і отримати безкоштовне
свідоцтво про публікацію
! В а ж л и в о
Предмети »

Конспект заняття з муз. мистецтва (5 клас, урок № 25)

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Музичне мистецтво 5 клас__________________

Урок № 25

Епіграф до уроку:

Весна чарівниця,

Неначе цариця,

Наказ свій послала,

Щоб краса вставала.

Олена Пчілка

Тема. Образи природи у творах мистецтва.

Мета. Визначити особливості відображення весняного пейзажу в різних видах мистецтва. Познайомити учнів з творчістю І. Стравінського. Розвивати чуттєво-емоційне сприймання навколишнього світу крізь призму музичного та візуального мистецтва. Виховувати естетичні почуття, любов . до природи, інтерес до творчості І. Стравінського, О. Шовкуненка, О. Жилінського.

Музичний та візуальний матеріал: І. Стравінський. Фрагмент із балету «Веснасвященна» (слухання); Веснянка «Благослови мати» (виконання); М. Реріх. Декорації до балету «Весна священна» (сприймання); О. Шовкуненко. «Весна. Конча-Заспа» (сприймання).

Тип уроку: урок поглиблення теми.

Обладнання: музичні інструменти (баян), нотна дошка, магнітофон (музичний центр, DVD), ілюстрації (О. Шовкуненко. «Весна. КончаЗаспа», М. Реріх. Декорації до балету «Весна священна»), портрети композитора І. Стравінського, художників О. Шовкуненка, М. Реріха.

ХІД УРОКУ

1. Організаційний етап уроку.

Учні входять до класу (кабінету) під звучання української народної пісні «Думи мої, думи мої».

2. Актуалізація опорних знань, музичних вражень учнів.

Запитання до учнів.

  • Яка музика звучала на початку уроку?

  • Що ви можете про неї сказати?

  • Чи знайшли ви приклади відображення кобзаревого слова, думок у мистецтві?

3. Вивчення веснянки «Благослови мати».

Завдання та запитання учням.

  • Яке враження справило на вас звучання пісні?

  • Як слід виконувати цю веснянку?

  • Складіть виконавський план пісні.

Робота у творчих групах з використанням технології «Мікрофон».

Виконання пісні за наміченим виконавським планом.

Можливе проведення гри «Хормейстер», під час якої один із учнів «диригує» хором класу.

  • Пригадайте твори живопису, що співзвучні цій пісні.

  • Чи однаково розкритий на цих картинах образ великого Кобзаря?

4. Мотивація навчальної діяльності учнів.

Запитання до учнів.

  • Чи відображена природа на картинах, присвячених Шевченкові?

  • Які це пейзажі — літні, зимові чи весняні?

Учитель. Сьогодні ми розглянемо твори мистецтва, в яких відображені весна, весняні пейзажі.

5. Слухання вступу до балету «Весна священна» композитора Ігоря Стравінського.

Учитель. Ігор Федорович Стравінський (1882—1971) — видатний російський композитор, диригент, піаніст. Він народився у сім'ї свідомого українця, видатного співака Федора Стравінського. Згідно з дослідженнями істориків, рід Стравінських належить до старовинного шляхетського роду герба «Сулима».

Трагічна подія — Перша світова війна — застала Ігоря Стравінського у Швейцарії, після чого він так і не повернувся на батьківщину. Тривалий час, аж до останніх років свого життя, він прожив у Сполучених Штатах Америки.

Творчість Ігоря Стравінського охоплює різні музичні жанри — опери, кантати, симфонічні, інструментальні та вокальні твори. Композитор створював музику в різних стильових напрямах, шукаючи нові форми та засоби музичного вираження життєвого змісту.

Світову славу композиторові принесли його балети «Жар-птиця», «Петрушка», «Весна священна».

Сьогодні ми познайомимося зі вступом до балету «Весна священна», який змальовує поступове пробудження природи та має поетичну назву «Поцілунок землі».

Завдання та запитання учням.

  • Розгляньте нотний запис. На що схожий початковий запис мелодії наспіву? (На тоненьку, гнучку стеблинку.)

