Конспект уроку з математики 3 клас

Математика

Для кого: 3 Клас

04.05.2020

2236

164

1

Опис документу:
Конспект з математики, розроблений для учнів 3 класу. Тип уроку - урок-подорож. Окрім вивчення теми з математики "Додавання і віднімання на основі розрядного складу числа. Одиниця вимірювання довжини – кілометр. Співвідношення між одиницями вимірювання довжини", учні мають можливість дізнатися про 7 чудес України.
Перегляд
матеріалу
Отримати код

Тема. Додавання і віднімання на основі розрядного складу числа. Одиниця вимірювання довжини – кілометр. Співвідношення між одиницями вимірювання довжини.

Мета: формувати в учнів вміння додавати і віднімати розрядні числа; ознайомити з новою одиницею довжини – кілометром; розвивати вміння розв’язувати задачі на 2-3 дії різних ступенів, які є комбінаціями простих задач вивчених видів; вдосконалювати обчислювальні навички; розвивати математичне мовлення і мислення, увагу, кмітливість; активізувати пам’ять; виховувати наполегливість, працьовитість, любов та бережливе ставлення до природи.

Обладнання: підручник, «математичні речення», дидактичні таблиці, карта 7 чудес України.

Вид уроку – урок-подорож.

Хід уроку

І Організація учнів до уроку

Дзвоник всім нам дав наказ:

До роботи швидше в клас!

Біля парти станем чемно –

Плине час хай недаремно.

Будемо уважні і старанні всі.

Сядемо рівненько на місця свої.

– Сьогодні у нас незвичайний урок – урок-подорож. Ми здійснимо незвичайну, математичну подорож по нашій великій Батьківщині. Ви вже, напевно, здогадались, що це наша рідна країна – Україна. Я впевнена, що ви не раз чули про сім чудес світу, але не впевнена, що ви знаєте про сім чудес України. Тому, подорожуючи по нашій Батьківщині, ми відкриємо для себе ці сім чудес. Тож озброюйтесь знаннями, кмітливістю, зосередженістю, твердістю і вирушаймо в дорогу.

ІІ Актуалізація опорних знань

  1. Перевірка домашнього завдання

Але перед тим як ми вирушимо з вами в подорож, перевіримо, як ви справилися із домашнім завданням.

А) перевірка завдання 224

- Скажіть, що вам було на домашнє завдання? (завдання 224, задача 225, ст. 36)

- Спочатку перевіримо завдання 224.

- Поясніть, як порівнювали іменовані числа у завданні 224 (с. 36).

10 мм 10 см 3 дм 6 см 603 мм

100 мм 1 м 209 мм 2 дм 9 см

Б) перевірка задачі 225

- Зараз ми перевіримо задачу 225

Розвязок

1) 9 ∙ 8 = 72 (р.) – окунів;

2) 9 + 72 = 81 (р.) – разом;

3) 81 – 8 = 73 (р.)

Відповідь: 73 карасі впіймали рибалки.

- Хто зачитає першу дію?

- 9 ∙ 8 = 72 (р.)

- В кого не так?

- Що ви дізналися, виконавши першу дію?

- Скільки впіймали окунів.

- Хто зачитає другу дію?

- 9 + 72 = 81 (р.)

- В кого не так?

- Що ви дізналися, виконавши другу дію?

- Скільки щук і окунів разом.

- Хто зачитає третю дію?

- 81 – 8 = 73 (р.)

- В кого не так?

- Хто зачитає відповідь задачі?

- 73 карасі впіймали рибалки.

- Молодці, ви добре справилися із домашнім завданням, тож можемо вирушати в подорож по нашій Батьківщині. І так перша наша зупинка – Національний історико-архітектурний заповідник «Кам’янець».

(Відкриваю картинку – Національний історико-архітектурний заповідник «Кам’янець».)

