Конспект уроку"Байки - важлива складова людського життя."

Опис документу:
Цей урок допомогає поглибити знання учнів про байку як літературний жанр,розвивати комунікативні навички,творчі здібності в учнів, логічне мислення,розвивати особливості виразного читанння, кругозір,вміння працювати з додатковою літературою.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Конспект уроку в 6 класі.

Тема: « Байки, які вчать жити. »

Мета: Поглибити знання про байку , як літературний жанр, розвивати особливості виразного читання байки, розвивати логічне мислення, навички аналізу літературного твору, розвиток творчих здібностей, виховувати високі моральні якості.

Обладнання:схема - книжкова виставка збірок байок,

портрети видатних байкарів, ілюстрації до байок.

Тип уроку : комбінований , формування вмінь і перевірка знань учнів

Для того байка коле під ребро,

Щоб виправлять людскі пороки

І похвалять красу й добро.

Ферд

Хід уроку

І.Орієнтація.

Учитель. За традицією виберемо головне слово уроку. На дошці написані запропоновані для вибору слова: байка, людина, світ. Прошу перечитати їх і скласти з одним із слів сенкан.

Стратегія «Сенкан»

Інтерактивна стратегія «Сенкан» передбачає розгляд порушеної проблеми за різними ознаками для її реалізації .Учням пропонується працювати за наведеним алгоритмом:

1.Тема (одне слово, іменник)

2.Означення теми (два слова, прикметник)
3.Дія,пов’
язана з темою (три слова, дієслово)

4.Ставлення до теми чи розуміння її (фраза,що складається з чотирьох слів)

5.Синонімів,або висновок до теми (одне слово,іменник)

Діти зачитують сенкани

Найбільше склали сенкан зі словом байка. А тепер ми з вами поговоримо про байку як особливий літературний жанр.

1.Що називається байкою?

2.Розказати про особливості байки як літературного жанру.

3.Розказати про складові байки.

4. Що є спільним, а що є відмінним у байках з іншими жанрами літератури?

5. Що називається алегорією?

6.А що є в байці такого, чого ви не зустрічаєте в інших поетичних

творах?

Байка має висновок на початку і в кінці- це є мораль.

Г. Сковорода називав мораль «силою» байки адже в кількох рядках моралі зосереджена основна ідея твору, міститься так би мовити, головний удар-сила!

7.Що таке лаконізм?

Організація виконання плану діяльності

А зараз ми спробуємо здійснити «подорож у часі». Сьогодні ми згадаємо про людину, ім’я якої оповите легендою з байкарем, який народився в рабстві, і випустив п’ять збірок під назвою «Езопівські байки», згадаємо відомості про людину, який був і байкарем і художником, згадаємо про байкаря, який досяг успіх без систематичної освіти, без навчання в школі.

Проведемо конкурс-змагання.

Літературний диктант

1.Назвіть першого в світі байкаря.(Езоп)

2.Хто написав перші поетичні байки?(Федр)

3.Найвідоміший французький байкар(Ж.Лафонтен)

4.Кому із байкарів батько залишив у спадщину скриньку з книжками? (І.А.Крилову)

5.Яких українських байкарів ви знаєте? (Є.Гребінка, Глібов)

6.Хто був живописцем,скульптором,архітектором,фізиком,математиком, геологом, ботаніком,військовим,інженером,музикантом,поетом?(Л.да Вінчі)

Молодці! Впоралися з завданням. Давайте ще раз згадаємо імена байкарів і відгадаємо кому з них належать ці слова.

1. «Брехливому покари не уникнути»(Федр)

2. «Є гроші-маєш право, немає-під суд іди»(Ж.Лафонтен)

3.Надмірні хитрощі бувають вам на шкоду.(І.Красицький)

4.У сильного безсилий винен завсігди.(І.Крилов)

А тепер згадаємо біографічні та легендарні відомості. Федр закликав «В Езопа учіться добрі люди». Це легендарий поет, твори якого були записані після його смерті. Езопа складаючи коротесенькі розповіді навіть не сподівався на таку «довготривалу» подорож у часі своїх творів .Сюжет його байок виявився невмирущими. Вони «залишили після себе слід на землі, в думках, у серцях інших людей».

1.Скажіть,яким був Езоп .Скільки байок створив? (близько 400,а за іншими відомостями-близько 650.)

2.Поясніть чому Езоп був одночасно: Раб (тому що він був власністю неука Ксанфа, який вважав себе філософом)

3.ЖАРТІВНИК: В найскладніших ситуаціях не втрачав почуття гумору.

4.МУДРЕЦЬ: Все знав. В найкладніших ситуаціях завжди знаходив наймудріший вихід.

Розповісти про Леонардо да Вінчі

Скласти паспорт

Назвати байки, які він написав.

В усіх байках «Вовк та Ягня»Ягня гине, а в байці Леонардо да Вінчі?

(Зостається живим)

Французький байкар Жан де Лафонтен

Скласти паспорт

Розповісти про французького байкара.

Іван Андрійович Крилов.

В нашій мандрівці є ще один маршрут-

Розповісти про байкаря.

Скласти паспорт байкаря.

Прочитати виразно байки.

1. «Квартет», «Свиня під дубом»

2.Самостійна робота по Крилову

3.Прочитайте байку «Вовк і Ягня»-(мораль байки)

Які людські пороки засуджують в байці?

Картка №1 «Вовк і Ягня»

Заповнити таблицю, підібрати для кожного персонажу епітети.

1.Що нового зявляється в образах Вовка та Ягня порівняно з образами езопівської байки?

(Мораль більш індивідуалізовані,передає психологічний стан героїв ,вводить звертання. Крилов заздалегідь попереджує про трагічну долю «Ягняти»

Чим завинило Ягня перед Вовком?

(«Ты виноват, что хочется мне кушать»)

Карта №2

Які ще твори написав Крилов?

Розказати про байкарів України

Сьогодні,ми з вами згадали імена байкарів, почули виразне читання .Давайте оцінимо своїх байкарів.

Вам було творче завдання написати свої байки. Слухаємо байкарів 6 класу. Пройдуть роки і може й ми прочитаємо ваші байки. Все може статися.

Ахматов.Епіграф: «Пусть когда-нибудь имя мое

Прочитают в учебнике дети»

А зараз ми підводимо підсумок нашого уроку.

Чи у наш час байка теж популярна?

Байкарі писали починаючи VI до н.е, але байки нас багато чому навчають.

Чому ж вони нас навчають?

Хочу закінчити урок словами Сухомлинського :

«Людина народжується не для того, щоб щезнути безвісно, а щоб залишити після себе слід на землі, в думках ,у серцях інших людей…»

Відомі українські байкарі-це філософ Г.Сковорода.

У ХІХ ст. нове слово у розвитку байки сказали Гулак-Артемовський, Є.Гребінка, Л.Глібов.Звертався до цього жанру І. Франко, Б. Грінченко , а ХІХ ст.- М. Блакитний.

Відомий український байкар Микита Годованець, розмірковуючи над тим, який шляхом пройшла світова байка, писав:

«Езоп їх вигадав і ввів у моду

А я їх вдруге породив.»

Домашня завдання

1.Ретельно і уважно переглянути записи до теми і намалювати маршрут «подорожей» байки (можна на зразок географічної карти)

2.Виписати з байки Крилова «Вовк і Ягня» рядки, які стали прислів’ями.

3.Повторити поняття «байка» «алегорія», «езопова мова».

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Інтернет-ресурси для опитування і тестування»
Левченко Ірина Михайлівна
24 години
490 грн
328 грн

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.