Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця
Діти під музикальний супровід заходять до залу.
Вихователь : Добрий день, шановні гості. Щиро вітаю Вас у нашій світлиці.
Діти, погляньте скільки гостей сьогодні завітало до нас. А чим же зустрічають гостей на Україні?
Дитина: Гостей годиться хлібом - сіллю зустрічати,
Привітним гожим словом віщувати.
Прийміть же хліб на мальовничом рушникові
Про цей рушник сьогодні йтиме мова.
Вихователь: У нас сьогодні наче вечорниці:
Милують око диво – рушники.
Дитячий сміх лунає у світлиці –
Як добре, що є звичаї такі!
Вихователь: Діти, а які ви знаєте вірші про рушник?
Дитина: Рушникове обличчя веселе
Обліта каравай на столі.
Закликає гостей до оселі,
Випромінює щедрість землі.
Дитина: Рушничок на стіні – давній звичай.
Ним шлюбують дітей матері.
Він додому із далечі кличе,
Де в калині живуть солов’ї.
Дитина: Він простелений тим, в кого серце,
Не черствіє й дарує тепло.
Хай цей символ сусідеться вічно
В нашій хаті на мир, на добро!
Вихователь: Любі діти! Погляньте, як гарно прикрашена наша Світлиця, як полохають багатством кольорів рушники. Що ви тут бачите та відчуваєте?
Діти: Світло, радість, багато яскравих рушників, розшитих різними кольорами.
Вихователь: Кожен рушник розповідає про щось давнє, незабутнє. То і я вас запрошую до музею українського рушника. Подивимось відеофільм, як українські майстрині створювали красу.
Перегляд відеофільму «Українські рушники»
Вихователь: Діти, що ж таке рушник?
Діти: Рушник – це біле полотно, яке символізує долю людей. Рушник вишивали бабусі, які навчали вишивати своїх доньок та онучок. На рушнику вишивали різні візерунки, які розповідали про їх життя.
Вихователь: А чим вишивали у давнину?
Діти: Нитками із бавовни і льону.
Вихователь: Але раніше кольорових ниток не було. Де брали кольорові нитки бабусі?
Діти: Бабусі красили білі нитки природними барвниками, які робили самі.
Вихователь: А чим вони їх красили?
Діти: Заварювали різні трави: ромашку, кропиву, кору берези, відварювали сік буряку та фарбували нитки. Вони фарбувались у різні кольори, їх сушили на лежанку, а потім вишивали цими нитками.
Вихователь: Чи цікаво вам, як це робили бабусі? Спробуємо з вами пофарбувати ниточки у відварах трав.
Експериментальна діяльність: фарбування ниток
Вихователь: Ось як багато ми знайшли в природі кольорів для фарбування.
Діти, пограємо з чарівними ниточками, розповімо про кожний колір, що він позначає.
Д/гра «Чарівні ниточки».
А зараз послухаємо вірш Тамари Коломієць «Біле поле полотняне»
Біле поле полотняне,
Рівно ткане, чисто пране,
А по ньому голка ходить,
За собою нитку водить.
Покрутиться так і сяк —
Зацвіте червоний мак.
Зазирне і там, і тут —
Волошечки зацвітуть.
Застрибає навпрошки —
Зажовтіють колоски.
А як пройдеться поволі —
Заряхтять листочки в полі.
Біле поле полотняне.
Рушником барвистим стане.
Вихователь: Ось так з’явився рушник з квітами, зорями, птахами, з різними хвилями, лініями, з людським життям. Уявіть, що ми прийшли до міні- музею українського рушника.
Вихователь:Діти я знаю,що Ліза у майбутньому мріє бути екскурсоводом,то пропоную ій сьогодні провести екскурсію.Вона покаже нам речі, пов’язані з рушником,а ми згадаємо прислів’я.
Екскусовод: Діти поглянте на ці різні речі:хата,рушник,кілок,нитки,господиня,утирач та згадайте про них прислів’я.
Діти: «Рушник на кілочку – хата як у віночку»
« Не лінуйся, дівонько, рушник вишивати, буде чим гостей зустрічати»
«Тримай хату як у віночку і рушник на кілочку!»
«Той, хто вишиває, той і нитки має!»
« Який рушник, така і господиня»
« Рушник – обличчя оселі»
« Рушник, яким личко втирали. утирачем називали»
Вихователь: То скільки багато було рушників! Як люди використовували їх?
Діти: - Рушники стелили молодятам на весілля.
Зустрічали гостей хлібом – сіллю на рушнику.
Використовували у побуті.
Рушник дарувала мати синові у дальню дорогу на щастя.
Ним прикрашали вікна, ікони, портрети.
На паску накривали рушником стіл та страви.
Вправа «Прикрась хату рушником»
Розглянути ілюстрацію інтер’єра хати, та прикрасити хату рушниками.
