• Всеосвіта
  • Бібліотека
  • Музика
  • Конспект уроку з музичного мистецтва в 6 класі на тему: «Сучасні та вокальні жанри: авторська та естрадна пісня»

матеріал

Конспект

Для кого: 6 Клас

Конспект уроку з музичного мистецтва в 6 класі на тему: «Сучасні та вокальні жанри: авторська та естрадна пісня»

Опис документу:
Конспект уроку з музичного мистецтва в 6 класі на тему: «Сучасні та вокальні жанри: авторська та естрадна пісня» Мета уроку: на прикладах українських народних пісень у виконанні артистів естради акцентувати увагу на народних джерелах української популярної музики; ознайомити учнів із творчістю В. Івасюка, С. Ротару; закріпити розуміння учнями поняття аранжування; формувати відчуття ритму, навички виконання естрадної пісні; прищеплювати учням зацікавленість творчістю українських естрадних

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код

Урок 6

Тема уроку: Сучасні та вокальні жанри: авторська та естрадна пісня.

Мета уроку:

  • на прикладах українських народних пісень у виконанні артистів естради акцентувати увагу на народних джерелах української популярної музики; ознайомити учнів із творчістю В. Івасюка, С. Ротару; закріпити розуміння учнями поняття аранжування;

  • формувати відчуття ритму, навички виконання естрадної пісні;

  • прищеплювати учням зацікавленість творчістю українських естрадних співаків, естетичний смак та співочу культуру.

Музичний матеріал: «Червона рута» В. Івасюка, «Кашалотик» Р. Паулса.

Наочні посібники: портрети С. Ротару, В. Івасюка, Р. Паулса.

Обладнання: ТЗН, магнітофон, фонохрестоматія, музичний інструмент, підручник.

Тип уроку: комбінований урок.

Хід уроку.

Учні входять до класу під музичний супровід («Червона рута» В. Івасюка).

1. Організація учнів до уроку.

Повідомлення теми, мети, завдань уроку, перевірка готовності учнів до уроку. Музичне вітання.

2. Мотивація навчальної діяльності.

Учитель. Кожна епоха має свої пісні — за ними можна зрозуміти, чим жили люди, про що мріяли, на що сподівались. Пісні бувають різні: ліричні, патріотичні, розважальні, авторські, естрадні.

Саме про естрадну пісню ми поговоримо сьогодні на уроці.

3. Актуалізація опорних знань.

Бліцопитування:

  • Які пісенні жанри вам відомі?

  • Яку роль народні пісні відіграють у творчості композиторів?

4. Пояснення нового матеріалу та слухання музики.

Учитель. Сцену або підмостки для виступів раніше називали естрадою. Згодом естрадою стали називати вид сценічного мистецтва, який охоплює майже всі форми популярно-розважального жанру: пісні, танці, розмовний жанр.

Особливої популярності в усьому світі набула естрадна пісня: їй присвячені багато ТВ-шоу, програм, відбуваються фестивалі.

Естрадна пісня — жанр популярної вокальної музики, призначений для виконання на естраді.

Якщо українська класична музика почалась із Миколи Лисенка, то українська естрадна музика — з Володимира Івасюка. Спільною для цих митців є глибока народнопісенна основа їх музики.

Володимир Михайловича Івасюк (демонстрація портрета) — це видатний український поет і композитор, який за своє коротке життя створив близько 100 пісень і 50 інструментальних творів, зокрема дві сюїти, писав музику для театру.

Володимир Івасюк був професійним медиком і скрипалем, чудово грав на фортепіано, віолончелі, гітарі. Він майстерно виконував свої пісні; мав художній талант, був неординарним живописцем. Його творам притаманні високий професіоналізм, різноманітність образного змісту, яскравість художніх образів, щирість і глибокий патріотизм.

Міцним підґрунтям творчості Володимира Івасюка є народна пісенність, а також глибоко вивчена й осмислена ним багата спадщина композиторів-класиків, зокрема Миколи Лисенка, Кирила Стеценка та Сергія Рахманінова.

За спогадами його друзів, Володимир Івасюк не уявляв, як можна бути музикантом чи просто культурною людиною й не знати і не любити народну пісню. Він збирав народні пісні свого краю, збирався видати їх у збірці «З-над Черемоша й Прута». У пам'яті народу надовго поселилися музичні образи його пісень: кохання, гори, червона рута, водограй.

Провідним жанром у творчості Володимира Івасюка є лірична пісня. Незабутні пісні Івасюка — вершина розвитку естрадного жанру в Україні. З його ім'ям пов'язана ціла епоха в пісенній історії естрадної української музики.

