і отримати безкоштовне
свідоцтво про публікацію
! В а ж л и в о
Предмети »

Конспект заняття з муз. мистецтва (5 клас, урок № 24)

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Музичне мистецтво 5 клас______________

Урок № 24

Тема. Кобзарське мистецтво.

Мета. Визначити особливості впливу творчості Т. Шевченка на різні види українського мистецтва. Розвивати навички кантиленного співу та осмисленого виконання музики. Виховувати інтерес та любов до творчості Тараса Шевченка.

Музичний та візуальний матеріал: українська народна пісня «Думи мої, думи мої» (слухання та розучування); українська народна пісня «Ой піду я лугом» (слухання); К. Трутовський. «Кобзар над Дніпром» (сприймання); М. Божій. «Думи мої, думи...» (сприймання).

Тип уроку: урок поглиблення теми.

Обладнання: музичні інструменти (баян), нотна дошка, магнітофон (музичний центр, DVD), ілюстрації (К. Трутовський. «Кобзар над Дніпром» тощо), портрети К. Трутовського,

ХІД УРОКУ

1. Організаційний етап уроку.

Учні входять до класу (кабінету) під звучання фрагмента з Опери «Тарас Бульба»- сцена Запорізька Січ. М.В.Лисенко.

Музичне вітання. ( Розспівка «Добрий день».)

2. Актуалізація опорних знань учнів.

Запитання до учнів.

  • Яка музика щойно вас вітала?

  • Яку важливу тему вона розкриває?

  • Яку тему ?

3. Мотивація навчальної діяльності учнів.

Учитель робить коротеньке повідомлення про кобзарське мистецтво минулого та сучасності, наголошує на тому, що урок присвячений Т. Шевченку, й звертається до учнів із запитанням:

  • Чому поета Тараса Шевченка називають Кобзарем?

4. Слухання української народної пісні «Думи мої, думи мої» у виконанні хору.

Обговорення змісту та характеру звучання за такими запитаннями:

  • Які почуття викликала у вас пісня?

  • Які думи хвилювали поета та творців пісні?

5. Сприймання картини «Думи мої, думи...».

Завдання та запитання учням.

  • Розгляньте репродукцію картини художника Михайла Божія «Думи мої, думи...».

  • Як зображений Кобзар на картині?

  • Які думки, почуття митця передав художник у живописному творі?

Учитель. На картині М. Божія ми бачимо Кобзаря у глибокій задумі. Грозове тло полотна створює особливий настрій, співзвучний пісні «Думи мої, думи мої».

6. Розучування української народної пісні «Думи мої, думи мої» (1 куплет).

При розучуванні слід добиватися точності виконання ритмічного рисунка, мелодичної лінії та кантиленного звучання, м'якої виразності кожної фрази.

Після розучування ще раз звернутися до учнів із запитанням:

  • Чому Тараса Шевченка називали Кобзарем?

7. Сприймання картини «Кобзар над Дніпром».

Завдання та запитання учням.

Розгляньте репродукцію картини «Кобзар над Дніпром» українського художника Костянтина Трутовського (1826—1893).

  • Як ви гадаєте, про що думає кобзар?

  • Які думки його хвилюють?

  • Які засоби виразності використав художник для створення художнього образу?

Учитель. Костянтин Трутовський — український живописець і графік позаминулого століття. Головна тема його творчості — реалістичне відображення життя та побуту українців. Художник багато працював над ілюстраціями до творів українських письменників і поетів.

Що ж являє собою дума як музичний жанр?

Звернімося до словничка.

Думи — це українські народні пісні, які розповідають про історичні та сучасні події, про видатних народних героїв.

  • Які думи ви можете пригадати? («Дума про козака Голоту».)

Мистецтво співаної поезії з давніх-давен шанувалося українським народом. У XVII—XIX ст. своєрідним музичним символом України були кобзарі — мандрівні співаки-музиканти, які виконували пісні та думи у супроводі кобзи або бандури. У їхніх піснях розкривалися сторінки історії, віддзеркалювалися настрої, надії та сподівання народу.

Найкращі традиції кобзарства продовжують сучасні українські митці, створюючи думи та пісні в народному стилі.

Звернімося до словничка.

Бандура й кобза — це українські народні струнно-щипкові музичні інструменти. Вони походять від давньоарабської лютні та давньогрецької цитри й відрізняються один від одного зовнішнім виглядом та музичними властивостями. Проте в літературних творах, зокрема у творчості Тараса Шевченка, назви цих інструментів заступали одна одну.

Сьогодні ми послухаємо гру сучасного бандуриста Сергія Захареця. Сам бандурист називає себе «останнім старосвітським бандуристом».

8. Слухання української народної пісні «Ой піду я лугом».

Запитання за прослуханим.

  • Про що розповідає ця пісня?

  • Який її характер?

9. Підсумок уроку.

Запитання до учнів.

  • Яка музика звучала сьогодні на уроці?

  • З якими живописними творами ви познайомилися на уроці?

  • Кому був присвячений урок?

Учитель. На вірші поета народ створив понад 200 пісень. Закоханий в українську народну пісню, він у своїх поетичних текстах подав своєрідний український мелодизм.

Оцінювання музично-творчої діяльності учнів на уроці.

10. Домашнє завдання.

Слухати музику за власним вибором. Знайти приклади відображення Кобзаревого слова, думок у мистецтві.

11. Вихід учнів із класу (кабінету) під звучання музики за їхнім бажанням.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу

Опис документу:
Конспект музичного заняття для 5 класу, урок № 24.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Як підготувати успішну особистість: евристичні технології в освітньому процесі»
Ілляхова Марина Володимирівна
36 годин
590 грн
295 грн

Бажаєте дізнаватись більше цікавого?


Долучайтесь до спільноти