Вихователь: Ще дарували рушники маленьким дівчаткам та хлопчикам.
Як називались рушнички для дівчаток? (росянички)
А для хлопчиків? (грайлики)
Чому вони так називались?
Діти: У хлопчиків на рушничках вишивали дубове листячко та півників. У дівчаток – квіточки,листячко.
Фізкультхвилинка «Вишиваночка»
Вишиванку розгортаю —
(Діти імітують розгортання складеного виробу.)
Візерунки розглядаю.
(Уважно придивляються, долоні, розводять у сторона,)
Ось де сонечко іскристе,
(Описують руками перед собою велике коло.)
Ось колосся золотисте»
(Погойдування тулубом праворуч ліворуч, прямі руки підняті вгору.)
Ось де сизий голуб милий
Розпростер крильцята-крила. (Легкий біг на носочках зі змахуванням руками — «політ пташки».)
Бачу хвилі неозорі,
(Хаотичні плавні рухи руками на рівні грудей, спокійна ходьба)
Як в далекім синім морі…
(Малята зупиняються і прикладають долоню до чола.)
Ох і гарна ну й красива?
(Діти плещуть у долоні.)
Вишиванка — справжнє диво!
(Кивають головою з боку в бік, узявшись долонями за щоки )
Д/гра «Розклади рушники за типами».
До кожної орієнтирної картки діти кладуть рушники(декоративний, побутовий,обрядовий)
Вихователь: Скільки пісень, віршів написано про український рушник. Він символ щастя, добрий оберіг для кожного з нас. Ми з вами теж знаємо багато віршів, пісень. А ще, як на рушник поглядаємо коломийки заспіваємо! (виконання коломийок)
Діти, я запрошую вас до майстерні, де можна створити власноруч красу рушника.
Зараз ми з вами спробуємо виступити в ролі майстрів. Тож хлопчики зроблять рушники для дівчаток, а дівчатка подарують рушнички хлопчикам.
Пальчикова гімнастика «Рушничок»
Нитку в голку я вдіваю,
Рушничок я вишиваю,
Голка,голка покружляй
Рушничок мій вишивай.
Показ зразка
Пояснення виконання роботи
Допомога дітям, які потребують
Розглядання робіт
На Україні прославляють рушники у віршах, піснях а ще в танцях. Пропоную вам подивитись танцювальну композицію з рушниками.
На згадку про нашу зустріч подаруємо рушнички – символи нашим гостям.
Підсумок заняття.
Мета: Фізичний розвиток: покращувати навички дрібної моторики, розвивати узгодженість і впевненість рухів кисті. Виконувати фізхвилинку під музичний супровід.
Соціально – моральний розвиток: формувати у дітей шанобливе ставлення та інтерес до творчості народних майстрів. Дати знання про взаємодію природи з людиною.
Пізнавальний розвиток: розкрити дітям красу українських вишивок, багатство їх кольорів, різноманітність орнаментів, видів. Формувати елементарні уявлення про українські витвори національного декоративно – ужиткового мистецтва. Ознайомлювати дітей з українсько – обрядовим колом, малими фольклорними жанрами ( прислів’ями, приказками, коломийками),з українськими легендами, віршами, піснями про рушник, в яких відтворено українські традиції. Розвивати спостережливість, вміння розмірковувати. Закріпляти знання кольорів у вишиванні.
Емоційно – ціннісний розвиток: викликати емоційний відгук на сприйняття творів декоративно- ужиткового мистецтва, учити дітей висловлювати власну думку, ознайомити зі звичаями та обрядами, пов’язаними з вишивками. Ознайомлювати з декоративним дизайном, організовувати розглядання та милування вишитих рушників,вчити виконувати аплікації з тканини за зразком.
Мовленнєвий розвиток: формувати навички зв’язно, емоційно висловлювати свої думки, розповідати вірші, поповнювати словник назвами: утирач, стирач, утиральник, втирач, кілковий,декоративний,обрядовий,побутовий. Спонукати до мовленнєвого спілкування.
Художньо – естетичний розвиток: розвивати естетичний смак, уміти помічати красу, учити дітей передавати свої враження від творів народного мистецтва.
Креативний розвиток: виховувати в дітей уяву, підтримувати виявлення ініціативи під час виконання художньо – творчих завдань. Розвивати творчість, смак поєднання кольорів, спонукати до узагальнення почутого та побаченого, прищеплювати вміння бачити нове, міркувати, фантазувати, формувати допитливість.
Підготовча робота: розглядання вишивок, вирізування форм, розучування пісень,віршів коломийок, прислів’їв про рушник. Бесіди з дітьми про символи та обереги нашого дому.
Матеріал: вишиті рушники, прислів’я, вірші, відеофільм про рушники, біла тканина, пензлі, заготівки елементів візерунка, клей, зразки, дидактичні ігри: «Чарівні ниточки», «Прикрасимо українську хату».
Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»