитор, диригент, співак та педагог XVIII ст. Протягом кількох років він викладав вокальні дисципліни в Харківському колегіумі. У творчості Веделя, що охоплює Сферу духовної хорової музики, дуже відчутний вплив української народної пісенності.

Завдання та запитання учням.

  • Познайомтеся з основною темою, «Херувимської» та виконайте її.

  • До якого музичного жанру належить цей музичний твір? (До жанру духовної музики.)

Звернімося до словничка.

Духовна музика — це вокальні, інструментальні або вокально-інструментальні твори на релігійні тексти чи сюжети.

Учитель. Усі твори композитора створені для виконання хором а капела (а capella), тобто без інструментального супроводу.

Творчість Артемія Веделя разом із творчістю Дмитра Бортнянського та Максима Березовського представляє період розквіту української хорової музики кінця XVIII ст.

Запитання до учнів.

  • Чи виникли у вашій уяві художні образи під час звучання твору? Які саме?

  • Чи співзвучна музика «Херувимської» іконі Володимирської Богоматері?

Учитель. Музика «Херувимської» вражає щирістю, задушевністю, мелодійністю, що робить її співзвучною з іконою. Чистота й ніжність звучання хору, прозорість тембрових барв ніби зупиняють час, віддаляють від усього земного та скороминущого.

7. Слухання поезії А. Житкевича.

Учитель. З давніх-давен люди звертались до святих ікон зі своїми проханнями, молитвами. Послухайте, як звертається до святої ікони в одному зі своїх віршів поет А. Житкевич.

І вперше, і вдруге, і в тисячний раз

молюсь не за себе, молюся за вас:

за кожну травинку, що в лузі росте,

за кожну краплинку, що з неба впаде,

за те, що розквітло, за те, що зійшло,

за те, що дорогу до сонця знайшло...

За слово привітне, що радість несе,

за те, що любов'ю голубить усе,

за щедрість і ласку, за теплу весну,

за мамину казку і душу ясну...

Я тих, кого доля вмивала слізьми,

обняв би, прикрив би, як пташка крильми.

Звичайні й славетні, великі й малі —

Молюся за вас, що ви є на землі!

Молюся за всіх, хто живе на землі!

(За А. Житкевичем)

Запитання до учнів.

  • Які почуття викликав у вас цей вірш?

  • Чи співзвучні характер і настрій поетичного твору А.Житкевича та «Херувимської» А. Веделя?

  • Чи співзвучна за характером і настроєм «» Ф. Шуберта творам А.Житкевича та А. Веделя?

Звучить фрагмент «AveМагіа».

Запитання до учнів.

  • Чим схожі й чим відрізняються музичний твір Ф. Шуберта та А. Веделя?

8. Розучування пісні «Мама» композитора Ю. Чичкова.

Запитання до учнів.

  • Чи співзвучна пісня темі нашого уроку? —: Як її слід виконувати?

Розучування пісні, її виконання проходить у піднесеному настрої , сформованому попередньою творчою роботою.

По можливості повторити пісні, вірші, присвячені мамі.

9. Підсумок уроку.

Запитання до учнів.

  • Яка музика, твори живопису були головними на уроці?

  • Яким звучанням відлунює в душі образ Вишгородської Богоматері?

  • Чи можна назвати програмною музикою «Херувимську» А. Веделя?

  • Чи Виникають у вашій уяві художні образи під час слухання музики А. Веделя?

Оцінювання роботи учнів на уроці.

10. Домашнє завдання.

Спробувати відтворити ці образи в малюнках. Слухати музику за власним вибором.

11. Вихід учнів із класу (кабінету) під звучання музики за їхнім бажанням.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.

Приклад завдання з олімпіади Українська мова. Спробуйте!
До ЗНО з МАТЕМАТИКИ залишилося:
0
4
міс.
0
2
дн.
2
2
год.
Готуйся до ЗНО разом із «Всеосвітою»!