Конспект уроку з української мови для 4 класу на тему «Дієслово. Змінювання дієслів за часами. Творча робота «Зима».

Опис документу:
Учні в ігровій формі узагальнюють набуті знання з теми "Дієслово. Змінювання дієслів за часами", вчаться розрізняти часові форми дієслова, правильно їх писати. . Під час виконання творчої роботи "Зима" кожен учень може проявити творчі здібності і виконати одне із запропонованих завдань . Розмаїття завдань на зимову тематику та можливість проявити себе зробить ваш урок цікавим та креативним.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Урок української мови

у 4 класі

Тема Дієслово. Змінювання дієслів за часами. Творча робота «Зима».

Мета - Узагальнити й систематизувати набуті знання з даної теми, виробляти вміння розрізняти часові форми дієслова, правильно їх писати;

- навчити учнів точно і правильно висловлювати свою думку, спонукати дітей до міркувань, порівняння, доведення;

- розвивати мовлення учнів, навички грамотного і каліграфічного письма, формувати культуру орфографії;

- виховувати любов до рідної мови, живий інтерес до різноманітних мовних явищ, любов до природи, почуття прекрасного.

Обладнання : презентація в Power Point: «Зима » аудіо файл П. Чайковський «Пори року. Зима» , чарівна скринька, слова зі скриньки, індивідуальні картки для творчої роботи (Додаток 1 ), опора для вправи «Дешифрувальник» та код слова, матеріал для гри «Склади потяг», слова для хвилинки каліграфії, тлумачний словник, «Тематичний словник школяра», конверти з завданнями для груп.

Хід уроку

І Етап орієнтації. «Мотивація» ( 3 хв. )

- Діти, сьогодні мені наснився дивний сон. Хочете дізнатися, що то був за сон ? Тоді закривайте очі, слухайте і відгадуйте. (Вчитель читає під музику П.І.Чайковського «Пори року. Зима» або звучить музична композиція «Зима» автор вчитель музики Бузької ЗОШ Новоодеського р-н. Комін О.А.)

Сон чарівний, сон казковий,

Ти прийди до мене знову

У барвистому вбранні

На зірчастому коні...

Сниться мені чарівний кришталевий палац. А в тому палаці пряля край вікна пряде полотно та білим килимом вкри­ває все навколо. Сплела дивне мере­живо з білих та срібних ниточок і накинула його на берізки, дуби та липки. А маленькі сніжиночки висять на ялинових вітах, торкаються одна одної і дзве­нять, немов срібні дзвіночки. А сніг все йде та йде. Нитка де-не-де урветься, хуртовиною здійметься. А пряля все пряде й пряде. Вона напряла сніговії, якими повдягала дахи будинків, поля, дерева. Налила хурто­вини: висипала ними кучугури. Закружилась, заверті­лась метелицею. Мало-помалу вкрила стежки і дороги. А сніг все йде та йде. А пряля все пряде й пряде, ниточку до ниточки складає, а в цьому їй Дід Мороз допо­магає. Взяв дідусь відерце з крижаною фарбою, срібний пензлик і пішов розмальовувати чудернацькі казкові малюнки. А сніг все йде і йде. А пряля пряде й пряде...

- Про що йдеться в тексті ? (В тексті розповідається про зиму.)

- Які заголовки можна підібрати? («Зима», «Чарівниця зима», «Казкова пряля». )

- Який це текст? ( Це текст розповідь. )

- Які слова допомогли нам уявити зиму, як живу істоту? (Пряде, вкриває, сплела,накинула, повдягала, налила… )

II. Оголошення теми і мети уроку та очікуваних результатів. ( 2 хв. )

- Зима. Скільки гарного навкруги взимку – блискучі бурульки, ажурні сніжинки, таємничі кучугури. Казкова краса зими притягує, хвилює, бентежить нашу уяву. Я знаю, що ви всі любите зиму-чарівницю. Тому і запрошую вас у гості до красуні Зими.

