! В а ж л и в о
Приклад завдання з олімпіади Українська мова. Спробуйте!

Конспект з літературного читання для 2 класу на тему "Анатолій Камінчук «Котики вербові»"

Опис документу:
Розробка уроку літературного читання для 2 класу метою якого є: вдосконалювати навички свідомого виразного читання поетичних творів; ознайомити учнів з новим автором А. Камінчуком; вчити знаходити в тексті образні вислови, розвивати пам'ять, естетичний смак.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Урок з літературного читання

Клас: 2

Тема: Котики вербові гріють лапенята... Анатолій Камінчук «Котики вербові».

Мета: вдосконалювати навички свідомого виразного читання поетичних творів; ознайомити учнів з новим автором А. Камінчуком; вчити знаходити в тексті образні вислови, розвивати пам'ять, естетичний смак; виховувати любов до рідної землі, художнього слова.

Хід уроку:

І. Організаційний момент

1. Привітання. Створення емоційного настрою.

- Усміхніться одне одному, подумки побажайте успіху на уроці. Для того щоб впоратись з усіма завданнями, будьте старанними і слухняними.

Девізом уроку стануть такі слова:

Видумуй, пробуй, твори!

Розум, фантазію прояви!

Активним і уважним будь

І про кмітливість не забудь!

II. Мовленнєварозминка

1. Вправи на розвиток дикції, артикуляції. Промовляння чистомовки.

Вчитель:

- Діти, сьогоднішній урок літературного читання ми почнемо з розвитку мовленнєвого апарата, щоб вчитися правильно, чітко і виразно говорити. Для цього повправляємось у вимовлянні чистомовки. Спочатку промовлятиму я, а ви повторюйте за мною.

Ла-ла-ла — гора мала.

Лу-лу-лу — маю ляльку малу.

Лі-лі-лі — черевики вжемалі.

Ли-ли-ли — ми водиці налили. (слайд 1)

2. Робота над скоромовкою

- Зараз пригадаємо скоромовки, що вивили раніше. Показую малюнок ваше завдання відгадати про яку скоромовку йде мова і розповісти її.

1.-Одуде,одуде,

А де ти твій дім буде?

- У саду на дубі

Буде, дітки, любі!(слайд 2)

2.Шишки на сосні,

Шапка на столі.(слайд 3)

3.Йшов журавлик на лужок,

Вбрався в жовтий кожушок.

Кажуть бджілка і жучок:

- Дуже гарний кожушок! (слайд 4)

3. Прочитайте і посміхніться!

Качка кумкає, а жаба кряче.

Собака нявчить, а кішкагарчить.

Зозуля кукурікає, а півенькує.

Порося ґелґоче, а гусак рохкає.

Голуб дзижчить, а джміль...

Корова каркає, а...

— Продовжтесамостійно! Розплутайтеплутанку, прочитайте правильно.

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

  1. Перевірка домашнього завдання.

  • На минулому уроці ми познайомилися із декількома віршами. Зараз перевіримо чи були ви уважні. Завдання співставити автора/авторку з віршем.

(картка)

Любов Відута «Утікачка ковбаса»

Оксана Кротюк «Чемна ворона»

«Киця й котик»

Сергій Пантюк «Біли гриб, боровик»(слайд 5)

Завдання 2:

  • З якого вірша:

  1. «Курявастоїтьтака,
    Що не видно й квітника.» («Киця й котик» Оксани Кротюк)(слайд 6)

  2. «На півлісузабілів
    Отаманусіхгрибів.» (
    «Біли гриб, боровик» СергійПантюк)(слайд 7)

  3. Чемна ворона зайшла до вагона, 
    Ґречноусіхпривітала поклоном. («Чемна ворона» Оксани Кротюк)(слайд 8)

  4. А за ними наш собака. Зголодніввін, неборака. («Утікачка ковбаса» Любов Відута)(слайд 9)

  5. Щосамотнім Боровик
    Не зростає…(«Білий гриб, боровик» СергійПантюк) (слайд 10)

  • Поглянемо на виставку малюнків, які ви зобразили до віршів на високий рівень.

  • А зараз перевіримо виразне читання віршів.

ІV. Повідомлення теми та мети. Мотивація навчальної діяльності.

Гра «Доскажи словечко»

  • Переходимо до теми уроку. Доповніть словом.

Все у зелені довкола:

Пасовища, ліс і поле.

Мчать струмочки до ріки,

Ліплять гнізда ластівки,

І в сороки новина,—

Облетіла всіх вона,

Сповіщаючи: — ...

