Конспект уроку з Харківщинознавства 8 клас за темою:" Рельєф та геоморфологічна будова"

Опис документу:
Конспект уроку з Харківщинознавства 8 клас за темою:" Рельєф та геоморфологічна будова" має на меті сформувати в учнів уявлення про найпоширеніші типи та форми рельєфу, різні за походженням; розглянути закономірність поширення типів і форм рельєфу на Харківщині; удосконалювати вміння називати і показувати на карті основні одиниці рельєфу області.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Тема: Рельєф і геоморфологічна будова

Мета: сформувати в учнів уявлення про найпоширеніші типи та форми рельєфу, різні за походженням; розглянути закономірність поширення типів і форм рельєфу на Харківщині; удосконалювати вміння називати і показувати на карті основні одиниці рельєфу області.

Обладнання:

  • Харківщинознавство: навчальний посібник для учнів 8-9- кл./О.І.Грінченко.-Х:Гімназія, 2011.

  • ілюстрації до теми (додаток);

  • атлас «Харківщинознавство.8 клас»

  • адміністративна карта України.

Тип уроку: комбінований;

Поняття та терміни: зсув, западини, вимоїна, яр, ерозія, денудація, карст, антропогенний рельєф.

Очікувані результати:

Після цього уроку учні зможуть:

  • називати і показувати на карті основні орографічні одиниці Харківської області: низовини, височини, головні річкові долини, найвищі і найнижчу точки; основні тектонічні структури області;

  • наводити приклади найпоширеніших типів та форм рельєфу, різні за походженням;

  • робити висновки про закономірності поширення типів і форм рельєфу на Харківщині.

Хід уроку

І. Організаційний момент

Учитель вітається, повідомляє, що має бути у кожного учня на парті (посібник, зошит, атлас, додатки від вчителя) та вирішує за необхідності організаційні питання. Повідомляє тему уроку, яка записана на дошці.

Мотивація навчальної діяльності

У темі нашого уроку міститься слово - загадка, а може це слово і не загадкове і ненове? Хто може відгадати це слово, сказати що воно означає? Так дійсно ми можемо розшифрувати: геоморфологія з грецького - reo- земля, морфо- форма, -логія - вчення, - отже це наука що вивчає походження, закономірності і поширення форм рельєфу.

Геоморфологія — наука про рельєф Землі, його походження, просторові, генетичні та історичні закономірності будови та розвитку. Геоморфологія розглядає зміни рельєфу як процес, що складається з існуючих протиріч між рельєфоутворюючими факторами, що й обумовлює безперервний розвиток земної поверхні та форм рельєфу. Учні записують тему та визначення в зошит.

ІІ. Перевірка домашньої роботи

Учень (за бажанням) розповідає про місця подорожей своєї родини, показує маршрут на карті.

ІІІ. Актуалізація опорних знань і умінь учнів

Бесіда за запитаннями.

1. Що називається рельєфом?

2. Який тип рельєфу характерний для нашого краю – рівнинний чи гірський?

3. Які форми рельєфу формуються під дією внутрішніх і зовнішніх сил Землі?

4. Якими способами позначаються на фізичній карті форми рельєфу?

5.Які приклади зміни рельєфу людиною ви можете навести?

IV. Вивчення нового матеріалу

Рельєф Харківської області є хвилястою рівниною з легким нахилом в південно-західному (до басейну Дніпра) і в південно-східному (до басейну Дону) напрямах. У північно-східну частину області заходить Середньоросійська височина, в південну - відроги Донецького кряжа.

Вправа «три речення»

Учні самостійно опрацьовують матеріал підручника С. 12 та складають три речення, які характеризують загальний план будови поверхні Харківської області. (6-7 хв. на опрацювання)

Робота з таблицею «Коротка характеристика найбільших форм рельєфу області»

Чинники формування рельєфу

1) Коливальний

2) Вода

Височини

Середньоруська височина, Донецький кряж

Рівнини

Полтавська низовинна рівнина

Бесіда

Рельєф формується під впливом таких процесів (див.Додаток 1):

1) як внутрішніх, їх іще називають ендогенними, (вчитель звертається до словника на дошці, учні записують нове визначення в зошит) тобто вони відбуваються в надрах Землі і пов’язані з опусканнями і підняттями землі.

Хто швидше визначить які форми рельєфу утворюються при таких процесах? Покажіть їх на фізичній карті України.

2) зовнішні – ті що відбуваються на поверхні землі їх називають екзогенними, сюди відносять денудація і акумуляція гірських порід ( робота з словником, запис визначень в зошит) Денудація це процес руйнування та перенесення гірських порід, а акумуляція – накопичення гірських порід.

За схемою в додатку, скажіть з дією яких сил пов’язані ці процеси?
Самостійна робота

Учні опрацьовують матеріал підручника «Господарська оцінка рельєфу» та роблять висновок як рельєф Харківщини впливає на господарство області.

Робота з картою

Учні на контурній карті наносять основні форми рельєфу Харківської області (див.Додаток 2).

Робота по групах у грі

Одним з перших вчених, що вивчав геоморфологічну будову України був професор Харківського університету І Ліваковський. І ми з вами зараз пограємо в гру по групах «Сторінки щоденника», в ході якої нам потрібно відновити сторінки загубленого щоденника професора Ліваковського, де він розповідає про невеликі форми рельєфу України і фактори, що впливають на їх формування.

Допоможе нам в цьому підручник-посібник на сторінках 69-72. Кожна команда-група буде відновлювати одну сторінку, а представники команд-груп потім розкажуть нам про їх зміст. Головні питання які ви повинні відобразити на своїй сторінці щоденника - ЩО? ЯК? ЯКІ? ДЕ?

Після оголошення результатів гри учні відповідають на питання: як,на вашу думку, виникають невеликі форми рельєфу?

V. Закріплення знань учнів

Бесіда

1. Опишіть характерні форми рельєфу, які трапляються поблизу вашої домівки, школи, села. Як вони утворилися? Як змінюються в теперішньому часі?

2. За зразком заповнюємо таблицю (див.Додаток 3)

Форми рельєфу

Походження форм рельєфу

Зсуви

Степові блюдця-поди

Яри і балки

Водно-ерозійне

Карстові лійки, улоговини, провалля

Гори-останці

3. Перевіряємо знання:

1. Як внутрішні процеси впливають на формування рельєфу області?

2. Як зовнішні процеси в теперішній час впливають на формування рельєфу?

3. Назвіть приклади різних за походженням форм рельєфу.

4. Наведіть приклади антропогенових форм рельєфу нашої області.

VI. Оцінювання учнів та домашнє завдання

Усно: опрацювати матеріал підручника – §2 С.12-15. Вивчити терміни та поняття.

Письмово: перелічити річки, які протікають в Харківській області та вказати їхні басейни.

Додаток 1

Додаток 2

Додаток 3

Форми рельєфу

Походження форм рельєфу

Зсуви

Степові блюдця-поди

Яри і балки

Водно-ерозійне

Карстові лійки, улоговини, провалля

Гори-останці

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Стрес і стрес-менеджмент учасників освітнього процесу»
Левченко Вікторія Володимирівна
30 годин
590 грн