Вправа «Де шифрувальник

- Визначте ключове слово теми уроку (Вивішується опора для гри «Дешифрувальник» та код слова.)

Код : 2 4 3 7 6 7 1 7

Опора :

Відгадка: Дієслово

- Прочитайте й оголосіть тему уроку. ( Учень: Сьогодні на уроці ми продовжимо вивчати дієслово.)

- Тема нашого уроку – Дієслово. Змінювання дієслів за часами. Творча робота «Зима».

Поставте мету, яких результатів ви очікуєте.( На дошці опора. Учні розповідають чого вони очікують від уроку. Яких результатів хочуть досягти.)

Поглиблювати знання про…

Збагачувати…

Розвивати…

Моя мета досягти…

Від себе я очікую…

- Сьогодні на уроці ми поговоримо про казкову красу зими. Глибше ознайомимось із дієсловами, дізнаємось, які граматичні характеристики має дієслово. Ви вчитиметесь міркувати, використовувати свої знання на практиці, колективно працювати, допомагати товаришам.

- Тож розпочинаємо наш урок.

ІІІ. Блокове повторення основних правил теми. Виконання відповідних вправ.

  1. Побудова асоціативного куща. ( 1 хв. )

- Давайте пригадаємо, що ми знаємо про дієслово.

Самостійна означає відповідає на

частина мови дію питання що робити? що робив?

Дієслово

В реч. частіше

зв’язаний з ім.

Неозначена форма Змінюється за В реченні виступає

є початковою формою часами присудком

2. Зв'язок з іменником. ( 2 хв. )

Гра «Склади потяг» (усно).

а) - На дошці записана загадка рядочки в якій перепутані. Відновіть запис. (Рядочки записані кожен на окремому аркуші, щоб легко можна було відновити текст.)

Він на землю міцно ліг.

Білий пух порозсипала.

Так, звичайно, це ж бо...

В небі хмарка пролітала,

(Після відновлення запис має такий вигляд.)

В небі хмарка пролітала,

Білий пух порозсипала.

Він на землю міцно ліг.

Так, звичайно, це ж бо... (Сніг)

- Хто найкращий товариш дієслова ?

- З якою частиною мови він нерозривно зв'язаний в реченні?

б) Вибіркове списування з наступною взаємоперевіркою.

- Виписати дієслова і іменники, з якими вони зв'язані, поставити питання.

Запис у зошиті :

Хмарка (що робила ?) пролітала , (що зробила ?) порозсипала ; він ( що зробив ? ) ліг.

3. Хвилинка каліграфії. ( 3 хв.)

- Яке слово ми відгадали? (Сніг)

- Який перший звук у цьому слові? Охарактеризуйте його.

(Звук с , буква «ес». Звук приголосний, твердий, глухий. )

- Пригадайте, як пишуться велика і мала букви «ес» (вчитель показує указкою на букви Сс у класному алфавіті).

- Які бувають з’єднання? ( Учні каліграфічно списують з дошки різні з’єднання .)

Сс Сн ні іж жи инк ки

- Яке слово тут сховалось? (Сніжинки) Утворіть споріднені слова, запишіть їх.

(Сніжинки, сніг, засніжений, сніжить.)

- Визначте корінь.

( На сніжинках записані слова : На, ялини, кришталеві, сніжинки, гілку, опустились, засяяли, і, іскорками.)

- Прочитайте слова.

Завдання: Скласти речення, записати, визначити граматичну основу, встановити зв’язок слів у реченні (усно). (Один учень працює на дошці , клас в зошитах.)

На гілку ялини опустились кришталеві сніжинки і засяяли іскорками.

- Що ви знаєте про це речення?

Учень: Це речення розповідне, неокличне.

(Що ?) Сніжинки (що зробили ?) опустились, засяяли;

Це речення просте тому, що одна граматична основа, є однорідні члени речення.