Площа заповідника становить 121 га, вона передусім охоплює Старе місто, оточене річкою Смотрич, а також прилеглий каньйон Смотрича, Замковий міст, комплекс Старого й Нового замків. Візитівка, символ Кам’янця стала Стара Фортеця, що була зведена у ХІІ ст. Фортеця складається із 11 башт, кожна з яких має свою назву та історію. Найвища башта зветься Папською, оскільки була збудована коштом Папи Римського Юлія II. Ще її називають Кармелюковою, бо в ній тричі був ув’язнений герой національно-визвольної боротьби Устим Кармелюк.

2. Усний рахунок

- Наш урок математики ми продовжимо з розв’язування цікавих завдань. Слухайте уважно. Хто знає відповідь, піднімає руку для пояснення виконання завдання.

Роблю висновок про виконання завдань.

3. Каліграфічна хвилинка

Друга зупинка – Києво-Печерська Лавра

Відкрийте свої зошити. Відступаємо 4 клітинки від домашньої роботи, в п’яту пишемо сьогоднішнє число «17 жовтня» «Класна робота».

- Далі нас чекає каліграфічна хвилинка. Охарактеризуйте число 356.

- Число 356 – це трицифрове число. Воно записане за допомогою трьох цифр – 3, 5 і 6. Число 3 показує на кількість сотень, число 5 – на кількість десятків, а число 6 – на кількість одиниць у цьому числі.

17 жовтня

Класна робота

356 356 356 356 356 356 356 356 356 356 356 356 356 356 356

- Ми пропишемо гарно, каліграфічно число 356, бо за останній час я побачила, що деякі з вас неточно записують ці цифри.

Проглядаю результат виконання завдання.

ІІІ Мотивація навчальної діяльності

- Кожен, хто буде уважним на сьогоднішньому уроці, зможе навчитися усно додавати і віднімати на основі розрядного складу числа.

Для цього нам потрібно повторити:

1) що означає дія додавання і віднімання;

2) як розкласти число на розрядні доданки;

Працюємо за планом.

1. Бесіда

- Що означає дія додавання?

- Дія додавання означає те, що величини, з якими ми працюємо, слід об’єднати. А об’єднанню відповідає саме дія додавання.

- Що означає дія віднімання?

- Дія віднімання означає те, що величини, з якими ми працюємо, слід розєднати. А розєднанню відповідає саме дія віднімання.

  1. Як розкласти число на розрядні доданки

- Розкласти число на розрядні доданки означає записати скільки в цьому числі одиниць у розряді сотень, розряді десятків та скільки одиниць у розряді одиниць. До прикладу, у числі 157 – 100 одиниць у розряді сотень, 50 одиниць у розряді десятків та 7 одиниць у розряді одиниць. Числа 100, 50 і 7 називають розрядними доданками.

157 = 100 + 50 + 7

- Розкладіть на розрядні доданки числа: 214, 371, 158.

214 = 200 + 10 + 4. Числа 200, 10 і 4 – розрядні доданки.

371 = 300 + 70 + 1. Числа 300, 70 і 1 – розрядні доданки.

158 = 100 + 50 + 8. Числа 100, 50 і 8 – розрядні доданки.

Роблю висновок про виконання завдання.

Молодці! Ми все виконали правильно, і тому ми можемо дізнатись, що це за зупинка.

(Відкриваю картинку – Києво-Печерська Лавра)

Отже, наступна наша зупинка – Києво-Печерська Лавра.

Києво-Печерська Лавра – православна святиня зведена за часів князя Ярослава у 1051 році монахами Антонієм і Феодосієм у печерах. В ХІ ст. Лавра стала фактично центром розповсюдження і затвердження християнства у Київській Русі. Пережила дві світові війни, радянське винищення. У 1990 р. лавру внесено до списку Всесвітньої спадщини ЮНЕСКО.

ІV Оголошення теми і завдань уроку

- Сьогодні на уроці ми будемо вчитися усно додавати і віднімати на основі розрядного складу числа, розв’язувати прості і складені задачі, а також ознайомимося з новою одиницею вимірювання – кілометр. Тема уроку – Додавання і віднімання на основі розрядного складу числа. Одиниця вимірювання довжини – кілометр. Співвідношення між одиницями вимірювання довжини. Наше завдання – навчитися усно додавати і віднімати на основі розрядного складу числа, удосконалювати свої вміння у розв’язуванні задач, розвивати обчислювальні навички.

V Сприйняття і осмислення нового матеріалу

  1. Повсюдна робота

Для пояснення нового матеріалу використовую структурно-логічну схему: «Поєднання повсюдної, парної та індивідуальної роботи на етапі вивчення нового матеріалу».

Третя зупинка – заповідник «Хотинська фортеця».

Вирушаємо далі. Але перш ніж дізнатися, де ми зупинимося, ви повинні уважно вислухати пояснення як виконувати додавання і віднімання на основі розрядного складу числа.

а) пояснення вчителя

- На дошці записаний приклад 135 + 165. Нам потрібно його обчислити. Для того, щоб знайти значення цього виразу, ми використаємо три чарівні слова: «замінимо», «отримали», «виконаємо», за допомогою яких будемо складати речення.

Замінимо…… трицифрові числа сумою розрядних доданків.

Отримали…… додавання суми до суми, віднімання суми від суми.

Виконаємо….. зручним способом: сотні додаємо до сотень, десятки додаємо до десятків, одиниці до одиниць; від сотень віднімаємо сотні, від десятків десятки, від одиниць одиниці, в кінці додавання різниці до різниці.

134 + 165 = (100 + 30 + 4) + (100 + 60 + 5) = (100 + 100) + (30 + 60) + (4 + 5) = 200 + 90 + 9 = 299

Аналогічно аналізуються приклади на віднімання.

165 – 134 = (100 + 60 + 5) – (100 + 30 + 4) = (100 – 100) – (60 – 30) – (5 –4) = 30 + 1 = 31

б) виконання завдання учнем

263 + 135 = (200 + 60 + 3) + (100 + 30 + 5) = (200 + 100) + (60 + 30) + (3 + 5) = 300 + 90 + 8 = 398

Отже, третя наша зупинка – заповідник «Хотинська фортеця».

Хотин одне із найдавніших міст в Україні. Зведено місто було у Х ст. великим князем Володимиром. Хотин був одним із форпостів Галицько-Волинського князівства. У 40-50 х рр. ХІІІ ст. замість дерев’яних укріплень Хотина звели кам’яні. Чимало лиха випало на долю Хотина та його жителів упродовж усієї історії міста. На сьогодні Хотин є одним із найбільших міст Чернівецької області. У Хотинській фортеці було відзнято багато стрічок «Захар Беркут», «Балада про доблесного лицаря Айвенго», «Три мушкетери», «Чорна стріла», «Стара фортеця», «Стріли Робін Гуда».

  1. Робота в парах

а) виконай завдання за зразком

555 + 333 = (500 + 50 + 5) + (300 + 30 + 3) = (500 + 300) + (50 + 30) + (5 + 3) = 800 + 80 + 8 = 888

666 – 333 = (600 + 60 + 6) – (300 + 30 + 3) = (600 – 300) + (60 – 30) + (6 –3) = 300 + 30 + 3 = 330

б) виконай завдання з підказкою

162 + 236 = (100 + 60 +… ) + (200 + … + 6) = (100 + …) + (60 + …) + (2 + 6) = 300 + … + 6 = …

162 + 236 = (100 +60 + 2) + (200 + 30 + 6) = (100 + 200) + (60 + 30) + (2 + 6) = 300 + 90 + 8 = 398

в) відшукай помилку

252 – 131 = (200 – 50 + 2) + (100 + 30) = (200 – 100) + (50 + 30) + (2 – 1) = 100 + 20 = 121

252 –131 = (200 + 50 + 2) – (100 +30 + 1) = (200 – 100) + (50 – 30) + (2 –1) = 100 + 20 + 1 = 121

  1. Індивідуальна робота, вибір варіантів

1 варіант 2 варіант

236 + 423= 659 786 + 212 =998

678 – 321= 357 425 – 314 =111

Перевірка всіх завдань. Висновок про виконання завдань.

VІ Узагальнення і систематизація знань

1. Розв’язування прикладів 227

Четверта зупинка – парк «Софіївка».

- Розгляньте записи і поясніть розв’язання.

- Які числа додаємо у першому прикладі?

- Одноцифрові.

- Які числа додаємо у другому прикладі?

- Круглі десятки.

- У 2-му класі ми міркували так: 5 дес. + 3 дес. = 8 дес., або 80. Розрядні числа 50 і 30 ми замінили новими лічильними одиницями – десятками і зводили додавання до додавання одноцифрових чисел.

- Як ми додавали в третьому прикладі?

Розмірковуйте так: 500 – це 5 сотень, 300 – це 3 сотні. До 5 сотень додати 3 сотні вийде 8 сотень.

8 сотень – це 800. Отже, 500 + 300 = 5 сот. + 3 сот. = 8 сот.

Аналогічно аналізуються приклади на віднімання.

6 + 3 = 9 6 – 3 = 3

60 + 30 = 90 60 – 30 = 30

600 + 300 = 900 600 – 300 = 300

(Відкриваю картинку – парк «Софіївка»)

Отже, четверта наша зупинка – парк «Софіївка».

Площа парку становить 154,7 га на узбіччі старовинного міста Умань Черкаської області. Заснований парк був у 1796 році заможним польським магнатом Станіславом Потоцьким на честь своєї дружини красуні-гречанки Софії, і був подарований їй на день її янгола у травні 1802 року. Ідея створення такого парку належала, як не дивно, самій красуні Софії. Туристичний сезон в Умані триває у рік. Потік відвідувачів не зменшується ані влітку, ані взимку.

  1. Фізкультхвилинка (відео)

  2. Усне виконання завдання228

- Усно поясни обчислення прикладів.

400 + 60 = 460 400 + 6 = 406 460 – 60 = 400 406 – 6 = 400

530 – 500 = 30 500 + 30 = 530 530 – 30 = 500 530 + 5 = 535

70 + 200 = 270 700 + 20 = 720 270 – 70 = 200 720 + 4 = 724

Висновок про виконання завдання.

  1. Вправа «Незакінчене речення» (с. 37, завдання 229)

П’ята зупинка – Софійський собор.

– Час рушати у подорож далі. Щоб дізнатися наступну зупинку, нам треба продовжити твердження.

- Продовжте твердження.

Довжину класної кімнати вимірюють у … (метрах)

Довжину стола вимірюють у… (сантиметрах)

Розміри дитячого майданчика вимірюють у … (метрах)

Довжину Дніпра вимірюють у … (кілометрах)

Відстань від Києва до Донецька вимірюють у … (кілометрах)

Роблю висновок про виконання завдання.

Запамятайте: 1 км = 1000 м.

5. Розв’язування завдання 230

- Розгляньте малюнки.

- У яких одиницях довжини можна виміряти шлях кожного учасника руху?

- Назвіть істот у порядку зростання швидкості їхнього руху.

- Равлик, гусінь, малюк, спортсмен, кінь.

- Назвіть види транспорту в порядку спадання швидкості їхнього руху.

- Літак, машина, мотоцикл, самокат.

(Відкриваю картинку – Софійський собор)

Отже, п’ята наша зупинка – Софійський собор.

Софійський собор – одна з найголовніших християнських святинь Східної Європи, історичний центр Київської митрополії. Як згадується у літописі «Повість минулих літ» Софійський собор був зведений 1037 року. Софія разом із Києвом пережила багато історичних подій, святиня встояла перед лихами різних епох. А 1990 року – ансамбль Софійського монастиря було занесено до Реєстру всесвітньої спадщини ЮНЕСКО.

