Конспект уроку з історії України 7 клас Феодальна роздробленість у 12 столітті

Опис документу:
Конспект уроку з історії України 7 клас "Феодальна роздробленість у 12 ст." - комбінований урок в ході якого використовується групова, індивідуальна та фронтальні форми роботи; такі методи: частково-пошуковий, проблемний.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

ТЕМА: Феодальна роздробленість на Русі у XII столітті

МЕТА (Очікувані результати):

1. Учень називає причини роздробленості Київської Русі та пояснює наслідки.

2. Дає визначення термінам феодальна роздробленість, удільне князівство.

3. Показує на карті територію удільних князівств.

4. Називає основні дати і події.

ТИП УРОКУ: комбінований

ФОРМИ ОРГАНІЗАЦІЇ: групова, індивідуальна, фронтальна

ОБЛАДНАННЯ: підручник, робочий зошит, атлас, роздатковий матеріал (таблиця, завдання див. додатки 1-4)

  МЕТОДИ: частково-пошуковий, проблемний підхід

ОСНОВНІ ПОНЯТТЯ І ТЕРМІНИ: феодальна роздробленість, удільне князівство

  ІСТОРИЧНІ ДІЯЧІ: Андрій Боголюбський, Ігор Святославович

       ОСНОВНІ ДАТИ: 1169 р. - захоплення Києва Андрієм Боголюбським; друга половина 12 століття - втрата Києвом значення центру Русі; 1185 р. - похід Ігоря на половців; 1187 р. - перша згадка назви «Україна»; 12 століття - «Слово о полку Ігоревім»

СТРУКТУРА УРОКУ:

1. Організаційно-мотиваційний етап

2. Актуалізація знань (фронтальна бесіда)

3. Вивчення нового матеріалу (робота з атласом, з таблицею, з поняттями, завданням і робота з текстом підручника).

4. Закріплення і узагальнення матеріалу. Рефлексія.

 5. Підведення підсумків та домашнє завдання.

 

ХІД УРОКУ:

1. Організаційно-мотиваційний етап

Учитель вітається, повідомляє, що має бути у кожного учня на парті (підручник, зошит, атлас, 4 додатки від вчителя) та вирішує за необхідності організаційні питання. Повідомляє тему уроку, яка записана на дошці.

Мотивація: уривок з байки І. Крилова «Лебідь, Щука і Рак»

Когда в товарищах согласья нет,
На лад их дело не пойдёт,
И выйдет из него не дело, только мука.

Однажды Лебедь, Рак да Щука
Везти с поклажей воз взялись
И вместе трое все в него впряглись;
Из кожи лезут вон, а возу всё нет ходу!
Поклажа бы для них казалась и легка:
Да Лебедь рвётся в облака,
Рак пятится назад, а Щука тянет в воду.
Кто виноват из них, кто прав — судить не нам;
Да только воз и ныне там.

Ми сьогодні на уроці дізнаємося як свого часу удільні князі як і головні герої байки в результаті своєї діяльності привели до роздробленості Київської Русі.

Учитель оголошує цілі уроку.

2. Актуалізація знань

Зараз ми з вами згадаємо з вивченого нами на попередніх уроках матеріалу:

1. Які великі міста - центри ви знаєте на території Київської Русі?

2. Хто після смерті Ярослава Мудрого і яким чином правил в цих центрах? (Його сини Ізяслав - Київ, Новгород, Туров; Святослав - Чернігів, Рязань, Муром; Всеволод - Переяслав, Ростов; Ігор - Володимир-Волинський, В'ячеслав - Смоленськ; старші Ярославичі - Суздаль;).

3. Коли і з якою метою було проведено Любецький з'їзд? Які цілі ставилися і яким був результат цього з'їзду? (1097 р. перед небезпекою набігів половців необхідно було припинити міжусобиці, об'єднатися, встановити принцип вотчини - кожен князь володіє тими землями і містами, які йому заповів батько).

3. Вивчення нового матеріалу

Відкриваємо атлас на с.10-11 (робота з картою). Що показано на цих картах і про що це говорить?

