Конспект уроку з української мови "Узагальнювальне слово при однорідних членах речення"

Опис документу:
Конспект уроку з української мови "Узагальнювальне слово при однорідних членах речення" для учнів 5 класу. Мета уроку : поглибити та закріпити знання учнів про однорідні члени речення; навчити учнів розрізняти та виділяти узагальнювальне слово при них; конструювати речення з однорідними членами речення; розставляти розділові знаки при однорідних членах речення; виховувати любов учнів до природи.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Тема : Узагальнювальне слово при однорідних членах речення

Мета : поглибити та закріпити знання учнів про однорідні члени речення; навчити учнів розрізняти та виділяти узагальнювальне слово при них; конструювати речення з однорідними членами речення; розставляти розділові знаки при однорідних членах речення; виховувати любов учнів до природи.

Обладнання: підручник, схематичні зображення однорідних членів речення, матеріал для закодованої теми уроку.

Тип уроку : урок засвоєння нових знань

Хід уроку

  1. Організаційний момент

  2. Актуалізація опорних знань

Опитування «Речення. Однорідні члени речення»

Слово вчителя: Тема нашого уроку сьогодні закодовано, щоб її дізнатися, кожному з вас треба дати відповідь на запитання, вибравши цифру від 1 до 14, якщо відповісте правильно, я відкрию літеру. Якщо відповідь неправильна, буква залишиться закодованою.

( Учні за бажанням називають букву і відповідають на питання)

1.Підмет – це…(головний член речення, граматично незалежний, означає предмет, відповідає на питання хто? що?)

2.Які другорядні члени речення ви знаєте? ( додаток, означення, обставина)

3. Присудок – це…(головний член речення, що виражає дію предмета, відповідає на питання що робить (підмет)? що зробить ? )

4. Який розділовий знак треба поставити в кінці спонукального речення? (знак оклику)

5. Які члени речення ви знаєте ? ( головні та другорядні)

6. Додаток – це…(другорядний член речення, що означає предмет, на який спрямована дія або стан, і відповідає на питання непрямих відмінків)

7. Речення – це …( одне або декілька слів, які виражають закінчену думку)

8. Обставина – це…(другорядний член речення, що виражає різноманітні ознаки дії або іншої ознаки (місце, час, причину, мету, спосіб, умову) і відповідає на питання де? коли? чому? з якою метою? як?)

9. Словосполучення – це …( щонайменше два самостійних слова, одне з яких є головним, а інше – залежним)

10. Означення – це…( другорядний член речення, що вказує на різні ознаки предмета і відповідає на питання який? чий? котрий? )

11. Розповідне речення – це…( речення, в якому повідомляється про факт дійсності , явище, подію)

12. Які члени речення називаються однорідними? ( члени речення, які рівноправні між собою, стосуються одного члена речення, виконують однакову синтаксичну роль і відповідають на те саме питання)

13. Який розділовий знак ставиться між однорідними членами речення? (кома)

14. Визначте ОЧР в реченні : Із туману вийшов синьоокий, золоточубий вересень ( означення).

III. Оголошення теми та мети уроку

IV. Мотивація навчальної діяльності

Слово вчителя: У реченні може бути слово із загальним значенням, яке включає в себе значення всіх однорідних членів речення. Таке слово називається узагальнювальне. Узагальнювальне слово може виражатися іменником, займенником, прислівником і є тим же членом речення, що і всі однорідні члени. Перед вами на дошці записано речення :

Навкруги нашої школи ростуть квіти троянди айстри гвоздики.

  • Чого не вистачає в цьому реченні? ( розділових знаків)

  • Який розділовий знак треба поставити? ( кому)

  • Чому ? ( кома між однорідними членами речення)

  • Чи є в цьому реченні узагальнювальне слово? (так, квіти)

  • Чи треба відділити це слово від однорідних членів речення? ( так)

  • Яким розділовим знаком? (двокрапкою)

Перед вами схематично позначені слова ( однорідні члени речення, узагальнювальне слово) та розділові знаки ( двокрапка, коми, тире) побудуйте речення .

V. Практичне засвоєння набутих знань

1.Робота з підручником : виконати вправу 439( речення 1, 3, 4,5), переписати речення , розставити розділові знаки.

У наших лісах ростуть хвойні дерева : ялини, сосни, кедри, смереки, тис.

Все усміхалося Ганнусі : і небо, й квіти, й дерева, і озера блакитні води.

Майже одночасно все дозріло: пшениця, овес, огірки й помідори. Рідний дім, вишні у цвіту, журлива річка і запашний луг усе це пов’язано з образом матері.

2.Графічний диктант ( учень виконує біля дошки):

Завдання: уважно прослухати речення, побудувати схеми і визначите, чи всі речення мають однорідні члени речення та узагальнювальні слова.

Ось і настала довгоочікувана осінь. Прийшла вона несподівано, тихенько. Після її приходу все листя стало кольоровим: золотим, багряним, коричневим.

У садку красуються грушки, яблука, сливи. Кудись летять птахи: гуси, журавлі, лебеді.

  1. ОЧР, ОЧР.

  2. УС: ОЧР. ОЧР, ОЧР.

  3. ОЧР, ОЧР, ОЧР.

  4. УС: ОЧР, ОЧР, ОЧР.

3.Моделювання речень з однорідними членами

Доповнити речення однорідними членами, уставляючи потрібні розділові знаки: двокрапку і коми.

1) … повсюди лежала роса.

2) Уранці пахло нектаром польових квітів … .

3) … різними кольорами переливався ліс над річкою.

4) Почувся передсвітанковий перегук лісових пташок … .

VI. Узагальнення вивченого . Рефлексія

1. Скласти сенкан до слова «урок»

Урок

Новий, цікавий

Пишемо, читаємо, вивчаємо

Я люблю уроки української

Школа

2.Метод «Мікрофон»

Сьогодні на уроці я …

повторив(ла)…

дізнався (лася)…

навчився(лася)…

VII. Оцінювання

VIII. Домашнє завдання : опрацювати теоретичний матеріал ( стр.162 – 163)

Виконати вправу 447, або складіть 5 «осінніх» речень з однорідними членами.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.

Приклад завдання з олімпіади Українська мова. Спробуйте!
До ЗНО з УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ТА ЛІТЕРАТУРИ залишилося:
0
4
міс.
0
0
дн.
2
3
год.
Готуйся до ЗНО разом із «Всеосвітою»!