Конспект заняття: «Стилізація птаха в петриківському розписі»

Опис документу:
МЕТА: Закріпити навички малювання декоративної композиції із знайомих елементів петриківського розпису, використовуючи правила та закономірності побудови композиції. Закріпити навички з підбору кольорів та підготовки фарби до розпису. Розвивати техніку малювання петриківського розпису, творчу та просторову уяву, об’ємно – композиційне мислення. Виховувати повагу до українського народного мистецтва, народних промислів, любов та шану до птахів.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код

ТЕМА: «Стилізація птаха в петриківському розписі»

МЕТА: Закріпити навички малювання декоративної композиції із знайомих елементів петриківського розпису, використовуючи правила та закономірності побудови композиції. Закріпити навички з підбору кольорів та підготовки фарби до розпису.

Розвивати техніку малювання петриківського розпису, творчу та просторову уяву, об’ємно – композиційне мислення.

Виховувати повагу до українського народного мистецтва, народних промислів, любов та шану до птахів.

ОБЛАДНАННЯ: Наочні зразки, ілюстрації, аркуш для малювання, шаблони, фарби, пензлі.

ХІД ЗАНЯТТЯ:

І. Організаційна частина

Керівник: Доброго дня, діти!

Підготуйте, будь – ласка, свої робочі місця до роботи.

На сьогоднішньому занятті ми з вами будемо малювати птаха в квітах із елементами петриківського розпису.

Отже, підготуйте фарби та ескізи майбутніх композицій, які ми зробили на попередньому занятті, до роботи, перед тим, як ми почнемо їх розфарбовувати.

ІІ. Основна частина.

Керівник: Діти, перед тим як приступити до виконання композиції у техніці петриківського розпису, давайте згадаємо з вами історію виникнення та розвитку цього народного промислу.

  • Чому цей вид розпису має назву “петриківський”?

  • Коли виник петриківський розпис який шлях його розвитку?

(відповіді дітей)

Петриківський розпис є одним із видів декоративно - прикладного мистецтва, для якого характерне зображення великих квітів та тварин.

Декоративно - прикладне мистецтво – це мистецтво прикрашання предметів. Назва петриківський розпис походить від назви села Петриківка. Жінки цього села розписувати стіни хат мальовничими квітковими візерунками. Їх малювали пензлями, зробленими з котячої шерсті, сірниками, обмотаними м’якою матерією, і просто пальцями. Фарби розводили на яйцях і молоці, а кольори вибирали – найяскравіші, під стать барвистій природі Придніпров’я.

Господині змагалися одна з одною, прагнучи зробити свій будинок самим мальовничим, і ревниво зазирали на чуже мистецтво. Про найвдаліші розписи казали: “Гарно, як у церкві". А от якщо хата залишалася білою, з господинею припиняли вітатися, як з чужою. Найстаранніших господинь в Петриківці називали “чепурушками”. Завдяки їм навички розпису передавалися з покоління в покоління.

Однією із засновників петриківського розпису вважають Тетяну Якимівну Пату. Народилася Тетяна Пата 20 лютого 1884 року в сім’ї безземельного селянина Якима Мартиненка. Жили дуже бідно, і всі восьмеро дітей батрачили у сільских багатіїв. Чотирнадцятирічна Тетяна мала хист до малювання і заробляла на хліб тим, що розмальовувала у багатіїв комини печей. Рано почала малювати на папері. Малювала Тетяна Пата квіткові букети, але вони ніколи не повторювались.
Згодом художниця стала почесним майстром народного мистецтва. Одержала медаль “За трудову відзнаку”, нагороджена орденом Трудового Червоного Прапора. Член Спілки художників України. Померла Тетяна Якимівна Пата 7 грудня 1976 року.

В селищі Петриківка знаходиться дитяча художня школа, яку назвали іменем Тетяни Пати, де готують майбутніх художників.

Керівник: Молодці!

III. Робота над темою

1.Розповідь вчителя .