(«Весна»!)

Сьогодні ми познайомимося з новим, для нас, сучасним автором, прочитаємо його вірш, який він присвятив цій чудовій порі року, що зовім скоро прийде до нас.

  • Це Анатолій Камінчук(портрет(слайд 11).

VІ.Сприйняття та засвоєння учнями нового матеріалу.

  1. Повідомлення про поета.

  • Послухайте і скажіть що нового дізналися про автора?

АнатолійКамінчукнародився 1939 року в Києвівсім’їслужбовця.

Коли почаласявійна, йогобатько — Семен Камінчук — пішов на фронтв 1943 роцізагинув у боях під Житомиром.

Мати, Марина Федорівна, разом ізсиномпереїхала у село Луб’янку (Бородянський район Київськоїобласті) до свого батька Федора ІвановичаПетренка, де потімАнатолійзакінчивсередню школу.

Писативірші Анатолій почав ще в школі. Перший віршнадрукував у районнійгазеті, коли навчався у дев’ятомукласі. Вінназивався «Десятикласнику»

Післяслужби в армії, закінчивфілологічний факультет Київського державного університетуім. Т. Г. Шевченка, працював учителем на Житомирщині.

Працювавужурналі «Малятко».

АнатолійКамінчуквидавбільше десяти збіроквіршів для дітей.

Окремівіршіпоетаперекладеноросійською, молдавською, азербайджанською та польськоюмовами.

- Перегляньте слайд із зображенням фото книг та творів автора, можливо вас зацікавить його творчість і ви звернетесь до бібліотеки, щоб прочитати більше.(слайд 12)

2. Опрацюваннявірша А. Камінчука «Котики вербові»

Читання вчителя.

- Прослухайте вірш та скажіть про які котики йде мова.

«Котики вербові»

Сонце по діброві
Ходить, як лисичка.
Котики вербові
Жмурятьжовтівічка.

Вже не хочутьспати,
Хоч і трішкисонні.
Гріютьлапенята
На яснімосонні.

Словникова робота

  • Чи всі слова зрозумілі?

Осоння — незатіненемісце, щоосвітленесонцем.

  • Читаємо «буксиром».

Осонні розвивається

Соннні озивається

Вічка усміхається

Лапенята умивається

  • Прочитайте слова які відповідають на питання «що?», «що робить?»

Повторене читання вірша мовчки «Рибки».

- Після яких слів потрібно зробити довгу паузу/коротку?

- З яким настроєм треба читати вірш?

- В якому темпі?

- Відякихслів у віршівіє теплом, ніжністю? Читаючивіршуголос, передайте цівідчуття.

ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА

(котик)

Повторне читання вірша «Дощик»

- Де ходить сонце?

- З ким автор порівнюєсонце? Чому?

- Якого кольору вічка котиків?

- Чи хочуть вони спати?

- Що гріють котики на яснім осонні?

- Про які лапенята говорить автор у рядках «Гріютьлапенята на яснімосонні»?

- Чому він їх називає саме «лапенята»?(слайд 13)

- Зверніть увагу на те, як автор говорить про сонце, котики. Чи можна сказати, що він про них говорить наче про істоту? Доведіть це з вірша.

Вправи на розвитокшвидкостічитання.

а)Знайди риму

діброві - …

лисичка - …

сонні - …

б) Гра «Диктор телебачення».

- Уявіть, що ви диктор на телебаченні, прочитайте час від часу відриваючи погляд від написаного.

- Як ви думаєте, чому два різних предмета називають одним словом?

(слайд 14)

- Спробуйте скласти речення про котиків і вербові котики.

3. Аудіювання з творчим завданням.

-Послухайтеказочку Юрія Ярмиша. Та скажіть який друг зявився у вербових котиків?

Котики,щоз’явилисьранньоївеснинавербі, мріялизустрітися з котиками, які жили у людей.

І одного разу вербовим котикам пощастило. На берег річкиприбіглобілеПухнастеКошеня.

— Ой, якігарні котики народились! — зраділоКошеня. — Я хочу дружити з вами!

— Ми згодні! — закивали сріблясті котики на вербовихгілочках.

І Пухнастий Котик теперщоразубігав до річки. Грався з вербовими котиками. Вінвисокопідстрибував і легенько гладив їхм’якоюлапкою. А вербові котики розхитувалисьпідвітром. І всімбуло добре.

Та одного ранку Пухнастий Котик прибіг до Верби і непомітив там своїхдрузів. Замість них погойдувалисьжовто-зелені сережки.

— А де ж мої котики? — засумувавПухнастий Котик.

