! В а ж л и в о
Приклад завдання з олімпіади Українська мова. Спробуйте!

Конспект уроку з математики 5 клас "Ділення з остачею".

Опис документу:
ознайомити учнів з правилами ділення з остачею, з виражен¬ням ділення через дільник, неповну частку і остачу; формувати вміння учнів розв'язувати найпростіші задачі наділення з остачею розвивати увагу пам'ять логічне мислення виховувати інтерес до математики

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Тема. Ділення з остачею.

Мета: ознайомити учнів з правилами ділення з остачею, з вираженням ділення через дільник, неповну частку і остачу; формувати вміння учнів розв'язувати найпростіші задачі наділення з остачею розвивати увагу пам'ять логічне мислення виховувати інтерес до математики

Тип уроку: засвоєння нових знань і вмінь.

Обладнання: підручник конспект

Хід уроку

І Організаційний етап

ІІ Перевірка домашнього завдання

ІІІ Формулювання теми мети і завдань уроку

VI. Актуалізація опорних знань

Усні вправи

  1. 1) Яке число отримаємо від ділення 48 на 6?

2) Ділене 816, частка 8. Знайти дільник.

3) Дільник 3, частка 24. Знайти ділене.

  1. 1) Зменшуване на 39 більше за від'ємник. Чому дорівнює різниця?

2) Дільник у 51 раз менший від діленого. Чому дорівнює частка?

  1. Розв'язати рівняння: 1) х · 10 = 0; 2) х · 0 = 0; 3) (х 8)(2 x) = 0.

V. Засвоєння знань

Треба розв'язати багато прикладів для засвоєння основних понять («неповна частка» і «остача»), а також домогтися того, щоб кожний учень після ділення «куточком» був у змозі записати результат у вигляді a = bq + r.

Постановка проблеми

Задача 1. Розділити 36 горіхів порівну на 7 купок.

Задача 2. Поділити 20 цукерок між шістьма друзями порівну.

Задача 3. Повітряна кулька коштує 30 к. Скільки таких кульок можна купити на 1 грн.?

Під час розв'язування цих задач з'ясовується, що ділення націло неможливе. Дійсно, в задачі 1, наприклад, 5·7 = 35, а 6·7 = 42, тобто не існує такого натурального число, від множення якого на 7 отримали б 36. Ділення 36 на 7 неможливе (в натуральних числах). Розібравши аналогічно задачі 2, доходимо висновку, що в багатьох випадках під час розв'язання задач на ділення доводиться знаходити не одне (як це було раніше), а два числа (неповне частка і остача), які задовольняють умови

Формування нових знань

Якщо в задачі 1 спробувати розкласти 36 горіхів на 7 рівних купок, то в кожній купці буде по 5 горіхів і ще 1 горіх залишиться. Якщо ж зібрати всі 7 отриманих купок, то в них буде горіхів менше, ніж 36 (на 1). Тому, щоб отримати 36, треба до добутку 7·5 додати 1 горіх, що залишився.

Тобто 36 = 7 · 5 + 1

Звернути увагу учнів:

якщо відомі а і b, то q і r знаходяться виконанням ділення а на b;

якщо відомі b, q і r, то а знаходимо за формулою a = bq+r.

VI. Формування вмінь

534. Обов'язково вимагати від учнів після запису ділення «куточком» робити відповідний запис у вигляді а = bq+r, називаючи знайдені числа (неповна частка q і остача r).

Приклад оформлення завдань:

3)

428 = 37 · 11 + 21

535.

537. 1) Після виконання цього розділу звернути увагу на певну закономірність — остача числа від ділення на 10 співпадає з цифрою у розряді одиниць цього числа; остача може набувати значення від 0 (ділення націло) до числа, що менше від b на 1.

539. Після зауважень, зроблених під час виконання № 537, учні легко впораються з цим завданням, але ще раз треба наголосити, що остача може дорівнювати 0 (ділення націло).

№№ 541-542. Базові задачі на застосування дії ділення з остачею.

544. Звернувшись до формули a = bq+r, bq = r a, маємо: a = 12 · 7 + 9, а = 93.

546. Записавши результат ділення куточком або в рядок:

82 : 8 = 10 (ост. 2), маємо: 82 = 8 · 10 + 2.

VІІ. Підсумок уроку

Основна думка, яку треба донести до учнів щодо даної теми: що будь-які два числа а і b (ab) можна поділити з остачею r. В окремих випадках ця остача дорівнює 0 (тоді маємо ділення націло). В усіх інших випадках для частки а : b знаходимо 2 числа q i r (неповна частка і остача) так, що a = bq + r, причому r < b.

VІІІ. Домашнє завдання

п. 18, № 538; 543;

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Створення та ведення власного блогу на платформі WordPress»
Левченко Ірина Михайлівна
24 години
490 грн
490 грн

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації (лист МОН № 4/2181-19 від 30.09.2019 р.).

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.

Підвищення кваліфікації: як створити дієвий механізм
Підвищення кваліфікації: як створити дієвий механізм
Підвищення кваліфікації: вчителі самі вирішуватимуть, де навчатись
Підвищення кваліфікації: вчителі самі вирішуватимуть, де навчатись