Конспект уроку з української літератури для 7 класу на тему "Т.Шевченко. „Заповіт” – твір, що єднає минуле, теперішнє і майбутнє. Ідея твору"

Опис документу:
Мета: ознайомити учнів із твором Т.Г. Шевченка «Заповіт», з новими фактами з життя поета;вчити аналізувати ліричний твір, дати поняття „ідея твору”;розвивати, усне мовлення, вміння виразно читати твір, працювати у групах, аналізувати, висловлювати думки; збагачувати словниковий запас учнів;виховувати любов до батьківщини, поваги до творчої спадщини поета.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Тема: Т.Шевченко. „Заповіт” – твір, що єднає минуле, теперішнє і майбутнє. Ідея твору

Мета: ознайомити учнів із твором Т.Г. Шевченка «Заповіт», з новими фактами з життя поета;вчити аналізувати ліричний твір, дати поняття „ідея твору”;розвивати, усне мовлення, вміння виразно читати твір, працювати у групах, аналізувати, висловлювати думки; збагачувати словниковий запас учнів;виховувати любов до батьківщини, поваги до творчої спадщини поета.

Хід уроку

І. Організаційний момент (1хв.)

ІІ. Вивчення нового матеріалу (16 хв.)

1.Оголошення теми і мети уроку.

- Тарас Григорович Шевченко – це великий українець, який своїми поетичними творами прославив нашу націю на весь світ. Він геній, хоч і народився в селянській хаті. Сьогодні ми будемо говорити про його шедевр, твір – заклик „Заповіт”, який єднає наше минуле, теперішнє і майбутнє. Дізнаєтесь про невідомі вам факти з життя Т.Г.Шевченка, вчитимемося виразно читати, аналізувати вірш, який є заповітом нам, його нащадкам.

2. Мотивація навчальної діяльності учнів.

- Як ви гадаєте, для чого ми повинні вивчати творчість великого Кобзаря?

- На уроці ключовими словами будуть слова „заповіт” і „патріот”. Що означають ці слова?

(Виступ учня, який працював з Тлумачним словником.)

- До уроку ви підготували висловлювання відомих людей про Т.Г. Шевченка. Найкраще висловлювання ми візьмемо епіграфом до уроку.

(Виступи учнів, запис епіграфа – слова Л.Костенко:

Є в Шевченка народження дата,

Дати смерті в Шевченка нема.)

- Як ви розумієте ці рядки?

- Ми сьогодні говоритимемо про поета – патріота і про нашу відповідальність перед Батьківщиною, про формування майбутнього нашої нації.

3.Презентації учнів.

3.1. Презентація «Музей «Заповіту” Т.Г.Шевченка».

- «Заповіт» настільки популярний твір, що в Україні існує навіть Музей «Заповіту» Шевченка. Де він знаходиться, у якому році відкритий і які експозиції там розміщені? Відповіді на ці питання ви зараз і почуєте.

3.2. Презентація „Історія написання Шевченкового „Заповіту”.

- Що спонукало молодого Шевченка написати заповіт своїм нащадкам?

4.Прослуховування аудіозапису пісні „Заповіт” на музику Г.Гладкого.

Твір пішов у народ. Його переписували від руки, читали ховаючись, бо він був заборонений у царській Росії.

У 1870-х роках полтавський вчитель Гордій Гладкий поклав „Заповіт” Шевченка на музику – і полетіла пісня по світу...

Прослухайте музичний твір «Заповіт» у виконанні капели бандуристів і визначте, яким настроєм пройнята пісня, як міняється характер виконання.

5.Первинне читання поезії вчителем.

- Ми з вами з`ясували, що означають слова „заповіт” і „патріот”.

- Як ви гадаєте, що міг заповідати Т.Шевченко? Яка могла бути мрія справжнього патріота, який у найважчий момент свого життя думає про долю своєї Батьківщини?

- Прослухайте текст поезії. Визначте тему і жанр.

6. Словникова робота. Відповідь на питання.

- Які слова або вирази вам були незрозумілі?