  • Послухайте фрагмент балету та простежте за розвитком мелодії.

  • Що «намалювала» музика у вашій уяві?

  • Якими засобами композитор створив музичний пейзаж?

  • Які інструменти оркестру створюють музичний образ балету?

  • Чи згодні ви з такою характеристикою музики, уявним баченням музики?

«Звучить початкова мелодія у виконанні фагота — ніжна, тендітна, наче перша весняна квіточка, яка старанно росте, тягнеться до теплого весняного сонечка.

Ось на стеблинці з'являються маленькі листочки, і мелодія, наче паростками, обростає, збагачується новими голосами. Музика сповнюється пташиним щебетом, сонячним світлом, духмяними пахощами... Тепла, щедра земля весняним поцілунком дарує нове життя природі».

6. Робота у творчих групах «Балет», «Живопис».

Учитель. Уявіть, що ви — балетмейстери.

  • Придумайте, як передати рухами пробудження весняної природи: ріст, розквітання, потяг до сонечка.

Виконання танцювальної імпровізації під музику І. Стравінського.

Учитель. Уявіть, що ви — художники.

  • Як би ви відобразили свої враження від сприймання вступу до балету «Весна священна»?

7. Порівняння художніх і музичних образів.

Завдання та запитання учням.

  • Порівняйте своє художнє бачення з декораціями до балету «Весна священна» російського живописця, театрального художника Миколи Реріха (1874—1947).

  • Як «побачив» музику І. Стравінського художник?

  • Що зображено на декораціях до балету?

  • Які кольори відіграють визначальну роль у балеті?

  • Чи збагачує живопис сприйняття музичного твору?

8. Сприймання картини «Весна. Конча-Заспа» О. Шовкуненка.

Розповідь учителя з використанням запитань до учнів.

Учитель. Весна — «юність» природи, прекрасна пора року — завжди приваблювала й приваблює своєю красою багатьох митців.

Погляньте на буяння природи, яка прокинулася після зимового сну, на картині видатного українського художника Олексія Шовкуненка «Весна. Конча-Заспа».

  • Чи такою уявляли ви весну під час слухання музики Ігоря Стравінського?

Відповіді учнів.

На цій картині Олексій Шовкуненко зобразив весняний пейзаж на одній із мальовничих околиць Києва — Кончі-Заспі.

  • Яка композиція картини, колорит?

  • Які засоби виразності споріднюють музику балету та пейзаж О. Шовкуненка?

Відповіді учнів.

Олексій Шовкуненко жив на межі XIX—XX ст., він народився у місті Херсоні. Серед доробку художника чільне місце посідає його портретна творчість, але є й багато творів-пейзажів, у яких утілене почуття пристрасної любові майстра до української природи. Художник талановито оспівує неповторно прекрасну та надзвичайно різноманітну красу рідної землі.

  • Якими веснянками ви б зустріли весну в КончіЗаспі?

9. Гра «Режисер».

Учитель. Уявіть, що ви — режисери оперного спектаклю.

  • Включіть до вистави весняний фрагмент «Прихід весни».

  • Виконайте улюблені веснянки з рухами, жестами та ритмічним супроводом.

10. Підсумок уроку.

Запитання до учнів.

  • Яке враження справив на вас урок?

  • Які нові знання ви отримали на ньому?

  • Чи вважаєте ви музику з балету І. Стравінського мальовничою?

  • Які засоби виразності споріднюють весняні пейзажі в музиці І. Стравінського та на картині О. Шовкуненка?

Оцінювання музично-творчої роботи учнів на уроці.

11. Домашнє завдання.

Слухати музику за власним вибором. Відобразити свої враження у пейзажних малюнках.

12. Вихід учнів із класу (кабінету) під звучання музики за їхнім бажанням або під музику з балету «Весна священна».

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу

Опис документу:
Конспект уроку "Музичне мистецтво"

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Географічні задачі»
Довгань Андрій Іванович
36 годин
590 грн
295 грн

Бажаєте дізнаватись більше цікавого?


Долучайтесь до спільноти