Таким чином, ми бачимо, що Київська Русь залишалася єдиною централізованою монархією до 1132 року. Після смерті сина Володимира Мономаха Мстислава почалася епоха роздробленості. Записуємо в робочий зошит термін феодальна роздробленість - це поділ держави на безліч самостійних князівств.

Якими ж були причини роздробленості? Відповідь на це питання ми знайдемо в тексті завдання (див. Додаток 2 виділити з тексту головне і записати в зошит). Після виконання завдання називаємо головні причини.

І в результаті всіх цих причин у другій половина 12 століття Київ втрачає значення центру Русі, кожен князь має свою землю (свого спадку), своє військо, збирає свої податки зі свого населення. Таке князівство називається удільним. Записуємо термін в зошит удільним князівством називається князівство, яке закріпила за собою кожна з гілок Рюриковичів у результаті феодальної роздробленості.

Зараз у вас буде наступне завдання:

1. Назвати удільні князівства за допомогою карти, знайти міста-центри в цих князівствах, вказати які князівства перебували на території сучасної України.

Наступним завданням буде робота з таблицею (див. Додаток 3) і текстом підручника с.117-125. Учні діляться на 3 групи. Кожна група заповнює індивідуально за допомогою підручника, карти і підказки (Додаток 4) рядок в таблиці (назва, міста, найважливіша подія, крім останньої колонки). До третьої колонки до події у вас буде підказка і подія з датою має бути однією.

Київське князівство с. 117-119

Підказка: вам потрібно знайти людину, яка любила Бога.

Переяславське князівство с.119-120

Ваша дата не обійдеться без сліз України.

Черігово-Сіверське князівство с.121-125

Ви знайдете відповідь, якщо знайдете слово.

Учні повідомляють свої результати по таблиці.

4. Закріплення матеріалу і рефлексія

Учні виконують завдання (див. Додаток 1).

Що дізналися? Чого навчилися? Які враження?

5. Підведення підсумків та домашнє завдання

Оцінювання роботи учнів і домашнє завдання: в таблиці заповнити останню колонку, відповівши на питання: Як географічне положення князівства відбилося на його історії? і вивчити нові поняття та дати

Додаток 1

Доповніть текст. Лівий квадрат - вихідна ситуація. Над стрілкою - причини. Правий квадрат - наслідки, результат.

Поява принципу в……

Додаток 2

Завдання: виділити з тексту і записати в зошит причини феодальної роздробленості

Мій дядько найчесніших правил, коли не в жарт занедужав ... Вчора на вечерю подавали каву з печивом. Величезна територія Київської Русі з великою кількістю народів, що проживають на ній. Сума квадратів катетів дорівнює квадрату гіпотенузи. Володимир Мономах був великим правителем, який неодноразово розбивав половців. Біологічна систематика має на увазі розподіл на царства, типи, класи, сімейства і ін. Кожен з Рюриковичів прагнув закріпити за собою свою вотчину (своє землеволодіння). На клавіатурі звичайного комп'ютера букви qwerty розташовані підряд.

Послаблення ролі Києва як політичного і торгового центру. Артур прийшов на урок історії, пам'ятаючи весь матеріал за минулий семестр. Економічно кожне князівство не залежало від інших частин Русі - всім необхідним воно забезпечувало себе самостійно. А ось тут кінець тексту, в якому лише деякі пропозиції називають причини роздробленості в Київській Русі в XII столітті.

Додаток 3

Князівство

Найбільші міста

Головні події

Зв'язок історії князівства з його географічним положенням

Додаток 4

Київське князівство с. 117-119

Підказка: вам потрібно знайти людину, яка любила Бога.

Переяславське князівство с.119-120

Ваша дата не обійдеться без сліз України.

Черігово-Сіверське князівство с.121-125

Ви знайдете відповідь, якщо знайдете слово.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Організація ефективної діяльності соціального педагога в закладі освіти»
Мельничук Вікторія Олексіївна
30 годин
590 грн

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.