- Яка тема і жанр поезії?( Тема – заклик до українського народу звільнитись від кайданів, боротися за вільне життя. Жанр: громадянська лірика.)

ІІІ. Узагальнення й система знань (23хв.)

1.Читання поезії учнями. Визначення пауз у тексті.

2.Бесіда за змістом поезії.

  • Що ліричний герой хотів побачити в Україні, крім краси природи?

  • Як ви поясните слова «... а до того я не знаю Бога»? Шевченко – атеїст чи віруюча людина?

  • Кого і до чого закликає поет?

  • Яким шляхом, на думку Т.Шевченка, можна здобути волю?

  • Яким він бачить майбутнє України?

  • В яких рядках особистий і громадський мотив зливаються в один?

  • Яка форма поезії?

  • Вдома ви читали статтю „Ідея твору” (стор.101).

  • Зачитайте визначення поняття «ідея».

  • Чи знайшли ви у статті визначення ідеї Шевченкового «Заповіту»?

(Ідея – заклик – звернення до українців виборювати собі волю, будувати незалежну Українську державу).

  • Чи є твір Шевченка актуальним у наш час?

- Як ви гадаєте «Заповіт» Шевченка – духовний чи матеріальний. Чому ви так думаєте?

3.Робота у групах за змістом твору.

Завдання групи № 1. Розділити твір на змістові частини:

І ч. – бажання...;

ІІ ч. – заклик до...;

ІІІ ч. – мрії про...;

Завдання групи № 2. Створити асоціативний кущ до слова „Україна” за допомогою цитат з поезії «Заповіт».

Завдання групи № 3. Визначити епітети та їх роль у поезії «Заповіт».

Завдання групи № 4. Визначити повтори та їх роль у поезії «Заповіт».

4.Перевірка виконання завдання.

5. Прослуховування аудіозапису Шевченкового «Заповіту» у виконанні Народного артиста України Богдана Ступки.

- А зараз ви прослухаєте «Заповіт» у виконанні геніального українського актора Богдана Ступки, який грав головну роль у фільмі «Тарас Бульба». 5.Підготовка до виразного читання. Робота з пам’яткою.

Пам’ятка

1. Визначити паузи у тексті.

2.Визначити мовленнєві такти.

3.Визначити логічні наголоси.

4.Визначити настрій уривків.

6.Виразне читання учнів.

7.Розповідь учителя про популярність «Заповіту».

- Народне прислів’я звучить: „Шевченків „Заповіт” облетів увесь світ.» Народ ніколи не обдурить. Дійсно, „Заповіт” нашого генія відомий на весь світ. Він перекладений 150 – тьма мовами світу.

- Прослухайте уривки „Заповіту” російською та англійською мовами.

8.Виразне читання поезії у перекладі учнями.

- На вашу думку, якою мовою краще звучить поезія Шевченка?

ІУ. Підсумок уроку (4,5хв.)

1.Презентація учня „Чи виконали ми заповіт Шевченка”

- Заповіти складаються для того, щоб їх виконували. Чи виконали ми заповіт Шевченка?

2. Складання психологічного портрету Т.Г. Шевченка.

Вправа „Мікрофон” серед груп.

  • На уроках літератури ви дізналися про Шевченка – поета, Шевченка – борця, Шевченка – людину. Складіть психологічний портрет Т.Г.Шевченка.

Сміливий

Рішучий -------- Тарас Шевченко ------- чесний

здатний

до самопожертви

заради народу

і Батьківщини.

- Чи можемо ми назвати Шевченка патріотом України?А чи є серед нас такі патріоти сьогодні? Доведіть свою думку.

3.Виставлення оцінок у групі. (Виставлення оцінок спікерами на аркушах для оцінювання).

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.

Приклад завдання з олімпіади Українська мова. Спробуйте!
До ЗНО з УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ТА ЛІТЕРАТУРИ залишилося:
0
3
міс.
2
9
дн.
1
9
год.
Готуйся до ЗНО разом із «Всеосвітою»!