6. Гра «Число загубилося!» (с. 38, завдання 231)

Шоста зупинка – Херсонес Таврійський

Яка наступна зупинка, ви дізнаєтеся після того, як виконаємо завдання 231.

200 м + 800 м = 1 км 1 км – 400 м = 600 м

1 км – 900 м = 100 м 800 м + 200 м = 1000 м

  • Щоб від 1 км відняти метри, спочатку 1 км треба перетворити у метри, а потім виконати віднімання.

  • 1 км = 1000 м.

(Відкриваю картинку – Херсонес Таврійський)

Ви справилися із завданням і можете дізнатися, яка наступна наша зупинка.

Херсонес Таврійський – стародавнє грецьке місто-держава на території сучасного Севастополя. Херсонесу вже понад 2500 років. Руїни Херсонеса одна із найвизначніших памяток Севастополя. У 2013 році Херсонес Таврійський був включений до списку світової спадщини ЮНЕСКО.

7. Розв’язування задачі 232

Остання зупинка – Національний заповідник-острів «Хортиця».

– Виконавши задачі, ви дізнаєтесь останню нашу зупинку.

а) ознайомлення із змістом задачі

- Слухайте уважно, я читаю задачу.

б) повторення задачі

- Про що розповідається в задачі?

- Про три села, які розташовані на одній прямій.

- Яка відстань від першого до другого села?

- Відомо, що відстань від першого до другого села 4 км.

- Що нам відомо про відстань від другого до третього села?

- Відстань від другого до третього села – 5 км 800 м.

- Як дізнатися, яка відстань від першого до третього села?

в) пояснення вибору дії

- Знаючи, що відстань від першого до другого села становить 4 км і знаючи, що відстань від другого до третього – 5 км 800 м, ми можемо дізнатися на яка відстань від першого до третього села, якщо об’єднаємо ці дві величини, а об’єднанню відповідає дія додавання.

4 км + 5 км 800 м = 9 км 800 м

Відповідь: відстань від першого до третього села становить 9 км 800 м.

г) запис розв’язку задачі

- Запишемо розв’язок задачі.

4 км + 5 км 800 м = 9 км 800 м

Відповідь: 9 км 800 м.

8. Фізкультхвилинка «Активна рука»

Підносимо руки і масажуємо невидиму гумку, натискаючи на неї спереду, ззаду, з боків.

9. Розв’язування задачі 233

- Знайдіть невідомі величини за таблицею.

Як нам знайти загальну довжину, якщо в нас відома довжина одного відрізка і кількість відрізків?

4 дм ∙ 5 = 20 (дм) – загальна довжина;

Як нам знайти кількість відрізків, якщо відома загальна довжина і довжина одного відрізка?

20 дм : 4 дм = 5 (відрізків);

Як знайти довжину одного відрізка, коли відома загальна довжина і кількість відрізків?

20 дм : 5 = 4 (дм) – довжина одного відрізка.

Роблю висновок про виконання задачі.

10. Розвязування задачі 234

а) ознайомлення із змістом задачі

- Слухайте уважно, я читаю задачу.

б) повторення задачі

- Про що розповідається в задачі?

- Про оздоблювальну тасьму.

- Скільки разів майстер відрізав від тасьми?

- Від тасьми майстер відрізав 9 разів по 8 дм і 3 рази по 1 м.

- Скільки ще залишилося тасьми в мотку?

- У мотку залишилося ще 5 м і 8 дм тасьми.

- Про що запитується в задачі?

- Якою була довжина тасьми спочатку.

Було – ? м

Відрізали – 9 разів по 8 дм і 3 рази по 1 м

Залишилось –5 м і 8 дм тасьми

в) пояснення вибору дії

- Міркуйте так: 9 разів по 8 дм – це... (72 дм, або 7м 2 дм)

3 рази по 1 м – це... (3 м).

Отже, всього відрізали... (10 м 2 дм).

Скільки тасьми залишилось? (5 м 8 дм)

Як дізнатися, якою була довжина тасьми спочатку?

