Конспект уроку з української мови для 7 класу за темою "Дієвідмінювання дієслів теперішнього часу".

Опис документу:
Конспект уроку з української мови для 7 класу за темою "Дієвідмінювання дієслів теперішнього часу" складено за структурою технології критичного мислення. Метою є закріплення знань учнів про дієвідміни, про чергування приголосних при дієвідмінюванні, удосконалення навичок правильного написання особових закінчень дієслів.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код

Українська мова 7 клас

Тема. Дієвідмінювання дієслів теперішнього часу

Мета. Закріпити знання учнів про дієвідміни, про чергування приголосних при дієвідмінюванні, удосконалювати навички правильного написання особових закінчень дієслів; розвивати логічне та образне мислення; виховувати мовні смаки, любов до рідного слова.

Хід уроку

І. Виклик

1. Організація класу

2. Створення емоційного настрою

«Імпульс потиску»

- Своїм потиском руки передайте імпульс гарного настрою один одному.

3. Словниковий диктант

Совісний, тижневий, контрастний, виїзний, хвастливий, обласний, пестливий, зап’ястний, якісний, шістнадцять, хворостняк, кількісний, баластний, рідкісний, шістдесят, радісний.

4.Актуалізація опорних знань

- Яку частину мови ми вивчаємо?

«Закінчи речення»

- Повторимо вивчене за допомогою вправи «Закінчи речення»

  • Дієслово – це самостійна частина мови, яка вказує на дію та відповідає …

  • Дієслова мають доконаний та ...

  • Дієслова мають часи: ...

  • Дієслова можуть вживатися у способах: дійсному...

  • Є три способи творення дієслів ...

  • Дієвідміни дієслів можна визначити за закінченнями у 3 особі...

  • До І дієвідміни належать дієслова, які у 3 особі множини мають закінчення...

  • До ІІ дієвідміни належать дієслова, які у 3 особі множини мають закінчення...

6. Оголошення теми уроку

- Сьогодні ми з вами закріпимо вміння розрізняти дієслова за дієвідмінами та познайомимося з чергуванням приголосних у деяких дієсловах при дієвідмінюванні. Запишіть в зошити тему уроку.

ІІ. Осмислення

  1. Розподільний диктант

  • Поставити дієслова у формі 3-ї особи множини теперішнього часу і записати їх за дієвідмінами у два стовпчики.

Блищати, жовтіти, сидіти, плести, робити, лічити, лікувати, цінити.

  • Поясніть лексичне значення слів лічити і лікувати, скласти з ними речення (усно).

Робота в парах

  • Із записаних слів змініть за особами по одному слову І та І дієвідмін (на вибір)

Перевірка

  1. Вибірковий диктант

  • Прочитайте уривок з вірша Л. Костенко. Випишіть дієслова теперішнього часу.

1 варіант – дієслова І дієвідміни, 2 варіант – дієслова ІІ дієвідміни.

Люблю чернігівську дорогу –

весною, влітку, восени.

Там досі моляться Стрибогу

високі й сонні ясени.

Дівчата ходять, мов княгині.

Цвітуть смарагдові луги.

Русявокосі Берегині

позолотили береги.

Там переходять шлях уповні.

Під осінь в кожному селі,

немов димки димлять жертовні –

Копають люди картоплі…

1в. – цвітуть, копають.

2в.-люблю, моляться, ходять, переходять, димлять.

  1. Творчий диктант

  • До поданих іменників додайте потрібні дієслова у формі 3 особи множини теперішнього часу, визначте дієвідміну.

Олівцем ... (малюють), ключем... (відкривають), косою ... (косять), ножем ... (ріжуть), голкою ... (шиють), серпом ... (жнуть), щіткою ... (чистять), фарбою ... (фарбують).

  1. Постановка проблемного питання

  • Діти, скажіть, будь ласка, як правильно поставити дієслово котити у 1 особі одниникотю чи кочу? Косити – косю чи кошу? Садити – садю чи саджу?

  1. «Бортовий журнал»

  • Пропоную вам відкрити підручник на с. 65, розглянуть таблицю вправи 151 і заповнити таблицю «бортового журналу». У першу колонку – які види чергування вам відомі, у другу – ті, про які ви дізнались, читаючи таблицю.

Що мені відомо з даної теми?

Що нового я дізнався з тексту?


Перевірка.

  1. Пояснювальний диктант (біля дошки по слову)

  • Поставте подані дієслова у форму 1 особи однини теперішнього часу. Назвіть звуки, що чергуються.

Бігти, колихати, косити, летіти, казати, пекти, сидіти, мостити.

  1. Робота в парах

  • Дієслова в дужках поставии в потрібній формі, визначити дієвідміну і підкреслити ті дієслова, в яких відбувається чергування.

Не все, що є нині модним, личить вам. Вибирайте одяг відповідно до того, що вам (пасувати). Усі (хотіти) одягатися сучасно й гарно. Та не всі (могти) мати великий гардероб. Тому потрібно добирати основні елементи одягу, які за стилем і кольоровою гамою (дати) можливість робити безліч комбінацій. Особливо дівчата (любити) якнайшвидше наповнити шафу супермодними речами. Не поспішайте! Смак і фантазія (допомогти) «осучаснити» ваші, на перший погляд, немодні речі (За І.Томаном).

Перевірка

ІІІ. Рефлексія

  1. Текст на перевірку засвоєння матеріалу.

Якщо мало чита..ш і не ма..ш практики спілкування, твоя мова не цікава: говориш затинаючись, часто замовка..ш, підшуку..ш потрібні слова. Як же позбутися цієї вади? Допоможуть вправи: наприклад, чита..те якийсь невеликий твір, перекажіть його вголос. Сидите за комп’ютером – не лінуйтеся перевірити написання слова за інтерактивним словником. Сприймайте з вдячністю слушні мовні поради.

Самоперевірка

Всі вставлені букви - є

2.Підсумок уроку. «А правда, що…».

- А правда, що дієслова мають три дієвідміни? (ні)

- А правда, що дієвідміни у дієслів визначаються за 3 особою множини? (так)

- А правда, що дієслова І дієвідміни у 3 особі множини мають закінчення –ать, -ять? (ні)

- А правда, що дієслова ІІ дієвідміни у 3 особі множини мають закінчення –ать, -ять? (так).

- А правда, що в деяких дієсловах при дієвідмінюванні може відбуватися чергування приголосних звуків? (так).

3. Домашнє завдання

П.16, вправа 152 або 154

4. Виставлення оцінок

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Сертифікат від «Всеосвіти» відповідає п. 13 постанови КМУ від 21 серпня 2019 року № 800 (із змінами і доповненнями, внесеними постановою КМУ від 27 грудня 2019 року № 1133)

Обрати Курс або Вебінар.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.


Приклад завдання з олімпіади Українська мова. Спробуйте!

Всеосвіті 3 роки!

Святкуємо гучно та з подарунками!

+ 10 подарункових боксів з фірмовими товарами від «Всеосвіти»!

+ 10 подарункових боксів з фірмовими товарами від «Всеосвіти»!

до розіграшу подарунків залишилось
00
00
00
00