• Всеосвіта
  • Бібліотека
  • Читання
  • Конспект уроку з літературного читання в 2 класі на тему «Людина красна не словами, а добрими ділами. В. Сухомлинський «Сьома дочка».

Конспект уроку з літературного читання в 2 класі на тему «Людина красна не словами, а добрими ділами. В. Сухомлинський «Сьома дочка».

Опис документу:
Конспект уроку з літературного читання на тему «Людина красна не словами, а добрими ділами. В. Сухомлинський «Сьома дочка» . Мета. Ознайомити учнів з біографією Василя Сухомлинського. Допомогти учням усвідомити основну думку твору. Вчити характеризувати дійових осіб, давати оцінку їхнім вчинкам, робити висновки. Розвивати творчі здібності школярів, уміння складати зв’язну розповідь. Виховувати працелюбність, бажання по – справжньому допомагати мамі.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Тема: Людина красна не словами, а добрими ділами. В. Сухомлинський «Сьома дочка».

Мета: ознайомити з біографією В.О. Сухомлинського, збагачувати знання дітей про творчість

письменника; працювати над виробленням навичок свідомого, швидкісного читання,

вміння читати в особах; вчити працювати в групах; формувати оцінні судження, вміння

робити висновки; збагачувати мову дітей новими словами та виразами; виховувати

працелюбність, бажання по – справжньому допомагати мамі.

Обладнання : портрет В.Сухомлинського, збірки творів письменника, мультимедійна

презентація «Життя і творчість В. О. Сухомлинського», розсипні слова

( анаграми ); на кожного учня складові таблиці, сигналки, пелюсточки; малюнок

квітки без пелюсточок, опора для реклами уроку, опора для вправи «Займи

позицію», матеріал для гри «Дешифрувальник», гра «Складовиця», друковані

тексти для роботи в групах.

Хід уроку

І. Організаційний момент (1 хв.)

1.Вчитель: В школі справу хоч яку,

Починаймо по дзвінку.

Тож хвилини не втрачаєм,

Працювати починаєм.

2. Автотренінг ( мотивація навчальної діяльності)

- Діти, давайте сядемо зручніше і промовимо наш автотренінг:

Я-школяр(ка),

Я-особистість творча,

Я-думаю, замислююся,

Я-аналізую.

Висловлюю свої судження!

Я хочу знати!

- Мої розумники. Добре того вчити, хто хоче все знати.

3. Реклама

- А зараз реклама нашого уроку. ( На дошці дві таблички « Ми будемо…» «Урок буде…». Учні підбирають слова, чого вони очікують від себе та від уроку.) Варіанти відповідей:

Ми будемо Урок буде

уважні цікавий

активні творчий

творчі продуктивний

добрий

  • Саме таким повинен бути урок. І я дуже задоволена, що ви такі мудрі.

ІІ. Актуалізація знань, умінь і навичок ( 7 хв. )

  1. Вправи для дихання

-Діти, давайте виконаємо вправи для дихання.

а.) здмухни пір’їнку;

б.) надуй кульку;

в.) маятник

2. Розчитування (робота з індивідуальними складовими таблицями) Додаток 1

3. Чистомовка

( На дошці написана чистомовка без останніх слів у кожному рядку. )

  • Діти, давайте промовимо чистомовку. Завдання: підібрати риму, додати останнє слово до кожного рядочка.

Ат-ат-ат-мама, тато, …. (брат);

Ра-ра-ра- я й мала …(сестра);

М’я-м’я-м’я- це моя …(сім’я );

Усь-усь- усь- і старий …(дідусь);

Ки-ки-ки- дядьки і тітки;

На-на-на- то це …(родина).

- Молодці, гарно справилися з цим завданням. А зараз нас чекає скоромовка.

4. Скоромовка

- Давайте пригадаємо, яку скоромовку ми вивчили на попередньому уроці. (Один учень пригадує . Спочатку клас разом промовляє скоромовку в повільному темпі. А потім ще 3-4 рази, з кожним разом швидше, 2-3 учні самостійно.)

Я несу на кухню кріп.

Кине мама кріп в окріп.

А до кропу ще й петрушку.

Смачно варить мама юшку.

5. Вправи на розширення кута зору.

( Діти читають слова з дошки . Слова розділені на дві половини, що поступово розходяться на максимальну відстань.)

мама тітка

та то ба бця

су сід ді дусь

бра тик дядь ко

се стра то вариш

-Яке слово зайве в кожній піраміді? Поясніть свій вибір.

Учень: В першій піраміді зайве слово сусід. Тому, що всі слова об’єднанні однією темою – сім’я .

Учень: В другій піраміді зайве слово товариш. Тому, що всі слова об’єднанні однією темою – родина .

6. Гра « Дешифрувальник»

- Діти, розшифруйте ключове слово нашого уроку.(Вивішується опора для гри «Дешифрувальник» та код слова.)

Опора:

Код слова : 6 1 8 8 7 10

( Якщо учні довго не можуть відгадати слово вчитель робить підказку.)

Підказка : Найрідніша в світі людина.

Учень: Ключове слово м а т у с я .

7. Гронування

- Які слова спадають на вам на думку коли ви чуєте слово матуся?

тепло

діти сімя

МАТУСЯ

господиня турбота

любов

8. Читання анаграм

Вчитель: Ще в колисці немовля

Слово мама промовля.

Найдорожче в світі слово,

Так звучить у рідній мові.

-А як саме пригадаєте прочитавши анаграми. (Слова анаграми на дошці.)

касеньмаму (мамусенька) аммуся (мамуся) тиам (мати)

сечмамука (Мамусечка) нямума (мамуня) некань (ненька)

ІІІ Оголошення теми і мети уроку. ( 1 хв. )

- Яку тему ми почали вивчати?

  • Продовжуємо вивчення нашої теми «Рідна домівка, рідна сім’я – тут виростає доля моя». Сьогодні на уроці ми ближче познайомимося з біографією та творчістю видатного письменника і вчителя В.О. Сухомлинського. Прочитаємо оповідання «Сьома дочка».

Сьогоднішній урок навчить нас:

  • читати швидко, виразно, за ролями;

  • працювати в групах співробітництва;

  • розвивати критичне мислення;

  • дружніх стосунків, взаємодопомоги.

ІV Вивчення нового матеріалу.

1. Розповідь про автора з використанням мультимедійної презентаціі.( 4 хв. )

- Прочитайте назву твору. Чи відоме вам прізвище автора? (Звертаю увагу на портрет

В. Сухомлинського ) Що ви про нього знаєте?

1 слайд

«Життя і творчість В.О. Сухомлинського».

2. слайд

В.О. Сухомлинський – чудовий письменник, учитель від Бога, прекрасна людина. Гасло всього життя педагога – «Серце віддаю дітям».

3. слайд

Народився Василь Олександрович 28 вересня 1918 року в селі Василівка на Кіровоградщині в родині бідного селянина. Батько працював столярем і теслярем, майстрував колеса і музичні інструменти. Мама, Оксана Юдіна, працювала у колгоспі, а зимовими вечорами сиділа над своїм шитвом і розповідала дітям казки. У цій родині, крім Василя, було ще троє дітей – Іван, Сергій і Меланія. Ріс хлопчик жвавим і допитливим. Дуже любив малювати. У навчанні був старанним і здібним, мав чудову пам'ять.

4. слайд

Після школи В.О. Сухомлинський навчається у Кременчуцькому педагогічному інституті. Сімнадцятирічним юнаком він переступив поріг школи і залишився в ній до кінця свого життя, працював учителем української мови і літератури .

5. слайд

Василь Сухомлинський – ветеран Великої Вітчизняної війни. Був двічи важко поранений. Нагороджений орденом і медалями.

6. слайд

Після війни продовжує працювати учителем. А з 1948 року – директор Павлишської школи.

В.О. Сухомлинський написав близько 1500 художніх мініатюр – казок, оповідань, легенд, притч, новел. Але найчастіше звертався до жанру казки, може, ще й тому, що любив у казковій формі про всі речі оповідати своїм дітям – Сергійкові і Олі.

7. слайд

Героями творчості найчастіше виступають діти. Василь Олександрович писав про природу, про стосунки між людьми, закликав берегти природу, бути добрими, небайдужими до чужого горя. Його творчість сповнена любові до рідного краю.

8. слайд

В.Сухомлинський написав багато для вас, мої друзі. З-під його пера вийшли чудові збірки «Пшеничний колосок», «Куди поспішають мурашки», «Вогнегривий коник», «Гаряча квітка», «Казки школи під голубим небом» та ін. Ось деякі з них.

- Пригадайте, які твори цього автора ви читали? ( «Як Наталя у лисиці хитринку купувала», «Дідова колиска».)

9. слайд

А ось оповідання В.О.Сухомлинського які вивчаються в початковій школі. Прочитайте як вони називаються. ( «Як же все це було без мене», «Усмішка», «Кінь утік», «Оленчин горобчик», «Сергійкова квітка», «Добрі слова і добре діло».)

10. слайд

Вересень подарував світові великого педагога, вересень і забрав… 2 вересня 1970 року перестало битися серце В.О.Сухомлинського. Похований письменник на кладовищі всього за 300 метрів від школи, якій віддав усе своє життя.

«Людина народжується на світ не для того,щоб зникнути безвісною порошинкою. Людина народжується, щоб залишити після себе слід вічний.» - часто повторював педагог.

2.Виставка книг. ( 1 хв. )

(На одній із полиць класної бібліотечки розміщена виставка книг з творами В.О. Сухомлинського. Вчитель оглядово знайомить з деякими з них.)

- Читайте твори В. Сухомлинського. Вони дуже цікаві.

Читання – це віконце, через яке діти збагачують, пізнають світ і самих себе.

3.Прогнозування за назвою твору. ( 2 хв. )

- Прочитайте назву твору. Як ви думаєте про кого це оповідання?

- Що може трапитись в тексті?

4. Читання оповідання вчителем)

- Назвіть головних героїв оповідання.

- Що сказала сьома дочка?

. 5. Перевірка первинного сприймання ( 1 хв. )

Тест « Що з двох правильне»

  1. У матері було…

а ) сім дочок ; б ) сім дочок і син.

2. Мама повернулася додому…

а ) через місяць ; б ) через день .

3. Коли мати ввійшла до хати, доньки почали говорити…

а ) про те, яка вона гарна; б ) як вони скучили за матір’ю.

4. Сьома дочка нічого не сказала, а…

а ) дала мамі їсти; б ) зняла з мами взуття і принесла їй води.

( Перевірка в парах, відповіді на дошці.)

Відповіді: 1-б, 2-а, 3-б, 4-б.

6. Словникова робота. (слова написані на дошці ) (1 хв. )

ввійшла маківка

скучила пташеня

промовила промінь

сниться соловейко

а ) Читання слів «Луною» вчитель – учні ;

- Яке слово вам не зрозуміле ? Хто може пояснити ?

б ) гра « Актори». Прочитати :

- здивовано

- докірливо

- запитально

- з любов’ю

7. Повторне читання тексту учнями. ( 5 хв. )

Гра « Бджілки». ( Напівголосне читання учнями, кожен у своєму темпі.)

- Порахуйте скільки разів зустрічається слово мама.

Гра « Телефон». ( Один учень читає 2-3 речення і «передзвонює» іншому )

- Куди поїхала мама ?

Гра «Дочитайте речення до кінця». ( Хтось із учнів читає початок речення, а інші знаходять і дочитують. Продовжує гру той, хто відповів. )

ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА

8. Робота над аналізом змісту тексту. Вибіркове читання. (1 хв. )

- Куди поїхала мама ?

- Як довго її не було вдома ?

- Як говорили доньки про свою любов до матері ?

- Які порівняння використовує автор ?

9. Складання синонімічного ряду. ( 2 хв. )

- Прочитайте виділені слова в тексті. ( Сказала, промовила, щебетала.)

- Як називаються ці слова ? ( Близькі за значенням – синоніми. )

- Продовжте цей ряд. (Говорила балакала, теревенила. )

- Доберіть синоніми до слова дбати. (Турбуватися, піклуватися, доглядати, опікуватися. )

- Якою була сьома дочка? Чим вона відрізнялася від своїх сестер?

- Як ви гадаєте, що важче: говорити красиво, чи робити красиві вчинки?

10. Читання в особах.( 2 хв. )

11. Вправа «Займи позицію». ( 1 хв. )

- Діти, прочитайте твердження.

«Маму по –справжньому любили всі сім дочок..»

Просигналізуйте, як ви думаєте, так чи ні. ( У кожного учня сингалка двох кольорів: червоного і зеленого. На дошці опора.)

Опора:

Так Ні

Чому?

Я думаю що…

Тому що..

Отже……

- Поясніть чому ви так думаєте.

Варіанти відповідей:

Я думаю, що маму любили всі сім дочок. Тому ,що всі вони говорили про свою любов до матері. Як вони її дуже чекали. Отже – любили.!

А я думаю, що маму по – справжньому любила тільки одна дочка. Адже тільки вона зрозуміла, що мама дуже втомилася з далекої дороги. Дівчинка нічого не розпитувала, зняла з неї взуття й принесла води в мисці – помити ноги. Отже маму по – справжньому любила тільки сьома дочка. Вона про неї піклувалася .

12. Робота в зошитах ( 2,3 завдання письмово, самостійно.) ( 2 хв. )

Завдання 2

Продовж речення.

Хто щиро любить матір, той..

Завдання 3.

Автор слів «Вона зняла з ніг матусі взуття й принесла їй води в мисці – помити ноги» - …

а ) Валентина Осєєва б ) Василь Сухомлинський в ) Анатолій Григорук

( Фронтальна перевірка.)

13. Робота над прислів’ям. Гра «Складовиця». ( 1 хв. )

Вчитель: Перед вами складовиця,

В ній прислівячко таїться.

Складовицю прочитаєм

І прислів’я відгадаєм.

Ключ:

Відгадка: Людина красна не словами, а добрими ділами.

  • Яким чином прислів’я стосується нашого оповідання ? ( Воно відповідає головній думці твору.)

13. Робота в групах. ( 4 хв. )

- А зараз ви маєте можливість попрацювати в групах.

а ) Правила роботи в групі

1. Перед початком роботи оберіть спікета.

2. Уважно слухайте чи читайте завдання.

3. Говоріть почергово, не перебивайте один одного.

4. Дотримуйтеся правила піднятої руки.

5. Працюйте так, щоб не заважати іншим.

б ) Виконання завдань.

Завдання 1 групи.

Прочитайте текст.

Мати

драМу ашан і нарід тумася. лиВека ашан трудівцяни. оД всякого ілад, од ноїріз бороти чаохо.

Мати маму- цевеликещастя. Всімдужепотрібнамама,їїласкавийпогляд,їїмудреілагіднеслово, їїніжніілегкіруки.

( Мудра наша і рідна матуся. Велика наша трудівниця. До всякого діла, до різної роботи охоча. Мати маму – це велике щастя. Всім дуже потрібна мама, її ласкавий погляд, її мудре і лагідне слово, її ніжні і легкі руки. )

Завдання 2 групи.

Зєднайте частинки цілого. Прочитайте прислів’я .

Матері ні купити * . * рясно випаде та скоро розтане.

Мати однією рукою бє * * а біля матері добре.

Материн гнів, як весняний сніг * * ні заслужити.

На сонці тепло, * * а другою гладить.

( Матері ні купити ні заслужити. Мати однією рукою бє, а другою гладить. Материн гнів, як весняний сніг- рясно впаде та скоро розтане. На сонці тепло, а біля матері добре. )

Завдання 3 групи

Використовуючи слова з довідки складіть опис мами.

Моя матуся

У моєї матусі ________________ очі. Погляд у неї _____________ ,як перша весняна квіточка. У мами ______________ уста, які мене часто цілують. А які _____________ ,

_____________ , _______________ руки. Моя мама справжня господиня. Вміє смачно готувати

_____________ , _______________.Ось така моя матуся. Я її дуже люблю.

Довідка : голубі, карі; ніжний, злий, добрий; рожеві, червоні; працьовиті, порепані, шершаві, м’які, ласкаві, чуйні.

в ) Презентація груп.

г ) Самооцінка роботи в групах.

- Оцініть, як співпрацювали члени групи. Уявіть, що ваша група отримала смачний торт за гарну роботу.( Вчитель роздає кожній групі аркуш паперу на якому намальований торт у вигляді кола.) Поділіть цей торт між членами групи залежно від того, як вони працювали. Кому віддали найбільший шматок? Чому?

14. «Квітка допомоги».( 1 хв. )

(На дошці вивішується квітка ромашка, але без пелюсточок. В її серединці пишеться слово «діти». У дітей на парті пелюсточки до квітки.)

  • Діти, кожен з вас любить свою матусю і намагається їй допомагати. Запишіть на пелюсточці одну добру справу яку ви зробили вчора допомагаючи своїй неньці.

( Діти записують як вони допомагають мамам. Наприклад: замела підлогу, помила посуд, погрався з меншим братиком, почистив взуття собі та іншим членам сімї , допомагала кришити салат та ін. Пелюсточки розміщуються на дошці. Так утворюється квітка допомоги.)

  • Подивіться яка гарна квіточка у нас утворилася. Скільки гарних справ ми можемо зробити самі . Придивіться і згадайте яку роботу протягом дня виконує ваша матуся і як ще ви можете їй допомогти.

V. Підсумок уроку. ( 1 хв. )

Гра «Мікрофон»

Вчитель: Ось і уроку кінець.

Хто працював – молодець.

Що сподобалось вам – поділіться.

Що не сподобалось – пожалійтеся.

  • Чого ви навчилися на сьогоднішньому уроці?

  • Яке завдання сподобалося?

  • Що було важким?

  • Що ви для себе вирішили, що зрозуміли?

  • Продовжіть речення «Я люблю свою матусю за те, що…»

Вчитель: Мати піде, в серці лишить рану.

Всохне корінь твій і верховіть.

Закликаю! Бережіте маму.

Діти світу, маму бережіть!!!

VІ. Домашнє завдання

  1. Читати оповідання В. О. Сухомлинськго «Сьома дочка» в особах.

  2. Переказувати оповідання від імені матусі.

  3. Скласти невеличку розповідь «Маленькі помічники».

  4. Намалюйте «Квітку допомоги» своїй матусі. Повісьте її на стіні та намагайтеся робити те, що радять її пелюстки.

( 3 і4 завдання на вибір )

  • Мені було приємно працювати з такими здібними учнями. Дякую вам за співпрацю.

Додаток 1

а у о и і е я ю є

вг

вга

вгу

вго

вги

вгі

вге

вгя

вгю

вгє

авг

увг

овг

ивг

івг

евг

явг

ювг

євг

вн

вна

вну

вно

вни

вні

вне

вня

вню

внє

авн

увн

овн

ивн

івн

евн

явн

ювн

євн

збр

збра

збру

збро

бри

збрв

збре

збря

збрю

збрє

азбр

узбр

озбр

избр

ізбр

езбр

язбр

юзбр

єзбр

бдж

бджа

бджу

бджо

бджи

бджі

бдже

бджя

бджю

бджє

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Воркшоп як інноваційна освітня технологія»
Швень Ярослава Леонідівна
36 годин
590 грн

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.