—Не знаємо, ми не знаємо! — захитались сережки. — Може, їмзахотілосьпоплавати і вони пострибали в річку? Бо ми завжди росли тут!

ЩодняприбігавПухнастий Котик до Верби. А раптом повернуться йогомаленькідрузі?

  • Як ви думаєте чи повернуться котики до свого друга?

  • Придумайте кінцівку до казки.

  • Дочитаємо казочку і порівняємо наші кінцівки із авторською. Хтось почне інший продовжить, слідкуйте.

Бачив Котик, як пливе вода в річці і ніколи не повертається назад. Бачив, як сходить і заходить сонце — здається, однаково. Та ні, щоразу трохи по-іншому...

От і після сережок стало на Вербі рости зелене листя. А коли минуло літо, воно поруділо, вітер зірвав його і розметав по воді. Потім настала біла зима, а навесні на Вербі з’явились нові вербові котики!

На той час цікаве до всього Пухнасте Кошеня виросло і стало Вченим Котом. Іншим котам здавалося, що той Вчений Кіт усе бачив і все знає на світі. Вони дуже поважали його і шанували.

Та одного ніяк не могли зрозуміти коти, чому навесні, коли на Вербі з’являються білі вербові котики, такий поважний Вчений Кіт ніби перетворювався на мале Кошеня.

Він прибігав до Верби і раз за разом підстрибував, намагаючись дотягнутись лапою до найвищого Вербового Котенятка. А потім тихо сидів на осонні й наспівував вербовим котикам пісень, які знають одні діти, а дорослі вже ніколи не співають...

Ю. Ярмиш

- Перевіримо себе чи уважні ви були під час прослуховування, виконаємо тестові завдання.

Тест:

  1. На якому дереві росли котики?

а) каштан б) верба в) дуб

2. Про що мріяли вербові котики?

а) стати швидше дорослими б) про дощ

в) дружити із котиком

3) Коли Пухнасте Кошеня побачило вербові котики, то воно…

а) заплакало б) зраділо в) закричало

4) Кожного дня Кошеня бігало погратися із друзями до…

а) річки б) моря в) лісу

Взаємоперевірка в парі.

- Обміняйтеся картками та перевірте правильність виконання тесту.

- Чи бачили ви коли-небудь вербові котики?

- То ж цієї весни не втратьте можливості поспостерігати за красою і чарівністю природи! Але не ламайте гілочок та н несіть додому, а просто милуйтеся, щоб не завдати шкоди деревцю.

- Послухайте цікавинку про вербу. (слайд 15-16)

Кожнеукраїнське село традиційномаєверби над ставками та над колодязями. «Де срiбнавербиця - там здорова криниця».  Щездавнанародніджерелаповідомляють, що верба - надiйнийприроднийфiльтр. Тому у рiчцi воду для пиття, як правило, брали пiдвербицею. А де копали колодязi, то на дно клали вербову дощечку, а невеличку, завбiльшки з долоню, у вiдро з водою. Цедезінфiкує воду, полiпшуєсмаковiякостiзавдяки«вербовому духу», якогонадаютьсмолистiречовини.

Верба ввійшла і в християнськiвiрування. Як стверджуютьлегенди, самевербовiгiлки кидали пiд ноги IсусуХресту, коли вiностаннiй раз iшов у Єрусалим. На ознаменуванняхристиянськацерквавстановиланапередоднiпаски свято - Вербнийтиждень. На Вербницю вербу освячували в церквi, а потiм несли додомуосвяченiгiлки i несильно били нею хатнiх, i в першу чергутих, котрiщесплять:

Не я б'ю, верба б'є

За тиждень - Великдень!

Будь великий як верба,

А здоровий, як вода,

А багатий як земля.

VI. Підсумок уроку.

  • Отже, підведемо підсумок. З яким автором познайомились?

  • Який вірш прочитали?

  • Продовжте речення:

  1. На уроці я дізнався/дізналася…

  2. Мені сподобалось…

  3. Хочу прочитати…

Оцінювання.

Домашнє завдання

  • Читати виразно вірш. На високий бал підготувати вірш Анатолія Камінчука.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Ефективні комунікації (soft skills) учителя з батьками»
Швень Ярослава Леонідівна
30 годин
590 грн
590 грн
Підвищення кваліфікації: як створити дієвий механізм
Підвищення кваліфікації: як створити дієвий механізм
Підвищення кваліфікації: вчителі самі вирішуватимуть, де навчатись
Підвищення кваліфікації: вчителі самі вирішуватимуть, де навчатись