ПЧЕЛОЇД - комахоїдні птахи, «санітари» сільського та лісового господарства, які одночасно є і хижаками бджіл. З сімейства яструбиних на бджіл нападають звичайний і чубатий осоїди.Звичайний О. крупніше ворони, довжиною до 60 см, має довгий хвіст і короткі жорсткі пір'я на лобі. Дзьоб короткий, загнутий. Колір оперення птиці змінюється з віком. Самці зверху темно-бурі, знизу світло-бурі, самки - зверху темно-бурі, знизу світло-бурі з великими поперечними плямами, на хвості три широкі білі смуги. Ноги короткі і сильні. Птах мешкає в лісах і лісостепах, переважно високостовбурних і листяних насадженнях, що перемежовуються з галявинами, полянами і вирубками. Птах перелітний, в'є гніздо в травні на узліссях. Часто селиться в старих гніздах інших птахів. Відкладає кілька яєць сіруватого кольору з темно-бурими плямами. Харчується звичайний О. осами і бджолами, а також джмелями, рідше гризунами, ящірками, жабами. О. зазвичай вистачає дзьобом осу, бджолу або джмеля впоперек тіла, відкушує жало і тільки після цього проковтує здобич.Чубатий осоед-самець має дві білі смуги в хвості.О. розташовуються недалеко від пасік або по лінії літа бджіл. Ловлять бджіл, вилітають або повертаються у вулик з кормом.

IV. Фізкультхвилинка

Трава низенька-низенька, ( присідають)

Дерева високі-високі (встають навшпиньки, руки піднімають вгору)

Вітер дерева колише, гойдає, ( нахил тулуба вліво, вправо )

Птахи летять, відлітають ( махають руками як крилами )

А діти тихенько за парти сідають.

  • Перегляд демонстраційного матеріалу

VI. Поетапне виконання композиції вчителем

Перед початком роботи всі фарби зволожують, щоб вони стали м'якими й легко бралися на пензель. На палітрі змішують фарби, створюють кольори. Чистим пензлем, змоченим у воді, набирають фарбу і жовток (суміш швидко змішується) і роблять мазок на папері.

Методичні рекомендації до створення композиції Виконання композиції можна умовно розділити на три етапи

o Начерк олівцем через шаблон

o Виконання малюнка

o Виконання малюнка фарбами

o Можна виконувати композицію відразу фарбами.

o У цьому випадку починаємо малювати найбільші, центральні елементи- це птах, потім листки, стебла, інші дрібні елементи розпису.

Виконання малюнка із зображенням птаха можна поділити на 4 етапи.

Перший -- знаходження загальної форми птаха, композиційне розміщення на площині. Тому на першому етапі малюнок виконуємо олівцем де беремо шаблон і переводимо птаха.

Потім малюємо елементи квітів та листочків.

На наступному етапі тонують кольором силует птаха. Колір птаха залежить від кольорової гами композиції в цілому. У нашому випадку це рожевий колір. Силует птаха може бути затонований і кількома кольорами. Заразом пальцем малюємо квіти .

Слідуючий єтап- малювання пір'я тулуба, крил, хвоста. Малюємо листочки теж пальчиком.

Потім малюємо квіти. На завершальному етапі малюнка проводимо моделювання голівки птаха, малюємо око, дзьоб, завершуємо декорування тулуба, хвоста, крил.

V. Підсумок уроку.

Перегляд і оцінювання робіт. Демонстрування виробів.

1.Скажіть будь-ласка, що вам найбільше сподобалось на заняті?

2.Давайте порівняємо роботи над створенням розпису фарбами та пензлями .

Керівник:

Встаньте, діти! Подумки на праву руку покладіть те, що отримали на цьому занятті, а на ліву – свій внесок у це. А тепер з’єднайте долоні. Поаплодуйте собі, гостям. Нехай же казка петриківського розпису назавжди залишиться в ваших серцях.

Відділ освіти виконкому Тернівської районної у місті ради

Комунальний позашкільний навчальний заклад

Центр дитячої та юнацької творчості «Сузір'я»

Відкрите заняття на тему:

« Зображення птаха з елементами розпису»

Керівник гуртка:

Севідова О.І.

м.Кривий Ріг

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»