На запитання: «Що тебе привабило в народній пісні?» Володимир відповідав: «Усе: і текст, і мелодія. Кожна пісня — це мелодія, перлина. І я не розумію, як можна вважати себе музикантом і не знати українського фольклору. Я мрію стати композитором, і тому визбирую все прекрасне, створене народом. Без народного ґрунту — я ніхто».

Він створив приблизно 100 пісень, найкращі з них написані на власні вірші. Це «Червона рута», «Водограй», «Я піду в далекі гори», «Пісня буде поміж нас». «Володимир Івасюк був одержимий піснею. Він був глибоко переконаний, що наш світ створений для того, аби в ньому лунала музика добра, миру, злагоди між людьми»,— ці слова належать одній з найкращих виконавиць пісень композитора Софії Михайлівні Ротару (демонстрація портрета), видатній співачці, лауреату багатьох конкурсів, народній артистці України, Молдавії, СРСР, виконавиці більше ніж 400 пісень, багато з яких стали класикою української естради.

Визнання до Софії Ротару прийшло одразу після прем'єри на телебаченні 1971 року музичного фільму «Червона рута». Пісня, яка дала назву телефільму, була визнана кращою піснею року. Образ червоної рути став знахідкою. Квітка не давала композиторові спокою. Упродовж багатьох років рута жила в легендах на нашій землі, чекаючи, щоб хтось відвів їй належне місце в людській свідомості. Так уже повелося, що ця квітка, червона рута, у кожного українця назавжди асоціюється з іменем Володимира Івасюка.

Послухайте пісню, символ української естрадної музики, В. Івасюка «Червона рута» та дайте відповідь на запитання:

  • Що є особливо привабливим у цій пісні?

Слухання пісні «Червона рута» В. Івасюка у виконанні Софії Ротару.

Учитель. Серед найвідоміших особливе місто посідає музика Раймонда Паулса (демонстрація портрета), знаменитого композитора, диригента, піаніста Раймонда Паулса можна по праву назвати засновником естрадної музики Латвії. Саме завдяки йому легкий за народженням жанр перетворився на серйозне мистецтво. І саме він стоїть у витоків престижних сьогодні міжнародних конкурсів молодих виконавців популярної музики «Юрмала» та «Нова хвиля».

У творчості видатного латиського композитора Раймонда Паулса пісня посідає найпочесніше місце. Популярність композиторові принесла 1975 року пісня «Листя жовте», протягом п'яти наступних років він створив ще кілька шлягерів — «Доберу музику», «Танець на барабані». 1979 року написав мюзикли «Сестра Керрі» й «Шерлок Холмс». Величезний успіх мав творчий союз Раймонда Паулса й Алли Пугачової: в усьому світі відомі пісні «Маестро», «Старовинний годинник», «Мільйон червоних троянд», «Без мене». Потім композитор працював з іншими відомими виконавцями — Валерієм Леонтьєвим («Зникли сонячні дні», «Кабаре», «Закохайтесь в піаніста»), Лаймою Вайкуле («Вернісаж», «Ще не вечір», «Шерлок Холмс»).

Його пісні незмінно ставали хітами. У середині 1980-х років велику популярність здобула пісня «Дідусь із бабусею» у виконанні створеного Паулсом дитячого ансамблю «Дзегузите».

Послухайте у виконанні цього дитячого ансамблю пісню Р. Паулса «Кашалотик».

Слухання пісні Р. Паулса «Кашалотик».

  • Який образ створено у цій пісні?

5. Вокально-хорова робота.

Гра «Знайдіть помилку».

На дошці плакат із кількома мелодичними або ритмічними вправами.

1 варіант: ведучий навмисно робить помилку у виконані цих вправ, а учасники гри її знаходять.

2 варіант: ведучий грає одну із вправ, а учасники гри знаходять її, пояснюючи свій вибір.

Учні розспівуються на варіантах вправ.

  • Як ви вважаєте, чи може бути дитяча пісня естрадною?

Допоможе вам відповісти на це запитання пісня Н. Май «Хвостики-метелики».

Слухання та розучування пісні Н. Май «Хвостики-метелики».

Робота над літературним та музичним текстом пісні (визначення структури мелодії, руху кожної фрази), проспівуванням голосних та чіткою вимовою приголосних звуків.

6. Підбиття підсумків уроку

Бліц опитування

  • Чим відрізняється естрадна пісня від народної?

  • Чи може стати народна пісня естрадною?

7. Домашнє завдання

Дослідити творчість одного з корифеїв української естради (за власним вибором).

Учні входять до класу під музичний супровід («Червона рута» В. Івасюка).

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

матеріал

Конспект

Для кого: 6 Клас