Конспект заняття ."Українські символи -рушнички"

Опис документу:
Розкрити дітям красу українських вишивок, багатство їх кольорів, різноманітність орнаментів, видів. Формувати елементарні уявлення про українські витвори національного декоративно – ужиткового мистецтва. Ознайомлювати дітей з українсько – обрядовим колом, малими фольклорними жанрами.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Діти під музикальний супровід заходять до залу.

Вихователь : Добрий день, шановні гості. Щиро вітаю Вас у нашій світлиці.

Діти, погляньте скільки гостей сьогодні завітало до нас. А чим же зустрічають гостей на Україні?

Дитина: Гостей годиться хлібом - сіллю зустрічати,

Привітним гожим словом віщувати.

Прийміть же хліб на мальовничом рушникові

Про цей рушник сьогодні йтиме мова.

Вихователь: У нас сьогодні наче вечорниці:

Милують око диво – рушники.

Дитячий сміх лунає у світлиці –

Як добре, що є звичаї такі!

Вихователь: Діти, а які ви знаєте вірші про рушник?

Дитина: Рушникове обличчя веселе

Обліта каравай на столі.

Закликає гостей до оселі,

Випромінює щедрість землі.

Дитина: Рушничок на стіні – давній звичай.

Ним шлюбують дітей матері.

Він додому із далечі кличе,

Де в калині живуть солов’ї.

Дитина: Він простелений тим, в кого серце,

Не черствіє й дарує тепло.

Хай цей символ сусідеться вічно

В нашій хаті на мир, на добро!

Вихователь: Любі діти! Погляньте, як гарно прикрашена наша Світлиця, як полохають багатством кольорів рушники. Що ви тут бачите та відчуваєте?

Діти: Світло, радість, багато яскравих рушників, розшитих різними кольорами.

Вихователь: Кожен рушник розповідає про щось давнє, незабутнє. То і я вас запрошую до музею українського рушника. Подивимось відеофільм, як українські майстрині створювали красу.

Перегляд відеофільму «Українські рушники»

Вихователь: Діти, що ж таке рушник?

Діти: Рушник – це біле полотно, яке символізує долю людей. Рушник вишивали бабусі, які навчали вишивати своїх доньок та онучок. На рушнику вишивали різні візерунки, які розповідали про їх життя.

Вихователь: А чим вишивали у давнину?

Діти: Нитками із бавовни і льону.

Вихователь: Але раніше кольорових ниток не було. Де брали кольорові нитки бабусі?

Діти: Бабусі красили білі нитки природними барвниками, які робили самі.

Вихователь: А чим вони їх красили?

Діти: Заварювали різні трави: ромашку, кропиву, кору берези, відварювали сік буряку та фарбували нитки. Вони фарбувались у різні кольори, їх сушили на лежанку, а потім вишивали цими нитками.

Вихователь: Чи цікаво вам, як це робили бабусі? Спробуємо з вами пофарбувати ниточки у відварах трав.

Експериментальна діяльність: фарбування ниток

Вихователь: Ось як багато ми знайшли в природі кольорів для фарбування.

Діти, пограємо з чарівними ниточками, розповімо про кожний колір, що він позначає.

Д/гра «Чарівні ниточки».

А зараз послухаємо вірш Тамари Коломієць «Біле поле полотняне»

Біле поле полотняне,

Рівно ткане, чисто пране,

А по ньому голка ходить,

За собою нитку водить.

Покрутиться так і сяк —

Зацвіте червоний мак.

Зазирне і там, і тут —

Волошечки зацвітуть.

Застрибає навпрошки —

Зажовтіють колоски.

А як пройдеться поволі —

Заряхтять листочки в полі.

Біле поле полотняне.

Рушником барвистим стане.

Вихователь: Ось так з’явився рушник з квітами, зорями, птахами, з різними хвилями, лініями, з людським життям. Уявіть, що ми прийшли до міні- музею українського рушника.

Вихователь:Діти я знаю,що Ліза у майбутньому мріє бути екскурсоводом,то пропоную ій сьогодні провести екскурсію.Вона покаже нам речі, пов’язані з рушником,а ми згадаємо прислів’я.

Екскусовод: Діти поглянте на ці різні речі:хата,рушник,кілок,нитки,господиня,утирач та згадайте про них прислівя.

Діти: «Рушник на кілочку – хата як у віночку»

« Не лінуйся, дівонько, рушник вишивати, буде чим гостей зустрічати»

«Тримай хату як у віночку і рушник на кілочку!»

«Той, хто вишиває, той і нитки має!»

« Який рушник, така і господиня»

« Рушник – обличчя оселі»

« Рушник, яким личко втирали. утирачем називали»

Вихователь: То скільки багато було рушників! Як люди використовували їх?

Діти: - Рушники стелили молодятам на весілля.

  • Зустрічали гостей хлібом – сіллю на рушнику.

  • Використовували у побуті.

  • Рушник дарувала мати синові у дальню дорогу на щастя.

  • Ним прикрашали вікна, ікони, портрети.

  • На паску накривали рушником стіл та страви.

