конспект уроку з української мови "Рід іменників"

Опис документу:
ознайомити учнів із поняттям «рід іменників», навчити розрізняти і групувати іменники за родами; Формування ключових компетентностей: розширити і активізувати словниковий запас учнів, розвивати мовні здібності, уміння класифікувати, встановлювати причинно-наслідкові зв’язки, систематизувати; розвивати дослідницький інтерес, критичне мислення, спостережливість і увагу; формувати позитивне ставлення до навчання; виховувати інтерес до вивчення рідної мови, культуру писемного мовлення.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Тема: “Рід іменників: чоловічий, жіночий, середній”

Мета: 

Формування предметних компетентностей: ознайомити учнів із поняттям «рід іменників», навчити розрізняти і групувати іменники за родами;

Формування ключових компетентностей: розширити і активізувати словниковий запас учнів, розвивати мовні здібності, уміння класифікувати, встановлювати причинно-наслідкові зв’язки, систематизувати; розвивати дослідницький інтерес, критичне мислення, спостережливість і увагу; формувати позитивне ставлення до навчання; виховувати інтерес  до вивчення рідної мови, культуру писемного мовлення.

Обладнання: проектор, слайд-презентація, картки для роботи в парах, в групах, роздатковий матеріал для індивідуальної роботи, підручник для 3 кл. «Українська мова»  М.Д. Захарійчук.

Тип уроку: Урок засвоєння нових знань.

Хід уроку

I. Організаційний момент

Пролунав дзвінок,

Починаємо урок.

Попрацюємо старанно,

Щоб почути у кінці,

Що у нашім третім класі

Діти – просто молодці! (слайд1)

Повернулись до гостей і сказали - добрий день!

Девіз уроку: «Міркуємо швидко, відповідаємо точно,

Пишемо гарно, говоримо правильно». (слайд 2)

Тому вірними друзями на уроці для нас мають стати: уважність, кмітливість, швидкість мислення, винахідливість.

Учитель. Сьогодні на уроці  ми продовжуємо відкривати нові сторінки нашої рідної мови. Сподіваюсь, ваш настрій протягом уроку буде позитивним.

На смайлику №1 відобразіть настрій, який у вас зараз на початку урок, а на звороті смайлика №2 покажете настрій у кінці уроку.

II. Актуалізація опорних знань

  1. Вправа «Очікування»

  • Чого ви очікуєте від уроку?

Наш урок – це урок творчості, натхнення, добра і радості.

Вчитель. Для того, щоб наші очікування здійснилися, треба мати добрий настрій. Посміхніться один одному.

  • Мовні цікавинки: які знаємо,

На яку літеру найбільше почин слів? (п), а найменше? (ф), їз кількох літер найдовше слово? (хімічна сполука - 30), нові: українська мова виникла перша за російську німецьку, турецьку.

  • Яку тему ми вивчаємо? (Іменник)

  1. Робота в парах.

Давайте  пригадаємо все, що знаємо про іменник і складемо асоціативний кущ, попрацювавши в парах (самостійно розподіліть хто буде читати, а хто відповідати). (слайд 3)

  1. Складання асоціативного куща «Іменник» слайд 4

  • Іменники – це слова, що називають… Наведіть приклад.

  • Власні іменники пишуться з …? Наведіть приклад.

  • Загальні іменники пишуться з …? Наведіть приклад.

  • На які питання відповідають іменники? Наведіть приклад.

  • Іменники назви істот відповідають на питання …? Наведіть приклад.

  • Іменники назви неістот відповідають на питання …? Наведіть приклад.

  • Як пишуться клички тварин? Наведіть приклад.

  1. Проблемне питання.

  • Яку тему будемо вивчати? Слайд 5.

  • Чи потрібно це нам знати? У цьому допоможе відеоролик. Слайд 6

  • То який є рід іменників в українській мові? Рід іменників. Слайд 7

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

  • Які слова підставляти, щоб визначити рід іменників нам допоможуть наступні вправи (слайд 8.)

  1. Вчитель. Давайте розгадаємо ребус. (слайд 8)

  • Яке слово тут сховалося? (сім’я)

Діти, погляньте на дошку,  кого ви бачите на малюнку? (Сім’ю) Слово сім’я це яка частина мови? (іменник) На яке питання відповідає? (що?)  Це власна чи загальна назва? (загальна).

  1. Вчитель. Найважливіше, що є у кожної людини – це її близькі. Сім’я – це скарб для кожного з нас. Варто пам’ятати про це. Бо найщиріші, найрідніші, найдобріші люди у нашому житті – це тато, мама, брат, сестра, дідусь, бабуся. Тобто  наші родичі. Слайд 9

  2. Каліграфічна хвилинка (слайд 10)

  3. Вчитель.  Який перший звук у цьому  слові?[с’]

  • Який це звук? Дайте йому характеристику. (приголосний,  глухий, м’який, парний)

  • Яку букву позначає? (ес)

  1. Словникова робота. 

- Давайте зі словом сім’я утворимо словосполучення. (Велика сім’я, маленька сім’я, (антоніми) дружна сім’я, гарна сім ’я, відповідальна сім ’я, весела сім’я.)

- Діти, у слові сім’я яка орфограма? (апостроф)

Давайте спробуємо дібрати синонім до слова сім’я  (родина)

ІV. Вивчення нового матеріалу.

Переходимо до відгадування загадок, які допоможуть дізнатися, які слова слід використовувати, щоб визначити рід іменників. Читаєте загадку і відгадайте її.

  1. Відгадування загадки (слайд 11)

Сильний, добрий, справедливий.

Біля нього ми щасливі.

Знає, вміє він багато

Гордимось, бо це наш (тато).

Дитина записує відгадку на дошці.

Вчитель. А тепер пригадайте, ми з вами пишемо тексти, складаємо речення, твори. Для того, щоб слово не повторювалося ми його замінюємо словом (він).

А коли ви кажете, що тато найкращий, ви його так любите. Як ви говорите? (мій). (слайд 12)

Вчитель.  Для того, щоб визначити рід іменників ми використовуємо слова (він, мій). Вони вказують на те, що іменник чоловічого роду. Погляньте на екран, хтось один  прочитає вірш, а ми  його доповнимо. (слайд 8)

Учень. Дітям пам’ятати слід,

             Що іменник має рід

             Чоловічий – значить «він»

             Учень, вітер, дім, дзвін…

Вчитель. Назвіть ще слова до яких ми можемо поставити слово він, мій.( стіл, день, портфель, дуб, син, дядько, олівець, автомобіль.)

Отже іменники чоловічого роду ми визначаємо за допомогою яких слів?  (він, мій).

  1. Відгадування загадки (слайд 13)

Найрідніша, наймиліша

Всіх вона голубить, тішить.

Завжди скрізь буває з нами

Відгадайте хто це? (мама)

  • Як можна замінити це слово?  (вона, моя)  

Вчитель. Мама  моя, бо для кожного найрідніша, наймиліша, найкраща.

Записуємо на дошці.

 Мама, вона, моя ( ж.р.)

Погляньте на екран, учень зачитає вірш, а ми його продовжимо.  ( слайд 14)

Учень. А жіночий рід вона

              Дружба, казочка, весна…

Діти наводять приклади (ручка, кімната, пташка, лінійка).

Отже, іменники жіночого роду ми визначаємо за допомогою яких слів? (вона, моя).

  1. Відгадування загадки (слайд15)

А для кожної родини

Найдорожче – це дитина.

Найцінніше для життя

Це малесеньке – (дитя)

Дитина записує відгадку на дошці.

Дитя ,воно, моє ( с.р.)

Учень. (слайд 16) Є й середній рід «воно»

                                  Вухо, яблуко,кіно…

(вікно,  дерево, сонечко, цуценя, кошеня, слоненя)

– Ви назвали іменники якого роду?

Отже,   іменники середнього роду ми визначаємо за допомогою слів  воно, моє.

Вчитель. Діти, у вашій сім’ї є тато, мама, ви. А хто ще є? (сестра) А сестра чия? (моя) То це іменник якого роду? (ж.р.)

А ще у вас є брат. Брат чий?  Це іменник якого роду? (ч.р)

Подивіться на екран і давайте скажемо хором. (слайд 17) скорочуємо на перших літерах

Ч.р. він, мій.

Ж.р. вона, моя

С.р. воно моє.

V. Закріплення вивченого матеріалу.

Сприймання й усвідомлення нового матеріалу

1. Робота за вправою 266 (с. 110) слайд 18

— Прочитайте загадку.

— Випишіть імена хлопчиків, а потім — імена дівчат, додаючи слова він, мій; вона, моя.

— До яких слів можна додати слово воно, моє? (Медове, соковите, здорове яблуко)

Діти, ви мабуть уже втомилися? Давайте трішки відпочинемо.

2. Фізкультхвилинка. (слайд 18)

3. Первинне закріплення (вправа 267, с. 110–111) слайд 19

— Прочитайте текст.

— Як ви розумієте значення слова рінгтон?

Про кого єде мова? Хто ще відчував веселий настрій? Що спричинило таку реакцію? Перекажіть текст, використовуючи малюнок.

Спишіть текст (1абзац) і визначте рід виділених іменників.

До яких з виділених іменників можна додати слова воно, моє?

— Підкресліть спільнокореневі слова в другому абзаці тексту. (Телефон, телефонували, телефонував).

Про телефон не будемо акцентувати увагу, бо цю тему розглядали на уроці основ здоров’я. Але хочу запити чи доцільно використовувати на уроці? І чому? А коли потрібен?

Теоретичний матеріал. Читання правила с. 111.

V. Узагальнення й систематизація отриманих знань

1. Робота в групах за вправою 268 (с. 111) слайди 20, 21, 22.

1. Розподіл учнів на 3 групи: ч, ж, с роду. Роздаю слова на картках, а вони повинні обміняти їх у сусідній групі, але ходити повинна 1 дитина з групи (на клас не більше 3-х). ці картки прикріпити на аркуш паперу і запишіть іменники у свої роди.

— Як ви розумієте значення цього слова?

Колектив — сукупність людей, об’єднаних спільною діяльністю, спільними інтересами.