сніжинки (які?) кришталеві;

опустились (куди?) на гілку ялини;

засяяли (чим?) іскорками.

Речення поширене.

4. Діалог «учень-учень» ( 2 хв. )

- Прослухайте ланцюжок слів:

Хотіти, жадати, терпіти, бажати, прагнути.

- Знайдіть зайве слово. ( терпіти )

- Чому ви так думаєте? ( Це слова синоніми. )

- Що спільного у цих словах?

- Пригадайте, що вам відомо про неозначену форму дієслова і запитайте про це свого товариша.

Робота в парах (учні складають діалог типу...)

1 учень - На які питання відповідає неозначена форма дієслова?

2 учень - Неозн. форма дієслова відповідає на питання що робити?

що зробити? А на що вказує неозн. форма дієслова?

1 учень - Неозн. форма дієслова не вказує ні на час, ні на кількість її

виконавців. Вона означає дію.

2 учень - А що ще ти знаєш про неозн. форму?

1 учень - Це незмінна, початкова форма дієслова.

(Слухання 2-3 діалогів.)

- Молодці! Ви добре вивчили тему.

- А зараз ви маєте можливість попрацювати в групах.

5. Гра «З'єднай частини цілого». ( 4 хв. )

Робота в групах. (Пригадуємо правила роботи в групах.)

Правила роботи в групах

1. Перед початком роботи оберіть спікета.

2. Уважно слухайте чи читайте завдання.

3. Говоріть почергово, не перебивайте один одного.

4. Дотримуйтеся правила піднятої руки.

5. Працюйте так, щоб не заважати іншим.

Керівники груп отримують у вчителя конверти із картонками, на яких записані прислів’я про працю, став­лення українського народу до роботящих людей та ледарів.

Конверт А .

На чужу роботу дивитися - того за плечима не носити.

Чого навчився, ситому не бути.

Тяжко знання здобувати, зате легко носити.

Відповідь: ( На чужу роботу дивитися – ситому не бути. Чого навчився, того за плечима не носити. Тяжко знання добувати, зате легко носити.)

Конверт Б.

Щоб людиною стати, а вийшло смішно.

Хотів зробити спішно, не лежи на печі.

Хочеш їсти калачі, треба працювати.

Відповідь: ( Щоб людиною стати, треба працювати. Хотів зробити спішно, а вийшло смішно.

Хочеш їсти калачі, не лежи на печі. )

- З'єднайте частинки цілого. Зачитайте прислів'я, вкажіть дієслова в неозначеній формі.

- Чого вчать нас ці перлинки народної мудрості?

- Чому саме в прислів'ях так багато дієслів в неозначеній формі?

(Бо ця мудрість стосується не якоїсь певної особи чи групи людей, а кожного з нас.)

- Молодці! Добре того вчити, хто хоче все знати.

6. Крижаний палац. «Часи дієслів». ( 6 хв. )

- Дієслова - основні трудівники в мові. А дія завжди пов'язана з ча­сом: щось робиться сьогодні, щось робилось учора, щось буде відбуватися завтра.

- Які часи має дієслово?

- Які дії означають дієслова минулого часу, теперішнього часу, майбутнього часу?

а) Розсели жителів по кімнатах (усно)

«Чарівна скринька» (Діти беруть із неї по одному аркушу зі словом, визначають час. Аркуші розміщують на дошці в три колонки, які відповідають трьом часам дієслів.)

Слова із скриньки: будує, розсипав, зліпив, летітиме, іскриться, мерехтить, запорошила, побудує, здивує.

б) Утворення різних часових форм.

1 слайд

Летять, летять сніжинки,

льодинки, морозинки,

і весело кружляють,

і стеляться до ніг.

- Ось і насипали сніжинки гірки слів.

2 слайд

Склади слова і постав їх у різні часові форми. Запиши.

Дрімати, морозити, дякувати.

3 слайд

Перевір себе.

Дрімати, дрімає, дріматиме, дрімав. Морозити, морозить, морозитиме, морозив. Дякувати, дякує дякуватиме, дякував.

- Виконайте взаємоперевірку записаного, оцініть, врахуйте охайність.

7. Фізкультхвилинка. ( 1 хв. )

- Ось сніжинка кличе нас,

Фізхвилинку почати час.

- Поки ми з вами грались, то на вулиці намело багато снігу, тож підемо чистити доріжки.

Лопатою, лопатою копаємо сніжок,

Збудуємо із снігу ми будинок-теремок.

І вікна, і двері ми вирубаєм в нім.

Розчистимо доріжки, посипемо піском.

- Увага, завдання для уважних. Назвіть дієслова, визначте їх час.

8. Гра «Хто більше» ( 2 хв. )

- Діти, в наш палац завітали чарівні гості. Відгадайте, хто вони. Ось їх візитна картка.

Візитна картка: маленькі балеринки, метелики-красуні, білі мохнаті бджілочки, діамантові пушинки, зірочки, сріблясті королеви.

- Про кого так можна сказати? ( Сніжинки )

Завдання: доберіть слова, щоб передати рух цих красунь у теперішньому часі. Запишіть їх. (Танцюють, граються, кружаться, переливаються, виграють, сяють, спускаються, сиплються.)

9. Гра« Впізнай мене». (1 хв. )

Опис предмета за допомогою дієслів. Учитель читає слова, учні називають, про кого йде мова. Називають час (усно).

- Порум'янила, завітала, заглянула, накинулася, запорошила. (Зима. Теп. час.)

- Лякатиме, муруватиме, малюватиме, студитиме, щипатиме . (Мороз. Майб. час).

- Катались, вигукували, ліпили, сміялись. (Діти. Мин. час.)

10. Увага: загадка! ( 1 хв. )

Сам не біжить, а іншим стояти не дозволяє. (Мороз)

- Мороз і віхола аналізували кількість слів у загадці і засперечалися: мороз стверджував, що у загадці 8 слів, а віхола - що 7. Хто правий?

- Якого правила не знала Віхола ?

- Як пишеться частка НЕ з дієсловами?

- Мороз жартівник, а ще він і художник. Мороз також може бути пе­кучим, тріскучим, злим і колючим.

11. Гра «Розморозь слова». ( 1 хв. )

Завдання: Прочитайте слова і дізнайтесь яку дію може виконувати мороз. Визначте час.

ть ди сту студить

по янив рум порум’янив

є ма на лю малює

12. Загадка ( 4 хв. )

У нас зимою білим цвітом

Сад зацвів, неначе літом.

- Що це? З чим порівнюється іній?

а) Робота зі словниками.

І група – тлумачний, ІІ – тематичний словники.

- Спробуйте пояснити, що таке іній.

(Іній - це тонкий шар кристаликів льоду, що вкриває поверхню предметів при їх різкому охолодженні.)

Продовжте речення: «Коли дерева вбираються в іній, то стають схо­жими на...»

Учні: на наречених, на снігових істот, на весняний сад, на красунь у срібному мереживі.

б ) Робота в зошитах. Вправа 1 (Додаток 1)

Завдання: прочитати текст, знайти слова і вирази, вжиті в переносному значенні.

Випишіть дієслова, визначте їх час, число, рід, якщо це можливо.

Спишіть виділене речення. Вставте пропущені розділові знаки. Поясніть їх вживання.

(Фронтальна перевірка )

13. Творча робота. ( 10 хв. )

- Любі маленькі друзі! Зараз настала найвідповідальніша хвилина нашого уроку і на вас чекає найцікавіше завдання. Отож запрошує­мо всіх на зимовий « римовий ярмарок», де ви зможете пофантазу­вати, помріяти, відшукати найтонші і наймелодійніші слова, поримувати їх, а, можливо, хтось напише щось цікаве.

( Звучить запис: П.І.Чайковський «Пори року. Зима». Учні працюють самостійно.)

(Див. додаток 1. Вправа 2, 3, 4, 5 - на вибір учня.)

Роботи учнів:

Вправа 3.

Ось і настала вже зима Прийшла красуня зима,

Дерева, будинки й поля замела. Все навколо замела.

Сиплеться лапатий сніг, Падає сріблястий сніг,

Чути скрізь веселий сміх. І луна дитячий сміх.

Вправа 4.

Звідки беруться крижані сніжинки?

Одного пазу побачив я на склі крижані сніжинки. Вони виблискували і посміхалися мені. Захотілося дізнатися, хто їх малює.

Я лягаю спати, але очі не заплющую. Бачу як до вікна підходить Мороз – чарівник. Взяв дідусь відерце з крижаною фарбою, срібний пензлик і починає легенько виводити на склі чудернацькі казкові малюнки. Від його дотику з’являються маленькі іскристі диво – зірочки.

Так і хочеться приголубити їх.

ІV. Підсумок уроку. ( 1 хв. )

Вправа « Інтерв'ю за три кроки»

(Учитель або підготовлений учень підходить до когось із дітей і запитує.)

- Чого ти сьогодні навчився ?

- Про що ти хотів би дізнатися більше?

- Які запитання виникли з даної теми ?­

- Що сьогодні видалося складним?

- Яку оцінку за творчість ти собі поставиш? Чому?

V. Домашнє завдання. ( 1 хв. )

- Діти, зима задоволена нашою роботою. І тому дарує нам ось цю скриньку.

Наша скриньки чарівна,

Подарує нам слова,

Вона сніжиночки зібрала,

Щоб знань ріка ще глибша стала.

- Знання - це найбільший скарб для окремої людини і для всього народу. Зберігають скарби зазвичай у скрині, але цю скриню носити дуже легко. Здобувають знання по краплині. Ось і в нашій скрині зібрані краплини, які допоможуть нам стати розумнішими. Наполегливість, старанність, допитливість, любов до книги.

Домашнє завдання

- Виберіть одне із слів і напишіть, як воно допо­магає здобути знання. Підкресліть дієслова, визначте час.

.

Додаток 1

1.Прочитати текст, знайти слова і вирази, вжиті в переносному значенні. Виписати дієслова, визначити їх час. Списати виділене речення. Вставити пропущені розділові знаки, пояснити їх вживання.

Зацвів іній на всьому замерехтів засвітився...

Прийшло на землю свято розквітлого інею. Цвіте він, осяяний місяцем, цвіте холодними квітами, і пелюстки їхні пахнуть морозом...

Срібна ніч. І рівна срібна пелена розіслалась, заполонила землю.

Зимовий «римовий ярмарок»

2. Віднови вірш

__________ ________ біловолоса, зима, прийшла

__________ ________ полотном, землю, покрила

__________ ________ одяглися в чудові шати

__________ і поле за селом. Земля

3. Спроба пера.

________________________ зима

________________________ замела

________________________ сніг

________________________ сміх

4. Склади твір за зачином і кінцівкою.

Звідки беруться крижані сніжинки на шибках?

Зачин

Одного разу побачив я на склі крижані сніжинки. Вони виблискували і посміхалися мені. Захотілося дізнатися, хто їх малює.

Основна частина

Хто приходить уночі до вікна? Як він вимальовує сніжинки?

(лягаю спати; не заплющую: бачу, як до вікна підходить...; срібним олівцем; крижаною фарбою; починає легенько виводити по...; співає...; від дотику з'являються...; диво-зірочки, маленьку, іскристі...)

Кінцівка

І так хочеться приголубити їх!

5. Напиши твір-мініатюру «Чарівниця зима».

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Створення та ведення власного блогу на платформі WordPress»
Левченко Ірина Михайлівна
24 години
490 грн

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.