Вправа «Прикрась хату рушником»

Розглянути ілюстрацію інтер’єра хати, та прикрасити хату рушниками.

Вихователь: Ще дарували рушники маленьким дівчаткам та хлопчикам.

  • Як називались рушнички для дівчаток? (росянички)

  • А для хлопчиків? (грайлики)

  • Чому вони так називались?

Діти: У хлопчиків на рушничках вишивали дубове листячко та півників. У дівчаток – квіточки,листячко.

Фізкультхвилинка «Вишиваночка»

Вишиванку розгортаю —

(Діти імітують розгортання складеного виробу.)

Візерунки розглядаю.

(Уважно придивляються, долоні, розводять у сторона,)

Ось де сонечко іскристе,

(Описують руками перед собою велике коло.)

Ось колосся золотисте»

(Погойдування тулубом праворуч ліворуч, прямі руки підняті вгору.)

Ось де сизий голуб милий

Розпростер крильцята-крила. (Легкий біг на носочках зі змахуванням руками — «політ пташки».)

Бачу хвилі неозорі,

(Хаотичні плавні рухи руками на рівні грудей, спокійна ходьба)

Як в далекім синім морі…

(Малята зупиняються і прикладають долоню до чола.)

Ох і гарна ну й красива?

(Діти плещуть у долоні.)

Вишиванка — справжнє диво!

(Кивають головою з боку в бік, узявшись долонями за щоки )

Д/гра «Розклади рушники за типами».

До кожної орієнтирної картки діти кладуть рушники(декоративний, побутовий,обрядовий)

Вихователь: Скільки пісень, віршів написано про український рушник. Він символ щастя, добрий оберіг для кожного з нас. Ми з вами теж знаємо багато віршів, пісень. А ще, як на рушник поглядаємо коломийки заспіваємо! (виконання коломийок)

Діти, я запрошую вас до майстерні, де можна створити власноруч красу рушника.

Зараз ми з вами спробуємо виступити в ролі майстрів. Тож хлопчики зроблять рушники для дівчаток, а дівчатка подарують рушнички хлопчикам.

  1. Пальчикова гімнастика «Рушничок»

Нитку в голку я вдіваю,

Рушничок я вишиваю,

Голка,голка покружляй

Рушничок мій вишивай.

  1. Показ зразка

  2. Пояснення виконання роботи

  3. Допомога дітям, які потребують

  4. Розглядання робіт

На Україні прославляють рушники у віршах, піснях а ще в танцях. Пропоную вам подивитись танцювальну композицію з рушниками.

На згадку про нашу зустріч подаруємо рушнички – символи нашим гостям.

Підсумок заняття.

Мета: Фізичний розвиток: покращувати навички дрібної моторики, розвивати узгодженість і впевненість рухів кисті. Виконувати фізхвилинку під музичний супровід.

Соціально – моральний розвиток: формувати у дітей шанобливе ставлення та інтерес до творчості народних майстрів. Дати знання про взаємодію природи з людиною.

Пізнавальний розвиток: розкрити дітям красу українських вишивок, багатство їх кольорів, різноманітність орнаментів, видів. Формувати елементарні уявлення про українські витвори національного декоративно – ужиткового мистецтва. Ознайомлювати дітей з українсько – обрядовим колом, малими фольклорними жанрами ( прислів’ями, приказками, коломийками),з українськими легендами, віршами, піснями про рушник, в яких відтворено українські традиції. Розвивати спостережливість, вміння розмірковувати. Закріпляти знання кольорів у вишиванні.

Емоційно – ціннісний розвиток: викликати емоційний відгук на сприйняття творів декоративно- ужиткового мистецтва, учити дітей висловлювати власну думку, ознайомити зі звичаями та обрядами, пов’язаними з вишивками. Ознайомлювати з декоративним дизайном, організовувати розглядання та милування вишитих рушників,вчити виконувати аплікації з тканини за зразком.

Мовленнєвий розвиток: формувати навички зв’язно, емоційно висловлювати свої думки, розповідати вірші, поповнювати словник назвами: утирач, стирач, утиральник, втирач, кілковий,декоративний,обрядовий,побутовий. Спонукати до мовленнєвого спілкування.

Художньо – естетичний розвиток: розвивати естетичний смак, уміти помічати красу, учити дітей передавати свої враження від творів народного мистецтва.

Креативний розвиток: виховувати в дітей уяву, підтримувати виявлення ініціативи під час виконання художньо – творчих завдань. Розвивати творчість, смак поєднання кольорів, спонукати до узагальнення почутого та побаченого, прищеплювати вміння бачити нове, міркувати, фантазувати, формувати допитливість.

Підготовча робота: розглядання вишивок, вирізування форм, розучування пісень,віршів коломийок, прислів’їв про рушник. Бесіди з дітьми про символи та обереги нашого дому.

Матеріал: вишиті рушники, прислів’я, вірші, відеофільм про рушники, біла тканина, пензлі, заготівки елементів візерунка, клей, зразки, дидактичні ігри: «Чарівні ниточки», «Прикрасимо українську хату».

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Розвиток особистості на всіх вікових етапах життя»
Черниш Олена Степанівна
36 годин
590 грн

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.