— Доберіть синоніми до слова колектив. (Команда, персонал, штат)

— Серед слів вправи 268 знайдіть іменник, який є назвою міри часу. (Хвилина)

— Доберіть спільнокореневі слова до слова хвилина. (Хвилька, хвилинка, хвилиночка, хвилинний), а хвиля, що в морі?.

VІ. Підбиття підсумків уроку. Слайд 23

1. Перегляд відео, хитаєте головою так, якщо інформація відома, ні якщо чуєте вперш.

  • Якого роду бувають іменники?

  • Які слова допомагають визначити рід іменників?

  • Що нового зрозуміли з відео?

Технологія «Незакінчене речення» слайд 24

Впевнена ваші сподівання здійснились.

Прогнозовані відповіді:

Рід іменників, на які ? відповідають іменники, з якої букви пишуться.

Що треба підбирати слова він, вона, воно,мій, моя, моє.

Слова контекст, рінгтон, укр. мова перша за російську, німецьку, турецьку.

2. Рефлексія.

Гра «Вчитель» (слайд 25)

Вчитель. Коли учень буде називати іменники чоловічого роду, піднімають руку хлопці. Коли жіночого – дівчата. А коли середнього піднімаєте дві руки вгору. Заплющити очі.

День, земля, трава, місяць, весна, поле, річка, дерево, струмок, веселка, сонце, вода, зерно, дуб, вікно, стіл, тополя, село, клен, озеро, дорога, птах, коріння, гілка, вікно.

Заплющеними очима пригадайте урок і покажіть настрій на звороті смайлика №2.

Вчитель. Я вважаю, що ви добре засвоїли матеріал на уроці і легко впораєтесь з домашнім завданням.

2. Завдання додому. 

Хлопчики: с.111 - опрацювати правило, виконати вправу 269 (1-3 речення).
Дівчатка: с.111 - опрацювати правило, виконати вправу 269 (4-5 речення).

Здайте щоденники на оцінку.

Дякую за увагу! (слайд 21)

Творча робота

Вам треба з прикметника утворити іменник, визначити рід.

Спокійний – спокій (ім.,ч.р.)

Щасливий – щастя (ім. с.р.)

Святковий – свято (ім., с.р.)

Добрий – добро (ім., с.р.)

Поважний – повага (ім., ж.р.)

Улюблений – любов (ім., ж.р.)

Здоровий – здоров’я( ім. с.р.)

Творча робота_________________

Вам треба з прикметника утворити іменник, визначити рід.

Спокійний – спокій (ім.,ч.р.)

Щасливий – щастя (ім. с.р.)

Святковий – ________ (ім., с.р.)

Добрий – ___________ (ім., с.р.)

Поважний – __________ (ім., ж.р.)

Улюблений – __________ (ім., ж.р.)

Здоровий – _____________( ім. с.р.)

Творча робота_________________

Вам треба з прикметника утворити іменник, визначити рід.

Спокійний – спокій (ім.,ч.р.)

Щасливий – щастя (ім. с.р.)

Святковий – ________ (ім., с.р.)

Добрий – ___________ (ім., с.р.)

Поважний – __________ (ім., ж.р.)

Улюблений – __________ (ім., ж.р.)

Здоровий – _____________( ім. с.р.)

Творча робота_________________

Вам треба з прикметника утворити іменник, визначити рід.

Спокійний – спокій (ім.,ч.р.)

Щасливий – щастя (ім. с.р.)

Святковий – ________ (ім., с.р.)

Добрий – ___________ (ім., с.р.)

Поважний – __________ (ім., ж.р.)

Улюблений – __________ (ім., ж.р.)

Здоровий – _____________( ім. с.р.)

Творча робота_________________

Вам треба з прикметника утворити іменник, визначити рід.

Спокійний – спокій (ім.,ч.р.)

Щасливий – щастя (ім. с.р.)

Святковий – ________ (ім., с.р.)

Добрий – ___________ (ім., с.р.)

Поважний – __________ (ім., ж.р.)

Улюблений – __________ (ім., ж.р.)

Здоровий – _____________( ім. с.р.)

Творча робота_________________

Вам треба з прикметника утворити іменник, визначити рід.

Спокійний – спокій (ім.,ч.р.)

Щасливий – щастя (ім. с.р.)

Святковий – ________ (ім., с.р.)

Добрий – ___________ (ім., с.р.)

Поважний – __________ (ім., ж.р.)

Улюблений – __________ (ім., ж.р.)

Здоровий – _____________( ім. с.р.)

Творча робота_________________

Вам треба з прикметника утворити іменник, визначити рід.

Спокійний – спокій (ім.,ч.р.)

Щасливий – щастя (ім. с.р.)

Святковий – ________ (ім., с.р.)

Добрий – ___________ (ім., с.р.)

Поважний – __________ (ім., ж.р.)

Улюблений – __________ (ім., ж.р.)

Здоровий – _____________( ім. с.р.)

6

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Професійний розвиток педагогічних працівників. Як навчати дорослих ефективно? »
Просіна Ольга Володимирівна
36 годин
590 грн