- 5 м 8 дм + 10 м 2 дм = 16 м

Відповідь: довжина тасьми спочатку була 16 м.

г) запис розв’язку задачі

- Запишемо розв’язок задачі.

(9 ∙ 8 дм) + (3 ∙ 1 м) = 10 м 2 дм – відрізали;

10 м 2 дм + 5 м 8 дм = 16 м.

Відповідь: 16 м тасьми.

д) творча робота

- Складіть і розв’яжіть обернену задачу, в якій можна дізнатися, скільки тасьми залишилося в мотку.

Майстер узяв тасьму завдовжки 16 м і відрізав від неї 9 разів по 8 дм і 3 рази по 1 м. Скільки тасьми залишилось у мотку?

- Знаючи, що тасьма була завдовжки 16 м, і знаючи, що від неї відрізали 9 разів по 8 дм і 3 рази по 1 м, ми можемо спочатку дізнатися скільки всього відрізали тасьми, якщо об’єднаємо ці дві величини, а об’єднанню відповідає дія додавання. А потім від загальної довжини відняти довжину тасьми, якої відрізали, так ми дізнаємося скільки тасьми залишилося.

(9 ∙ 8 дм) + (3 ∙ 1 м) = 10 м 2 дм – відрізали;

16 м – 10 м 2 дм = 5 м 8 дм.

Відповідь: 5 м 8 дм тасьми залишилось у мотку.

11. Розв’язування задачі 235

а) ознайомлення із змістом задачі

- Слухайте уважно, я читаю задачу.

б) повторення задачі

- Про що розповідається в задачі?

- Про колоду.

- На скільки частин розпиляли колоду?

- На 5 частин.

- Якої довжини була кожна частина?

- 1 м.

- Якої довжини була колода?

- 5 м.

- Запишіть довжину колоди в метрах, дециметрах, сантиметрах.

- 5 м = 50 дм = 500 см.

(Відкриваю картинку – Національний заповідник-острів «Хортиця».

Отже, остання наша зупинка – Національний заповідник-острів «Хортиця».

Хортиця – найбільший острів на Дніпрі. Недарма українські козаки обрали собі острів у якості оплоту, саме тут була одна із перших Запорозьких Січей. Дуже цікаво, що на Хортиці в мініатюрі представлені зразки усіх ландшафтних зон України.

VІІІ Підсумок уроку

Ось і завершилася наша подорож. Ми навчилися додавати і віднімати на основі розрядного складу числа; удосконалили навички розв’язування задач. Водночас ми згадали історичні та природні пам’ятки нашої України, які мають величезну цінність не лише для нашої держави, але й для світу в цілому.

Бесіда

- Тож, чи сподобалася вам подорож?

- Скільки метрів в одному кілометрі?

- Як додаємо трицифрові числа?

- Якщо нам треба додати трицифрові числа, то ми використаємо три «чарівні» слова: «замінимо», «отримали», «виконаємо». А саме: замінимо трицифрові числа сумою розрядних доданків.

Отримали додавання суми до суми.

Виконаємо зручним способом: сотні додаємо до сотень, десятки до десятків, одиниці до одиниць.

- Обчисліть усно приклади та поясніть хід міркування: 118 + 211, 213+326.

- На вашу думку, як ви засвоїли додавання та віднімання на основі розрядного складу числа.

- Що вдалося найкраще?

- Що здалося складним?

- Яке завдання було найцікавішим?

2. «Прес» - відповіді

Я вважаю ... .

... тому що, ... .

..., наприклад, ... .

Отже (тому), я вважаю (я переконана ) ... . (я переконаний) ... .

3. Оцінювання

- Сьогодні на уроці ви гарно попрацювали, але найактивнішим був…, який отримує оцінку…, також активною була…, яка отримує таку оцінку, як…

VII Домашнє завдання

- Відкрили щоденники, запишемо домашнє завдання: завдання 236, задача 237, ст. 39.

- На цьому наш урок завершено. До побачення.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу.