Сьогодні о 18:00
Вебінар:
«
Формування психологічної готовності працівників закладів освіти до конструктивної поведінки в умовах надзвичайних ситуацій
»
Взяти участь Всі події

Конспект уроку з літературного читання. Гумор у поезії Платона Воронька. Правда і небилиця. Платон Воронько «Картина».

Літературне читання

Для кого: 2 Клас

04.04.2019

1945

145

0

Опис документу:
Матеріал підібраний до уроку дає змогу удосконалити техніку читання віршованих творів, виразність, артистичність читання, вчить розрізняти реальність і вигадку, розвиває вміння аналізувати прочитане, уяву, фантазію учнів, образне і асоціативне мислення, пам’ять, увагу, сприяє формуванню дружніх взаємин між учнями, викликає позитивний настрій та бажання займатися творчими завданнями, виховуватє почуття гумору та любов до художнього слова.
Перегляд
матеріалу
Отримати код

Тема: Гумор у поезії Платона Воронька. Правда і небилиця. Платон Воронько «Картина».

Мета: продовжувати знайомити учнів з творчістю Платона Воронька, удосконалювати техніку читання віршованих творів, виразність, артистичність читання, вчити розрізняти реальність і вигадку, розвивати вміння аналізувати прочитане, уяву, фантазію учнів, образне і асоціативне мислення, пам’ять, увагу, сприяти формуванню дружніх взаємин між учнями, викликати позитивний настрій та бажання займатися творчими завданнями.

виховувати почуття гумору та любов до художнього слова.

Хід уроку

  1. Організація класу.

Раді вітати Вас у нашій оселі.

Зичимо щастя, здоров’я, добра.

Доброго ранку, улюблена школо.

Доброго дня всім, хто навколо.

Здраствуйте всі, хто нас вчить і кохає, хто нас на добрі діла надихає.

Сьогодні у нас незвичайний урок.
У країну фантазії зробимо крок.
Із творчістю ми зустрічались не раз,
І знову вона завітала до нас.

Гра « Мікрофон»

-Яким ви хочете бачити наш урок?

(цікавим, навчальним, казковим, продуктивним, веселим)

      -А ви на уроці будете якими?

       (дисциплінованими, уважними, зібраними, вправними, наполегливими, активними)

-  Отже, якщо ви будете саме такими, то ми разом створимо цікавий творчий, продуктивний урок. А він у нас, як ви вже зрозуміли, незвичайний.

Наш девіз

-Не просто слухаю, а чую.

  • Не просто дивлюся, а бачу.

  • Відповідаю та міркую.

  • На уроці плідно я працюю!

- Сьогодні на уроці:

  • виконаємо гімнастику для нашого язика;

  • познайомимось з новим віршем;

  • будемо мислити, робити висновки і сміятися;

  • попрацюємо в парах;

  • і, звичайно, знайдемо хвилинку для відпочинку.

- І я сподіваюсь, всі ваші очікування щодо уроку справдяться.

Існує книг багато на землі

Вони цікаві,мудрі і повчальні

Та кожен з нас дорослий чи малий

Вірші читає дуже воні гарні.

ІІ. Актуалізація опорних знань

1.МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА

Щоб ми гарно читали проведемо ,,Мовну розминку’’.

а).Мовні ігри та забави.

Де ж наш пустунчик язичок?

Заховався за біленький тинок,

Ліг на бочок і мовчок.

А ми зараз його розбудемо!

-Пригадайте, діти, вмить як пшениченька шумить?

Як в гайку струмок дзвенить?

А як джміль в саду бринить?

Як шумлять у птаха крила?

В морі чорному вітрила.

2. Читання скоромовки на таблицях. Гра «Заєць і вовк»

ІІІ. Перевірка домашнього завдання

1.Фронтальне опитування

-Який ми розділ почали вивчати?

-Якого жанру твори входять до цього розділу?

-До чого спонукають вас автори?( Читати вдумливо і тоді відкриється таємниця бачити незвичайне у звичайних речах. Предмети перетворюються в живих істот.

-Який автор відкриває цей розділ?

-Що ви запамяали про його життя?

Платон Микитович Воронько написав свою казку про рукавичку.

-Чим цей твір відрізняється від української народної казки? (Це вірш, за змістом)

1. Творче завдання

-Яке було завдання? (Інсценізація казки «Рукавичка»)

2. Фронтальне опитування.

-Хто є головним героєм вірша?

-Чи можна назвати його бешкетником?

-А хто думає по іншому? (Він був ще маленьким)

-Назвіть причину його вчинку.

3. Завдання по групам.

-Як би ви вчинили, щоб допомогти тваринам?

Давайте допоможемо хлопчику і складемо поради, як можна допомогти звірам взимку, пригадаємо з уроків природознавства.

1 гр- Допомога птахам взимку

2 гр-зайцям, диким кабанам, козулям.

4. Гра «Знайдіть рими у вірші до слів»

Сестричка(рукавичка)

Прочитала(стала)

Ліс(заліз)

Спалось(дісталось)

4.Словесне малювання

- Прочитайте ту частину вірша, яку зображено на малюнках.

5.Вибіркове читання. Гра «Доповни речення»

IV.Мотивація навчальної діяльності.

Продовження бесіди.

-Як називаються твори, які складав народ з давніх часів та передавав з уст в уста? (Усна народна творчість.)

-Яким ще словом-терміном можна дати відповідь? (Фольклор.)

-Які жанри фольклору ви знаєте? (Казка, пісенька, потішка, мирилка, дражнила, скоромовка, колискова, закличка, загадка, приказка, прислів’я тощо)

-Прослухайте вірш та скажіть, до якого жанру він належить.

Коза занявкала на ґанку,
Замекав котик у дворі.
Пішла корова танцювати,
«Рох-рох» сказала дітворі.
У будці козлик кукурікнув,
Загавкав у хліві кабан,
Перестрибнув через дверцята.

І полетів собі на лан. (Це небилиця.)

-Як ще називається небилиця? Доберіть слова-синоніми. (Вигадка, фантазія, неправда, нісенітниця)

- Що ж незвичайного у цьому вірші? Чого насправді не буває?

-Сьогодні на уроці ми розпочнемо вивчати незвичні, веселі та оригінальні віршовані твори, у яких розповідається про те, чого насправді не буває. А називаються такі вірші небилиці - небувалиці. Давайте хором прочитаємо пояснення назви цих віршів. (Небилиці – небувалиці це назви веселих фантазій про те, чого не буває насправді).

- Отже, як ви зрозуміли, від яких слів утворилося слово «небувалиця»? (Не, буває).

-Діти, як ви гадаєте, для чого поети вигадують такі вірші – небилиці? (Щоб насмішити, розвеселити і здивувати нас з вами).

V. Повідомлення теми уроку, мотивація навчальної діяльності учнів.

Ось і Платон Воронько з творчістю якого ми будемо далі знайомитись на сьогоднішньому уроці, також, щоб насмішити і здивувати дітей вигадував небувалиці. Навчимося розрізняти реальність і вигадку.

VІ. Сприймання та усвідомлення учнями нового матеріалу.

Робота над віршем П. Воронька «Картина». С 74

1. Гра «Передбачення».

-Прочитайте назву вірша. Як ви вважаєте, про що в ньому йтиметься?

2. Виразне читання вірша вчителем.

-Хто намалював незвичайну картину

а) вправляння в правильній вимові.

-Прочитайте слова та словосполучення:

! ?

дивина
низина

зверху
валить

сніг

на осокорі

гронами

новина

зайчата

сяють

б) тлумачення слів

-Яке значення мають дані слова й словосполучення?

Дивина – чудо, диво, чудасія, дивовижа, диковина.

Низина – низька місцевість, низовина.

Валить сніг – сніг падає густо, у великій кількості.

Осокір – листяне дерево, чорна тополя [демонстрація малюнка].

Гроно – скупчення плодів або квітів на одній плодоніжці; китиця, кетяги [демонстрація малюнка «гроно винограду», «гроно бузку», «гроно калини», «гроно смородини»].

Фізкультхвилинка

-Ви уже знаєте, що сім’я Платона Воронька була пісенною.

На слова його вірша Кожушок» була написана пісня. Під яку ми сьогодні виконаємо фізкультхвилинку.

4.Робота над віршем для розвитку правильного читання.

-Прочитайте вірш «дощиком». (Дощик крапає – учні читають тихо, дощик сильніший – учні читають голосніше, злива – читають голосно.)

-Що незвичайного ви почули у вірші?

5. Виразне читання вірша учнями «ланцюжком».

6. Опрацювання вірша для розвитку виразного читання

-Поміркуйте, в якому темпі треба читати цей текст і чому?

-Знайдіть всі питальні та окличні речення, прочитайте їх з належною інтонацією.

7. Гра «Добери риму». Знайдіть в тексті слова, що римуються

Картина... (малина);

усіх... (сніг);

дивина... (низина);

зайчата... (курчата);

летять... (висять);

зорі... (осокорі);

картина... (новина);

подарував... (намалював).

Офтальмотренажер.

8. Робота над змістом малюнка. Словесне малювання.

-Розгляньте малюнок. Зіставте його зі змістом вірша. Прочитайте рядки вірша, які проілюстрував художник.

9. Гра «Мої почуття». Поміркуйте, які почуття викликає цей текст.

[Вчитель називає почуття, учні, у яких з’явились ці почуття під час роботи над віршем, - встають і сідають.]

Радість, смуток, сум, жаль, гнів, сором, біль, страх, повага, задоволення, захоплення, співчуття, обурення, гордість, ніжність, тривога, лагідність, незадоволення, здивування, вдячність, заздрощі, життєрадісність.

10. Гра «Дочитай далі».

Вчитель читає слово, а школярі, відшукавши його, дочитують далі.

11. Аналіз змісту вірша. (вибіркове читання).

-Як ви гадаєте, чи сподобалась хлопчикові власна картина?

-Які почуття ця картина викликала в юного художника? Доведіть словами вірша.

-Доведіть словами з тексту, що цей вірш – небилиця

-Прочитайте найсмішніше, на вашу думку, місце у вірші.

VІІ. Узагальнення, систематизація та закріплення вивченого матеріалу.

  1. Робота в групі. Повторення правил роботи в групі.

В кожній групі є набір малюнків, за допомогою яких необхідно відтворити на магнітній дошці зміст вірша «Картина».

Ознайомтесь із малюнками.

Оберіть у групі автора, який читатиме текст, а решта учнів прикріплятиме малюнкові відповідники до магнітної дошки.

1.Диференційована робота з рухомими картинками.

1 група. Виправити небилицю «Картина» Платона Воронька, переробити вірш так, щоб все було намальовано правильно. Прочитати новий текст, моделюючи на магнітній дошці за допомогою рухомих картинок нову ілюстрацію.

2 група. Складіть вірш-небилицю за опорою. Змоделюйте його на магнітній дошці за допомогою рухомих картинок.

в полі , знай гуляють,

зграйками літають.

… … зловили,

в мишоловку посадили.

А … запальнички

узяли і в той же час

підпалили … враз.

2.Перевіримо, чи в змозі ви відрізнити правду від небилиці, погравши у гру «Так» чи ні».

Вчитель читає вірш, а учні повинні давати правильні відповіді.

Зіграти хочеться мені

З тобою, друже, в «Так чи ні».

Тобі питання я даю,

Готуй же відповідь свою.

Відповідай, коли мастак,

Єдиним словом - ні чи так.

Тягнути час не треба нам -

В процесі гри побачиш сам.

Ну, що? Поїхали? Скажи,

Співає риба-сон пісні? (Відповідь дітей).

Не гайся з відповіддю!

Чи вміє плавати гусак?

Ну, що на це ти скажеш?

Чи може стати у вогні

Вода холодним льодом?

Скажи мені, червоний мак

В січневу пору квітне?

А крокодили на сосні свої будують гнізда?

Чи може вище гір літак у вишину злетіти?

Чи правда, друже мій, що рак,

Коли повзе, то задки?

Якщо верблюд не їстиме три дні, ходити зможе?

Ріка біжить удалині.

Чи є у неї ноги?

Скажи, морози крижані страшні для мавп тропічних?

Чи правда це, що вовк усмак наївся груш і яблук?

А під кінець скажіть мені, цікава гра у «Так чи ні?»

  1. Повідомлення домашнього завдання.

Виразно читати вірш П. Воронька (ст. 74), придумати і намалювати свою «Картину» для бажаючих.

  1. Підсумок уроку. Рефлексія.

-Які вірші Платона Воронька читали на сьогоднішньому уроці?

-Які за настроєм ці вірші?

-Як потрібно їх читати? (Повільно, вдумливо)

-Що ж означають ці слова? Небилиці-небува-лиці — це назви розповідей про те, чого не буває.

-Чому поети вигадують небувалиці? Щоб посмішити і здивувати нас.

-За що похвалив би себе?

  • Кого хотів би похвалити?

  • Що на уроці найбільше запам’ятали?

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу.